de (r)emigranten gaan verder

28-07-2011 12:46 1672 berichten
Alle reacties Link kopieren




Waar ter wereld je ook woont, hier kun je je verhalen over je leven in binnen- en buitenland kwijt.



EDIT (19 oktober 2012):



Abusu: Noorwegen Nederland

Ainne: Ierland

Beleza: Japan

Caramella: Duitsland

Chicha: Tenerife

Discovery: Nederland

Dutchie: USA

Fladder: Nederland

Guiri: Spanje

HKGirl: Hongkong

Keranet: België

Lapin: Zwitserland Duitsland

Lila72: Frankrijk

Liubi: Duitsland Saudi Arabië

Mapleleaf: Canada

Nanien: Italië

Noppies: Oostenrijk

Nymeria: Engeland

Olifantjeinhetbos: Canada

Pompedon: Oostenrijk

Raccoon: USA

Seymour: Canada Nederland

SFO: USA

Snjokorn: IJsland Nederland

Sombrerito: Bolivia

Yette: Nederland
Snjókorn falla, á allt og alla
Alle reacties Link kopieren
Het is bijna ongelooflijk: mijn man heeft net zijn visum opgehaald en vliegt al volgende week! Snel gaat het opeens. Mijn visum zal inderdaad wel even duren: wordt een multiple entry, en ik krijg een iqama.



Ik maak me er niet druk om, zal voorlopig toch niet gaan. Hij moet eerst woonruimte vinden, aan het werk en zelf wennen. Ik kom met vakantie, zou het wel leuk vinden met de kerst te komen. Lijkt me dat de iqama voor mij dan wel geregeld kan zijn.



Zal wel weer stil zijn alleen thuis, maar ik heb mijn werk, hobbies, vrienden en familie. Dat gaat wel lukken.



Verhuisd: jij gaat dus mee? Wat zijn je plannen daar?
Mystery, gefeliciteerd! Bij ons ging het ook ineens heel snel!



Mijn visum is inmiddels aangevraagd en wordt naar verwachting volgende week toegekend! Ben er erg blij mee! Mijn man is er nu 2 maanden. Ik ga zelf eerst naar NL om mijn taak als favoriete tante te vervullen en mijn familie gedag zeggen.



Eerlijk gezegd heb ik nog geen idee wat ik daar ga doen. Ik was zwanger en dat kwam goed uit maar het is helaas misgegaan. Ik ga eerst maar eens acclimatiseren, ons huis inrichten, een sociaal leven opbouwen en een cursus Arabisch voor beginners doen. Dan ga ik tzt wel rondkijken voor werk.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben echt superblij, zijn we toch 'niet voor niets' getrouwd, al had achteraf minder overhaast gemoeten. Aan de andere kant was dat ook wel fijn - ik hou niet van lange voorbereidingen.



Binnen 2 weken waren we op huwelijksreis geweest (voor de bruiloft) en de dag zelf geregeld. Ik deed erg luchthartig over de bruiloft, maar het was echt een prachtige, indrukwekkende dag! We zijn al tientallen jaren bijelkaar, maar altyd 'anti-huwelijk' geweest, dus iedereen was stomverbaasd. De ambtenaar begon zijn speech met 'wie van jullie had dit verwacht?'. Erna vroeg ik elke keer 'of we nog een keer gingen trouwen''? Zo was ik ervan onder de indruk achteraf.



Maar dan wel vervelend toen we ons op een gegeven moment afvroegen of het uberhaupt nog wel doorging.. Ach, dat is nu achter de rug. Komende week vind ik wel lastig: alle voorbereidingen voor zijn vertrek. Ik zal een paar dagen vrij nemen, alhoewel we de laatste maanden extra veel leuke dingen samen hebben gedaan. Veel uitstapjes gemaakt.



Verhuisd: ik ben ook tante van een aantal nichtjes en neefjes. Daar kan ik dalijk extra veel van genieten :-)

Ik kan me voorstellen dat je je toekomstbeeld moet bijstellen na de afgebroken zwangerschap. Komt tijd komt raad. Wel fijn dat je bij je man kunt zijn, en samen daar iets opbouwt. Voor hoe lang is zijn werk daar?
Alle reacties Link kopieren
Pfioei..;daar was ik weer. Eerder niet zoveel tijd om een lange lap te schrijven...



Ainne, ik snap het nu helemaal van dat 'lakse'! Heel herkenbaar ook! Toen ik in de UK woonde hoefde ik ook geen inschrijvingen bij gemeentes te doen etc. Wel werd er door werkgevers altijd op gewezen dat je een pension moest starten, prive, omdat dat van de overheid/werkgever tot bijna niks leidt. Dat heb ik toen wel gedaan, maar omdat ik er maar 7 jaar heb gewerkt krijg ik later denk ik 10 pond per maand ofzo Nadat dat relaxte gebeuren stond ik wel even te kijken hier in Frankrijk hoor, ik moest toen een carte de séjour aanvragen, een 'verblijfsvergunning'. Ik werd er gek van, hadden ze dan niet gehoord over Schengen enzo? nee, ik moest er écht 1. Nu hoeft dat overigens niet meer, maar dat vond ik echt onzin toen. Vooral omdat dat lang duurde, een ton papierwerk, 3 keer terug naar de préfecture want er miste nog wat (had dat dan meteen gevraagd...) etc. Laatste keer da tik er stond met ene heel compleet pak papier zei de mevrouw aan de balie; ohhh maar wacht even, u bent getrouwd met een frasnman? nou dan hoeft u alleen maar papier a b en c. En een copie van man's paspoort. Hier 5 jaar op engels rijbewijs gereden, toen moest dat vervangen worden door een franse, ook weer veel gezeur. Bureaucratie ten top (en ik ben mee rlaks in admin dingen enzo...zo zonde van de tijd enzo..) dus ik pas hier soms niet echt! Heb me 2 jaar geleden pas ingeschreven bij onze gemeente overigens, toen er gestemd moest worden voor de nieuwe burgermeester. Mag alleen daarvoor en de regionale verkiezingen stemmen trouwens, niet de nationale. Wel werken, belasting betalen etc. Maar de presidentiele verkiezingen mag ik dan weer geen stem over uitbrengen. Dat vind ik dan altijd weer zo krom..



Lila, ja, ik woon dus ook in FR! Ik hoop dat jij niet in de buurt van Cannes en Nice woont, bah wat naar les intempories..nogsteeds personen vermist hoord eik op de radio vanochtend Wat een mooi en interresant project ben jij aan het opzetten!! Schiet het wat op? Gaan jullie toch in jullie huis beginnen of hebben jullie wat anders weten te vinden? Ik kan me goed voorstellen dat er financieel alles te regelen is, mbt verzekeringen ook. Misschien wordt er ook het eea gesubsideerd? Zou wel moeten vind ik..



Mystery, gefeliciteerd met jullie huwelijk én het visa! Leuk dat jullie zo'n fijne dag hebben gehad, en fijn dat alles nu voorspoedig verloopt mbt de verhuizing. Succes met de laatste voorbereidingen van vertrek en ik hoop dat je snel bij je man langs kunt gaan. Skype werkt voor ons beroerd trouwens, facetime via de ipad heeft betere connectie.



Verhuisd Jij ook gefeliciteerd met jouw visa! Fijn dat je hem deze week krijgt!! Ik kan me voorstellen dat je je man hebt gemist en zin hebt om te verhuizen nu. Veel plezier in NL alvast.. Ik hoop dat je snel je draai vind in Abu Dhabi. Hou je ons op de hoogte?



Nou hier gaat verder alles zo zijn gangetje. Ik word heel handig in en om huis inderdaad . We hadden op een ochtend geen warm water/verwarming en zelfs dat heb ik zelf kunnen oplossen (lang leve google trouwens, goede oplossing gevonden daardoor!)

Man's taak was gras maaien en dat heb ik ondertussen ook 'geleerd', en al is 't druk elke dag, we redden ons goed! Kinderen zitten op school (Lila: PS, CP, 6me en 5me) en geen sport ernaast want we zouden toch snel verhuizen (en natuurlijk betaal je à la 400 euro voor een jaar zwemles per kind, en bij vertrek jammerdebammer) en ik moet zeggen dat dat wel fijn is, want dat zou wel erg hectisch worden. Oudste ging laatst een dag weg met school (middeleeuwse stad Provins) en moest uiteraard tussen 6 en half 7 bij de bus staan, toen heb ik wel een andere moeder gevraagd of zij zoon zou kunnen ophalen als zij haar zoon wegbracht naar de bus, want iedereen wakker voor 6'en zag ik niet zo zitten..maar in t algemeen red ik alles gewoon zelf verder.



Geen idee wanneer wij kunnen vertrekken verder, tot nu toe is er niks gedaan (man's visa moest verandert worden, dus zijn diploma moest door het saudische ministerie van cultuur en educatie worden gecertifieerd...en tot nu toe geen nieuws). Als dat eenmaal gedaan is kan hij een nieuw visa status opvragen, en dan ons visa. Dus voorlopig zitten wij hier nog wel. We hadden gehoop eind oktober te kunnen vertrekken maar ik heb er een hard hoofd in. Nou ja, we'll see. Het is ook niet heel erg want het gaat zo ook goed. Al is gescheiden leven niet top, en ben ik stiekum best jaloers als ik op een zaterdag avond hoor dat man lekker naar t strand is geweest de hele dag en uit eten met nieuwe vrienden, en ik die dag 700 ruzies heb moeten laten uitpraten/gras gemaaid, huiswerk begeleiding heb gegeven/schoongemaakt, gekookt, gewassen en gestreken
Alle reacties Link kopieren
Kangoeroe33 - Australie



Ik woon hier sinds 3 jaar en ga volgend jaar trouwen met mijn grote liefde, een echte Aussie. Niet van plan terug te keren, ik woon intussen al 15 jaar niet meer in Nederland en ben ook niet zo'n grote fan. Ben o.a. Nederlandse juf hier, heel erg leuk. Ik zit te wachten op mijn permanente visum, de facto visa (partners) hebben hier 2 jaar tijdelijk om te kijken of je wel echt een koppel bent en daarna is het weer wachten. Ik heb verder alle rechten (en plichten) van een Australier. Intussen komt de zomer hier, het is bloedjeheet - heerlijk!



Leuk zo'n forum met meerdere emigranten!
Kangoeroe, ik ben jaloers op jouw vooruitzicht van de zomer. Ik word bijna instant depressief van het vooruitzicht van de lange, donkere wintermaanden hier, ik heb echt niets met herfst en winter. Gelukkig was het hier de laatste week erg mooi weer.



Spannend hoor, al die komende verhuizingen (al ben ik stiekem ook wel weer blij dat ik niet hoef .



Hier hebben we alweer vakantie. Ik heb net nog last minute een weekje Nederland geboekt. Dochter had vorig jaar bij de Bingo ( ) de hoofdprijs gewonnen (korting op een verblijf) en de kinderen wilden best nog een keer. Nu maar hopen op droog weer zodat we lekker in het bos kunnen wandelen.



Emka, dat lijkt me ook best pittig hoor, de hele tijd alleen met de kinderen. Man is hier regelmatig weg voor zijn werk, maar dat is nooit langer dan een week. Vind ik ook lang zat, vroeger was hij ook wel eens 6 weken weg, maar dat was nog voordat we kinderen hadden.



Kangoeroe, geef je dan op een school les? Allemaal Nederlandse kinderen? Klinkt leuk.



Oh, ik word nu van de laptop gestuurd. Jongste dochter wil een verhaal schrijven (en ik moet trouwens ook de konijnen gaan vangen, die naar de dierenarts moeten voor de jaarlijkse vaccinatie).
Alle reacties Link kopieren
Anky, het lijstje bovenstaand geeft niet aan waar jullie wonen, ben benieuwd Konijnen vangen haha?



Ik heb ook een hekel aan de winter, het is hier dan niet ijskoud maar wij hebben geen verwarming in de huizen, alleen kleine kacheltjes en de huizen zijn vreselijk slecht geisoleerd, logisch ook, want 9 maanden per jaar hebben we het niet nodig. Maar die 3 maanden, brr. Als het buiten 12 graden is, is het in je huiskamer ook 12 graden en dat is bijna niet op te warmen of het kost je klauwen met electriciteit. Dus ben blij dat de winter voorbij is. Het is overigens nu lente en hele week 35 graden gehad, dat is wel weer andere uiterste. We gaan trouwen in februari, dan is het hartje zomer, gasten gaan ongetwijfeld smelten haha.



Ik heb net gehoord dat een hele goede vriend van me op sterven ligt, dit wordt de eerste keer dat ik ooit voor een begrafenis terug moet vliegen, wel heftig.



Ik geef zowel les op de Nederlandse school (nedschoolsydney.com.au) als priveles aan huis. En daar is best een boterham aan te verdienen, mits je de ervaring en achtergrond hebt. Erg leuk om zo met mijn cultuur en taal in contact te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Kangoeroe, wat een zalig land lijkt me dat om te wonen zeg, en dan ga je nog trouwen ook, wauw!

Mijn allerbeste vriendin is Australische, al woont ze inmiddels al langer aan deze kant van de planeet dat in dat ze in Oz gewoond heeft. maar volgende maand gaat ze weer een paar weken jouw kant op, haar vader wordt 80.

Jammer dat we Orbit en Sarah2ndlife hier niet meer zien, was altijd fijn om hun Australiëverhalen te lezen.

Wel verdrietig dat je straks voor een begrafenis terug moet. Bah.



Jeetje wat hebben jullie al vroeg vakantie Anky, hier is dat de 26ste pas gelukkig. Hoop dat je goed weer hebt in NL!



Wat een gedoe allemaal met die visa, echt een hele onderneming zo zeg. Lijkt me zó frustrerend, dat wachten!

En dan nog moeten DIY'en ook Emka



Hier weinig nieuws eigenlijk, alles prima . Zoals gewoonlijk rennen-vliegen tussen werk/school/sport/clubjes, maar ik hou daar wel van, nou ja, meestal dan Zit nu nog op mijn werk, nog een uurtje en dan is het weekend!



Alle reacties Link kopieren
Vandaag was het eindelijk zo ver: mijn man is vertrokken naar Saudi. Ben ontzettend benieuwd hoe het hem zal vergaan daar.



Goed nieuws is dst het huwelijkscertificaat al binnen 5 dagen gelegaliseerd is (ipv 4 weken wat ons eerst verteld werd), en nu wordt vertaald. Hopelijk gaat het visumproces voor mij soepeler.
Alle reacties Link kopieren
ugh weekend..

vannacht, net als afgelopen nachten, 4x wakker door jongste, uiteindelijk rond 4 uur wilde ze bij mij in bed, ok..uiteindelijk ben ik toch weer in slaap gevallen (kind ook) en om 7 uur stond nr 3 aan het bed. Ik ben moe!!



Mystery, succes! Als je alle medische tests en dergelijke al gedaan hebt, heb jij je visa eerder dan ik Jouw man ging naar Jeddah toch? Of haal ik dingen door elkaar?



Anky, wat leuk dat jullie lekker een weekje weggaan!! Veel plezier! Hier nog 1 week en dan is t ook weer vakantie. Kijk er wel naar uit, het niet hoeven haasten elke dag om overal op tijd te zijn enzo. Aan de andere kant wordt het veel thuiszitten denk ik want de herfst is hier goed bezig. Kou vind ik niet erg, maar als t de hele dag regent bahhhh..zit je zo opgesloten thuis..



Kangoeroe, heerlijk dat zonnige weer, maar kan me voorstellen dat 12 graden in huis weer het andere uiterste is. Wat vreselijk naar dat je terug moet voor een begravenis. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
@Emka78 Mijn man is naar Al Jubbail. Is goed aangekomen, en zit de komende weken in een appartement. Skypen ging goed, heeft wifi en het beeld was goed. Erg fijn!



Waarom moest het visum van je man aangepast worden?
Hey! Nou ik ben er hoor! Het is hier nu net 8u in de ochtend geweest (6u in NL), 34 graden en uiteraard zon! Het is erg fijn om bij mijn man te zijn dit is nu dag 3 en mijn jetlag is helemaal weg. Hier vind ik het leuk. Ik grijp elke sociale uitnodiging aan en iedereen die ik ontmoet is erg vriendelijk. Plus, het is waar wat te zeggen, 'niets went zo snel als luxe'.



@mystery: wat een goed nieuws! Fijn voor jullie! Achteraf gezien ging mij visumaanvraag heel snel. Het duurde gewoon voor ons gevoel lang en zodra we alle benodigde papieren hadden, had ik binnen 3 dagen mijn entry visum. Ik heb natuurlijk geen uitgebreide veiligheidscheck , ben 'maar een vrouw' haha
Alle reacties Link kopieren
Wat een ontwikkelingen allemaal! Fijn dat het tij lijkt te keren en het bij iedereen voorspoedig loopt.Ik heb vanmorgen de vaccinatiebewijzen aangevraagd voor de kinderen, dan kan ik die laten vertalen en ondertekenen door de huisarts. Wij zijn echt aan het aftellen, volgende week vertrekt man die kant op. Heel onwerkelijk allemaal. Onze wens is om in de kerstvakantie over te gaan met de kinderen. Vanaf 16 november stop ik ook met werken dus dan kan ik me gaan richten op het inpakken en het regelen van het visum. Ik heb nu eigenlijk al geen zin meer in mijn werk, maar dat is niet zo gek denk ik als je al opgezegd hebt. Nog 4 weken, dus het gaat ook wel opschieten nu...

Ik merk toch ook wel dat ik een beetje gespannen ben, ik slaap wel goed, maar heb ook last van nachtmerries (heb ik normaal nooit), dus wijt dat maar aan spanning die ik toch ergens kwijt moet.



@ Verhuisd, wat fijn dat je goed bent aangekomen. Wel warm zeg, ik denk dat ik daar ook wel echt aan moet wennen.

@ Mystery ook prettig dat jouw man goed is gearriveerd en dat het werkt met skypen. Ik hoop maar dat jouw visum snel rond is zodat je hem kunt gaan opzoeken.

@ Emke, hoe staat het met het visum van je man? Is het gelukt om het om te zetten. Ik kijk ook niet echt uit naar de periode alleen met de kinderen. Weet je al wanneer jullie kunnen vertrekken? Het klinkt als flink doorwaakte nachten.. Niet leuk! Hoop dat ze snel weer een beetje lekker kan slapen.
SpaRood, waar gaan jullie ook alweer heen? Saudi A. toch?
De hitte is best goed te doen (al heb ik voor de UAE in Spanje gewoond dus mijn overgang is van 28 naar 40 graden. De luchtvochtigheid is wat het lastig maakt. Mijn man was hier al in augustus en toen was 500 meter buiten lopen het maximum zei hij, toen was het 47 graden. Bizar heet..
Alle reacties Link kopieren
@ Verhuisd, jep Saudi inderdaad... Lekker warm daar ;)...



trouwens ik kreeg zojuist een email dat mijn cv is doorgestuurd. Ik heb nml een tijd geleden gesolliciteerd op een baan bij hetzelfde bedrijf als manlief. Een tijd geleden heb ik vernomen dat er een aanname stop was bij die afdeling, dus ik dacht eigenlijk niet meer dat het wat kon worden. Nu hebben ze dus toch mijn cv doorgestuurd... Het zou wel heel erg gaaf zijn als ik daar ook kan werken... :)!
Alle reacties Link kopieren
Nou gisteren is mijn man vertrokken. Hij had heel veel tegenslagen onderweg. Hij is meer dan 12 uur onderweg geweest, en heeft nu nog geen internet. Ik heb m alleen nog maar gesproken via sms. Ik kan niet wachten om gewoon even met hem te praten.
Alle reacties Link kopieren
Hee spannend Spa; lees net over je cv! leuk zeg, hoop dat je er wat van hoort binnenkort!!



Succes deze weken alleen. Ik vond vooral de eerste dagen/weken alleen best zwaar, je moet echt even een ritme vinden en je eigen emoties aan de kant zetten ivm de kinderen. de buurvrouw maakte er ook een opmerking over laatst; dat ik er nu beter uitzie dan de eerste weken, leef weer helemaal op ipv overleven, in die trant. Klopt ook wel! Het gaat gewoon hardstikke goed en zelfs deze week (geen facetime/skype want hij zit elders tot vrijdag) geen dipje ofzo. Het went echt!!



Zit je man nu eerst in een hotel? Best fijn voor hem, even acclimatiseren zo, zonder dingen te 'moeten'; huishouden, boodschappen en koken etc. Vervelend dat de reis is tegengevallen. Ik had al berekend dat t ook voor ons een lange reisdag wordt: Parijs/Qatar 8 uur en Qatar /Saudi 2 uur. Met de 2 uur vantevoren op t vliegveld zijn, overstop tijd en dan in Saudi nog door de douane.... we zullen er even zoet mee zijn Als 't goed is, is eind deze week zijn visa omgezet tot juiste status (Mystery: hij had een visa voor een bepaalde baan/status, waarop je familie niet over mag komen, niet high up enough zeg maar, maar was enige visa nog beschikbaar voor bedrijf..dat kan dan wel omgezet worden eenmaal ter plekke. De CEO kwam destijds ook over op een loodgieter visa bv! haha!) en... ook eind deze week de yellow slip (inshallah..) we zullen 't zien.



Hier nu 2 weken herfstvakantie, vanochtend hebben de kinderen boerencake met appel gebakken en chocolademelk gemaakt in de slowcooker, vanmiddag boswandeling ('t is fris!!) en nu bij thuiskomst lekker op de bank met de cake en chocolademelk, filmpje kijken (alladin. Jongste heeft al besloten dat ze ook een vliegend tapijt wil, eenmaal in Saudi )



Mystery, al nieuws over jouw visa?

Verhuisd hoe gaat het bij en met jou?

Anky, hoe was de vakantie in NL?

Andere dames, alles ok?
Hoi! Hier gaat het goed! De eerste paar dagen dacht ik alleen maar ' I sweat myself an accident' (haha flauw grapje) maar ik ben nu gewend aan de warmte, want voel me niet meer slap of licht in mijn hoofd. Laatst zaten we in de auto en waren we verbaasd dat de thermometer 44 graden aangaf. Het is wel warm natuurlijk maar ik liep in een spijkerbroek. Nu ik nog nieuw ben, maak ik echt leuke dingen mee, de culturele verschillen in een samenleving met zoveel nationaliteiten en religieuze achtergronden die allemaal door 1 deur moeten vallen me op, in positieve zin dan. We waren bijvoorbeeld in de Ikea en dan vergeet je dus even dat je in het midden-oosten bent. Mijn man at de gehaktballetjes en ik had kreeft (!). Toen we later bij de afdeling keukenmeukjes liepen, was het gebedstijd en een prachtige oproep tot gebed galmde door de Ikea. Uiteraard zijn ook in de Ikea gebedsruimtes maar ik heb ook Emiratis gezien die achter de potten en de pannen een gebed opzeiden. Smälland is hier trouwens ook een succes (waar niet, zou je denken) maar de kindjes mogen hier niet voortijdig het speelparadijs verlaten, er wordt in ieder geval niets omgeroepen.



Met betrekking tot kledingkeuze is het heel vrij hier. Ik zie dames in t-shirtjes zonder mouwen, naveltruitjes, minirokjes etc. Maar, als je je wel een beetje bedekt merk je dat het op prijs gesteld wordt kwa vriendelijkheid van de emirati, plus dat de expats uit het verre oosten minder staren. Voorheen lag ik in Spanje zonder problemen topless op het strand, hier voel ik me al erg bloot in een doodnormale bikini. Toch gek hoe snel dat gaat..



Spa, heb je je man al gesproken? Hoop dat het goed gaat en met jou natuurlijk ook!

Emka, je hebt gelijk; het went. Fijne vakantie!

Mystery, hoe gaat het met je?
Alle reacties Link kopieren
goedemorgen (of diep in de nacht voor sommigen misschien )! ik zag dit topic op het forumoverzicht, en raakte direct geboeid. Mijn vriend en ik verhuizen in januari naar de VS en zijn nu heel druk bezig met dingen voorbereiden en regelen. Ik vind mezelf nog zo piepjong voor zo'n grote verhuizing en ik vroeg me af of ik hier af en toe mee mag lezen/posten om wat van jullie emigreer-ervaringen te kunnen leren. Ik weet natuurlijk niet hoe besloten deze groep is, en wil geen indringer zijn.
That's a fine looking high horse
quote:dalliance schreef op 21 oktober 2015 @ 06:53:

goedemorgen (of diep in de nacht voor sommigen misschien )! ik zag dit topic op het forumoverzicht, en raakte direct geboeid. Mijn vriend en ik verhuizen in januari naar de VS en zijn nu heel druk bezig met dingen voorbereiden en regelen. Ik vind mezelf nog zo piepjong voor zo'n grote verhuizing en ik vroeg me af of ik hier af en toe mee mag lezen/posten om wat van jullie emigreer-ervaringen te kunnen leren. Ik weet natuurlijk niet hoe besloten deze groep is, en wil geen indringer zijn.Welkom! Wij weten alles van spanningen en voorbereiding van een emigratie met de VS heb ik geen ervaring maar in zijn algemeenheid en wat er allemaal in NL geregeld moet worden wel! Hoe piepjong ben je, wat ga je in de VS doen en moeten jullie trouwen?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 23 (vriend is iets ouder), ik ga eerst een half jaar mijn studie af maken in de VS (scriptie schrijven), wel bij een universiteit daar, maar ik betaal nog gewoon Nederlands collegegeld. Hoef dus eigenlijk in Nederland alleen m'n visum te regelen op dit moment, omdat 'ze' er hier gewoon vanuit gaan dat ik na dat half jaar weer terug kom. Vanaf september hoop ik een promotietraject te starten aan een amerikaanse universiteit (ze weten daar al dat ik dat wil en houden daar rekening mee mbt keuze visum), dus ik heb goeie hoop dat ze me toelaten. Heb onlangs een brief naar m'n zorgverzekering gestuurd over of ik vanaf september nog een zorgverzekering moet hebben hier in Nederland. We zijn nu aan het uitzoeken hoe we onze zorgverzekering het best kunnen regelen voor daar, of we toe kunnen met een Nederlands aanvullend pakket, of dat we een Amerikaanse verzekering moeten hebben.



Wat we in de VS moeten regelen zijn auto's, rijbewijzen, social security number voor vriend en dan vast nog heel wat dingen die we vergeten
That's a fine looking high horse
Alle reacties Link kopieren
Het is overigens nog niet 100% zeker dat we gaan, want mijn vriend is nog aan het onderhandelen over zijn contract. Ik ga er vanuit dat dat allemaal wel goed komt; hij is ietsje minder zeker daarover.
That's a fine looking high horse
Alle reacties Link kopieren
Mijn man zit in een appartement, dus helaas moet hij wel alles zelf regelen. Hij is gisteren boodschappen wezen doen en vandaag heeft hij een soort intro dag. Ik hoop dat hij snel internet kan regelen. Gisterenavond hebben we gewoon gebeld, maar dat is wel erg kostbaar en voor de kinderen moeilijker. Skypen zou beter werken.



@ Emke, het is wel even wennen zo met zn 3-en maar tot nu toe gaat het prima gelukkig. Ze zijn lief en ze luisteren best goed. Ik baal alleen dat ik ontzettend laat thuis ben uit het werk en pas heel laat met ze kan gaan eten. Gisteren zaten ze bijna te slapen aan de eettafel :(...

@Verhuisd, wat een heerlijke ervaringen allemaal! Ik kijk er erg naar uit om straks hetzelfde te gaan meemaken, al verwacht ik niemand in SA in een minirokje te zien ;)!

@ Dalliance, welkom! Spannende tijden gaan jullie tegemoet. Wat fijn dat jij je studie eventueel in de US kan afmaken! Ik duim dat je man eruit komt met de contractonderhandelingen!
Alle reacties Link kopieren
sparood2010, dankjewel!! denk dat het wel goed moet komen hoor! maar het is wel even spannend natuurlijk.



hoe lang zijn jullie al weg uit nederland, en hoe is het jullie bevallen? ik hoor veel verschillende verhalen: dat het begin het moeilijkst is, dat het begin het leukst is en het na een paar jaar pas moeilijk wordt, dat mensen nooit meer terug willen, of juist niets liever willen dan terug naar nederland... hoe zijn jullie ervaringen?
That's a fine looking high horse

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven