Zijn er hier moeders die zelf 9 uur slaap nodig hebben?

04-10-2015 21:35 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
En hoe doen jullie dit dan??

Èèn van de dingen waar ik het meest tegenop zie bij het krijgen van kinderen is het slaapgebrek dat er bij komt kijken.

Zelf heb ik 9 uur slaap nodig om me optimaal te voelen. En ik kan slecht tegen te weinig slaap.

Ik zou me graag een voorstelling maken van hoe dit in de praktijk vormgegeven kan worden en ben op zoek naar praktische tips.

Maar ook hoor ik graag ervaringsverhalen over hoe het überhaupt is om als moeder veel slaap nodig te hebben.

Alvast bedankt!
Ik vond het helemaal niet wennen, ik vond het vreselijk. Maar gelukkig gaat het ook weer over. Het eerste jaar droeg ik mijn lenzen niet, maar mijn bril. Zodra kind een dutje deed, deed ik mee. In het weekend sliepen we om en om uit. Boeken heb ik niet gelezen in die periode, ik kon mij niet concentreren. Hoe ik het op mijn werk heb gedaan weet ik niet meer.

Gelukkig waren ze vrij snel zelfstandig en gingen ze op hun kamer spelen 's morgens. Dan draaide ik mij nog een keer om. Nu mogen ze op zondagochtend onbeperkt op de ipad. Heerlijk, vanochtend tot 10 uur uitgeslapen.
Alle reacties Link kopieren
Man en ik hadden een goede samenwerking. Hij kon goed wakker blijven voor de laatste fles en ik kon er makkelijk uit in de nacht voor een fles om daarna weer verder te slapen. Je merkt vanzelf wat bij je past.
Keep Calm and Love Your Sjoe
,,
Dat uitslapen in het weekend om en om deden wij ook. Man mocht op zaterdag vroeg op, ik op zondag. Heerlijk vond ik dat!
Alle reacties Link kopieren
quote:bubbelwijn schreef op 04 oktober 2015 @ 21:51:

Ik vond het helemaal niet wennen, ik vond het vreselijk. Maar gelukkig gaat het ook weer over. Het eerste jaar droeg ik mijn lenzen niet, maar mijn bril. Zodra kind een dutje deed, deed ik mee. In het weekend sliepen we om en om uit. Boeken heb ik niet gelezen in die periode, ik kon mij niet concentreren. Hoe ik het op mijn werk heb gedaan weet ik niet meer.

Gelukkig waren ze vrij snel zelfstandig en gingen ze op hun kamer spelen 's morgens. Dan draaide ik mij nog een keer om. Nu mogen ze op zondagochtend onbeperkt op de ipad. Heerlijk, vanochtend tot 10 uur uitgeslapen.Dit zou ik weer niet zo snel doen. Mijn ouders deden dat ook en ik vond het altijd zo eenzaam op de zondagochtend. Alleen in een grote kamer voor de TV.
Keep Calm and Love Your Sjoe
eigenlijk is de beste tip die ik ooit heb gekregen dat je je niet moet gaan frusreren over gebroken nachten en wel of niet uitgerust zijn. Die frustratie is vele malen erger en wanhopiger dan het feit dat je alweer wakker bent en met een huilend kind rondjes loopt in een donkere woonkamer.
Alle reacties Link kopieren
Voordat ik kinderen kreeg had ik ook 9 uur slaap nodig per nacht. Anders voelde ik me echt beroerd.

En wat bleek? Toen ik eenmaal kinderen had en nooit meer aan die 9 uur slaap kwam, bleek ik het op 7 uur per nacht ook heel prima te doen.

Bij mij bleek het echt een idee te zijn dat ik 9 uur slaap nodig had en toen ik dat idee kon bijstellen ging het weer prima.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Dacht ook voor de kinderen dat ik echt die 8 tot 9 uur nodig had. Maar het blijkt dat ik prima overleef met 6 max 7 uur. De kinderen zijn nu al groter en slapen zelf uit. Maar ik sta op zaterdag en zondag gewoon om 08:00 aangekleed beneden. Vind slapen nu vooral zonde van mijn dag. Bij is het belangrijkste gewoon de regelmaat. Elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed tenzij ik ergens heen moet. Prima te doen en ik word nu zelfs met hoofdpijn wakker als ik langer dan die 7 uur slaap.



Maar echt, standaard 9 uur slaap met kleinere kinderen? Shake it. Gaat niet gebeuren.
quote:Sjoebaloo schreef op 04 oktober 2015 @ 21:55:

[...]





Dit zou ik weer niet zo snel doen. Mijn ouders deden dat ook en ik vond het altijd zo eenzaam op de zondagochtend. Alleen in een grote kamer voor de TV.Ze zijn met zń tweeën en vinden het heerlijk om even de baas te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Het is eigenlijk heel simpel, je hebt geen keuze😃



Het komt goed,echt waar😊
Alle reacties Link kopieren
Hier wel een partner maar door borstvoeding kan hij niet zoveel betekenen. Dochter draait wat, ik probeer haar in slaap te sussen (lukt nooit), borst, en ze slaapt. Dat betekent overigens niet dat ik haar rustig weer weg kan leggen maar dat terzijde.



Ik maak het mezelf vooral gemakkelijk. Ze slaapt tussen ons in, al vanaf het begin. Dus ik hoef mn bed niet uit. Geen rondjes door de slaapkaner of gehuil oid.



En verder proberen niet gefrustreerd te raken over weinig slaap. De nachten waarin ik gefrustreerd raak en me advraag hoe ik morgen de dag doorkom zijn vele malen zwaarder dan de nachten waarin ik me er bij neerleg (haha lag ik maar ;)) en eventueel mn boek lees op de tablet met een sabbeld kind aan de borst (zoalsnu)
Bedoel je met echt een jonge baby die nog nachtvoedingen krijgt? Dat is soms wennen inderdaad. Maar toen mijn zoontje klein was loste ik het op door vroeg naar bed te gaan. De uren voor 0.00 voelden voor mij als dubbele uren en mijn vrouw deed dan de late voiding (die van 23.00) en ik weer die van 3.00 en daarna. Als ik dan van 22.00 tot 3.00 had geslapen dan was ik om 3.00 al bijna fit genoeg om daarna wakker te blijven (wat ik niet deed, ik ging van 3.00 tot 7.00 ook gewoon slapen).

En nu zit zoon al tijden weer op een slaap van 20.00 tot 7.00 en ik op een slaap van 23.00 tot 7.00 ongeveer..



Ik heb denk ik aan 8 uur slaap genoeg met als voordeel dat ik altijd (vaak) binnen 5 minuten in slaap val, of het nu 20.00 of 3.00 is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sjoebaloo schreef op 04 oktober 2015 @ 21:55:



Dit zou ik weer niet zo snel doen. Mijn ouders deden dat ook en ik vond het altijd zo eenzaam op de zondagochtend. Alleen in een grote kamer voor de TV.Mijn dochter vindt het fijn om bij mij in bed te kruipen met de iPad, ik doe dan zelf nog even een oogje dicht. Ik slaap dan niet zo vast als 's nachts, maar het voelt toch als uitslapen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik heb een ontzettend goede slaper. De eerste paar maanden sliep mijn dochter (natuurlijk) niet door, maar sinds ze dat wel doet wordt ze alleen nog wel eens wakker als ze ziek is en verder echt nooit. Ze slaapt 11-12 uur gemiddeld dus ik kan in theorie prima aan mijn slaap komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik keek ook heel erg op tegen het slaapgebrek, maar ik kan nu echt veel beter tegen korte en gebroken nachten. Vroeger was ik na 1 nachtje slecht slapen al helemaal gaar, sinds de zwangerschap helemaal niet meer.
9 uur? jammer van je tijd, minder slapen is gezonder



kennislink.nl



Hogere levensverwachting

Sommige onderzoekers van slaap beweren dat meer dan 8 uur slaap helemaal niet zo gezond is. Dezelfde professor Kripke, heeft met een ander groot team gedurende zes jaar het slaapgedrag van meer dan één miljoen volwassenen van alle leeftijden tussen de 30 en 102 bestudeerd. Zij ontdekten een verband tussen meer dan 8 uur slaap en een lagere levensverwachting. Vrouwen die gemiddeld tussen de 3.5 en 4.5 uur sliepen hadden een hogere levensverwachting dan vrouwen die meer dan 7.5 uur per nacht sliepen. Ook kort slapende mannen leven langer dan hun uitslapende broeders, hoewel het verschil in levensverwachting bij de mannen-groepen kleiner is.



“Binnen de groep mensen die meedeed met het onderzoek waren veel mensen oud en ziek. Het is logisch dat deze mensen eerder overlijden”, zegt professor Coenen van de Radboud Universiteit Nijmegen over Kripke’s onderzoek. “Een gezond persoon die 10 uur in bed ligt, overlijdt echt niet eerder”. Kripke’s onderzoek bleef dus niet vrij van kritiek. Zo moesten de mensen die meededen zelf aangeven hoe lang ze sliepen per nacht. En ga het zelf maar na, het is erg lastig om precies in te schatten hoe lang je ’s nachts geslapen hebt. Bovendien is het op deze manier onmogelijk om later te controleren hoe lang iemand heeft geslapen. Toch, als je dit onderzoek gelooft, zou het betekenen dat 7 uur slaap per nacht het beste is om zo oud mogelijk te worden
Bedankt Meds! Ik rook, ik drink en ik sport niet maar dankzij jouw post ben ik toch nog gezond bezig want ik slaap heel weinig. Ik vind slapen ook altijd zonde van mijn tijd want door mijn ongezonde leefstijl heb ik al denk ik niet te lang haha.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben echt stuk geweest met mijn niet slapende tweeling.

Ook op de dag bijna niet slapen en.in ieder geval nooit tegelijk .

1e keer dat ik een nacht had van 6 uur waren ze 3 jaar en 8 maanden.



Ben.ik de zieligste ?
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter sliep vanaf 9 weken al helemaal door, ondanks dat ze een prematuurtje was. Vanaf dat moment kon ik 7/8 uur achtereen slapen. Dochter is nu anderhalf en is erg makkelijk. Ik heb niet hoeven wennen of me frustreren over te weinig slaap... In het weekend slaapt ze tot 8.30 uur (ongeveer) en dat vinden we een prima tijd.

Ik kan oprecht zeggen dat het slapen me alles meevalt! Was echt voorbereid op korte nachten en weinig slaap.
Alle reacties Link kopieren
Het went.



Oplossing:

1 op tijd naar bed gaan

2 een power nap op zijn tijd

3 de lat voor jezelf niet te hoog leggen



Dat geschreven hebbende: welterusten.
Alle reacties Link kopieren
Ouders hebben weinig andere keus dus ook jij gaat het met minder slaap moeten doen als er een baby komt.

Kan je twee dingen mee doen: Er vooraf tegen opzien en er dus een 'ding' van maken of denken dat hoe dan ook je het vast wel gaat redden net zoals al die andere mensen doen en hebben gedaan die baby's kregen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:mafalda schreef op 04 oktober 2015 @ 23:02:

Ik ben echt stuk geweest met mijn niet slapende tweeling.

Ook op de dag bijna niet slapen en.in ieder geval nooit tegelijk .

1e keer dat ik een nacht had van 6 uur waren ze 3 jaar en 8 maanden.



Ben.ik de zieligste ?Ja.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:mafalda schreef op 04 oktober 2015 @ 23:02:

Ik ben echt stuk geweest met mijn niet slapende tweeling.

Ook op de dag bijna niet slapen en.in ieder geval nooit tegelijk .

1e keer dat ik een nacht had van 6 uur waren ze 3 jaar en 8 maanden.



Ben.ik de zieligste ?Ja, dat lijkt mij echt zwaar vermoeiend.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 04 oktober 2015 @ 23:32:

[...]



Ja.Sorry, ik denk dat ik win. Ik heb negen jaar niet doorgeslapen (zoon kreeg een chronische ziekte waardoor we geen ononderbroken nachten meer hadden). En ik heb er nooit tegen gekund. Werken ging nog wel, de thuisdagen veel minder. Het was hier helemaal niet wennen. Ik ging er echt aan onderdoor, en ik ben op een aparte kamer gaan slapen. Pas na een jaar doorslapen knapte ik weer een beetje op.
De oudste was een heel goede slaper, toen had ik makkelijk de negen uur kunnen halen (voor mij is acht uur optimaal). Dat is ook een mogelijkheid natuurlijk. De jongste sliep het eerste half jaar slecht. Dat was afzien, en inderdaad: zelf een dutje doen als de baby slaapt (kan lastig zijn met een ouder kind erbij), heel vroeg naar bed en in het weekend omstebeurt uitslapen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven