Vers koken en bakken!

25-08-2015 10:16 2707 berichten
De laatste tijd staat het mij meer en meer tegen: Knorr pakketten, koekjes die niet meer zo lekker zijn, die nare nasmaak van suiker in mijn mond, al die conserveringsmiddelen en zout...



Ik ben een beetje (understatement) een chaotisch mens en neem dus de tijd niet voor het koken. Bakken zonder Koopmans pak heb ik al heel lang niet meer gedaan. Terwijl ik echt kan genieten van een zelfgemaakte havermout koek of een maaltijd waar ik een uur (of uren) op staan heb zwoegen. Dus, wil ik meer goede maaltijden koken zonder pakjes en zakjes, met meer verse ingrediënten. Omdat ik weet dat het beter voor ons is, als gezin, maar ook dat ik er gelukkiger van word. Ik heb het nooit toe willen geven, maar het kook - gen wat mijn moeder bezit, heb ik ook gekregen. En ik merk dat ik daar toch wat mee wil doen.



Maar goed, ik presteer beter onder een goede druk, dus zoek ik mensen die eigenlijk hetzelfde willen doen. Recepten delen, schop onder de kont geven, tips en adviezen uitwisselen. En doorgeven wat je gaat maken vandaag!



Dus, welke pakjes - en zakjeskoker die het roer wil omgooien, doet met mij mee?



Lijk me trouwens een heerlijke taart Elko!
Alle reacties Link kopieren
Ok, help me!

Mijn schoonmoeder komt vanmiddag en belde net dat ze nog een bloemkool heeft liggen die ze anders moet weggooien en of we bloemkoolschotel lusten. Deze bloemkoolschotel. Weinig smaak aan (tenzij je, net als schoonmoeder, de halve zoutpot erin doet en dan smaakt ie zout), uit een zakje. Zij vindt het heel lekker maar omdat ze alleen is maakt ze het zelden en als ze dan zo belt dan vind ik dat ook weer sneu om te zeggen "nee mik je bloemkool maar de kliko in want ik wilde zelfgemaakte melanzane die 100x lekkerder is".



Vraag dus: hoe kan ik dit lekker maken? Hoeft allemaal niet caloriearm ofzo te zijn, maar het moet dus wel lijken op deze versie
@Elko, maakt zij de schotel of ga jij deze samen met haar maken?



Kan je niet zeggen dat jij ook nog allerlei dingen in huis hebt die vandaag op moeten?
Simpel: gehakt rullen met ui en peper/zout en kruiden naar keuze (beetje nootmuskaat, kerrie?)

Bloemkool in kleine roosjes snijden en eerst kort koken dan mee roerbakken. Of meteen mee roerbakken kan denk ik ook wel. Dan aardappelschijfjes erop leggen, dakpansgewijs. slagroom beetje loskloppen met een ei, en geraspte oude kaas en eroverheen schenken. In de oven! Heb ik wel eens gemaakt en ook met sperziebonen ipv bloemkool. Was lekker.
Oh ja, een deel van deze schotel heb ik ook wel eens voor de helft afgebakken zonder room, toen uit de oven gehaald, room etc erover en als halffabrikaat ingevroren. Was toen goed bevallen.
Alle reacties Link kopieren
quote:elko schreef op 01 oktober 2015 @ 09:22:

Ok, help me!

Mijn schoonmoeder komt vanmiddag en belde net dat ze nog een bloemkool heeft liggen die ze anders moet weggooien en of we bloemkoolschotel lusten. Deze bloemkoolschotel. Weinig smaak aan (tenzij je, net als schoonmoeder, de halve zoutpot erin doet en dan smaakt ie zout), uit een zakje. Zij vindt het heel lekker maar omdat ze alleen is maakt ze het zelden en als ze dan zo belt dan vind ik dat ook weer sneu om te zeggen "nee mik je bloemkool maar de kliko in want ik wilde zelfgemaakte melanzane die 100x lekkerder is".



Vraag dus: hoe kan ik dit lekker maken? Hoeft allemaal niet caloriearm ofzo te zijn, maar het moet dus wel lijken op deze versie

Waarom moet het een bloemkool schotel zijn? Iets anders kan toch ook? Of bedelt je moeder of je de restjes op wilt eten omdat het alleen in grote hoeveelheid te maken is?

(dat ken ik , daar heb ik de buurvrouw voor )

Verder denk ik niet dat je dit zakje lekkerder kunt maken. Vies is vies, niets aan te doen.

Vraag je schoonmoeder langs te komen met de bloemkool en maak er zelf wat van?
Alle reacties Link kopieren
quote:Goede-Fee schreef op 01 oktober 2015 @ 08:51:

Ben al een paar dagen weer niet lekker dus geen fut om heel lang bezig te zijn... geen idee wat te maken. Ik denk dat ik voor een ovenschotel ga....ofzo.

En omdat het suikervij moet zijn kan ik geen kant en klaar halen. In die gevallen hebben wij de diepvries tuinbonen. Klont roomboter, spekjes, even beetje garen (boter niet bruin laten worden) bonen er bij en even doorwarmen tot heet. Paar minuten, geen werk en wij vinden gestoofde tuinbonen erg lekker.

Voor het geval je nog nooit diepvries hebt gegeten, héél anders dan een pot.Niet te vergelijken.
Ik heb van alles in de vriezer hoor en ik vind tuinbonen heerlijk maar de rest niet, kan ik zeker wel eens maken als ik alleen moet eten Nina.



Ik denk wel dat ik wat diepvries groente ga wokken en dan oven friet voor de rest en kip of kalkoen erbij ofzo.

Heb gedouched voel me nu wat beter dus zal ook zo wat bedenken of toch wat maken wat man in de oven kan schuiven als ik strakjes weer inkak.
@elko, de zoete aardappelmuffins zijn lekker! Echt weer eens wat anders en prima als ontbijt op weg naar mn werk.



Vanavond staat hier krieltjes met groenten uit de oven en rollade op het menu. Ik heb de rollade eergister al in de marinade gezet met allerlei kruiden, mosterd, honing en ketjap dus ik ben benieuwd!



@elko, hoe is het met de bloemkool ovenschotel afgelopen?



@Fee, alweer wat beter te pas? Nog wat lekkers kunnen maken?
Alle reacties Link kopieren
Nou de boel staat in de oven.

Mijn schoonmoeder is een schat, maar ze ziet koken als noodzakelijk kwaad en denkt echt oprecht mij een plezier te doen dat er nu iets makkelijks op tafel komt. Ze is alleen en zo'n schotel eet ze dus niet vaak. Ik had het net over invriezen met haar (ook met bv lasagne in 1-persoons porties of soep in kleine porties) en daar denkt ze dan ook zelf niet echt aan, dat je dat ook zo vooraf kan plannen ipv alleen restjes invriezen.

Anyway, het pakje vervangen door boursin cuisine, bij het gehakt al flink wat kruiden gedaan en geraspte kaas eroverheen. Mn favoriet wordt het niet, maar dit is goedgekomen. En die melanzane eten we lekker morgen!



aanvulling: helaas helaas was het restje dat over was niet genoeg voor ons drieën, dus schoonmoeder is met 2 bakjes terug naar huis gegaan
Ja Marloes, toch maar wat gemaakt vanavond.

Sesamkipfilet uit de oven met spinazie-bieten-avocado salade met noten en tuinkers en voor mij laatste beetje hummus en een stukje suikervrij brood, mannen en kind had ik ovenfriet voor gemaakt.



En ik heb dit als ontbijt morgen:



Banaan, pure cacaopoeder en beetje amandel en kokosmelk, druppel stevia en de staafmixer aangezet.



Laat vannacht staan, is het morgen een lekkere pap en dan gooi ik er wat kokossnippers overheen, echt heerlijk!
quote:elko schreef op 01 oktober 2015 @ 17:43:

Nou de boel staat in de oven.

Mijn schoonmoeder is een schat, maar ze ziet koken als noodzakelijk kwaad en denkt echt oprecht mij een plezier te doen dat er nu iets makkelijks op tafel komt. Ze is alleen en zo'n schotel eet ze dus niet vaak. Ik had het net over invriezen met haar (ook met bv lasagne in 1-persoons porties of soep in kleine porties) en daar denkt ze dan ook zelf niet echt aan, dat je dat ook zo vooraf kan plannen ipv alleen restjes invriezen.

Anyway, het pakje vervangen door boursin cuisine, bij het gehakt al flink wat kruiden gedaan en geraspte kaas eroverheen. Mn favoriet wordt het niet, maar dit is goedgekomen. En die melanzane eten we lekker morgen!



aanvulling: helaas helaas was het restje dat over was niet genoeg voor ons drieën, dus schoonmoeder is met 2 bakjes terug naar huis gegaan
Leuk topic en even een schaamteloze tvp.
Goh Fee, dat ontbijtje klinkt erg lekker!



Wij eten vanavond nog een kop soep en dochter krijgt nog het restje chili con veggie in de diepvries. Morgen gaan we meehelpen met een verhuizing en er wordt daarna patat gehaald. Voor zondag ontdooi ik twee balletjes pizza deeg. We hebben nog wat restjes liggen die er prima op kunnen.
Jij hebt gewoon een heleboel pizzadeeg gemaakt en stukken ingevroren? Dat is handig!



Wij eten weer mexicaans, nu taco's, ik heb schelpen gevonden zonder suiker en kruiden gekocht zonder suiker, wel wat zout. Ga de volgende keer voor de zoutloze variant, kan ik zelf de zout toevoegen, vind toch een beetje te zout naar mijn smaak. Maar die moet ik bestellen bij Pit-Pit en doe ik samen met schoonmoeder, komen we makkelijk aan gratis versturen.

Ze hebben daar ook koek en speculaaskruiden zonder suiker.



Maar ik eet maar 1 met schelp en de rest gebruik ik sla bladeren als schelp, lekker lowcarb vandaag.



Ontbijt was heerlijk, slobber choco-kokos- banaan papje. Vanmiddag maak ik een groenteomelet met wat Allisonbrood.
Alle reacties Link kopieren
Een hele grote pan appelmoes / -compote gemaakt.



De groenteboer was gisteren de appels aan het uitzoeken die beurse plekken hadden. Hij wilde ze aan schoondochter geven voor appeltaart maar die had daar geen zin in geloof ik. Dan maak je appelmoes opperde ik en kreeg vervolgens de bak met appels in mijn hand. Ik moest dan wel een bakje komen brengen



Dat was netto bijna 2 kg appels



Het is heerlijk geworden ondanks mijn gewoonlijke ruzie met de vanillestokjes. Een bakje bij de groenteboer ingeleverd.
Je bent zelf een theepot
Soort oven pannekoek gemaakt, niet helemaal gelukt, ding was na 45 minuten nog niet droog van binnen, maar in de pan afgebakken.



Zometeen gehaktballen in groentesaus ( veel tomaten zodat de kinderen de rest van de groente niet ontdekken ) en voor mij met volkoren bulger en voor de rest volkoren spagetti met wat kaas en verse basilicum.
Alle reacties Link kopieren
Weet je wat of waarom er mis is gegaan?



Ik schrijf zonodig commentaar bij recepten
Je bent zelf een theepot
Lekker suus, zelfgemaakte appelmoes/compote!



@fleetfox wat slim om gewoon deeg in te vriezen, dat ik daar nooit aan heb gedacht! Ideaal als je restjes op wilt maken en altijd lekker. Merk je nog dat de smaak minder wordt door het vriezen? En ontdooi het dan in de koelkast zodat het niet verder gaat rijzen?



Ik heb vanmorgen ontbijtmuffins gemaakt met havermout, appel, banaan en goji bessen, zelf bedacht n.a.v. wat foto's die ik op instagram voorbij zag komen en ze waren erg goed gelukt, een blijvertje. Nu heb ik wel even genoeg afwisseling in de vriezer.



Voor vanavond staat er eendenborst op het menu met een saus van rode ui en aalbessen die ik een tijdje terug heb ingeweckt. Ik weet nog niet wat ik erbij ga maken, misschien een puree van knolselderij en pastinaak als ik nog zin heb om naar de winkel te gaan en anders wordt het iets met ui, pompoen, prei en/of een maiskolf want dat ligt hier allemaal nog in de koelkast.
Klinkt allemaal goed!



Zojuist heb ik lekkere biefstukken van de haas gekocht rechtstreeks bij een lokale vleesboerderij. Vlees gegarandeerd zonder hormonen, toevoegingen. Ik ben echt zo klaar met dat ingespoten supermarktvlees. Over 2 weken wordt er weer een koe geslacht en heb ik een pakket van 10 kg besteld, ben benieuwd! Vlees zou volgebs de verhalen wel anders van smaak en textuur moeten zijn
@marloes, wat gaaf dat je weckt! Ik ben op marktplaats ook al aan het speuren naar een goede weck ketel waar je ook sap etc mee kan "maken". Weck je veel? Welke ketel heb je?
@noujijweer, dat klinkt goed! Ik wil ook vaker vlees direct bij de boer kopen maar mis nog een goed adres hier in de buurt.



Ik weck inderdaad regelmatig, sauzen, chutneys, soepen, jams, etc. etc. als er een hongerwinter komt is ons huis de place to be. Ik weck zonder ketel maar in een gewone grote pan, doe het al een paar jaar en het gaat eigenlijk altijd goed op het ene potje van de 100 na die niet goed afgesloten is.

Sappen heb ik nog niet ingeweckt maar we drinken eigenlijk ook alleen maar water (of bier of wijn) dus sap is niet zo aan ons besteed. Ken je het boek "verrot lekker"? Dat gaat niet over wecken maar over het gecontroleerd laten rotten van etenswaren, klinkt niet zo lekker maar worst, kaas, bier, vissaus etc. zijn ook allemaal "rotte" producten. Zo moet je ook heel makkelijk zelf koolzuurhoudende drank kunnen maken en lang kunnen bewaren, daar wil ik wat meer mee gaan experimenteren.



Weck jij ook veel?
Alle reacties Link kopieren
Marloes, wat moet ik me voorstellen bij bv het wecken van soep? Ik ken het nl alleen van fruit. Moet je de soep dan anders klaarmaken? Het klinkt wel handig, we hebben maar een klein tafelmodel vriezer en die zit meestal al bomvol. Als ik tomatensaus en soep etc zou kunnen wecken zou dat best wat ruimte schelen (vooral als er straks weer een la vrij moet komen voor gekolfde melk en babyhapjes).

In de allerhande van deze maand staat een recept voor pompoenmuffins, misschien is dat ook nog een optie als ontbijtmuffin?



Vanavond heel makkelijk, Chinees uit de vriezer. Man nog wat saté erbij, ik wontons en dochter tomaat. We zijn alledrie moe en verkouden dus dan is dit wel ff handig. Voordeel: 3 grote bakken de vriezer uit dus komende week ga ik hachee maken en kan een portie invriezen.



Verder zijn we bezig met de as. babykamer leegruimen. Vandaag heb ik mijn flinke stapel allerhandes doorgebladerd en de recepten die me aanspraken uitgescheurd om in een klapper te doen. Waar ik vooral benieuwd naar ben: burger met baconjam



noujijweer: Ik ben jaloers op je biefstuk heb er zo'n zin in maar doorbakken biefstuk is echt zonde van het vlees. En zou zo lekker zijn bij de sjalotten tarte tatin die ik ook uitgescheurd heb



suus: vanille bij de appelmoes? Klinkt lekker! Ik heb m nooit anders gemaakt dan met suiker en kaneel erin (wat ook heerlijk is)
Marloes, ik heb de pizza net in de oven, maar ik heb het laten ontdooien op het keukenblad en het is niet verder gaan rijzen. Eveneens liet het zich gemakkelijk weer uitrollen tot een dunne pizzabodem, dus ik denk dat het wel goed komt. Ik heb het deeg wel goed bestuift met bloem omdat het wel iets natter was dan de vorige keer.



Ik laat het nog wel weten.



Ik ben trouwens ook benieuwd naar het wecken van soep!
Alle reacties Link kopieren
Tvp

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven