Lijf & Lijn alle pijlers

sport veel, verlies geen gram! advies gevraagd

05-10-2015 23:57 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo,



ik wil 5 kilo afvallen en ben hard beginnen sporten sinds een 6-tal weken. maar ik ben dus nog geen gram verloren! dit is mijn schema:

maandag en vrijdag: 1,5u gevechtsport. is niet altijd heel intensief, eerder matig denk ik.

dinsdag, woensdag, zaterdag: spinningsessie van 45 min (twee keer level 2, een keer level 3)

in totaal dus bijna 5u sport per week en tussendoor beweeg ik ook: fietsen, wandelen.

maar dus: ik heb nu keistrakke benen, maar nog steeds een vetbuikje! en weeg geen ons minder.



voedinginfo: ik probeer minder te snoepen, maar eet wel nog een tot maximum twee keer per week een stukje taart of ijsje ofzo. en ik heb wel een zwak voor lekkere bieren (ongeveer 6 per week), kan het daar aanliggen? voor de rest eet ik heel gezond. geen frisdrank, chips, vlees etc.



wat doe ik fout?



en kan je ook teveel sporten? las ergens op het forum dat te veel hardlopen ongezond kan zijn maar geldt dat ook voor andere sporten?



kom maar op met de tips!
Alle reacties Link kopieren
quote:stellar schreef op 06 oktober 2015 @ 10:35:

[...]





Je geeft zelf al je eigen verklaring 😊

Je traint al een half jaar dus je lichaam is t inmiddels gewend en dan moet je idd minder cals gaan eten om resultaat te krijgen.

Maar ik weet zeker dat je spiegelbeeld een ander plaatje laat zien dan voordat je trainde.Natuurlijk moet je niet telkens minder gaan eten. Dat zou wat zijn, na jaren en jaren sporten.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
quote:dianaf schreef op 06 oktober 2015 @ 12:18:

[...]





To let heel erg op haar eten en eet weinig vlees. Best mogelijk dat ze niet voldoende eiwitten binnen krijgt om spiermassa op te bouwen.

Wat ik mij ook afvraag, heb je kinderen? Na het krijgen van kinderen wordt de buik bij veel vrouwen ook slapper. (Toch? Iemand die het precies weet, ik heb geen ervaring met het krijgen van kinderen.)





Ik niet. Is ook lastig als man zijnde. Het slapper worden van de buik heeft niet zoveel met vetmassa te maken als wel met het feit dat de spieren in de buikwand opgerekt en slap worden. Daar is volgens mij niet zoveel aan te doen.



En het wordt idd moeilijk om spiermassa op te bouwen als je te weinig kwalitatief goede eiwitten eet.



Als mensen willen afvallen, gaan ze vaak sporten icm minder eten, terwijl je eigenlijk meer moet gaan eten, maar wel voedsel met een hogere voedingswaarde.
Alle reacties Link kopieren
Ze zeggen niet voor niets dat mannen met een dikke buik een bierbuik hebben.
quote:doornroosje9 schreef op 06 oktober 2015 @ 12:26:

[...]



Natuurlijk moet je niet telkens minder gaan eten. Dat zou wat zijn, na jaren en jaren sporten.



Jaren en jaren sporten is wat anders dan 6 maanden.

Ik neem aan dat je je doel dan al bereikt hebt, tenzij je een bepaald fysiek voor ogen hebt.

Maar als je gewoon wil afvallen dan zal je toch echt of je kcal inname moeten aanpassen naarmate je verder komt of je cardio moeten verhogen.
Alle reacties Link kopieren
Als je wilt afvallen zul je spieren moeten kweken, dus geen cardio maar krachtsport. Zo krijg je meer spiermassa en daardoor verbrandt je meer vet. Meer spiermassa betekent dat het lichaam steeds meer calorieën verbrandt. Deze energie wordt gehaald uit voeding, maar ook (vet)reserves in het lichaam. Iedere kilo spierweefsel verbruikt in rust ongeveer 100 calorieën per dag.

Dan nog, als je afvalt heb je steeds minder calorieën nodig om dat gewicht te behouden. Stel je weeg 80 kg, je hebt 2500 cal. nodig om op dat gewicht te blijven. Je valt af tot 60 kg. Dan heb je maar 1500 cal. nodig om op dat gewicht te blijven (gokje hè) Je kunt dus nooit terug naar je oude eetpatroon, want dan kom je weer aan.
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
Focus wat minder op die 5 kilo en wees blij dat je jezelf gezonde gewoontes aan het aanleren bent. Dat is voor de lange termijn veel belangrijker dan wat buikvetjes die niet na 6 weken al weg zijn.



Zelfs 'de verkeerde' sporten doen in het begin is niet zo erg als het er voor zorgt dat je jezelf een sport gewoonte aanleert. Dan kun je, wanneer dat eenmaal onderdeel is van je leefpatroon, het later altijd aanpassen naar iets dat effectiever is.



Je zou ook een eetdagboekje (op een app) kunnen bijhouden. Ik was met een jaar sporten 6 kilo kwijt en ineens stuitte ik op een soort plafond. Toen ik ging bijhouden wat ik at (en dronk) merkte ik dat ik toch vaak dacht: ach ik loop het er morgen wel weer af. Sinds ik een eetdagboekje bijhou is er al weer een kilo extra af. Jeuj!
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
welke app gebruik je?
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik MyFitnessPall.



Uiteindelijk maakt de app niet zoveel uit, wel of je hem ook gebruikt of niet. Bedoel ik niet bijdehand hoor, maar bij sommige 'life style changes' focussen mensen soms teveel op een detail als 'welke app' of van welke sport je nou precies het meeste afvalt. Terwijl de sleutel ligt in het ook doen. Eerst maar eens zorgen dat sporten ook echt deel van je leven uit gaat maken is belangrijker dan per se de juiste oefening doen. Dat laatste is pas belangrijk als je et sporten ook echt geintegreerd hebt in je patroon.

Hetzelfde voor een eetdagboekje als app. Het gebruiken van de app is belangrijker dan de juiste kiezen.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Abs are made in the kitchen! Dus geen alcohol of taart!

En je eet gezond? Lees je de etiketten? Er zit in heel veel producten heel veel suiker. Sommige mensen denken nog steeds dat bv cruesli heel gezond is...

Veel groente en fruit eten, geen bewerkt voedsel. Weet wat je eet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Quinty schreef op 07 oktober 2015 @ 19:24:

Abs are made in the kitchen! Dus geen alcohol of taart!

En je eet gezond? Lees je de etiketten? Er zit in heel veel producten heel veel suiker. Sommige mensen denken nog steeds dat bv cruesli heel gezond is...

Veel groente en fruit eten, geen bewerkt voedsel. Weet wat je eet.



Dat is wel het leuke aan zo'n app, dat je het verschil in colorieen bij tussendoortjes zo goed ziet.



Ik volg het niet op de letter hoor, maar voor mij was het een eye opener om te zien hoe vaak in mijn snackje/biertje rechtvaardigde met 'straks toch weer sporten'. Was altijd erg huiverig voor calorieen tellen, wilde er niet te pbsessief mee bezig zijn, amar dit werkt prima voor mij.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Van cardio krijg je geen spieren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Van veel cardio in combi met te weinig eten ga vooral meer cortisol aanmaken. Je wordt skinny vet, mager met een buik(je).
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
hoi, ik eet echt wel gezond hoor. denk ik toch haha.

s morgens havermout met fruit en/of yoghurt. middageten een broodje met soep of wat rauwkost. s avonds vis of kip (1x per week vlees) met groenten en aardappelen/rijst/ quinoa etc.

ik eet maar 1x taart in de week, dat is ong 300 kcal denk ik. maar ik sport wel meer dan 5uur! dan kan dat toch vind ik.



bier ga ik wel laten, ik denk dat dat idd niet zo n goed idee is als je wil afvallen. verder denk ik dat ik idd nog niet lang genoeg bezig ben en te veel op een te hoge hartintensiteit heb getraind met het spinnen, dan verbrand je ook geen vet.



maar erg bedankt voor de tips en ik ga ook eens mijn eten in de app beginnen in te voeren.
Alle reacties Link kopieren
quote:banditqueen schreef op 07 oktober 2015 @ 19:58:

hoi, ik eet echt wel gezond hoor. denk ik toch haha.

s morgens havermout met fruit en/of yoghurt. middageten een broodje met soep of wat rauwkost. s avonds vis of kip (1x per week vlees) met groenten en aardappelen/rijst/ quinoa etc.

ik eet maar 1x taart in de week, dat is ong 300 kcal denk ik. maar ik sport wel meer dan 5uur! dan kan dat toch vind ik.



bier ga ik wel laten, ik denk dat dat idd niet zo n goed idee is als je wil afvallen. verder denk ik dat ik idd nog niet lang genoeg bezig ben en te veel op een te hoge hartintensiteit heb getraind met het spinnen, dan verbrand je ook geen vet.

Vanwaar toch die taart? Wat heb je daar mee? Maak dan zelf havermoutkoekjes o.i.d. Pure rotzooi wat je je lichaam in kiepert.

Maak je de soep zelf? Kan ook nog schelen. In alle kant en klare soepen zit namelijk.... Jawel, suiker!

Bierbuik... De uitdrukking bestaat niet voor niets.
Alle reacties Link kopieren
havermoutkoekjes zijn vies.

ik wil afvallen en gezond leven, maar ik ga er niet ALLE plezier voor laten ;). en ik wil ook niet orthorectisch worden en geobsedeerd door wat ik eet. een beetje troep kan wel. 1x per week taart is niet zo n probleem. in Frankrijk eten ze het standaard op zondag en daar lopen de slankste vrouwen ooit rond.

ik overdreef wat met 2x per week + biertjes, maar als ik dat al stop en mijn training wat meer uitdenk komt het wel goed denk ik.

dank voor de tips!
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me prima. Succes!
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Ik had het eerst ook...veel sporten maar niks afvallen...



Nu heb ik met een PT een schema opgesteld. Eerst alleen mijn eten op orde krijgen. Zoveel gram koolhydraten, zoveel gram vet en zoveel gram eiwit.

Kilo's vlogen er ineens af.

Zelfs zonder sport dus



Nu sport ik er wel weer bij met hartslagband.



Ik ben nogal spinning verslaafd...en het liefst doe ik dat vaak...maar we gaan straks beginnen met kracht en dan wil hij max 1 keer spinning in de week.



Maar goed...door alleen op mijn voeding te letten viel ik 3 kilo in 2 weken af. Zonder dus te sporten. Ik dacht dat ik altijd koolhydraat arm at...maar dat was helemaal niet zo. Ongemerkt eet men gewoon heel veel suiker.
Alle reacties Link kopieren
zo grappig, ik ben ook spinningverslaafd. had het nooit gedacht maar het is zo n fijne manier om stress van je af te zetten na t werk vind ik.



en kan je iets meer over je dieet vertellen? at je dan iets meer proteinen? of heel andere verhoudingen van de drie?

dank je!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het heel persoonlijk is. Ik ben 1.58 en woog toen ik begon 53. Mijn doel was niet om af te vallen maar wel om vetpercentage te verlagen.

Ik eet 1500 calorieen op een dag. Als ik heb gesport dan heb ik dus extra verdiend en kan dit meer eten.



En inderdaad verhoudingen...

Ik eet:



Koolhydraten / dag 94.0 g

Vet / dag 75.0 g

Eiwitten / dag 113.0 g



Maar in de app kun je dus invoeren hoeveel je hebt gesport en dan verdien je extra. Maar wel weer in verhouding.



Het was best even lastig om die verhoudingen goed te krijgen...je moet echt anders gaan eten. En nu na een paar weken gaat het me echt goed af.





Dat spinnen is inderdaad heel fijn om alle stress eraf te fietsen. Heerlijk. Ik heb een fiets thuis staan en dan is het soms zelfs moeilijk om het een dag even te laten gaan. Maar het moet wel. Het is niet goed voor je om het elke dag te intensief te doen. (helaas)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven