Mijn man en zijn vader

04-10-2015 22:57 66 berichten
Weet niet zo goed hoe ik moet omgaan met het volgende: de vader van mijn man, mijn schoonvader dus, is al geruime tijd ernstig ziek en lijdt aan beginnende dementie. Zijn vrouw doet alles mbt tot de vele ziekenhuisbezoeken.

Mijn schoonvader woont in een verpleeghuis. Zijn vrouw mailt mij over hoe alles gaat. Niet zo goed dus.

Vanuit mijn man komt geen initiatief, hij heeft niet echt een leuke jeugd gehad.

Hoe hij er precies instaat kom ik niet achter, het is het enige onderwerp waarover ik met hem niet goed kan praten.

Ik heb het gevoel er tussenin te zitten, ik voel een mengeling van irritatie en mededogen naar mijn man toe.

Hij houdt zich bijna volkomen afzijdig van zijn familie. Iemand nog tips of herkenning?
Alle reacties Link kopieren
Waarom mailt zijn moeder niet naar hem?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Misschien goed om eerlijk tegen je man te zeggen dat je moeite hebt met de situatie. En vervolgens vragen waarom hij afstandelijk op zijn ouders reageert.
Alle reacties Link kopieren
quote:[Enn schreef op 04 oktober 2015 @ 22:59[/message]:

Waarom mailt zijn moeder niet naar hem?mss is het zijn moeder niet.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Als je de reden van zijn afzijdig houden niet weet vind ik het ook best vreemd om wel de voortrekker te zijn in contact met zijn ouders vader en vrouw.

Dat betekent dus dat je ergens op de een of andere wijze (zonder het fijne ervan te weten) misschien wel zelf dit contact met hen hebt 'overgenomen'. Misschien baalt hij daar als een stekker van? Zou wat ik schrijf kunnen kloppen?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:valentinamaria schreef op 04 oktober 2015 @ 23:04:

[...]





mss is het zijn moeder niet.

Ohja.



Je hebt gelijk.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Enn schreef op 04 oktober 2015 @ 22:59:

Waarom mailt zijn moeder niet naar hem?



Het is zijn stiefmoeder, goeie vraag, volgens haar toon ik tenminste nog belangstelling. Waarop ik vervolgens weer in de pen klim om te zeggen dat dat wellicht een oorzaak heeft.

Waarop zij dan weer reageert dat mijn man dat tegen zijn vader had moeten zeggen.

En daar heeft ze ook weer een punt.
Alle reacties Link kopieren
het is natuurlijk laagdrempeliger om naar je vriendelijke stiefschoondochter ( wat een woord) te mailen, dan naar je stiefzoon die een slechte band met zijn vader heeft.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:lisaviva schreef op 04 oktober 2015 @ 23:07:

[...]





Het is zijn stiefmoeder, goeie vraag, volgens haar toon ik tenminste nog belangstelling. Waarop ik vervolgens weer in de pen klim om te zeggen dat dat wellicht een oorzaak heeft.

Waarop zij dan weer reageert dat mijn man dat tegen zijn vader had moeten zeggen.

En daar heeft ze ook weer een punt.

Als je doet wat je deed zou je krijgen wat je kreeg.



De oude man is dement en zoon heeft ervoor gekozen om niets uit te spreken.

En dan kunnen nu twee vrouwen achteraf wel vinden dat dit wel had moeten gebeuren, dat zoon zich betrokken moet voelen maar echt niemand is verplicht om zijn/haar familie als grote prioriteit te hebben. Want men kiest familie niet; men wordt er alleen maar in geboren. Het staat vrij om afstand te nemen en mocht hij dit bewust gedaan hebben dan is hij dus niet verplicht nu zijn vader ziek ik zich wel betrokken te voelen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Enn schreef op 04 oktober 2015 @ 23:04:

Als je de reden van zijn afzijdig houden niet weet vind ik het ook best vreemd om wel de voortrekker te zijn in contact met zijn ouders.

Dat betekent dus dat je ergens op de een of andere wijze (zonder het fijne ervan te weten) misschien wel zelf dit contact met hen hebt 'overgenomen'. Misschien baalt hij daar als een stekker van? Zou wat ik schrijf kunnen kloppen?Dat zal ik hem eens vragen of het dat is. Hoewel ik zelf eerlijk gezegd ook niet heel veel van me laat horen.
weet je de details van zijn niet zo fijne jeugd? misschien is het wel terecht dat hij afstand houdt?



en misschien wil je man zijn vader helemaal niet spreken hierover? dat kan zijn vrouw wel vinden dat ie met zijn vader moet praten maar in dit geval zou ik haar toch maar vriendelijk verzoeken rechtsstreeks je man te benaderen want nu zit jij er midden tussenin
Alle reacties Link kopieren
quote:lisaviva schreef op 04 oktober 2015 @ 23:11:

[...]





Dat zal ik hem eens vragen of het dat is. Hoewel ik zelf eerlijk gezegd ook niet heel veel van me laat horen.Ik vind je veel invullen zonder dat je het fijne ervan weet.

Misschien is hij wel herhaaldelijk lens geslagen door zijn vader en zal het hem daardoor nu echt boeien dat die man ziek is.

Hard wellicht maar ook wel begrijpelijk dan.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Het is natuurlijk heel goed mogelijk dat je man altijd al (ik weet uiteraard niet hoe lang) een slechte relatie met zijn stiefmoeder had, misschien neemt hij het ook zijn vader kwalijk dat die hertrouwd is na een scheiding of het overlijden van moeder.
verba volant, scripta manent.
quote:Enn schreef op 04 oktober 2015 @ 23:10:

[...]



Als je doet wat je deed zou je krijgen wat je kreeg.



De oude man is dement en zoon heeft ervoor gekozen om niets uit te spreken.

En dan kunnen nu twee vrouwen achteraf wel vinden dat dit wel had moeten gebeuren, dat zoon zich betrokken moet voelen maar echt niemand is verplicht om zijn/haar familie als grote prioriteit te hebben. Want men kiest familie niet; men wordt er alleen maar in geboren. Het staat vrij om afstand te nemen en mocht hij dit bewust gedaan hebben dan is hij dus niet verplicht nu zijn vader ziek ik zich wel betrokken te voelen.Ontzettend waar wat je hier schrijft. Die eerste zin vind ik heel mooi.
Alle reacties Link kopieren
Dus eerst verpest je schoonvader de jeugd van je man en nu laat je je schoonmoeder stoken in jullie huwelijk en heeft hij dus nog steeds last van zijn vader.



Kinderen houden onvoirwaardelijk van hun ouders. Dus als je man zich afzijdig houdtt dan zal hij daar een hele goede re de n voor hebben. Wees solidair met je man.
quote:Enn schreef op 04 oktober 2015 @ 23:14:

[...]



Ik vind je veel invullen zonder dat je het fijne ervan weet.

Misschien is hij wel herhaaldelijk lens geslagen door zijn vader en zal het hem daardoor nu echt boeien dat die man ziek is.

Hard wellicht maar ook wel begrijpelijk dan.Hoe kan ik hem dan het beste tot steun zijn? Dat ga ik hem vragen.
Alle reacties Link kopieren
je kan beter aan je man vragen hoe hij denkt over die mails aan jou.

en geen irritatie naar hem voelen, het gaat niet om jou, in dit geval ben jij gewoon een doorgeefluik.

de enige vraag is, stelt jouw man daar prijs op of niet?
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:lisaviva schreef op 04 oktober 2015 @ 23:18:

[...]





Hoe kan ik hem dan het beste tot steun zijn? Dat ga ik hem vragen.

Goed idee.

En ben solidair met wat hij zegt.

Laat stilte vallen nadat je de vraag gesteld hebt en wacht totdat er een antwoord komt.

Bijt op je tong als het antwoord je niet snel genoeg gegeven wordt,

Niet iedereen is rap van de tongriem gesneden en sommigen hebben echt tijd nodig om tot een antwoord te komen. Zeker als het over emotionele zaken gaat waarvan het vooraf al duidelijk is dat er niet graag over gesproken wordt. En mocht er geen antwoord komen dan heb je dat ook te accepteren wat niet wegneemt dat je later de vraag nog best een keer kan stellen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:valentinamaria schreef op 04 oktober 2015 @ 23:21:

je kan beter aan je man vragen hoe hij denkt over die mails aan jou.

en geen irritatie naar hem voelen, het gaat niet om jou, in dit geval ben jij gewoon een doorgeefluik.

de enige vraag is, stelt jouw man daar prijs op of niet?+1
Alle reacties Link kopieren
quote:valentinamaria schreef op 04 oktober 2015 @ 23:21:

je kan beter aan je man vragen hoe hij denkt over die mails aan jou.

en geen irritatie naar hem voelen, het gaat niet om jou, in dit geval ben jij gewoon een doorgeefluik.

de enige vraag is, stelt jouw man daar prijs op of niet?Eens.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Enn schreef op 04 oktober 2015 @ 23:21:

[...]



Goed idee.

En ben solidair met wat hij zegt.

Laat stilte vallen nadat je de vraag gesteld hebt en wacht totdat er een antwoord komt.

Bijt op je tong als het antwoord je niet snel genoeg gegeven wordt,

Niet iedereen is rap van de tongriem gesneden en sommigen hebben echt tijd nodig om tot een antwoord te komen. Zeker als het over emotionele zaken gaat waarvan het vooraf al duidelijk is dat er niet graag over gesproken wordt. En mocht er geen antwoord komen dan heb je dat ook te accepteren wat niet wegneemt dat je later de vraag nog best een keer kan stellen.Ga ik doen, gek is dat, eigenlijk begrijp ik mijn man heel goed, maar toch komt daar dan dat zogenaamd sociaal verantwoorde stemmetje: 'maar het is toch je váder?' Waar ik eigenlijk zo'n hekel aan heb.
Alle reacties Link kopieren
quote:lisaviva schreef op 04 oktober 2015 @ 23:29[/message]:

[...]





Ga ik doen, gek is dat, eigenlijk begrijp ik mijn man heel goed, maar toch komt daar dan dat zogenaamd sociaal verantwoorde stemmetje: 'maar het is toch je váder?' Waar ik eigenlijk zo'n hekel aan heb.



zolang je dus nog een oordeel hebt niks vragen.

dat komt zo onecht over.
wij slapen nooit.
quote:valentinamaria schreef op 04 oktober 2015 @ 23:21:

je kan beter aan je man vragen hoe hij denkt over die mails aan jou.

en geen irritatie naar hem voelen, het gaat niet om jou, in dit geval ben jij gewoon een doorgeefluik.

de enige vraag is, stelt jouw man daar prijs op of niet?Hij vindt het terecht irritant dat ze mij mailt en hem niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:[lisaviva schreef op 04 oktober 2015 @ 23:31[/message]:

[...]





Hij vindt het terecht irritant dat ze mij mailt en hem niet.



duidelijk.

dan zeg je tegen haar dat ze hem moet mailen en jij haar blokkeert.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:lisaviva schreef op 04 oktober 2015 @ 23:31:

[...]





Hij vindt het terecht irritant dat ze mij mailt en hem niet.Nou dan weet je wat je te doen staat niet? Vanaf nu geef je aan stiefma door dat hij het aanspreekpunt is.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven