Wat te doen bij pensioen van moeder?

06-10-2015 12:00 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort gaat mijn moeder met pensioen. Is er een etiquette over wat je dan als dochter moet organiseren of geven? Mijn schoonouders opperde dat ik een feest kon organiseren, maar daar heb ik geen zin in en financieel vindt ik het ook geen optie. Maar, wat dan? Geef je een cadeau of een etentje of lunch? Toen mijn vader of schoonvader met pensioen ging, hebben we helemaal niets gedaan. Ik heb nooit gemerkt dat dat wel gemoeten had, maar nu twijfel ik wat ik moet doen. Iemand tips?
Ik zou lekker uit eten gaan met de familie. En het klein en gezellig houden.

Of je boekt een goedkoop weekendje weg met één of andere bon. Alleen zij, jij en eventuele andere kinderen.

Niet teveel verrassingen, geen 47 oud-familieleden die plots opduiken.



Daarnaast qua daginvulling zou ik haar eerst een tijdje zelf laten zoeken wat ze wil doen.

Als ze over een aantal maanden niets gevonden heeft, kan je altijd voorstellen doen.

Maar het is zij die het moet doen, dus ik zou het eerst aan haar laten.





Mijn alleenstaande tante - ook een voormalig leerkracht - heeft de dag na haar pensioen een verre reis geboekt.

In haar ééntje naar Zuid-Afrika voor een maand.

En intussen is ze zowat 3 keer per jaar weg naar Verwegistan (de ene keer Rusland, dan weer een maand Madagscar, dan weer 3 weken trekken door Zuid-Amerika, ...). Daar waar ze vroeger niet verder ging dan 10 dagen met een tentje naar Zuid-Frankrijk.
Alle reacties Link kopieren
neem haar een dagje mee uit, door de week ( neem jij vrij ). Dan heeft ze wat om naar uit te kijken.



En eerlijk: als mensen met pensioen gaan: na een paar weken vinden ze wel wat te doen. Dus geen zorgen om je moeder, ook zij vind wel wat en anders ga je met haar vrijwilligerswerk doen ( kan ook voor een dag ) bij bv een sportevenement ofzo.
never a failure, always a lesson
Alle reacties Link kopieren
quote:nlies schreef op 06 oktober 2015 @ 18:09:

[...]





Misschien kan ze dan gaan voorlezen bij het voorleesproject dat iedere bibliotheek wel heeft, daar hoeft ze niet vroeg het bed voor uit. En als ze echt daginvulling wilt dat is altijd wel te vinden als taalmaatje of vrijwilliger ergens. Of misschien heeft ze altijd al willen leren pottenbakken of bloemschikken. Maar misschien komt ze er achter dat de dagen zonder dat ook wel gevuld raken. En nee, je hoeft geen feestje te organiseren als daar geen behoefte aan is.



Ik hoop het. Ze zegt eerst haar huis te willen opruimen. Ze heeft heel veel spullen verzameld door de erfenis van mijn oma en opa. Spullen waarvan ze geen afstand kon doen, maar die ongebruikt in huis staan en ruimte innemen. Dit lijkt mij geen heel vrolijke bezigheid. Ze heeft, helaas, geen echte hobby's. Als ze nu vakantie heeft, staat ze heel laat op, doet computerspelletjes en drinkt wijn. Zo af en toe boodschappen doen en een afspraak met een vriendin. Dat is het wel en ze wordt daar dus niet blijer van, maar verandert het ook niet. Toen mijn vader met pensioen ging, was hij heel blij met de vrijheid. Hij staat op tijd op, met z'n vrouw die nog wel werkt, en gaat dan ontbijten, wandelen, boodschappen doen, naar de sportschool, lezen, schrijven, eten maken en op de dagen dat z'n vrouw vrij is gaan ze er vaak op uit. Ik ben erg bang dat mijn moeder vervalt in nietsdoen en drinken.

Die tip van de bibliotheek of een 'taalmaatje' worden vind ik wel een goede en die ga ik zeker doorgeven!
Alle reacties Link kopieren
Oké, misschien vindt het dus wel z'n weg, zeggen jullie. Ik hoop het.

Inmiddels met mijn zusje contact gehad. Die wilde haar eerst gaan verrassen bij de borrel van haar werk, maar dat doe ik niet. Als ze ons erbij had willen hebben, had ze het wel gevraagd. We zijn nu bezig om te kijken waar we leuk uit eten kunnen. Mijn zusje heeft bijna geen geld, dus het kan niet al te duur worden. Ik betaal uiteraard wel meer, maar het moet wel redelijk blijven. We zijn dan met z'n vijven trouwens. Een weekend weg, trek ik zelf niet. Dat hebben we een aantal jaar geleden gedaan en het betekende dat ik het hele weekend bezig was met eten maken, boodschappen doen, het huishouden en uitstapjes verzinnen .En verder niemand deed iets.
Alle reacties Link kopieren
quote:oki07 schreef op 08 oktober 2015 @ 08:24:

Oké, misschien vindt het dus wel z'n weg, zeggen jullie. Ik hoop het.

Inmiddels met mijn zusje contact gehad. Die wilde haar eerst gaan verrassen bij de borrel van haar werk, maar dat doe ik niet. Als ze ons erbij had willen hebben, had ze het wel gevraagd. We zijn nu bezig om te kijken waar we leuk uit eten kunnen. Mijn zusje heeft bijna geen geld, dus het kan niet al te duur worden. Ik betaal uiteraard wel meer, maar het moet wel redelijk blijven. We zijn dan met z'n vijven trouwens. Een weekend weg, trek ik zelf niet. Dat hebben we een aantal jaar geleden gedaan en het betekende dat ik het hele weekend bezig was met eten maken, boodschappen doen, het huishouden en uitstapjes verzinnen .En verder niemand deed iets.

Dat klinkt ook niet als 'n weekend weg, maar als 'n weekend je huishouden verplaatsen. Een weekend weg is 'n hotel en elke maaltijd ergens gaan eten terwijl je overdag op stap gaat om de omgeving te zien.



Maar zo te lezen is je moeder dus erg passief, dus dan zal dat na haar pensioen waarschijnlijk niet echt gaan veranderen. Het moet in je karakter zitten om meer uit je vrije dagen te willen halen.
Shoot first, ask questions later!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven