Kat wil nat dieetvoer niet

04-10-2015 22:25 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Viva-forummers,



Ik zit met een vervelend probleem, hopelijk heeft iemand een goede tip voor me?.

Afgelopen vrijdagavond merkten wij dat onze poes wel heel erg vaak op de bak moest. Dan bleef ze erg lang zitten, maar er kwam niks, of hooguit een paar drupjes plas. We zijn op zaterdag met wat opgevangen urine (vraag niet hoe!) naar de DA gegaan. Na het urine-onderzoek bleek ze blaasgruis te hebben. We hebben een flesje vloeibare pijnstiller meegekregen die we in haar bek moeten spuiten. Verder moeten we haar nu 6 weken lang speciaal natvoer geven en hebben een hele berg verschillende soorten meegekregen om uit te proberen.



Het grootste probleem zit hem nu in het feit dat madam geen natvoer blieft. Vanaf dat ze een kitten was, was ze al een erg moeilijke eter. Met veel moeite hebben we haar aan de brokjes gekregen (ze kreeg bij 'eerste moeder' alleen wat melk en af en toe wat witvis), maar welk soort natvoer we ook probeerden, ze moest er niets van weten. Al die tijd geen probleem, de brokjes van Nature's health vond ze heerlijk. Maar ja.... nu dus die kl*te blaasgruis! We hebben zaterdag eerst geprobeerd wat brokjes neer te zetten met een klein beetje vlees erdoor. Dat wilde ze niet. We hebben verschillende zakjes/blikjes opengemaakt om te kijken of er iets tussen zit wat ze wil, maar nee hoor. Na 24 uur had ze had ze nog steeds niks gegeten, maar wel duidelijk honger. De DA (die ik morgenochtend maar weer ga bellen) zegt dat een kat niet te lang zonder eten moet zitten, want dat is slecht voor de darmen. Uiteindelijk heb ik maar een blikje gepureerd met een beetje water en met een pipetje wat in haar bek gespoten. Dat was voor haar geen pretje, maar ze eet het in ieder geval op. Ik smeer af en toe ook wat op haar neus, zodat ze het eraf moet likken. Op deze manier hoop ik dat ze aan de 'vreemde' smaak went en het uiteindelijk zelf gaat eten, maar ik heb er een hard hoofd in.



Maar nu... Moet ik haar blijven 'dwangvoer' te geven d.m.v. het pipetje? Zes weken lang? Op deze manier krijgt ze zeker niet voldoende binnen, maar in ieder geval iets! Heeft iemand ook iets dergelijks meegemaakt? En hoe hebben jullie het aangepakt? Iemand tips? Ik vind het zo vervelend voor het beestje :(
Alle reacties Link kopieren
Zal wel een hele domme reactie zijn, maar waarom geef je dan geen blaasgruisbrokjes?
Natvoer warm maken kan helpen. Je kunt ook haar normale brokjes in warm water opdienen, dan krijgt ze in elk geval genoeg vocht binnen. Naarmate de tijd vordert, moet je prioriteit gaan liggen bij eten, niet bij het juiste eten. Hoe minder je kat gegeten heeft, hoe minder eetlust ze heeft.



En sterkte. Ik weet hoe wanhopig je kunt worden van een voedselweigerende kat.
Je kunt ook vragen om een eetlustopwekker, bijvoorbeeld oxazepam. Dan eet je kat alles.
Alle reacties Link kopieren
Ik had gewoon brokjes voor mijn kat met blaasgruis.



Dat natvoer is vooral voor het vocht lijkt me.



Je kan ook de blaasgruisbrokjes doen en op verschillende plekken in huis (regelmatig ververst) water aanbieden. Eventueel zo'n 'stromend water'apparaat aanschaffen daar drinken veel katten ook graag uit.
O ja, een hoge drinkbak kan ook drinken stimuleren. Mijn kat drinkt graag uit een bloempot.
Alle reacties Link kopieren
Brokjes in water wil ze ook niet. Ik denk dat het haar tegenstaat dat haar eten 'nat' is. De DA heeft gezegd dat het heel belangrijk is dat ze het natvoer eet. Ik heb wel wat blaasgruisbrokjes meegekregen en die lust ze dan wel (graag zelfs), maar de DA was er behoorlijk resoluut in. Ze had ook gezegd dat ik niet te snel moet opgeven. Ik heb inderdaad op verschillende plekken een bakje water staan, maar zal morgen eens kijken of ik ergens zo'n waterfontein kan krijgen/bestellen.

Ik zal de DA morgen vragen over oxazepam, maar het probleem is niet dat ze geen honger heeft, dat heeft ze juist wel, maar het is net alsof ze niet beseft dat ze natvoer gewoon kan eten.
Hoe goed kun je haar vasthouden? Je kunt haar best een paar keer een maaltijd dwangvoeren, als ze goed in een houdgreep te nemen is.
Alle reacties Link kopieren
Dwangvoer lukt wel, mijn vriend houdt haar dan vast en ik doe met een pipet wat 'gepureerde smurrie' op haar tong. Dat slikt ze dan wel door, maar om dat 6 weken lang vol te houden??? Het is ook vreselijk stressvol voor haar en het is al zo'n scheiterd...
Alle reacties Link kopieren
Drinkt je kat wel eens uit de kraan?

Dan kan zo'n drinkfontein wel helpen om haar meer te laten drinken.

Ik heb een paar jaar de catmate gehad (Zooplus) en toevallig net vandaag de Serenity besteld (Armarkat). Daar komt echt een straaltje uit.



Over het voeren heb ik verder geen advies. Zou inderdaad morgenochtend vroeg met de dierenarts bellen.
Voer op de voorpoot smeren werkt ook goed .
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met dwangvoeren!

Echt. Zoveel stress voor dat beestje. En stress is funest voor blaasklantjes.



Mijn kat accepteerde niks aan dat dieetvoer. Kieskeur. En heeft 4 dagen tand lopen hakken. Het was even niet anders. Toen ging ze pas eten. En daarna ging het met smaak.



Geef haar gewoon die droge brokken. Verwen dr met extra water en misschien een beetje vocht van gekookt vlees zonder zout.

Eetlustopwekkers... Grrr... Als ze jou bietjes met satesaus door je strot willen drukken en je blieft het niet ga je toch ook niet eten?
Alle reacties Link kopieren
quote:majilly schreef op 04 oktober 2015 @ 22:52:

Dwangvoer lukt wel, mijn vriend houdt haar dan vast en ik doe met een pipet wat 'gepureerde smurrie' op haar tong. Dat slikt ze dan wel door, maar om dat 6 weken lang vol te houden??? Het is ook vreselijk stressvol voor haar en het is al zo'n scheiterd...Ik zou daar ook een beetje mee oppassen, anders krijgt ze nare associaties met dat voer en weigert ze het sowieso. Ik snap eigenlijk niet waarom de DA zo stellig is over het natvoer. Als ze haar blaasgruisbrokjes gewoon eet en je kan haar voldoende laten drinken door bijv. een fonteintje, dan is dat toch ook prima? Je kat houdt niet van nat voer, dan zou ik de brokjes combineren met je kat goed laten drinken. Je kan een kat nu eenmaal niet vertellen iets te eten wat ze niet willen.
Harry stared at the word "Pig," and looked up at the tiny owl now fluttering around the light fixture on the ceiling. He had never seen anything that looked less like a pig.
Ik zou ook voor brokken gaan en kijken hoe je de kat extra kan laten drinken zonder te dwingen.



Eetlust opwekkers zou ik echt nog niet aan beginnen zolang er nog steeds eten naar binnen komt.
Alle reacties Link kopieren
Nou, even een update. Heb zojuist de DA gebeld. Ze zei dat dwangvoer inderdaad ook niet goed is. Dus nu, gelukkig, alleen brokjes met extra water door het hele huis en een drinkfonteintje. Ik kan wel zeggen dat dit een enorme last van mijn schouders is, had er zo'n naar gevoel van. Hopelijk helpt dit goed en is ze hier snel vanaf. Bedankt allemaal voor de adviezen!
Alle reacties Link kopieren
Overleg vandaag even met je dierenarts of poes niet gewoon op blaasgruisbrok kan.

Genoeg drinken is heel belangrijk voor blaasgruispatientjes, vandaar wrs dat hij natvoer voorgeschreven heeft. Katten zijn vaak slechte drinkers.

Wat je kunt doen is op diverse en wisselende plaatsen in huis water neerzetten. Als ze het tegenkomen, nemen ze nl meestal wel een paar slokjes.

Drinkt poes wel kattenmelk? Dat is ook vocht he. Of anders melk met flink water erdoor, of evt wat kookvocht van bv kip, vlees of vis.



Eet poes wel vers vlees? Je zou kunnen kijken of je 'm op bv barf over kunt krijgen. Katten die vers eten hebben doorgaans minder of geen last van blaasgruis.
Alle reacties Link kopieren
Poes eet geen vers vlees, heb erover gelezen en ben er wel voorstander van, maar ze zal niet weten wat ze ermee aanmoet. Ik zal eens vlees/vis vocht proberen, maar denk niet dat ze het moet.
Alle reacties Link kopieren
Kater met blaasgruis gehad. De brokjes van Royal canin of Hills voor blaasgruis at hij maar de blikjes voor blaasgruis luste hij ook niet. Volgens mij zijn de brokjes net zo goed als het natvoer. Dus waarom de dierenarts juist op het natvoer hamert is mij een raadsel. Als bij mijn kater de blaasgruis weer opspeelde kreeg hij trouwens een pillenkuur die door het eten moest en dat werd dan lekker natvoer omdat anders de pillen er niet in gingen.
Alle reacties Link kopieren
De reden dat de DA liever natvoer voorschrijft, is dat de blaas schoongespoeld moet worden en katten voornamelijk vocht halen uit hun eten. Ze hebben zelf geen dorstgevoel en zullen daarom niet zoveel drinken bij brokvoer als ze van natvoer binnenkrijgen. Daarom het advies gekregen om door het hele huis heen water te zetten.
Alle reacties Link kopieren
Oké misschien helpt ook een kattenfonteintje.
Hier staat echt een grote bak water beetje formaat voetenbadje/afwas teiltje om je een idee te geven sinds ik die hier heb staan drinken ze echt veel beter.

Drinkfonteintje kan ook zeker helpen.
Alle reacties Link kopieren
quote:majilly schreef op 05 oktober 2015 @ 08:58:

Poes eet geen vers vlees, heb erover gelezen en ben er wel voorstander van, maar ze zal niet weten wat ze ermee aanmoet. Ik zal eens vlees/vis vocht proberen, maar denk niet dat ze het moet.Hart? Even koken in een pannetje. De meeste katten (en ook honden) vinden dat heel lekker. En het kookvocht kun j.e ook proberen
óu sont les neiges d'antan

Het is wel mogelijk om van natvoer droogvoer te maken, als je zou willen. Ik heb een voedseldroger, daarmee kun je vlees drogen. Ik heb er wel eens kvv in gedroogd, dat is ook natte smurrie. Dan legde ik bakpapier op de trays. Blijft wel veel minder van over maar mijn ervaring is dat ze alles wat uit dat ding komt, ontzettend lekker vinden. Ik had een kat met pancreatitis, ik heb voor hem een keer een hele varkenspancreas in stukjes gedroogd, dat werkt als medicijn. Stinken! Dat doet het meestal met orgaanvlees.



Maar goed, het probleem was het weinige drinken, geloof ik, dus ik weet niet of dit een oplossing is. En het kan zijn dat er heeel weinig van overblijft, in sommige soorten natvoer zit 85% water.



Ik ken het probleem ook, ik heb het dieetvoer op een gegeven moment opgegeven. En hij heeft, echt waar, nooit meer last van blaasgruis gehad daarna. Toen kreeg ie alleen diabetes en dat dieetvoer moest hij ook niet. Dus gaf ik hem maar wat vaker vis, gekookte koolvisfilet.



Katten zijn berucht om hun pertinente weigeren van voedsel. Volgens mij loopt een kat pas risico op leververvetting na 48 uur zonder voedsel trouwens. Succes iig!
Alle reacties Link kopieren
In zijn algemeenheid lijkt het me trouwens makkelijker om vocht met een pipetje te dwangvoederen dan eten.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Wat kokend water over de harde brokjes gieten en het af laten koelen tot een comfortabele temperatuur om te eten wil ook wel eens helpen. Door de warmte gaat het sterker ruiken en dan willen de meeste katten het ook wat grager eten (als bijv de neus verstopt is eten ze niet, simpelweg omdat ze het voer niet ruiken) Maar katten kunnen zo lekker kieskeurig zijn. Er zijn van veel merken brokken voor blaasgruisdieet te koop, misschien eens een ander merk proberen (Hills, Waltham zijn goede merken wat dat betreft, bij de dierenwinkel Eukanuba en Iams) Ik zou niet zo snel dan maar wat anders geven, even volhouden en idd niet dwangvoeren. Door bepaalde stoffen in het gewone voer wordt het gruis weer gevormd en dan kun je weer opnieuw beginnen met behandelen, nare kwaal 😟 Succes en sterkte voor de 🐱



Edit: hierdoor krijgt de kat meer vocht binnen, want dat was de bedoeling.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven