Gezondheid alle pijlers

Alcohol vanaf 18 jaar pas toe staan

04-10-2015 22:18 204 berichten
De leeftijd waarop je in horecagelegenheden alcohol mag drinken is zoals jullie weten van 16 jaar naar 18 jaar gegaan. Zelf heb ik zo'n grote hekel aan al die betutteling. Ik zie in mijn omgeving ook dat die regel alleen maar averechts werkt en dat jongeren juist meer gaan drinken. Jongeren van ongeveer 15 tot en met 17 jaar gaan nu drinken op schuurfeesten . Het is ook nog eens veel goedkoper om bij de supermarkt kratten bier te kopen. De meesten hebben niet zo veel geld en als ze een pilsje in de horeca moeten kopen zijn ze al snel 2,20 kwijt voor een pilsje. Nu met die schuurfeesten is het veel goedkoper en drinken ze dus veel meer dan wanneer ze 2,20 moeten betalen in de horeca. Ik denk dat dit niet de bedoeling was van de politiek dat jongeren juist meer zijn gaan drinken. Ik werk zelf als vrijwilligster achter de bar in een voetbalkantine. Wij houden ons echt aan de regels en bij twijfel vragen wij om legetimatie en dan zijn ze ook meestal al wel 18. Feit is dat mensen van onder de 18 bij ons aan de bar komen voor een cola dus tja geen probleem. Nu blijkt dat ze zelf sterke drank bij hebben en dat mixen . Wij vinden in de afvalbakken lege flessen sterke drank en ook in de wc. Dus mensen van onder de 18 drinken nu sterke drank om de regels te omzeilen. Ik vind dit echt verontrustend. Ik heb veel liever dat mijn zoon of dochter van 16 een wijntje of pilsje drinkt dan een mix met sterke drank. Ik denk dat ze het alcoholverbod voor onder de 18 met alle goede bedoelingen ingevoerd hebben maar ik zie met eigen ogen dat het juist averechts werkt.
Alle reacties Link kopieren
Hier in mijn omgeving drinken de jongeren gewoon echt niet.

Is ook geen gelegenheid voor.



Dus weet niet waar jullie wonen maar ik woon in een middelgrote stad in de randstad.

Is ook echt niet stoer hier.

De meeste vinden het echt ook heel stom, drinken en/of roken.

Waarschijnlijk gewoon een ander milieu.
Alle reacties Link kopieren
En ouders die hun kinderen laten indrinken zijn zelf ook echt te stom om te kakken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zusenzoo schreef op 04 oktober 2015 @ 22:52:

Verbieden helpt.



In 1998 dronk 40% van de 12 jarige hun eerste drankje, vaak ook thuis.

Nu is dat 2%.





Dat is een heel verschil inderdaad. Ik dronk voor het eerst toen ik tien was, regelmatig een Moezelwijntje met oma en vanaf mijn twaalfde kreeg ik in het weekend wel eens een glas bier van mijn vader.En toen ik op mijn vijftiende thuis kwam van mijn weekendbaantje in de kerstperiode kreeg ik een glas glühwein van mijn moeder toen ik uit bad kwam



Gek eigenlijk, als je er nu over nadenkt.
quote:swaentje71 schreef op 04 oktober 2015 @ 22:57:

[...]





Ik woonde tot 5 jaar geleden in Brabant en hoorde daar 10/15 jaar terug al over die schuurfeesten....Ja dat ontken ik niet maar sinds dat er en alcoholverbod was voor 16 jarigen zijn er dat echt veel meer geworden.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger rookte men ook in het vliegtuig, de leraren stonden paffend voor de klas.

Gelukkig leert men.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zusenzoo schreef op 04 oktober 2015 @ 23:02:

De meeste vinden het echt ook heel stom, drinken en/of roken.

Waarschijnlijk gewoon een ander milieu.Hahaha, roken. Dat brengt me terug naar de middelbare school, daar mocht dat officieel vanaf de derde klas. Veertien, vijftien was je dan.
Alle reacties Link kopieren
quote:blue_lagoon schreef op 04 oktober 2015 @ 22:36:

Ik denk dat het wel een goede maatregel is. Maar voor mezelf ben ik toch blij dat ik in een andere tijd ben opgegroeid. Zou anders een hoop lol gemist hebben denk ik.Wat een apart idee dat je zonder alcohol geen lol zou kunnen hebben....
Alle reacties Link kopieren
quote:swaentje71 schreef op 04 oktober 2015 @ 23:06:

[...]





Wat een apart idee dat je zonder alcohol geen lol zou kunnen hebben....Ik heb prima lol zonder alcohol. Maar de meeste (hilarische) herinneringen uit mijn puberteit zijn die met (veel) alcohol. Maar dronk net zo lief een glas winterthee met een vriendin.
quote:blue_lagoon schreef op 04 oktober 2015 @ 23:05:

[...]





Hahaha, roken. Dat brengt me terug naar de middelbare school, daar mocht dat officieel vanaf de derde klas. Veertien, vijftien was je dan.Ja ik was echt toen aan het puberen en was blijven zitten in de tweede. Ik moest stiekem roken en mijn vroegere klasgenoten stonden heerlijk te paffen.
Alle reacties Link kopieren
Alhoewel de mixdrankjes en de wijn met vriendinnen toch snel tevoorschijn kwamen, haha. Kan me herinneren dat ik op mijn zeventiende een stage had (ook in de avond) en in de eetpauze kwam een vriendin me altijd opzoeken om me gezelschap te houden. En dan bracht ze miniflesjes safari mee en die mixten we met jus d' orange in spa-flesjes. En daarna kon ik er weer helemaal tegenaan. Niet zozeer om de alcohol zelf maar om het feit dat ze me op kwam zoeken en de moeite nam mijn lievelingsdrankje mee te brengen. Haha, wat een herinneringen.



Nu ondenkbaar en maar goed ook denk ik. Maar ik heb in ieder geval leuke tijden gehad.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 04 oktober 2015 @ 23:10:

[...]



Ja ik was echt toen aan het puberen en was blijven zitten in de tweede. Ik moest stiekem roken en mijn vroegere klasgenoten stonden heerlijk te paffen.Oh hoe vaak ik sigaretten heb moeten vasthouden voor jongere kennissen uit lagere klassen als er een leraar langs kwam lopen. Maar meestal werd er toch niet echt op gelet, net als met de strijkers die rond de kerstperiode over het schoolplein vlogen.
quote:blue_lagoon schreef op 04 oktober 2015 @ 23:11:

[...]





Oh hoe vaak ik sigaretten heb moeten vasthouden voor jongere kennissen uit lagere klassen als er een leraar langs kwam lopen. Maar meestal werd er toch niet echt op gelet, net als met de strijkers die rond de kerstperiode over het schoolplein vlogen.



Poeh. Bij mij op school was het aantal rokers op twee handen te tellen. Het was heel oncool om te roken. Dan was je een echte aso.



Kennelijk een andere omgeving, zoals zusenzoo zegt. Ook een middelgrote stad in de randstad.
Alle reacties Link kopieren
Nu ik erover nadenk, heb hier in de keuken een pul staan met 'geslaagd' erop. Die kreeg ik -tot aan de rand toe gevuld- van mijn ouders toen ik geslaagd was voor de mavo.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bibi1973 schreef op 04 oktober 2015 @ 23:13:

[...]





Poeh. Bij mij op school was het aantal rokers op twee handen te tellen. Het was heel oncool om te roken. Dan was je een echte aso.



Kennelijk een andere omgeving, zoals zusenzoo zegt. Ook een middelgrote stad in de randstad.Echt waar? Bij ons rookte bijna iedereen. Op foto's van schoolreisje naar Londen in mijn fotoalbum staat bijna iedereen met een peuk. Veertien, vijftien waren we toen. Iedereen rook er ook naar. De haren, de jassen...
quote:blue_lagoon schreef op 04 oktober 2015 @ 23:10:

Alhoewel de mixdrankjes en de wijn met vriendinnen toch snel tevoorschijn kwamen, haha. Kan me herinneren dat ik op mijn zeventiende een stage had (ook in de avond) en in de eetpauze kwam een vriendin me altijd opzoeken om me gezelschap te houden. En dan bracht ze miniflesjes safari mee en die mixten we met jus d' orange in spa-flesjes. En daarna kon ik er weer helemaal tegenaan. Niet zozeer om de alcohol zelf maar om het feit dat ze me op kwam zoeken en de moeite nam mijn lievelingsdrankje mee te brengen. Haha, wat een herinneringen.



Nu ondenkbaar en maar goed ook denk ik. Maar ik heb in ieder geval leuke tijden gehad.Het was vroeger zo anders. Mijn zoon heeft op dezelfde school gezeten dan ik. In mijn tijd mocht je gewoon weg van school als er een uur uit viel. Wij gingen dan ook naar het cafe. Mijn zoon moest op school blijven als er een lesuur uit viel.
quote:blue_lagoon schreef op 04 oktober 2015 @ 23:16:

[...]





Echt waar? Bij ons rookte bijna iedereen. Op foto's van schoolreisje naar Londen in mijn fotoalbum staat bijna iedereen met een peuk. Veertien, vijftien waren we toen. Iedereen rook er ook naar. De haren, de jassen...Echt. Geen van mijn vrienden of vriendinnen rookte.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 04 oktober 2015 @ 23:17:

[...]



Het was vroeger zo anders. Mijn zoon heeft op dezelfde school gezeten dan ik. In mijn tijd mocht je gewoon weg van school als er een uur uit viel. Wij gingen dan ook naar het cafe. Mijn zoon moest op school blijven als er een lesuur uit viel.Ja, de tijden veranderen. Wij kregen tot en met de tweede klas 'waarneming' door een andere leraar in het lokaal, vanaf de derde mocht je in en rond de school rondhangen en vanaf de vierde mocht je pas van het schoolterrein af in de tussenuren. Maar van die regel trok eigenlijk niemand zich iets aan, ook ik niet moet ik eerlijk bekennen.
quote:blue_lagoon schreef op 04 oktober 2015 @ 23:14:

Nu ik erover nadenk, heb hier in de keuken een pul staan met 'geslaagd' erop. Die kreeg ik -tot aan de rand toe gevuld- van mijn ouders toen ik geslaagd was voor de mavo.Ah, kijk. Niet om snobistisch te doen, maar ik zat dus op het gymnasium. Bij de scholengemeenschap verderop werd wel veel gerookt buiten. Maar daar werd dan bij ons op school weer volop over gekletst. Wij wisten dondersgoed hoe slecht roken is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bibi1973 schreef op 04 oktober 2015 @ 23:17:

[...]





Echt. Geen van mijn vrienden of vriendinnen rookte.



Ik geloof mijn ogen niet, haha!

Iedereen rook naar sigaretten en goedkope parfum.



En als we gymles op locatie hadden was dat niet compleet zonder 'even thuis gymspullen ophalen' (lees: indrinken) als we voor de verandering eens meededen in plaats van een briefje hadden, al dan wel of niet vervalst.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bibi1973 schreef op 04 oktober 2015 @ 23:19:

[...]





Ah, kijk. Niet om snobistisch te doen, maar ik zat dus op het gymnasium. Bij de scholengemeenschap verderop werd wel veel gerookt buiten. Maar daar werd dan bij ons op school weer volop over gekletst. Wij wisten dondersgoed hoe slecht roken is.Onze scholengemeenschap had mavo-havo-vwo (atheneum) en mijn atheneum-vriendinnen waren inderdaad veel 'braver' op een enkeling na.
quote:Bibi1973 schreef op 04 oktober 2015 @ 23:19:

[...]





Ah, kijk. Niet om snobistisch te doen, maar ik zat dus op het gymnasium. Bij de scholengemeenschap verderop werd wel veel gerookt buiten. Maar daar werd dan bij ons op school weer volop over gekletst. Wij wisten dondersgoed hoe slecht roken is.

Ik heb op een grote scholengemeenschap gezeten waar Gymnasium. Atheneuim en Havo en Mavo bij elkaar zaten.

Drugsgebruik was het hoogst onder VWO leerlingen.
Alle reacties Link kopieren
PS: Blondie456: lees jou altijd graag
quote:blue_lagoon schreef op 04 oktober 2015 @ 23:28:

PS: Blondie456: lees jou altijd graag Dank je lieverd!
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 04 oktober 2015 @ 23:29:

[...]



Dank je lieverd!
Alle reacties Link kopieren
quote:Bibi1973 schreef op 04 oktober 2015 @ 23:17:

[...]



Echt. Geen van mijn vrienden of vriendinnen rookte.



Bij mij ook niet.

Een veel oudere broer van een vriendin rookte pijp; dat vond ik wel zo apart.



Er werd bij ons ook niet gedronken; mijn eerste wijntje kreeg ik bij de ouders van mijn toenmalige vriendje, een heus glas Kellergeister.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven