Werk & Studie alle pijlers

Dat stomme solliciteren.... (klaagtopic)

19-09-2014 18:20 3059 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik vast niet de enige ben die gek wordt van solliciteren en afwijzingen, hier een klaagtopic.



Niet bedoeld om mensen te beledigen (als in 'vind je het gek dat je geen werk vind, als je zulke kromme zinnen maakt'), maar om gewoon even te je hart te luchten bij een zoveelste afwijzing of mislukte sollicitatiepoging.
quote:Hoezitdit schreef op 03 oktober 2015 @ 14:47:

[...]





Nee, dat is helaas niet zo. Ook ik kan een proefplaatsing doen en die is voor 3 maanden. Daarna ga je er onherroepelijk uit, dat is vooraf erg duidelijk gemaakt. Het is alleen maar om werkervaring op te doen en het ritme van werken weer te krijgen, zo is mij verteld.



Maar dit staat op de UWV site:



Hij werkt dan 2 maanden bij u met behoud van zijn uitkering. U hoeft dan geen loon te betalen. Deze periode is net zolang als de maximale proeftijd bij begin van een dienstverband. En meestal genoeg om te kijken of de werknemer geschikt is. Dit heet proefplaatsing. Na een proefplaatsing mag u geen proeftijd meer afspreken met de werknemer.



Voorwaarden voor proefplaatsing

Voor een proefplaatsing geldt dat u de bedoeling moet hebben om de werknemer na de proefplaatsing een dienstverband aan te bieden van minimaal 6 maanden. En minimaal voor hetzelfde aantal uren als de proefplaatsing. Tijdens de proefplaatsing kijkt u of de werknemer geschikt is voor de functie. U sluit tijdens de proefplaatsing voor de werknemer een aansprakelijkheidsverzekering af.



Ik ken mensen met proefplaatsing en die hadden gewoon 2 mnd en daarna een baan ( contract voor minimaal 6 mnd )



Wat jij bedoeld, is dat dan misschien als je een andere uitkering ontvangt?
quote:Saracenen schreef op 03 oktober 2015 @ 13:35:

Ik breek ook even in, als het mag natuurlijk!



Ben nog geen maand geleden afgestudeerd en ben nu dus ook op zoek naar een baan. Heb de dag van de proclamatie mij al ingeschreven bij de instelling voor werkzoekenden, maar die sturen allerlei vacatures door die 'geschikt' voor me zouden zijn terwijl ze dat helemaal niet zijn. Denk aan iemand die talen heeft gestudeerd functies doorsturen voor HR en sales, waar je iets van management voor moet hebben gedaan. wel ben ik via hen begonnen aan een gratis cursus Frans. Altijd handig!



Heb wel al twee leuke/passende vacatures gevonden, maar eentje is al negatief teruggekomen. Ook geen algemene feedback gekregen, maar dat ze een selectie moesten maken uit 160 reacties. Zou het helpen als ik toch eens vraag waarom ik ben afgewezen? Het is een afdeling van een overheidsbedrijf, allicht vinden ze de vraag irritant en heeft dat een nadeel voor me in de toekomst. In Nederland zou ik het meteen vragen, maar ik woon in België en hier zijn ze veel formeler natuurlijk.



Van die andere sollicitatie bij een kleine organisatie verliep de deadline vorige maandag al, maar heb nog niks gehoord. Maar als ik het topic zo zie, valt een week wachten op een reactie nog wel mee.



Ik heb donderdag nog een leuke vacature gevonden, heb net een eerste versie voor een brief af. Verder wil ik vanmiddag nog wat eerste versies schrijven voor spontane sollicitaties. Op die manier heeft vriend een heel leuke baan gevonden, dus wie weet.Zelf ben ik niet van het nabellen, maar sommigen hier staan er anders in. Ik denk altijd maar: ze hebben dan al iemand anders gekozen, dus wat heeft het voor zin. Maar goed, als je graag feedback wilt, je kan het doen. Maar weet wel dat men vaak de eerste regels van een cv scant en dat het niet zo is dat men alle cv's doorneemt.
quote:mwa schreef op 03 oktober 2015 @ 14:50:

[...]





Maar dit staat op de UWV site:Voorwaarden voor proefplaatsing

Voor een proefplaatsing geldt dat u de bedoeling moet hebben om de werknemer na de proefplaatsing een dienstverband aan te bieden van minimaal 6 maanden. En minimaal voor hetzelfde aantal uren als de proefplaatsing. Tijdens de proefplaatsing kijkt u of de werknemer geschikt is voor de functie. U sluit tijdens de proefplaatsing voor de werknemer een aansprakelijkheidsverzekering af.



Ik ken mensen met proefplaatsing en die hadden gewoon 1 mnd en daarna een baan ( contract voor minimaal 6 mnd )



Wat jij bedoeld, is dat dan misschien als je een andere uitkering ontvangt?Ik krijg van het uwv. Wellicht zijn er verschillende proefplaatsingen. Wacht even, in mijn geval ging het om een 'werkervaringsplek'. Wellicht zit daar het verschil in.
quote:mwa schreef op 03 oktober 2015 @ 13:19:

[...]



Ik dacht dat zn proefplaatsing max 1 mnd is en daarna het bedrijf je verplicht in dienst moet nemen 6 mnd contractBedrijven zijn tot niks verplicht, daarom is het ook een PROEFplaatsing. Na 3 maanden vinden ze wel iets waarom je niet voldoet, of stopt het project zogenaamd, en kun je vertrekken. En zij kunnen weer een gratis kracht aantrekken.
quote:Hoezitdit schreef op 03 oktober 2015 @ 14:50:

[...]





Zelf ben ik niet van het nabellen, maar sommigen hier staan er anders in. Ik denk altijd maar: ze hebben dan al iemand anders gekozen, dus wat heeft het voor zin. Maar goed, als je graag feedback wilt, je kan het doen. Maar weet wel dat men vaak de eerste regels van een cv scant en dat het niet zo is dat men alle cv's doorneemt.Juist. Ik zal dan nog even wachten en kijken of het Belgische/Vlaamse UWV nog verdere tips heeft. Ben echt nog een groentje, pas na enkele maanden schijnt het dat ze je actief gaan helpen.
Alle reacties Link kopieren
Leuk die proefplaatsingen als ik dat zo lees.



Terwijl als ik lees over die proefplaatsingen lees denk ik, waar zijn de gemeentes mee bezig
Alle reacties Link kopieren
quote:Mopsie41 schreef op 03 oktober 2015 @ 21:19:

[...]



Bedrijven zijn tot niks verplicht, daarom is het ook een PROEFplaatsing. Na 3 maanden vinden ze wel iets waarom je niet voldoet, of stopt het project zogenaamd, en kun je vertrekken. En zij kunnen weer een gratis kracht aantrekken.



Misbruik maken van.

En waar slaat het op dat je werkervaring op moet doen , kom op zeg , de meesten hebben jarenlang gewerkt , weten echt wel wat een "werkritme " is hoor , maar echt niet dat ik me met mijn goede gedrag 1,2, of 3 maanden laat gebruiken voor een ervaringsplek.

"Staat goed op je cv " Nee dat staat het niet zie mijn afwijzingen op " Job hoppen ".



Ben benieuwd morgen bij die UWV bijeenkomst.

Ga er absoluut iets over zeggen.



Het is een buitendienst functie , en idd 15 seconden is belachelijk kort. Ik weet even niet wat ik doen moet. Want ik kan me in 15 sec niet echt presenteren.

Had een link van hen van Start Monday gekregen.
[quote]Mopsie41 schreef op 03 oktober 2015 @ 21:19:

[...]



Bedrijven zijn tot niks verplicht, daarom is het ook een PROEFplaatsing. Na 3 maanden vinden ze wel iets waarom je niet voldoet, of stopt het project zogenaamd, en kun je vertrekken. En zij kunnen weer een gratis kracht aantrekken.[/quote



Dat is de voorwaarde wat UWV stelt bij een proefplaatsing, 6 mnd contract het staat toch echt op de site...
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, heb tot nu toe een beetje meegelezen hier maar het lijkt me leuk om ook mee te schrijven. Ben nu ook al een tijdje bezig met het zoeken naar een baan na mijn afstuderen en blijf veel moeite houden met mijn sollicitatiebrieven. Ik wilde zojuist gaat solliciteren op een functie maar zie dat ik mijn motivatie in +- 10 regels moet opschrijven en mijn resume moet uploaden. Bij de een is het wel de bedoeling om het als geheel document te uploaden (dus brief en cv) en bij de ander weer niet. Voel me zo stom om hierover te bellen, hebben jullie enig advies?
Wat is resume?

Ik zou gewoon 2 documenten uploaden, je cv en je brief.
quote:Saracenen schreef op 03 oktober 2015 @ 21:41:

[...]





Juist. Ik zal dan nog even wachten en kijken of het Belgische/Vlaamse UWV nog verdere tips heeft. Ben echt nog een groentje, pas na enkele maanden schijnt het dat ze je actief gaan helpen.Van dat actief helpen moet je je niet te veel van voorstellen hoor. Je zal een keer worden uitgenodigd door het uwv en ik had een heel fijn persoon, ze bekijken je cv en geven tips. Maar dan houdt het ook wel zo ongeveer op. Het kan natuurlijk zo zijn dat uwv's verschillend werken.
Alle reacties Link kopieren
ze gebruiken die term in de VS altijd volgens mij, een kort en bondig cv, bij voorkeur op 1 pagina.

ik keek later nog eens naar andere vacatures, bij NL vacatures staat upload je CV en bij de engelse resume. Maar je kan dus maar 1 document uploaden, als ik mijn brief en cv in 1 document zet, gaan ze misschien ook denken dat ik geen simpele orders kan opvolgen, want er staat duidelijk motivatie in ongeveer 10 regels en cv uploaden.
Ik snap je, zo kan ik ook denken.

Wat ik heb: een cv waar ook vaardigheden etc. in staan, en zaken die veel over mijzelf zeggen en mijn kwaliteiten. Zo heb ik eigenlijk een brief en cv in één. Maar ik doe er normaal gesproken toch wel een motivatiebrief bij. Wat in jouw geval het handigst om te doen is, weet ik niet. Hopelijk weet iemand anders het wel.
quote:pioenroos87 schreef op 19 september 2014 @ 19:18:

Herkenbaar, jammer genoeg. Ik vind solliciteren echt een klotetaak. Altijd wachten op een reactie, het gesprek, alles! Waar ik meest hekel aan heb is dat ik vaak word afgewezen ondat ik geen ervaring heb. Ja dat is waar, maar hoe kan ik ooit ervaring opdoen als ik altijd afgewezen word????



"Geen ervaring" kreeg ik overigens ook te horen na een gesprek. Ja fijn, maar dat kon je toch ook al zien voordat je me uitnodigde voor een gesprek waarvoor ik reiskosten moet maken. Of vervolgens nooit meer iets te horen na het gesprek. Lekker professioneel....echt he ik kan daar zoo pissed off om worden, laatst ook had ik ook gesolliciteerd en werd niet gevraagd om ervaring of niveau alleen enthousiasme en spontaniteit. werd alsnog doodleuk afgewezen niet eens uitgenodigd voor een gesprek niks. wat ik ook raar vind is dat je soms 4 rondes heb alsof 1 gesprek niet genoeg is
Alle reacties Link kopieren
Dank je voor het meedenken Doemaarzonnebloemen. Waarschijnlijk hebben ze geen zin om elke keer ellenlange brieven te lezen, heb besloten om mijn motivatie zo kort mogelijk in te vullen en alleen mijn cv uploaden. Hoe heb jij je vaardigheden in je cv verwerkt? ik zit eraan te denken om mijn werkervaring (vnl stage en scripties) onder te verdelen in een paar vaardigheden maar dat maakt de lay-out er niet echt mooier op. In het stukje profiel heb ik een paar vaardigheden staan, misschien dat ik die nog iets kan aanvullen.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee wat een resume is het lijkt een samenvoeging van een cv en motivatie?

Zou ook doen wat doemaarzonnebloemen zegt.



Ga deze ochtend in 15 zinnen mezelf voorstellen , wat een klus , ( inkorten nog een keer inkorten ) 15 seconden is weinig , maar ze hebben mijn cv en motivatie al.

Zelf zie ik niet zo heel erg het nut in van een filmpje , zeker niet maar van 15 seconden , maar dan hebben we dat ook weer gehad.



Online is er best veel info , oa " weg met uren aan je cv en motivatie schrijven , stel jezelf voor in een video "

Eum ben eerder klaar met een motivatie schrijven hoor , maar goed.

We zullen zien of ik deze keer geen afwijzing krijg



Vanmiddag ook een "fijne " bijeenkomst van het UWV ergens in de binnenstad hier een paar dorpen/steden verderop lees verkeersopbrekingen en een parkeerprobleem daar , zal maar ruim op tijd vertrekken.



Ik klink ondertussen ongemotiveerd , maar de waarheid is dat ik inderdaad sollicitatie moe ben en weet mezelf even niet goed op te peppen.

Online lijk ik alles inmiddels gehad te hebben.
Lilith, misschien moet je schijt hebben aan die 15 seconden, want dat is inderdaad wel erg kort. Waarschijnlijk zeggen ze dat alleen maar omdat ze ervaring hebben dat mensen gelijk 3 minuten willen vol kletsen.



En die sollicitatiemoeheid snap ik ook. Ik weet niet wie altijd enthousiast en optimistisch blijft, ik kan het in elk geval niet.

Misschien is het een idee om na vandaag je zelf even rust te gunnen en iets geheel anders te doen. Soms werkt even loslaten nog het beste en dan komt die moed wel weer terug.



Succes vandaag!
Chocolaatje, ik zal vanmiddag even zien of ik ergens een voorbeeld cv vind. Ik kom erop terug.
quote:doemaarzonnebloemen schreef op 04 oktober 2015 @ 21:47:

[...]





Van dat actief helpen moet je je niet te veel van voorstellen hoor. Je zal een keer worden uitgenodigd door het uwv en ik had een heel fijn persoon, ze bekijken je cv en geven tips. Maar dan houdt het ook wel zo ongeveer op. Het kan natuurlijk zo zijn dat uwv's verschillend werken.



Het is de Vlaamse versie van het UWV. Maar ik zal mijn verwachtingen naar beneden bijstellen



Heb dit weekend vijf brieven geschreven: drie spontane (zo kreeg vriend ook werk), eentje voor een zeer leuke fulltime functie op niveau en eentje parttime op een lager niveau, maar wel in de sector die mij aanspreekt. Wil ze vandaag nog eens nalezen en dan versturen. Gelukkig betekent een nieuwe week ook weer nieuwe vacatures.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hoezitdit schreef op 05 oktober 2015 @ 07:57:

Lilith, misschien moet je schijt hebben aan die 15 seconden, want dat is inderdaad wel erg kort. Waarschijnlijk zeggen ze dat alleen maar omdat ze ervaring hebben dat mensen gelijk 3 minuten willen vol kletsen.



En die sollicitatiemoeheid snap ik ook. Ik weet niet wie altijd enthousiast en optimistisch blijft, ik kan het in elk geval niet.

Misschien is het een idee om na vandaag je zelf even rust te gunnen en iets geheel anders te doen. Soms werkt even loslaten nog het beste en dan komt die moed wel weer terug.



Succes vandaag!



Ze hebben een link gestuurd welke ik kan gebruiken en zodra ik dat klaar heb ontvangen zij deze automatisch.

Start monday app.
Alle reacties Link kopieren
Lilith75 heb je misschien bij Novotel gesolliciteerd ?
quote:chocolaatje1 schreef op 04 oktober 2015 @ 23:08:

Dank je voor het meedenken Doemaarzonnebloemen. Waarschijnlijk hebben ze geen zin om elke keer ellenlange brieven te lezen, heb besloten om mijn motivatie zo kort mogelijk in te vullen en alleen mijn cv uploaden. Hoe heb jij je vaardigheden in je cv verwerkt? ik zit eraan te denken om mijn werkervaring (vnl stage en scripties) onder te verdelen in een paar vaardigheden maar dat maakt de lay-out er niet echt mooier op. In het stukje profiel heb ik een paar vaardigheden staan, misschien dat ik die nog iets kan aanvullen.



Ik zal proberen het uit te leggen. Ik begin met het kopje Motivatie. Het bestaat uit zo'n 6 regels. Daarna mijn werkervaring. Aan de rechterkant heb ik een extra kolom waarin mijn personalia staat en mijn sterke eigenschappen, afgekort tot een woord.

Onder werkervaring heb ik kopje met vaardigheden en daar weer onder talenkennis en hobby's.



Ik ben benieuwd naar welk voorbeeld Hoezitdit post. Ik weet niet hoe ik plaatjes kan plakken, wat dat legt wat makkelijker uit.
Iets wat er op lijkt is deze: Klik.

Scrol dan even naar onderen, het is de derde van links.
Op internet kan ik niet echt vinden wat ik zelf heb, en om mijn eigen cv hier te posten gaat mij wat te ver.



Wat er het meest op lijkt is deze: CV.



Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Men heeft het liefst een cv van 1 pagina, dat lukt mij niet. Mijn CV beslaat 2 pagina's en ik heb er nog nooit commentaar op gekregen.
Alle reacties Link kopieren
bedankt allebei! ik had mijn cv eerder op 1 pagina gedaan, het paste wel maar leek eigenlijk met moeite bij elkaar geperst... heb het nu maar op 2 pagina's gedaan met line spacing, het leest op deze manier toch wat prettiger. Heb m'n brief uiteindelijk flink weten in te korten wat ik voortaan ook kan gebruiken! als ik nu denk hoe langdradig de voorgaande brieven waren, aiii maar goed, solliciteren is ook een leerproces. ik zag zelfs dat iemand haar scriptie had gedaan over het schrijven van de perfecte sollicitatiebrief. Dat lijkt me zo pittig!



@ Lilith75, veel succes met de video! wel balen dat het perse in 1 keer goed moet zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven