Gezondheid alle pijlers

Coeliakie/glutenintolerantie dreumes/baby?

03-10-2015 20:03 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met (het vaststellen van) glutenintolerantie bij jonge kinderen?

Ons zoontje is al sinds ongeveer zijn geboorte enorm onrustig. In zijn eerste jaar hebben we regelmatig bij huisarts, kinderarts, neuroloog, fysio, osteopaat en CB gezeten met hem. Voornamelijk veel huilen en heel erg onrustig.

Er is nooit echt iets geconstateerd wat zijn huilgedrag zou verklaren.

Hij is nu 14 maanden oud en helaas is hij nog steeds zo onrustig en huilerig en vertoont hij m.i. gedrag wat ècht niet normaal is (hij kan vanuit t niets ineens kronkelend op de grond liggen gillen, 's middags in zijn slaap begint hij standaard vanuit het niets heel hard te gillen is dan ontroostbaar (en lijkt zelfs nog half in slaap te zijn) en de laatste tijd kan hij tijdens of VLAK na de boterham ineens in slaap vallen (terwijl hij nog aan tafel zit), verder is hij heel winderig en heeft hij vaak óf een paar keer per dag een ENORME poepluier, en een dag daarop weer een kleine harde keutel.

Ik pieker me suf (al meer dan een jaar dus) over wat er met ons knulletje aan de hand is, maar na het lezen over syptomen van coeliakie denk ik dat er een kans bestaat dat hij hier last van heeft.

Ik ga maandag maar weer de huisarts bellen (of eigenlijk mijn man, want ik ben bang dat ik zo langzamerhand te boek sta als 'die moeder die 'denkt' dat er iets met haar kind is' maar ik weet zo zeker dat hij niet lekker in zijn velletje zit:'( ).

Heeft iemand hier ervaring mee en zijn gedragingen zoals ik deze heb beschreven herkenbaar?
Het leven is wat je gebeurt, terwijl je andere plannen maakt
Misschien eerst een verwijzing vragen naar een kinderarts. Mijn nichtje onderzochten ze niet, omdat ze te jong was, er zouden dan hoe dan ook te weinig antistoffen te vinden zijn, omdat ze nog te kort gluten at. Inmiddels zijn haar klachten verdwenen, waarschijnlijk gewoon een pittig kindje en niets medisch.
Alle reacties Link kopieren
quote:lelie1984 schreef op 04 oktober 2015 @ 07:03:

Mijn dochter heeft tot ze ruim anderhalf was dezelfde klachten gehad, behalve het in slaap vallen na het eten. Ze ging soms ook echt kronkelend het bed door. Heel veel huilen ook. Nu is ze 4 en gaat het veel beter en heeft ze eigenlijk geen klachten meer behalve af en toe wat buikpijn en ze loopt wel wat achter met groeien. We weten nu nog niet waar ze toen last van had. Sterkte in ieder geval.Misschien goed om toch nog te laten onderzoeken of ze echt geen coeliakie heeft? Ik wil me er niet mee bemoeien hoor verder, maar ik had als kind ook buikpijn en dat bleken bij mij toch echt allergieën voor melk en gluten te zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:pinchos schreef op 03 oktober 2015 @ 21:51:

[...]





Klopt. Het blijkt echter ook zo te zijn dat het bij de bloedtest regelmatig gebeurt dat eruit komt dat iemand géén coeliakie heeft, maar dan bij een biopt alsnog coeliakie blijkt te hebben. Laat je dus niet afschepen met de bloedtest (als daar niks uitkomt) als je écht vermoedens van coeliakie hebt.Klopt Bloedtest wees niets uit maar zoons kinderarts nam daar geen genoegen mee. We hebben alleen geen verder darmonderzoek gedaan omdat het dieet zo goed werkte. Was ik het mee eens, Waarom dat kind daaraan blootstellen (naar onderzoek) als graanvrij/arm prima werkt.
Mijn oudste heeft coeliakie. We hebben de diagnose gekregen toen ze 5 was maar ze heeft het waarschijnlijk vanaf een maand of tien.

Ze heeft nogal een medische geschiedenis, als baby ernstige reflux waardoor ze altijd huilde, heel onrustig was, slecht sliep en uiteindelijk ook minder goed groeide. Met tien maanden is ze hieraan geopereerd. Een paar dagen na de operatie kreeg ze rota virus waardoor ze opnieuw in het ziekenhuis belande. Dat rota virus is waarschijnlijk de trigger voor de coeliakie geweest. Volgens onze mld arts hebben veel mensen aanleg voor coeliakie ( ikzelf ook) maar zie je vaak dat er een trigger is om daadwerkelijk ook coeliakie te krijgen. In ons geval het rota virus.

Ze is door de coeliakie nooit echt onrustig geweest, niet zoals bij de reflux. Ze had heel veel buikpijn, hoofdpijn en was moe . Ze wisselde van diarree naar obstipatie en weer terug. Ze groeide wel altijd goed, daarom werd er bij haar in eerste ook niet gedacht aan coeliakie. Het was een van de vele testen maar niet een waar iedereen aan dacht
Alle reacties Link kopieren
Heb je de huisarts vandaG gebeld? Hopelijk heeft het iets opgeleverd, laat je het even weten.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik bedacht me dat ik donderdag naar t CB moet dus ik ga het daar eerst even bespreken.

Heb nu wel 2 dagen achter elkaar zijn broodmaaltijd verschoven naar NA zijn slaapje ipv ervoor, en hij is beiden keren niet overstuur 'wakker' geworden. Kan natuurlijk ook toeval zijn, maar mijn vermoeden wordt daardoor wel versterkt dat het íets in zijn buikje is wat vervelend doet.
Het leven is wat je gebeurt, terwijl je andere plannen maakt
Coeliakie heb ik geen verstand van.



Een eventuele koemelkallergie is makkelijk te testen: geen melk maar sojamelk geven, koken en bakken in olie en van alles de ingredienten goed nalezen. Koemelkeiwit geef je met borstvoeding ook (deels) door, minder dan als hij zelf melk drinkt. Als je borstvoeding gaf zou dat kunnen verklaren waarom hij het vanaf de geboorte heeft. Als je flesvoeding gaf verklaart dat niet zijn klachen als kleine baby.



Sterkte, lijkt me erg naar als je niet weet wat er is.
quote:Summerwoman schreef op 05 oktober 2015 @ 21:25:

Nee, ik bedacht me dat ik donderdag naar t CB moet dus ik ga het daar eerst even bespreken.

Heb nu wel 2 dagen achter elkaar zijn broodmaaltijd verschoven naar NA zijn slaapje ipv ervoor, en hij is beiden keren niet overstuur 'wakker' geworden. Kan natuurlijk ook toeval zijn, maar mijn vermoeden wordt daardoor wel versterkt dat het íets in zijn buikje is wat vervelend doet.In brood zit ook melk.
quote:aaaanne schreef op 05 oktober 2015 @ 23:50:

Als je flesvoeding gaf verklaart dat niet zijn klachen als kleine baby.

Tenzij ze speciale dieet-flesvoeding gaf, natuurlijk wel. Waar denk jij dat flesvoeding van gemaakt wordt?
Alle reacties Link kopieren
Hij krijgt nog steeds borstvoeding. Sinds 2 maanden krijgt hij 's middags (karne)melk of sojamelk.
Het leven is wat je gebeurt, terwijl je andere plannen maakt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven