Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

04-08-2015 13:14 3007 berichten
Zijn er hier nog meer consuminderaars, mustachians en knieperds?



Ik geloof niet dat er al een echt leuk kletstopic is voor "zuinigerds". Ja, natuurlijk wel het vrekkentopic maar dat is meer om echt tips te delen voor geld terug acties. Maar ik ben benieuwd of er hier ook mensen zijn die bijvoorbeeld:



- Een staycation houden

- De hypotheek versneld aflossen

- Kiezen voor goedkope uitstapjes



En het leuk vinden om daarover te kletsen.



Nou, ik ben benieuwd





Op zoek naar een Roamler invite?? Kijk dan in dit topic: Roamler
quote:[message=20109973,noline]



Mijn loon wordt altijd de 23e gestort. Alle maandelijkse vaste lasten worden afgeboekt tussen de 23e die maand en de 5e van de volgende maand. Daarom kijk ik de 22e 's avonds hoeveel geld ik heb en boek ik dat naar de spaar. Dat is mijn vaste ijkpunt dus, de 22e 's avonds, dan zie ik of ik die maand teveel heb uitgegeven of niet. Is bij jou de 1e wel een heel stabiel ijkpunt, zijn jouw vaste lasten wel op vaste data?

Oh, dit is een hele goede tip voor mij, bedankt Marana.

Ik heb geen vaste ijkpunt, mijn salaris komt rond de 25ste binnen, de HRA de 15e en de kinderopvang de 20ste. Mijn vastelasten worden gespreid over de maand afgeschreven, het meest tussen de 1ste en de 5e. Ik ga wat automatische incassos verschuiven, zodat ik een vaste ijkpunt in de maand heb.
Ik krijg inderdaad de 15e en de 18e ook nog wat van de belastingdienst (voorlopige teruggave en zorgtoeslag). Vind dat wel fijn, dat dat redelijk aan het einde van mijn 'geldmaand' is. Bij een krappe maand komt dat goed uit, voorkom ik roodstand. En bij een ruimere maand kan dat bedrag in zn geheel naar de spaarrekening (maar dat doe ik dan dus op de 22e, met wat er verder nog overblijft).
Ik had nog wel een vraagje over de kinderopvangtoeslag, misschien weet iemand dit toevallig....



Ik heb gister al de eerste nota ontvangen voor de kinderopvang en heb ook al toeslag ontvangen. Ik begreep dat je 20 oktober de toeslag voor november krijgt en zo verder.... Maar weet iemand ook wanneer ik voor het eerst opvangtoeslag kan verwachten? Denken jullie dat het deze maand de 20e al zal zijn geregeld of wordt het even wat langer wachten??
quote:Bumba1985 schreef op 04 oktober 2015 @ 16:07:

Ik had nog wel een vraagje over de kinderopvangtoeslag, misschien weet iemand dit toevallig....



Ik heb gister al de eerste nota ontvangen voor de kinderopvang en heb ook al toeslag ontvangen. Ik begreep dat je 20 oktober de toeslag voor november krijgt en zo verder.... Maar weet iemand ook wanneer ik voor het eerst opvangtoeslag kan verwachten? Denken jullie dat het deze maand de 20e al zal zijn geregeld of wordt het even wat langer wachten??

Je hebt het toch al ontvangen? Of niet?

Snap het geloof ik niet.



Maar reken er maar op dat het traag gaat. Ik heb net een jaar gebakkelei over kot van 2010 erop zitten.

In mijn ervaring begrijpen ze het nooit in 1x goed.
Bumba, ik snap je vraag niet.

Je hebt al toeslag ontvangen toch?



Mijn ervaring leert, dat het een maand duurt voordat ze de aanvraag in behandeling nemen en uitbetalen. Zelf heb ik een aantal keren de kinderopvang gegevens aangepast en gewijzigd, en het is altijd binnen een maand correct verwerkt.
O sorry ik bedoelde: ik heb de eerste nota ontvangen en de kinderopvangtoeslag aangevraagd.... Stom dat ik 2 keer ontvangen schreef
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn gevoel heb ik nu een ontzettend hoog inkomen en dus ben ik als een malle gaan sparen (aangezien ik relatief lage vaste lasten heb). Heb ondertussen 3 spaarrekeningen:

1. vakanties/grote uitgaves aan het huis -> hier gaat een bedrag van mijn salaris heen)

2. reserveringen zoals medische kosten, gemeentelijke belastingen e.d. -> hier gaat ook een bedrag van mijn salaris heen

3. auto: aflossen van de lening bij mijn ouders, sparen voor onderhoud en eventueel vervanging -> hier gaat mijn reiskostenvergoeding heen. Deze rekening gebruik ik dus wel om te tanken, maar aangezien ik mijn vergoeding niet als extra salaris zie hou ik het op deze manier een beetje gescheiden.



Nu ga ik binnenkort ook nog standby diensten draaien en ik wil dat bedrag dus gebruiken om mijn studieschuld af te lossen, ik heb een behoorlijke studieschuld omdat ik altijd maximaal heb moeten lenen en wat langer over mijn studie heb gedaan. Van die keuze heb ik geen spijt, maar wil wel zo snel mogelijk aflossen. Ik wil voor dit bedrag dus nog een extra spaarrekening openen (liefst met een zo'n hoog mogelijke rente) en daar het komende jaar zoveel mogelijk op sparen. Als ik dan straks af moet gaan lossen ga ik dit bedrag ook gewoon aflossen (al zal dit hoger zijn dan wat ik zal moeten betalen) en hopelijk ben ik dan wat sneller van mijn studieschuld af.



Daarnaast ben ik ook heel bewust bezig met minimalistisch leven. Is eigenlijk begonnen nadat ik het boek van Marie Kondo heb gelezen en dit ben ik dus een beetje op mijn leven aan het toepassen. Ik merk dat ik het best leuk vind om zo minimalistisch te leven en dat ik eigenlijk best gelukkig kan zijn zonder allemaal spullen te kopen. Bij alles wat ik zou willen kopen vraag ik me af of ik het echt nodig heb of dat ik het vooral wil hebben omdat ik beïnvloed wordt door reclames en andere. Ik heb ook echt een lijst met spullen die ik nodig heb (qua kleding of spullen in huis) en ik mag eigenlijk alleen spullen kopen die op die lijst staan. Dat maakt het gemakkelijker om het vol te houden.



Ik weet dat ik nog meer zou kunnen besparen, door bijvoorbeeld boodschappen bij de Lidl te doen. Ik doe nu 1x per maand boodschappen bestellen bij de AH aan de hand van een 'bestellijst' die hier in de voorraadkast hangt. Als ik een pak melk open maak streep ik deze af en als ik bestel bestel ik dus alleen wat ik daadwerkelijk gebruikt heb. In het weekend doe ik dan verse boodschappen, hierbij ga ik altijd lopend naar de supermarkt (met rugzak + booschappenlijsje en budget) en koop ik in principe alleen maar wat in mijn rugzak past. Dus ook al heb ik nog ruimte in mijn budget voor een zakje chips, als die zak chips niet in mijn tas past = pech.

Ook neem ik altijd mijn lunch zelf mee naar het werk, ook al hebben wij een hele goede catering. Als ik zie wat mijn collega's soms uitgeven vind ik dat gewoon zonde van mijn geld.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
quote:Bumba1985 schreef op 04 oktober 2015 @ 16:07:

Ik had nog wel een vraagje over de kinderopvangtoeslag, misschien weet iemand dit toevallig....



Ik heb gister al de eerste nota ontvangen voor de kinderopvang en heb ook al toeslag ontvangen. Ik begreep dat je 20 oktober de toeslag voor november krijgt en zo verder.... Maar weet iemand ook wanneer ik voor het eerst opvangtoeslag kan verwachten? Denken jullie dat het deze maand de 20e al zal zijn geregeld of wordt het even wat langer wachten??Je krijgt het altijd de 20e voor de maand erop. Maar als je de aanvraag niet voor de 1e van die maand heb ingedient kan het zijn dat je het niet ontvangt voor deze 20e en de eerste te betalen factuur. dan krijg je volgende maand ws voor de afgelopen maand en alvast die van de maand erna. En dan gewoon elke 20e voor de maand erop.
Uit mijn hoofd gezegd heb ik het de 28e aangevraagd.... Ik hoop dat het er dan wél deze maand is
@Cybermeisje.

Waarom leef je zo minimalistisch? Welk doel heb je voor ogen, behalve je studieschuld aflossen?
Alle reacties Link kopieren
quote:milouda schreef op 05 oktober 2015 @ 11:45:

@Cybermeisje.

Waarom leef je zo minimalistisch? Welk doel heb je voor ogen, behalve je studieschuld aflossen?



Omdat ik lang van een laag inkomen (stufie) heb geleefd ben ik sowieso niet gewend om veel geld te hebben en heb ik eigenlijk ook nauwelijks de gelegenheid gehad om te sparen. Voorlopig wil ik een buffer opbouwen en mijn ouders terug betalen (ik heb bij hen een lening voor mijn auto).

Daarnaast heb ik gemerkt dat ik er juist heel gelukkig van ben geworden door zo min mogelijk te bezitten. Het zorgt ervoor dat ik weinig stress in mijn leven heb, ik ben niet bezig met of ik gelukkig word door iets wel of niet te kopen. Dus eigenlijk is mijn doel juist om gelukkig te worden, en door geluk dus uit andere dingen te halen dan uit bezit.

Daarnaast zit er ook een stukje bewustwording bij. De (negatieve) invloed die wij hebben om onze leefomgeving. Door zelf bewust te zijn met wat ik koop en gebruik denk ik dat ik een betere bijdrage lever aan een prettige wereld voor iedereen dan dat ik mijn geluk 'afkoop' door geld aan *insert random goed doel hier*.



Dus wellicht zijn mijn motieven wat 'zweveriger' dan de motieven van de meeste hier.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Alle reacties Link kopieren
quote:cybermeisje schreef op 05 oktober 2015 @ 10:13:

Ik merk dat ik het best leuk vind om zo minimalistisch te leven en dat ik eigenlijk best gelukkig kan zijn zonder allemaal spullen te kopen. Bij alles wat ik zou willen kopen vraag ik me af of ik het echt nodig heb of dat ik het vooral wil hebben omdat ik beïnvloed wordt door reclames en andere.

Vroeger vond ik het altijd een beetje vreemd als mensen dit soort dingen zeiden. Niet dat ik koopbelust was, maar ik vond het een beetje onzin. Nu ik er bewuster mee bezig ben, merk ik dat niet meer van alles kopen ook een bepaalde rust geeft. Ik vraag me tegenwoordig af of ik iets echt mooi vind, er blij van word en het echt zal gebruiken. Ik koop het ook niet gelijk meer, maar wat later. En als het antwoord de volgende dag of week dan nog steeds ja is, dan koop ik het (ook als het relatief duur is). En anders niet.

Ik merk dat ik veel meer tevreden ben met wat ik heb en dat is fijn. Ik denk dat ik vroeger vaker goedkopere impulsaankopen deed (ongeveer drie keer per maand ofzo) en dat doe ik nu dus niet. Ik heb nu anderhalve maand niets gekocht en mis ook niets.



Echt minimalistisch ben ik trouwens niet, ik hou van mijn volle woonkamer , maar het is bij mij meer bewuster kopen (en verkopen)
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren
Ik merk dat ik me juist veel meer bewust ben van wat ik koop en dat als ik dan wat koop word ik er juist blijer van dan voorheen. Juist omdat ik nu vaak iets van betere kwaliteit koop omdat ik nog wat extra onderzoek doe.

Doordat ik een lijst heb gemaakt met spullen die ik nog nodig heb kan ik zo ook nog geld besparen. Omdat ik me heel bewust ben van wat ik nog nodig heb kan ik daarop letten als ik de folders (online) bekijk. Als ik dan iets tegen kom wat in de aanbieding is koop ik het dan ipv dat ik iets impulsief koop (al dan niet in de aanbieding).



Al moet ik zeggen dat mijn geld op dit moment alsnog vrij snel op gaat, maar dat komt omdat ik pas met een nieuwe baan begonnen ben, daardoor een maand moest overbruggen en daardoor toch even rood heb gestaan. Gelukkig heb ik dat nu weer uit kunnen zetten, voelde me daar toch niet prettig bij.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Alle reacties Link kopieren
VInd het altijd heel knap als mensen zo kunnen leven. Ik zou best iets minimalistischer kunnen zijn. Met sommige dingen gaat dat me heel makkelijk af, zo geef ik niet zoveel om kleding, heb eigenlijk altijd bedrijfskleding aan en vind veel al snel te duur. En ik drink geen alcohol en rook niet, dus daar gaat ook geen geld naartoe. Maar ik bespaar absoluut niet op onze beesten, net deze week nog een nieuw bit voor ons jonge paard gekocht (bit van mijn vorige paard paste haar niet) en een halsdeken, maarja, wel weer even 160 euro uitgegeven (wel gewacht op 25% korting ). Ook heb ik een zwak voor dingen van de Lush, en inmiddels een megavoorraad, dus ik heb mezelf een koopverbod opgelegd, en daar houd ik me tot nu toe heel netjes aan. Ohja, en boeken en tijdschriften...... Haha, af en toe een zwak moment, maar meestal gaat het heel erg goed. Maar af en toe mag ik best nog iets strenger zijn voor mezelf!
Alle reacties Link kopieren
@cybermeisje Knap dat je er zo mee bent begonnen. En ik snap idd dat je zsm van de schuld bij je ouders en duo af wilt. Zou ik ook doen als er elke maand geld overblijft.
Alle reacties Link kopieren
Probeer ook goed op mn geld te letten, merk dat ik maar gewoon random uitgeef en probeer bewuster te worden.



Mag een nieuwe energieleverancier uitzoeken, zouden jullie liever een met een hoog vastrecht en lagere variabele kostem willen, of amdersom? En vaste bedragen of variabel?
Ah lush, heerlijk! Ik koop het op de uk site want daar is het goedkoper en dan ooo nog 1x per jaar tijdens de sale na kerst.
Alle reacties Link kopieren
quote:saywhat schreef op 05 oktober 2015 @ 21:19:

@cybermeisje Knap dat je er zo mee bent begonnen. En ik snap idd dat je zsm van de schuld bij je ouders en duo af wilt. Zou ik ook doen als er elke maand geld overblijft.



Die schuld bij mijn ouders hangt als een groter blok om mijn nek dan de schuld bij de DUO, juist omdat het voor een auto is. Ik vind persoonlijk dat je alleen moet lenen voor iets wat iets vaster van waarde is of een investering, dus een huis of een studie. Een auto is iets wat veel kwetsbaarder is.



Overigens wel een beetje jammer, bij het eventueel afsluiten van een hypotheek kijkt een hypotheekverstrekker niet naar de openstaande DUO-schuld, maar naar de oorspronkelijke schuld. Sta je dan met je goede gedrag.... (hoorde ik zojuist op het nieuws)
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Alle reacties Link kopieren
quote:eskimono schreef op 05 oktober 2015 @ 23:12:

Mag een nieuwe energieleverancier uitzoeken, zouden jullie liever een met een hoog vastrecht en lagere variabele kostem willen, of amdersom?Ik zou altijd voor een laag vastrecht gaan. Maar ik gebruik dan ook heel weinig gas en elektriciteit.
Vastrecht is toch altijd hetzelfde? Of bedoelen jullie iets anders met vastrecht dan de netbeheerderskosten??
Alle reacties Link kopieren
De netbeheerkosten zijn altijd hetzelfde, die betaal je aan de netwerkbeheerder en daar kun je ook niets aan veranderen. Je hebt echter ook nog een energieleverancier. De kosten die je daaraan betaalt zijn de leveringskosten. En die bestaan uit vastrecht- en verbruikskosten. Als je dus, net als ik, niet veel energie verbruikt, is de prijs van de kWh/m3 minder van invloed op de totale kosten dan het vastrecht. Prijsstunters schermen altijd met hun lage energiekosten, maar rekenen doorgaans een hoger vastrecht, waardoor zij alleen voordeliger zijn als je heel veel energie verbruikt.
quote:cybermeisje schreef op 06 oktober 2015 @ 06:39:

[...]





Die schuld bij mijn ouders hangt als een groter blok om mijn nek dan de schuld bij de DUO, juist omdat het voor een auto is. Ik vind persoonlijk dat je alleen moet lenen voor iets wat iets vaster van waarde is of een investering, dus een huis of een studie. Een auto is iets wat veel kwetsbaarder is.



Overigens wel een beetje jammer, bij het eventueel afsluiten van een hypotheek kijkt een hypotheekverstrekker niet naar de openstaande DUO-schuld, maar naar de oorspronkelijke schuld. Sta je dan met je goede gedrag.... (hoorde ik zojuist op het nieuws)

Er zijn er ook die wel naar de openstaande schuld willen kijken als je aantoont eenmalig een groot bedrag af te lossen. Dat vertelde onze hypotheekadviseur ons een paar maanden geleden. De details weet ik niet, omdat wij het uiteindelijk niet gedaan hebben.

Dus als je verwacht eerder een huis te kopen dan dat je je schuld hebt afgelost, kun je dat bedrag voor aflossing voorlopig beter apart zetten op een spaarrekening. Dan kan je als je een huis koopt die extra grote aflossing doen.
Toen wij een huis kochten werd er wel gevraagd naar de schulden die we hadden, maar ze gaven aan dat de studieschuld niet bij het BKR geregistreerd staat, dus dat ze daarbij echt afhankelijk zijn dat je zélf de juiste informatie geeft. In principe is het dus mogelijk om een studieschuld te verzwijgen of een lager bedrag door te geven dan het beginbedrag. Of het ook handig is, dat is natuurlijk een tweede. Stel dat je ooit gebruik moet maken van de NHG en ze komen er dan achter dat je meer schulden had dan je hebt doorgegeven dat heb je een probleem.... Wij hebben het bedrag wel eerlijk aangegeven, was uiteindelijk wel irritant, want daardoor konden we net niet genoeg lenen voor dit huis en moest ik dus een intentieverklaring krijgen van mijn werkgever. Duurde allemaal weer wat langer daardoor.



(Maar misschien is dit inmidddels allemaal verandert, dat weet ik niet)
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook minder uit gaan geven. Om verschillende redenen. Ik geef al weinige uit aan kleding, ik rook niet, en al onze meubels zijn uit het goedkoopste rek van de Ikea. Tot zover prima. Maar ik heb nog heel regelmatig dat ik met een winkelwagen vol spullen de Action uitwandel. Dan wil ik bijvoorbeeld alleen even een rol plakband kopen, en sta ik stiekem toch weer 45 euro aan onzin spullen af te rekenen.

Het belachelijke vind ik dat het me ook maar zo kort blij maakt. Op het moment dat ik bij de kassa sta weet ik eigenlijk al niet eens meer precies wat ik onderin de kar heb gegooid. En ook bij thuiskomst; kids vragen dan blij of er iets voor hun bij zit, en dan kan ik me de helft vd aankopen al niet eens meer terughalen.



Dat wil ik dus niet meer.

Het slaat nergens op, kost geld, en maakt me ook niet wezenlijk gelukkiger.



Dat heb ik ook als ik onder de douche sta.

Zoals ik naar de Action ga, ga ik dus ook naar de Kruidvat, ik koop een heleboel flessen aan verschillende soorten shampoo, conditioner, douchegel etc. En als ik dan eenmaal onder de douche sta, voel ik me juist opgelaten over al die plastic flessen, en hoe slecht voor het milieu dat allemaal is.

Weer diezelfde conclusie: wat heb ik eigenlijk weer VEEL gekocht, wat decadent, en onnodig milieubelastend.



Ik hoef niet perse sober te leven, maar zou wel bewuster willen gaan inkopen. Geen prullaria meer, maar alleen iets aanschaffen als het mijn leven daadwerkelijk verbetert. Dus niet meer 15 flessen shampoo (etc) op de badrand, maar een paar flessen, en dan mag dat ook wel een beter merk zijn, iets dat ik eigenlijk liever zou kopen. (Het stomme is nl dat ik niet dat merk met mijn favoriete geurtje koop, want dat vind ik dan 'te duur', wat krom is, want als ik de grote hoeveelheid 'net-wat-goedkopere-produkten' afreken ben ik duurder uit.)
Alle reacties Link kopieren
Ik fantaseer ook wel eens over het kleiner gaan wonen om te kunnen stoppen met werken. (Of Veel minder te werken) Ben vaak ongelukkig op mijn huidige werk, maar niet echt in de positie om van baan te kunnen veranderen. (Gezien mijn leeftijd, crisis, banen niet voor het oprapen, en hypotheek staat op twee inkomens) Dan voel ik me zo....'gevangen!'

Dan vraag ik me af of ik gelukkiger zou zijn in een bungalowtje ergens bij een camping (als je daarin volledig zou mogen wonen), ipv in het dure rijtjeshuis waarin we nu wonen.



Mensen die hier toevallig ervaring mee hebben? Of hier ook wel eens over nadenken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven