Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

04-08-2015 13:14 3007 berichten
Zijn er hier nog meer consuminderaars, mustachians en knieperds?



Ik geloof niet dat er al een echt leuk kletstopic is voor "zuinigerds". Ja, natuurlijk wel het vrekkentopic maar dat is meer om echt tips te delen voor geld terug acties. Maar ik ben benieuwd of er hier ook mensen zijn die bijvoorbeeld:



- Een staycation houden

- De hypotheek versneld aflossen

- Kiezen voor goedkope uitstapjes



En het leuk vinden om daarover te kletsen.



Nou, ik ben benieuwd





Op zoek naar een Roamler invite?? Kijk dan in dit topic: Roamler
Mijn ervaring is dat het eraan lgit bij wie je de hypotheek wilt afsluiten..... Tussenpersonen waren bij ons een stuk makkelijer dan wanneer je het rechtstreeks bij de bank aanvraagt heb ik wel gemerkt....
Alle reacties Link kopieren
quote:marana schreef op 06 oktober 2015 @ 14:52:

Ik snap de liefde voor Lush nooit zo goed, en zeker niet in een bespaartopic, Lush is toch loeiduur? Of begrijp ik er gewoon niks van?



Ik baal, heb laatst een nieuwe shampoo en conditioner gekocht, blijk ik er enorme jeuk van te krijgen. Weer 2 flacons die ik zo goed als nieuw weg kan doen dus (weggeven, niet gooien). Maar vooral: weer opzoek naar fijne shampoo en conditioner waar ik wel tegen kan...Dit is geen recht toe recht aan bespaartopic. Het gaat ook om het bewust zijn van je consumeren. Minder afval produceren. Eerlijke natuurlijke producten etc etc
Consuminderen ja. Minder afval produceren ja. Maar over eerlijke natuurlijke producten kunnen we discussieren. Ik denk dat Lush wat dat betreft vooral slimme marketing heeft... Maar goed, dat valt buiten het bestek van dit topic.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het eens met Marana. Vroeger was ik ook helemaal gek op Lush, en kocht ik er alles. Maar ik ben flink afgeknapt toen ik ontdekte dat hun shampoos gewoon nog SLS en siliconen bevatten. Dat kom je bij echt goede biologische merken niet tegen. En dierproefvrij is natuurlijk fantastisch, maar daarin zijn ze echt niet de enige. Elk zichzelf respecterend huismerk is tegenwoordig dierproefvrij, dus daar hoef je geen Lush voor te kopen. Ze benadrukken het alleen heel erg en spreken daarnaast natuurlijk een grote, hippe doelgroep aan met de toon die ze in hun uitingen (website, krantjes) gebruiken. Inderdaad, gewoon een verrekt goede marketingafdeling.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben recentelijk ook een huis gekocht en moesten ook een overzicht van de studieschuld doorgeven, wel nadat wij aangegeven hadden dan een van ons een studieschuld had. Het is vooral verstandig voor jezelf en om problemen in de toekomst te voorkomen om dit aan te geven.



Vanaf december hebben wij dus een nieuw huis met een tuin! Wij willen graag beginnen wat groente/ fruit in de tuin verbouwen. Heeft iemand tips voor moestuinieren voor beginnners?

Verder gaan we ook kijken naar zonnepanelen en een regenton, meer tips zijn welkom!
quote:marana schreef op 07 oktober 2015 @ 00:00:

Consuminderen ja. Minder afval produceren ja. Maar over eerlijke natuurlijke producten kunnen we discussieren. Ik denk dat Lush wat dat betreft vooral slimme marketing heeft... Maar goed, dat valt buiten het bestek van dit topic.



Wat mij betreft niet, hoor



Toen ik dit topic opende had ik juist voor ogen om met mede-consuminderaars te kletsen over alles wat in je opkomt. Hoeft niet altijd over consuminderen of besparen te gaan, het mag ook wel eens afdwalen.



Maar wat jij zegt over die slimme marketing ben ik helemaal met je eens.... Al heb ik wel het idee dat dit iets van de laatste jaren is. Lush ken ik al een jaar of 10, denk ik, en in het begin vond ik ze toch minder gericht op marketing dan nu. Of misschien is dat maar een gevoel, dat weet ik niet...
Als je de Lush shampoobar gebruikt ben je wel aan het besparen.. die bar gaat megalang mee, langer dan 5 flessen shampoo en is beter voor het milieu, lijkt me win win.



En iedereen heeft dingen waar ze wel graag wat meer aan uitgeven, de een kleding de ander goed voedsel. Ik bespaar op bepaalde dingen om juist de dingen die ik graag doe of wel nodig vind te kunnen betalen.



Anderen om zsm hun huis af te lossen en anderen doen de 100% knieperig, allemaal prima toch?

Ik geloof dat Bumba een heel leuk topic heeft lopen, en dat zure gedoe over wat je wel en niet mag kopen als je hier schrijft mag van mij wel achterwege gelaten worden Marana.
Alle reacties Link kopieren
quote:Goede-Fee schreef op 07 oktober 2015 @ 08:03:

Ik geloof dat Bumba een heel leuk topic heeft lopen, en dat zure gedoe over wat je wel en niet mag kopen als je hier schrijft mag van mij wel achterwege gelaten worden Marana.Waarom is dat nou weer zuur gedoe? Je mag toch wel kritisch zijn? Sterker nog: ik verwacht juist in dit topic dat mensen kritisch zijn op wat ze wel of niet kopen, en niet in elke willekeurige reclameslogan trappen.
Ik vind het ook wel meevallen met zuur.... Wat mij betreft mag iedereen overal zijn vraagtekens bijzetten. Zo lang dat maar respectvol gebeurt.



Maargoed, ik ben ook wel een en ander gewend vanwege mijn blog. Toen wij een nieuwe droger kochten was het commentaar ook niet van de lucht. Pffh, heb me er toen echt wel even druk over gemaakt..... Sterker nog: elke keer als ik iets schrijf over iets waar ik geld aan uitgeef krijg ik wel van iemand te horen dat het zonde van het geld is. Sommige mensen vinden dat je echt helemaal niks mag kopen. Nou, daar ben ik dan weer niet zo van
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook ooit een droger gekocht, maar eerlijk gezegd gebruik ik 'm nooit. Dát is pas zonde! In mijn vorige huis kon mijn was lekker op zolder hangen zonder dat het in de weg hing. En nu, in ons appartement, vind ik het gewoon veel lekkerder om de was aan een rekje op het balkon te hangen dan het in de droger te doen. De was blijft veel frisser en qua tijd scheelt het niet eens zo heel veel. En het is natuurlijk veel energiezuiniger om die droger niet te gebruiken! Het is alleen wel opletten als ik wegga als mijn was buiten hangt, dan haal de rekjes vaak wel naar binnen uit angst voor een bui/wegwaaien.

Maar ik heb natuurlijk nog geen herfst/winter meegemaakt in het appartement, misschien ben ik straks wel heel blij dat ik toch een droger heb staan.
Ik heb niet de intentie om iemand te zeggen wat je wel of niet mag kopen, dat moet je allemaal zelf weten. Maar het verbaasde mij gewoon dat er zoveel fans van Lush waren. Ik dacht niet dat ik dat nou heel zuur gebracht had.



Prik, als ik straks inderdaad in een appartement woon komt er ook wel een droger denk ik, vanwege de winter. Ik droog nu nooit was buiten, ik hang het lekker op zolder, geen omkijken naar. Maar dat is een appartement wel lastiger. Aan de andere kant heb je denk ik in een appartement minder stookkosten en zo, dat compenseert die droger een beetje
quote:Hyperbole schreef op 07 oktober 2015 @ 07:12:

Wij hebben recentelijk ook een huis gekocht en moesten ook een overzicht van de studieschuld doorgeven, wel nadat wij aangegeven hadden dan een van ons een studieschuld had. Het is vooral verstandig voor jezelf en om problemen in de toekomst te voorkomen om dit aan te geven.



Vanaf december hebben wij dus een nieuw huis met een tuin! Wij willen graag beginnen wat groente/ fruit in de tuin verbouwen. Heeft iemand tips voor moestuinieren voor beginnners?

Verder gaan we ook kijken naar zonnepanelen en een regenton, meer tips zijn welkom!

Gefeliciteerd! Qua moestuinieren: ik heb het boekje 'Zelf geoogst'. Dat vond ik zelf wel informatief voor beginners. Het focust op moestuinieren in kratten, maar de tips over zaaien, bijhouden, oogsten ed zijn ook gewoon van toepassing op een gewone tuin.

Ik heb zelf tomaten, pepers en aardbeien gehad dit jaar. Ook wel eens courgette geprobeerd, maar dat was geen succes op mijn balkon.
Prik, ik heb zelf ook in een appartement gewoond en had de was inderdaad vaak op het balkon staan. Maar toch ook regelmatig binnen als het regende en de wind stond op het balkon.
Wij hebben gewoon zoveel was dat er haast niet tegenop te werken is. Zeker in de winter niet, met een vrij vochtig huis. In de zomer hang ik het wel regelmatig buiten, maar nu is dat bijvoorbeeld al niet echt meer te doen...
Alle reacties Link kopieren
quote:Bumba1985 schreef op 07 oktober 2015 @ 09:58:

In de zomer hang ik het wel regelmatig buiten, maar nu is dat bijvoorbeeld al niet echt meer te doen...Ik heb afgelopen weekend mijn was nog heerlijk op het balkon gedroogd hoor! Lekker zonnetje, niet teveel wind (anders waaien m'n rekjes om), het was zó droog.
Wij hebben een droger gekregen toen mijn moeder een nieuwe kocht, en die gebruiken we nooit. Binnenkort verhuizen we naar een huis met veranda, dus daar kunnen we de was altijd buiten zetten (en hoeven we nooit meer op de regen te letten). Superfijn! En qua zeep: wij gebruiken als gewone douchezeep altijd marseillezeep, en dat werkt prima. Zorgt ervoor dat mijn huid niet trekkerig wordt, wast goed schoon en heeft niet zo'n overheersende geur. Shampoo gebruik ik gewoon van Andrelon, ik heb wel eens wat anders gehad maar dit bevalt goed . Als iemand een minder milieubelastende optie heeft hou ik me van harte aanbevolen.
quote:prik schreef op 07 oktober 2015 @ 10:03:

[...]



Ik heb afgelopen weekend mijn was nog heerlijk op het balkon gedroogd hoor! Lekker zonnetje, niet teveel wind (anders waaien m'n rekjes om), het was zó droog.Ja, dit weekend was het er idd heerlijk weer voor Jammer genoeg hebben we het enorm druk gehad, anders had ik toen ook wel ff een wasje buiten gehangen.
Mag ik om jullie mening/bevestiging vragen omtrent een idee op lang termijn?



Eerst een situatie schets: ik ben alleenstaand, werk fulltime, heb een koophuis(die nog lang niet is afgelost) en een dochter van 4. Mijn huidige renteperiode loopt nog 9,5 jaar en de hypotheek lasten zijn best laag, dus ik kan flink sparen. Ik ben in de veertig en heb een vastcontract.



Ik loop nu een maand rond met het volgende plan: ik wil mijn hypotheek voor een deel aflossen, om het risico op een rest schuld te vermijden, en wil dan over 10 jaar het huis verkopen, en een socialehuurwoning te nemen.(ik sta al 5 jaar ingeschreven, dus over 10 jaar zou ik wel kans kunnen maken op een sociale huurwoning)



Waarom? hoor ik jullie al denken



Over 10 jaar ben ik in de vijftig, dan wil ik geen kopzorgen hebben aan het onderhoud van het huis, en tja, een vastcontract is tegenwoordig geen garantie op levenslang inkomen.



Wat denken jullie?
Klinkt mij als een goed plan in de oren, Milouda!



En mocht je tegen die tijd er anders tegenaan kijken is er ook geen man overboord, toch?
Ik zou het niet doen . Maar dat is vanuit mijn perspectief: het onderhoud van een huis is goedkoper dan een huurwoning, dus man en ik zijn van plan om ervoor te zorgen dat we op ons 50e ons huis hebben afgelost, zodat we met bijzonder lage lasten door kunnen. Sociale huurwoningen zijn vaak relatief goedkoop, maar als ik kijk naar de stijgingen van de afgelopen jaren en het effect daarvan op ouderen met alleen een AOW dan wordt ik daar diep ongelukkig van. Ik zou dus wel aflossen (want dat is altijd goed), en gaan nadenken over waar je oud wilt worden, zodat je over 10-15 jaar dat huis kunt kopen met eigen geld.
Kom je wel in aanmerking voor een sociale huurwoning? Er zijn grenzen aan wat je maximaal mag verdienen.
Alle reacties Link kopieren
Ik sluit me aan bij pampas. Natuurlijk, onderhoud kost tijd, geld en moeite. Maar ik heb m'n hypotheek afgelost, en dat geeft zóveel rust! Ik moet er echt niet aan denken om in een huurhuis te zitten en jaarlijks een huurverhoging van zoveel procent tegemoet te zien. Daarnaast: in mijn woning kan ik doen en laten wat ik wil (qua aanpassingen en verbouwingen en zo). In een huurhuis kan dat lang niet altijd, en je bent daarnaast ook nog afhankelijk van waar een woning vrijkomt, in plaats van dat je zelf kiest in welk huis je wilt wonen. Ik zou die vrijheid niet willen opgeven om onder het onderhoud uit te komen.



We hebben nu trouwens een appartement, waarvan al het buitenonderhoud via de VvE wordt geregeld. Wellicht is dat ook nog een optie, dat je t.z.t. een appartement koopt? Vaak zijn appartementen ook goedkoper dan eengezinswoningen, dus dan zou een lagere hypotheek genoeg zijn. Je zit dan alleen met die VvE-bijdrage, maar daaruit wordt het onderhoud, de opstalverzekering, schoonmaak- en algemene stroomkosten betaald, dus dat scheelt weer in wat je zelf moet reserveren voor dat soort zaken.
Als jouw inkomen zo laag is dat je in aanmerking komt voor een sociale huurwoning kan je hypotheek nooit heel hoog zijn. Dan lijkt het mij slimmer om veel af te lossen en te doen wat pampas zegt.



Aanvulling: en wat prik zegt. Onderschat die huursverhogingen niet. Daarbij: als je nu veel aflost worden je maandlasten alleen maar lager, bij een huurwoning stijgen ze alleen maar. Ik weet niet in welke regio je zoekt, maar hier in de regio Utrecht ontlopen sociale huurwoningen en koopwoningen elkaar niet zo qua maandlasten.
quote:marana schreef op 07 oktober 2015 @ 11:00:

Kom je wel in aanmerking voor een sociale huurwoning? Er zijn grenzen aan wat je maximaal mag verdienen.

Dat weet ik dus niet tegen die tijd.

Ik heb nu vast en een bovenmodaal inkomen, maar misschien is het over 10 jaar niet meer zo.
Maar wat heeft het dan voor zin nu al dit plan te hebben? Extra aflossen is sowieso goed en waar je over tien jaar staat zie je dan wel toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven