Een pup; wat moet ik weten?

01-10-2015 22:38 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgende week zondag mogen we onze boomerpup halen. Spannend en superveel zin in! We hebben alles al in huis (denk ik), dat is geen probleem maar: wat kunnen we verwachten vooral de eerste tijd? Hoe is een pup 's nachts? Moet de pup bij ons op de slaapkamer de eerste nachten? Hoe vaak laat je een pup uit? Moet dat ook 's nachts? Wat zijn jullie ervaringen? Wat moet ik écht nog weten? Wil me er graag goed op voorbereiden
Het ligt idd aan de hond zelf. Mijn hond zou ik geen plezier doen met vers vlees of dure brokken. Hij gaat alleen maar aan de diarree en is lusteloos.
Alle reacties Link kopieren
Toen we onze eerste pup kregen hebben we de eerste nachten bij de pup in de woonkamer geslapen. Was niet heel handig maar wel de moeite waard want zo konden we hem 's nachts uitlaten. Na de eerste paar nachten zijn we het alleen zijn wat op gaan bouwen. Eerst een uurtje alleen en dan de halve nacht en uiteindelijk de hele nacht. Ik denk dat na een week of twee de pup gewoon 's nachts in de woonkamer was zonder te piepen. Wel daarna nog een paar weken lang de pup 's nachts een keer uitgelaten. Dat was minder leuk maar wat we deden was dat ik gewoon heel laat naar bed ging en mijn man heel vroeg opstond. Dus ik ging dan om 2 uur nog even met de pup naar buiten en mijn man om 6 uur weer. Hij zat dus ook maar 4 uur alleen. En dat ook weer opgebouwd.

Bij de tweede pup was het helemaal makkelijk want die had een maatje dus om bij te slapen. Ik ben er toen alleen de eerste nacht bij gebleven. Het 's nachts uitlaten hebben we toen ook minder lang volgehouden omdat de andere hond onrustig werd van de verandering in ritme en de nieuwe pup zich ook makkelijk aanpaste aan de oudere hond. Was wel ideaal dus in dat opzicht. Ik moet zeggen dat we toen wel wat vaker ongelukjes in huis hadden. De tweede pup hadden we ook later zinnelijk dan de eerste pup. De opvoeding van de tweede hond was echter veel makkelijker want die let in alles op de oudere hond en volgde zijn voorbeeld.



Bench hebben wij niet. Ik zie het voordeel niet boven een mand. Ja, een bench kan je afsluiten maar ik ben er geen voorstander van om hondjes maar in hokken op te sluiten. Je hebt zelfs mensen die als ze overdag naar het werk gaan hun hond de hele dag in een bench laten. Zelfs een legbatterij kip heeft relatief gezien nog meer ruimte om zich te bewegen bijna.
Alle reacties Link kopieren
Zo, ik zal hier eens een update geven.



Het beestje is nu en week hier in huis. De eerste 2 nachten heeft 1 van ons op de bank geslapen, daarna gewoon boven en als ze ging piepen liet 1 van ons haar even uit. Sommige nachten gingen beter dan anderen, maar nu sinds 2 nachten slaapt ze door zeg maar. Hopen dat dat zo blijft haha.



Wat zindelijk worden heb ik zo'n zindelijkheidstrainer aangeschaft omdat ze had bedacht dat het kleed haar toilet was. Bij de mensen waar ze vandaan kwam ging ze op de kattenbak, dus ze heeft nog niet zo heel goed door dat je buiten moet plassen. Elk plasje buiten word uitgebreid geprezen en binnen op dat ding is ook oke. Helaas poept ze standaard naast dat ding, maar goed, wel op een vaste plek iig.



Wat nog wel irritant is is dat ze blaft naar de kat en dat blijft doen en best lang volhoud. Kat doet het een stuk relaxter dan dat ik had gehoopt, dus dat is wel fijn.



Hond is verder een dotje, het is even wat werk, maar ik hou in mijn hoofd dat het alleen maar makkelijker wordt. Partner is er deze week niet dus dat maakt het even extra intensief, maar het verplichte naar buiten vind ik eigenlijk wel erg lekker.



Al met al wordt er genoten, door ons, door de kinderen, maar ook door de hond
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, meteen bij de de dierenarts langsgegaan voor de 2e enting en een algehele check up: prachtig beestje en hartstikke gezond, geen vlooien of mijt ofzo, geen wormen, alles prima in orde!
Alle reacties Link kopieren
Leuk te horen dat het zo goed gaat!



Wat betreft het blaffen, dit is echt iets wat je vanaf het begin streng moet aanpakken, anders wordt het zelfbelonend gedrag. Duidelijk laten merken dat je hier niet van gediend bent! Wij hebben dit gedaan met een zeer strenge NEE! De eerste paar keer schrok ie daar n beetje van, maar dat was gelijk duidelijk voor em. Hij blaft nu nooit binnen behalve als de bel gaat 2x ofzo, en dit terwijl het een echt 'blafras' is, namelijk een dwergpinscher.

Voor je NEE'! gebruikt wel eerst NEE aanleren. Hier zijn verschillende methodes voor. Bv met snoepjes op de grond leggen, hondje wil het pakken, en dan zeg je NEE! en leg je je hand erop. Als hij het vervolgens niet pakt en gaat zitten krijgt hij een ander snoepje uit de andere hand (snoepje met andere smaak ook!)
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Wat leuk!
Alle reacties Link kopieren
Leuk..... Maar ga naar de hondenschool, puppycurses......en daarna de rest
Alle reacties Link kopieren
Kijk ook eens naar een hondenschool waar ze de positieve trainingsmethode toepassen. Je leert daar om je hond bij bijv blaffen naar de kat de hond uit de situatie te halen (blaffen is niet oke maar het niet mogen doen levert alleen maar spanning op, je moet dus op een andere manier oplossen). In het begin had ik er mijn twijfels bij maar bij onze pup (die echt veel blaft) werkt dit heel goed. iig je hond nee aanleren met een snoepje dat de hond wil pakken omdat je het voor zijn neus houd en dan de hond verhinderen het te pakken is in mijn ogen een vreemde manier om de hond gewenst gedrag aan te leren...
Alle reacties Link kopieren
Ja mijn vriend heeft dit weekend als opdracht: opgeven voor cursus! Ik hoop dat we meteen kunnen beginnen!
Is leuk hoor puppycursus. Hier inmiddels met de 4e cursus bezig. Mijn hondje en ik hebben er heel veel plezier in. Leren nu leuke trucjes en handigheidjes en nette manieren om aan de riem te lopen en bijvoorbeeld apporteren (wat mijn hond voor een boomer/kleine hond dus echt heel goed kan). Ik vind het een aanrader!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven