Welk kledingstuk ben jij aan het maken?

06-03-2012 09:46 1932 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit op naailes en ben er erg enthousiast over! Ik koop stofjes en speur Knipmode en Burda's af naar leuke kledingstukken om te maken!!!



Het lijkt me leuk om hier te schrijven over wat je aan het maken bent, welk stofje je gebruikt, waar je mooie/leuke/goedkope stoffen kunt kopen etc.
quote:nina1966 schreef op 29 september 2015 @ 10:45:

[...]

Als je in een fournituren winkel even in de boeken gaat kijken voor een makkelijk patroon zul je zien dat die veel makkelijker zijn dan die gratis patronen. Echt prima te doen met een goede beschrijving.



Bedankt voor de tip. Ik merk dat mijn gebrek aan ruimtelijk inzicht mij niet echt helpt bij het naaien (ik deed dus een half uur over m'n lusje binnenstebuiten te keren en toen naaide ik het vervolgens in de binnenkant), maar ik begin het wel steeds beter te snappen.

En ik heb tijd gestoken in m'n naaimachine een beetje te leren kennen, zo ben ik er na een paar projectjes achter gekomen dat ik gelukkig ook een achteruitnaaihendel heb

Nu vind ik dat er wel klaar voor ben en heb bij de bibliotheek wat boeken gereserveerd met patronen!
@emka, waar haal jij dan je digitale patronen vandaan?
Alle reacties Link kopieren
Hahaha, Sorende, ook mèt ruimtelijk inzicht kunnen dat soort dingen gebeuren hoor. Zo kwam ik er vanmorgen achter dat ik de prachtig precies goede lengte hebbende bandjes, net als de te korte bandjes keurig netjes aan de onderkant van het lijfje had bevestigd.



Maar met frisse moed alles weer uitgehaald, nu aan de goede kant vastgenaaid (in één keer goed, had ook al een paar keer geoefend intussen ), rok erbij genaaid en nu hoeven die twee delen alleen nog maar aan elkaar. En de rits. Die moet ook nog.



Nina, wat een mooie jas! Aan zoiets waag ik me nog lang niet! Ik begin net.



Emka en Damas, over welke patronen hebben jullie het? Die met die namen, waar vind ik die? Die overslagjurk van Jacole ziet er mooi uit zeg! Ik heb een Burda 7828 overslagjurk gemaakt (of nou ja, drie intussen ), maar ik vind de bovenkant wat aan de krappe kant. Dat patroon van Jacole ziet eruit alsof je daar wat meer ruimte hebt. Ik had mezelf alleen een koopverbod opgelegd, dus dat is dan wel weer heel vervelend. (Voor mijn principes, vrees ik. )



Vanavond de feestjurk afmaken, dan nog een bolero of vestje erbij maken en wie weet heb ik nog tijd voor een legging.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sorende schreef op 29 september 2015 @ 17:09:

Nu vind ik dat er wel klaar voor ben en heb bij de bibliotheek wat boeken gereserveerd met patronen!





Ik vind het Handboek naaipatronen heel duidelijke uitleg geven voor een beginner. Nadeel: wel heel klassieke patronen. De patronen zelf staan op internet trouwens, dus die moet je downloaden en uitprinten. Het Singer naaiboek heb ik ook, daar staat ook veel in, maar relatief weinig kleding. De werkbeschrijving heeft geen foto's, zoals bij het Handboek naaipatronen, maar vind ik wel duidelijk. En het derde boek dat ik heb, Naai je eigen collectie, geeft vrij summiere uitleg, maar heeft wel heel makkelijke patronen waar je snel mee aan de slag kunt (en ook relatief snel resultaat mee ziet).



Mme Zsazsa daar kan ik dan weer niets mee. Ik vind de uitleg niet duidelijk en, in ieder geval op haar blog, de opzet en tekeningen te rommelig. Misschien als ik wet meer vaardigheid heb dat ik er meer mee kan, maar nu doe ik het lekker met Burda, Knipmode en de boeken die ik heb.
Alle reacties Link kopieren
Zsazsa moet ik standaard ook twee maten kleiner nemen.



De patronen met namen zijn van Zonen09. Net als Compagnie M en Zsazsa Belgische ontwerpsters.
Alle reacties Link kopieren
Oh ik moet eerlijk bekennen dat ik hoge verwachtingen had van t boek van madame zsazsa maar er 1 rokje uit heb gemaakt en nooit meer gebruikt verder viel toch wat tegen!



Ik heb trouwens totaal geen ruimtelijk inzicht en snap soms de simpelste patroon uitleg niet. Dan doe ik maar gewoon wat er staat en dan denk ik jaaaa natuuuuuuurlijk werkt dat zo!! (blinde rits bv moest ik echt over nadenken..gestopt met denken, doen volgens de handleiding en t werkt..)



Ik vind veel patronen via etsy, ik heb bv patronen van Lou Bee Clothing, Green Style Creations, Sew Gracious Threads, Puperita, Heidi and Finn...



Nou, jurk van jocole ligt klaar om in elkaar te zetten maar dat doe ik morgen wel. Nu eerst de kids op bed doen en dan ga ik ook niet lang meer, denk lekker mijn bed in te duiken met een boek..morgen weer een drukke dag
Alle reacties Link kopieren
Jurk net gepast, zit perfect, alleen...



Ze wil een langer lijfje.



Gelukkig zitten lijfje en rok nog niet aan elkaar en heb ik nog stof over. Dat wordt weer een avondje prutsen en frotten dus.



Die Belgische ontwerpers ga ik eens naar kijken. Het valt me bij de blogs ook op dat er in België meer genaaid en ontworpen lijkt te worden dan hier!
Alle reacties Link kopieren
Kun je een simpele 10 cm (ofzo) band tussen bovenstuk en onderstuk zetten? gewoon een rechte reep stof? dus bovenkant, dan die band in zelfe of complementerende kleur stof, dan rok? succes ermee!! Ik duik bed in met een kruidenthee en boek. Jongste ligt nu al te spoken, dat wordt een gezellige nacht



toevoeging; zoals dit bv: https://indiesew.com/prod ... ine-haynes-sylvie#product

(en niét naar de andere patroons kijken op deze site, er zitten leuke tussen )

nu écht naar bed!



fijne avond dames!
Alle reacties Link kopieren
Dat was ik precies van plan! Misschien nog een mooie strik op de heup erbij en dan wordt het vast heel erg mooi.



Nu al spoken klinkt als een lánge nacht! Succes!
Alle reacties Link kopieren
Kennen jullie het programma The Great British Sewing Bee? Ik vind het ZO leuk haha! Ze zoeken weer nieuwe deelnemers voor een volgend jaar, maar je mag alleen inschrijven als je in Engeland of Schotland woont :,( anders had ik me sowieso ingeschreven.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik ken het niet. Waar is dat op te zien? Is het een wedstrijd?
Alle reacties Link kopieren
Ja, leuk! Vorig jaar was het ook op rtl. Heel Holland naait noemde mijn man het

Winnaressen vd Nederlandse variant zijn Annique en Marlous (?), hebben al een meegewerkt ad knip. Volgende maand volgens mij oa een corset van ze id knip. En laat ik nou dol zijn op corsetten
some of the best moments in life are the one's you can't tell anyone about
Alle reacties Link kopieren
quote:helena2 schreef op 01 oktober 2015 @ 20:30:

Nee, ik ken het niet. Waar is dat op te zien? Is het een wedstrijd?



Het is engels, op BBC 2. Het is inderdaad een wedstrijd waarin iedere week een of twee personen afvallen. Puur gericht op mensen zonder coupeuse-opleiding, ze krijgen bijvoorbeeld een patroon en moeten dat zo goed mogelijk tot uitvoering brengen.



Ja en je had nu natuurlijk ook Door het Oog van de Naald, maar als ik eerlijk ben vind ik nederlandse tv gewoon niet zo heel erg sterk. Dan kijk ik liever britse of amerikaanse originelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik keek ook op de BBC en vond het leuk. De Franse versie volgde ik ook en vond ik ook leuk, ze verkoopten daarna de patronen die ze gebruikt hadden, maaaaaar, per patroon 1 maat en dat voor zo'n 15 euro..vond ik toch wel heel veel (dus nooit gekocht)



Beeldig, is het gelukt met je jurk?



Mijn jurk is af en ik vind 't niks.. Had er zakken in gezet en daardoor zakt t nogal uit allemaal, meer volume op de heupen etc. Dus van de week toch maar weer even zakken eruit halen en zijkantjes wat bijsnijden..'t wordt uiteindelijk wél wat heb ik besloten. Nu nog genoeg sweater stof gevonden voor nog een jurk, de aristo jurk van la joli giraffe. Vorig jaar gemaakt maar die ging naar de buurvrouw, ik maak steeds mijn kleding te groot (en ja, meten is weten, maar ik zal wel niet goed meten dan )
Alle reacties Link kopieren
Ja! Jurk is gelukt. Bolero ook, legging was iets te groot, maar kan ik nog innemen. Daarna nog een snelle jurk van een T-shirt gemaakt door er een stuk onder te zetten (ook te groot en te breed in eerste instantie, maar die is al aangepast). Om 'm wat op te fleuren heb ik van de stof van de tailleband en de rok bloemetjes op het bovenstukje gezet met een knoopje als hart. Dochter was er helemaal blij mee.
Alle reacties Link kopieren
Balen dat jouw jurk niet naar je zin was, Emka! Zakken in de zijkant lijkt me ook lastig. En die maten daar ben ik ook nog niet helemaal uit. Ik ben er wel al uit dat ik van Knipmode een maat kleiner moet pakken dan ik in de winkel zou kopen (en dan wat figuurgerelateerde aanpassingen). Wel fijn dat de buurvrouw er blij mee is.
Alle reacties Link kopieren
Emka, houd je wel rekening met de rek als je het patroon op meet? Wanneer er rek in de stof zit moet je het altijd iets kleiner maken dan wanneer je een stevige geweven stof hebt.



En wat ik altijd doe is op de patronen mijn maten nameten, dus heupen, taille en boezem. Zelf verhoog ik ook altijd de taille. Misschien helpt dit. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Hier nog een pyama gemaakt deze week. Ga nu beginnen aan een blouse uit Love at first stitch van Tilly and the Buttons! Ben benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Ben momenteel geloof ik met teveel bezig

Op naailes bezig met een bodywarmer, thuis met een petticoat dan nog de lingerie cursus.....

Maar het volgende project is al weer bedacht, een rockabilly jurk. Patroon word getekend (laat hem op mijn maten maken) en dan lekker shoppen voor stof!

Soms zou ik willen dat ik een keer de hele week achter de machine kon kruipen
some of the best moments in life are the one's you can't tell anyone about
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net weer een jurk af (uit de bijlage van de Knip van oktober, met boothals, ben d'r helemaal blij mee!) en ga nu voor het eerst aan een jasje beginnen. De stof heb ik al, nu eerst nog even op zoek naar een mooi patroon...



Yesyes, een patroon op maat laten maken? Ik wist niet dat het kon! Bij wie of wat kun je dat laten doen dan?



Een blouse staat ook nog op mijn verlanglijst om te maken, maar dan moet ik eerst nog wat meer geoefend hebben. Vooral met niet-rekbare stofjes en met het aanpassen van patronen op mijn maten. Vooral de combinatie daarvan. Van de tricots weet ik intussen wel zo'n beetje hoe ik links en rechts wat aan moet passen om een niet al te moeilijke jurk of shirt op mijn lijf gesneden te krijgen. Maar met niet-rekbare stof val ik natuurlijk hopeloos door de mand als beginner die maar wat doet.
Alle reacties Link kopieren
@Beeldig, ik laat het tekenen op les. Kost me dan 15 -20 euro, maar een patroon bestellen van bv vogue ook.



Zoek anders eens een heel goedkoop lapje katoen joh, ideaal om mee te testen. Zo heb ik ook zo vaak iets geprobeerd. Je kunt je patroon daarna aanpassen en klaar!
some of the best moments in life are the one's you can't tell anyone about
Alle reacties Link kopieren
Goedkope lapjes katoen heb ik al liggen. Ik heb ook wel al wat uitgeprobeerd met een jurk en met een shirt van niet-rekbare stof. Maar ik vind het lastig om er geen hobbezak van te maken.



Handig zeg, dat het patroon tekenen op les kan!
Mag ik even inbreken?



Afgelopen maandag mijn eerste naailes gehad. Ontzettend leuk! Ging er blanco heen maar erg enthousiast weer naar huis.



Nu heb ik voor de komende 2 lessen al wat op de planning staan, echter wat zal ik daarna gaan maken? Er is zoveel leuks.



Ik vroeg mij af waar jullie zoal de stoffen kopen. Waar is het een beetje betaalbaar? De markten hier in de omgeving hebben niet tot amper nog stoffenkramen.



Verder zat ik te kijken naar een proefabonnement op de knipmode. Is dat leuk of kan ik beter voor een ander blad gaan?



Mijn doel is om wat leuke a-lijn jurkjes te maken en wat dingetjes voor smarttje en haar pop.
Alle reacties Link kopieren
O, leuk een topic over zelf kleding maken. Ik ga even terug lezen, kijken of ik nog leuke tips zie. Ik kom nog terug!!!!

Ik ben overigens zelf bezig met een mouwloos vest, ben er al dagen mee bezig. Ik bies hem af met een soort van nep-leer, maar het zit me steeds tegen. Maar hij is bijna af!
Alle reacties Link kopieren
Hé Smart wat leuk! Ik koop mijn stof in een stoffenwinkel, maar die hebben we gewoon nog in Amsterdam. En online kijk ik wel bij stoffen.net naar goedkope stofjes. Daar kun je ook stalen bestellen. Dat doe ik alleen nooit, dus dan zit er ook wel eens een lapje bagger tussen. Maar dat zijn dan gewoon mijn oefenlapjes.



Op blogs kom ik trouwens ook wel mensen tegen die stof bij Ikea kopen om er een jurk van te maken bijvoorbeeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven