National Novel Writing Month (2015)

01-10-2015 16:29 470 berichten
Alle reacties Link kopieren
Thirty days of literary abandon! No Plot, No Problem!



Het is inmiddels alweer oktober, wat betekent dat november en daarmee ook de National Novel Writing Month (afkorting NaNoWriMo) weer in aantocht is. Ieder jaar in november wagen duizenden mensen ter wereld zich aan het schrijven van een roman van minimaal 50.000 woorden. Het is dus inmiddels een internationaal evenement geworden.



Doel: een roman van minimaal 50.000 woorden schrijven in één maand tijd (je roman hoeft niet af te zijn bij 50.000 woorden)

Start: 1 november 2015 om 00.00

Eind: 30 november om 23.59



Doel van dit topic: ervaringen delen, support geven en ontvangen, en (als het meezit) samen de eindstreep halen.

Hier schreven we vorig jaar: NaNoWriMo (2014)



Wie doet mee?
Alle reacties Link kopieren
Ja dan kun je vanaf 10.000 woorden tot 999.999 geloof ik.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Alle reacties Link kopieren
Vond ik wel een fijne afwisseling. Ik heb in april voor het eerst meegedaan met Camp en ik ging voor 20.000 woorden. Dat was (zeker in vergelijking met de gewone NaNo) echt gemakkelijk om te halen en het bood toch voldoende stimulans om te schrijven. Ik heb echt wat extra motivatie nodig buiten november anders ga ik andere dingen doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb afgelopen 2 camps meegedaan voor 30.000 en 50.000 geloof ik. Maar in juli heb ik sowieso herschreven . En ik schrijf het hele jaar door ook wel eigenlijk.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Alle reacties Link kopieren
Ik schrijf ook wel, maar niet genoeg naar mijn eigen zin. Als ik eenmaal een beetje regelmatig schrijf dan krijg ik er weer een beetje de flow te pakken. Als ik een tijd niet schrijf dan raak ik dat echt kwijt. En dat vind ik balen.
Alle reacties Link kopieren
quote:AnAppleADay schreef op 02 oktober 2015 @ 14:13:

Bovendien, als ik een 'boek' zou schrijven zou het of een kinderboek zijn, of een historische roman. En een historische roman kost zo veel research dat het helemaal moeilijk wordt.





Nu ik wat meer tijd heb om te reageren: welke tijdsperiode zou je historische roman beslaan? En zou je dan over een bestaande persoon (of meer dan 1) willen schrijven of zijn je personages fictief?



Een historische roman schrijven lijkt mij ook enorm leuk (meestal schrijf ik fantasy) maar ik loop wel tegen hetzelfde aan als jij. De research die ik moet doen zou me echt heel veel tijd kosten. Bij het schrijven van een ander genre heb ik dat al wel eens, dat ik dingen moet researchen maar bij een historische roman lijkt dat me helemaal een enorme taak.
Alle reacties Link kopieren
quote:Liadan schreef op 03 oktober 2015 @ 17:21:

Ik schrijf ook wel, maar niet genoeg naar mijn eigen zin. Als ik eenmaal een beetje regelmatig schrijf dan krijg ik er weer een beetje de flow te pakken. Als ik een tijd niet schrijf dan raak ik dat echt kwijt. En dat vind ik balen.Ik schrijf eigenlijk wel dagelijks en dat vind ik op zich ook prima. Nou ja, nu even niet, want ik herschrijf. Maar normaal gesproken toch wel. Ik probeer per week meestal zo'n 5000 - 10.000 woorden te schrijven, al is het geen punt als het niet lukt hoor.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Alle reacties Link kopieren
Knap van je dat je zo actief door blijf schrijven, Droomz.



Ik krijg ook altijd een soort post-NaNo-dipje of zo. Omdat de druk van moeten doorschrijven ineens weg valt. In december val ik dan een beetje in een gat. Ik ga in elk geval volgend jaar in april wel weer aan Camp meedoen en overwegen of ik in juli ook mee doe.
Alle reacties Link kopieren
Ik val vooral in een zwart gat na NaNoWriMo met schrijfbijeenkomsten. Want ik heb in november dan superveel dingen te doen en in december dan ineens niet meer. Maar voorheen had ik dat ook met schrijven inderdaad, dus ik herken het wel.

Ik schrijf eigenlijk pas door sinds Camp NaNo in 2012, voor die tijd een paar jaar last gehad van een writersblock.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Alle reacties Link kopieren
Ja, daar zal ik dit jaar ook wel meer last van krijgen. Vorige jaren ging ik wel naar de Kick-Off en de TGIOP, maar nu is er ook minimaal 1 write-in in mijn stad (maar ik denk dat we wel meer data zullen inplannen) en ik ben ook van plan om naar de write-a-thon te gaan (voor het eerst). En dan na de TGIOP ineens niks meer.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat heb ik dus ook. Ik doe zelf altijd write-ins dus. Dan zie ik je waarschijnlijk wel voorbij komen bij de Writeathon als ik je bij de kick off niet spreek . Hopelijk gaat de Writeathon door, maar er was verwarring over wie hem zou doen (Ik of de ml's )
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Alle reacties Link kopieren
Oh, en wie wordt het?
Alle reacties Link kopieren
De ml's Ik ga hem niet doen dit jaar.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Alle reacties Link kopieren
Ik ga , denk ik, ook proberen mee te doen dit jaar. Ik ben niet zo'n schrijver maar wellicht na deze maand wel ..
never a failure, always a lesson
Ik zou het ook wel graag een keer proberen, maar moet je je officieel aanmelden of kun je ook gewoon zo meedoen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Sunemom schreef op 05 oktober 2015 @ 22:40:

Ik zou het ook wel graag een keer proberen, maar moet je je officieel aanmelden of kun je ook gewoon zo meedoen?



Als je het niet wilt is het geen must.

Het aanmelden is om je wordcount op de site te kunnen invoeren, mailtjes met info te kunnen ontvangen van de municipal liaisons (ML's, zij houden het regioforum bij, organiseren de Kick-Off en de TGIOP, etc) van jouw regio, deel te nemen aan de topics op het regioforum en de algemene fora. En om aan het einde van de maand jezelf tot winnaar te kronen door je novel in te voeren en de wordcount te laten verifiëren.

Ook krijg je peptalks toegestuurd. Die worden o.a geschreven door gepubliceerde schrijvers.



Als je je inschrijft en je regio invoert telt jouw wordcount dan mee voor het totale aantal van je thuisregio. (bijvoorbeeld Nederland of in grotere landen delen van dat betreffende land) Er is een wordcount-scorebord van alle regio's, waar op staat wie het meeste aantal woorden in het totaal heeft, wie het hoogste gemiddelde heeft, etc.



Allemaal geen noodzaak, dus als je daar allemaal geen behoefte aan hebt, kun je ook op eigen houtje mee doen.



Ik hoop je zo een beetje een beeld gegeven te hebben. Leuk dat je het wil proberen!
Alle reacties Link kopieren
quote:fireandice schreef op 05 oktober 2015 @ 22:27:

Ik ga , denk ik, ook proberen mee te doen dit jaar. Ik ben niet zo'n schrijver maar wellicht na deze maand wel ..



Leuk!

Wat bedoel je precies met 'ik ben niet zo'n schrijver'? Schrijf je nooit? Hoe kom je nu toch bij NaNo uit?
om teveel off topic in het twd topic te voorkomen hier maar.

Ik heb dus een plot!

Nav van een gastspreker vandaag die over euthanasie en hulp bij zelfdoding kwam spreken.

Zwaar onderwerp, maar ik ben niet van plan om er een zwaar emotioneel verhaal van te maken. Ik denk meer in de richting van een Roald Dahl-achtig verhaal. Wat zwarte humor en absurdistische karakters.

Ik vind mezelf reuze ambitieus hiermee. Hopelijk kan ik het voor elkaar boksen.
Alle reacties Link kopieren
Heeft je cursus je toch nog wat extra's opgeleverd. Leuk dat je daar je inspiratie vandaan hebt.



Het gaat je vast wel lukken. Anders proberen wij je wel verder te helpen.
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd, Starshine!



Ik had een verhaal laten drukken als boek (mijn Camp NaNoWriMo-verhaal) en ik ben op zich tevreden. Ik heb nog wel een aantal layoutfoutjes gevonden (namen onderaan op een bladzijde, hoofdstuk 1 is op de verkeerde bladzijde begonnen), dus dat is wel heel jammer.

Ik had dit keer gekozen voor de hardcover. Normaal doe ik de paperback die een stuk goedkoper is en volgende keer doe ik dat ook weer. Ik vind de hardcover iets te vierkant (en te duur) om het nog een keer te doen.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!



Ik lees dit topic en word helemaal enthousiast! Ben dol op schrijven in alle soorten en maten (zelfs verslagen op het werk!) en schrijf tot nu toe veel Harry Potter fanfiction in het Engels. Ik wil al heel lang de stap wagen en overgaan op normale fictie . Veel ideeën maar nooit echt gestart. Jullie hebben mij met jullie enthousiasme over de streep getrokken, ik wil meedoen met NaNoWriMo en dan dus met originele fictie ! Ik ben nu bezig met een outline en character bio's. Heb er veel zin in! Het wordt wel een uitdaging. Ik schrijf meestal 500 woorden gemiddeld per dag. Ben pas afgestudeerd en mijn baan met lange dagen kost me daarom nog heel veel energie. Maar lijkt me een geweldige uitdaging om aan te gaan al is het maar om mezelf te laten zien dat originele fictie ipv fanfiction me ook zal lukken.



Iedereen veel succes ik blijf hier graag meeschrijven!
Alle reacties Link kopieren
Leuke evangeline :D Lijkt me inderdaad een uitdaging als je normaal altijd fanfiction schrijft. Dat kan ik dan weer niet zo goed, ik schrijf altijd originele fictie totnutoe.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Alle reacties Link kopieren
Je klinkt zelf nu ook heel enthousiast, evangeline. Leuk om te lezen!



Wat voor genre ga je schrijven?



Net als Droomz schrijf ik ook altijd originele fictie. Ik heb me nooit echt gewaagd aan fanfic, dus dat zou voor mij juist een enorme uitdaging zijn. Zeker als ik een fanfic van 50.000 woorden zou moeten schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me ook aangemeld. Het is voor mij de eerste keer, ik ben heel benieuwd of ik het ga volhouden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Leuk, Susan! Weet je al wat je gaat schrijven? (genre, plot, etc - hoef je overigens niet inhoudelijk op in te gaan)



Voor alle nieuwelingen: lekker hier meeschrijven en meld het als je vast loopt. Misschien kan de rest je er door heen slepen!
Alle reacties Link kopieren
Welkom, Susan!



Ik heb 1 keer fanfictie geschreven, maar ik ben niet verder dan 666 woorden gekomen haha. Ik wil dat verhaal ooit nog eens verder schrijven, maar ik wil nog zoveel
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven