Kat wil nat dieetvoer niet

04-10-2015 22:25 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Viva-forummers,



Ik zit met een vervelend probleem, hopelijk heeft iemand een goede tip voor me?.

Afgelopen vrijdagavond merkten wij dat onze poes wel heel erg vaak op de bak moest. Dan bleef ze erg lang zitten, maar er kwam niks, of hooguit een paar drupjes plas. We zijn op zaterdag met wat opgevangen urine (vraag niet hoe!) naar de DA gegaan. Na het urine-onderzoek bleek ze blaasgruis te hebben. We hebben een flesje vloeibare pijnstiller meegekregen die we in haar bek moeten spuiten. Verder moeten we haar nu 6 weken lang speciaal natvoer geven en hebben een hele berg verschillende soorten meegekregen om uit te proberen.



Het grootste probleem zit hem nu in het feit dat madam geen natvoer blieft. Vanaf dat ze een kitten was, was ze al een erg moeilijke eter. Met veel moeite hebben we haar aan de brokjes gekregen (ze kreeg bij 'eerste moeder' alleen wat melk en af en toe wat witvis), maar welk soort natvoer we ook probeerden, ze moest er niets van weten. Al die tijd geen probleem, de brokjes van Nature's health vond ze heerlijk. Maar ja.... nu dus die kl*te blaasgruis! We hebben zaterdag eerst geprobeerd wat brokjes neer te zetten met een klein beetje vlees erdoor. Dat wilde ze niet. We hebben verschillende zakjes/blikjes opengemaakt om te kijken of er iets tussen zit wat ze wil, maar nee hoor. Na 24 uur had ze had ze nog steeds niks gegeten, maar wel duidelijk honger. De DA (die ik morgenochtend maar weer ga bellen) zegt dat een kat niet te lang zonder eten moet zitten, want dat is slecht voor de darmen. Uiteindelijk heb ik maar een blikje gepureerd met een beetje water en met een pipetje wat in haar bek gespoten. Dat was voor haar geen pretje, maar ze eet het in ieder geval op. Ik smeer af en toe ook wat op haar neus, zodat ze het eraf moet likken. Op deze manier hoop ik dat ze aan de 'vreemde' smaak went en het uiteindelijk zelf gaat eten, maar ik heb er een hard hoofd in.



Maar nu... Moet ik haar blijven 'dwangvoer' te geven d.m.v. het pipetje? Zes weken lang? Op deze manier krijgt ze zeker niet voldoende binnen, maar in ieder geval iets! Heeft iemand ook iets dergelijks meegemaakt? En hoe hebben jullie het aangepakt? Iemand tips? Ik vind het zo vervelend voor het beestje :(
Alle reacties Link kopieren
Ze vindt de meeste brokjes wel lekker, dus de blaasgruisbrokjes zijn geen probleem. Pas wanneer er vocht aan te pas komt wil ze het niet meer. Dus kokend water over brokjes en dan afkoelen werkt helaas niet.

Ik ga in ieder geval hart proberen en gekookte koolvis, dat vond ze als kitten ook lekker en misschien dat ze dat 'nat' wel wil.
Alle reacties Link kopieren
Echt alleen het dierenartsvoer gebruiken! als je daarnaast iets anders geeft is de werking veel minder, dus echt niet doen. Ik zou gewoon de brokjes geven (droog) en daarnaast natvoer blijven dwangvoeren (vocht is heel belangrijk). Dus hoe lekker ze koolvis miss ook vind, het is echt niet goed om dat naast het dieetvoer te geven.
quote:koekje0 schreef op 05 oktober 2015 @ 10:46:

Echt alleen het dierenartsvoer gebruiken! als je daarnaast iets anders geeft is de werking veel minder, dus echt niet doen. Ik zou gewoon de brokjes geven (droog) en daarnaast natvoer blijven dwangvoeren (vocht is heel belangrijk). Dus hoe lekker ze koolvis miss ook vind, het is echt niet goed om dat naast het dieetvoer te geven.



Hier ben ik het niet mee eens. Sommige katten doen het veel beter op kvv, vers vlees en vis. Zonder toevoegingen en gluten. Ik ken iemand die op die manier de chronische darmproblemen van haar kat heeft aangepakt en die is daar nu vanaf.



Het is wel zo, eiwitten zijn grote moleculen, daarom geef je verhoudingsgewijs wat minder eiwit als ze oud zijn maar ze kunnen niet zonder eiwitten. Dus kun je best vis geven als ze dat wel wil eten met een boel vocht erbij, het is belangrijk dat ze vocht binnenkrijgt.



Er is wel een soort dieetvoer waarbij ze niks anders mogen, voor katten met een schildklierprobleem bv. Volgens mij geldt dat niet voor voer tegen blaasgruis. Al willen de fabrikanten van dat voer wel graag dat je alleen hun voer geeft en de dierenarts is minder onpartijdig hierin als je zou hopen. Ze krijgen betaald om dat voer te sponsoren namelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ben zojuist langs de dierenarts gegaan om al het natvoer dat ik had gekocht terug te geven en een grote zak Royal Canin blaasgruisbrokjes met minder calorieën te kopen. Heb het nog even nagevraagd en er werd mij inderdaad verteld alléén de brokjes te geven en niks ernaast. Dus ik ga voor nu af op de DA en geef alleen brokjes en water. Als over 6 weken haar HP waarden lager zijn, mag ik eventueel iets 'lekkers' er naast geven.
Alle reacties Link kopieren
Succes ik weet hoe moeilijk het soms kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Chiefseattle schreef op 05 oktober 2015 @ 10:58:

[...]

Er is wel een soort dieetvoer waarbij ze niks anders mogen, voor katten met een schildklierprobleem bv. Volgens mij geldt dat niet voor voer tegen blaasgruis. Al willen de fabrikanten van dat voer wel graag dat je alleen hun voer geeft en de dierenarts is minder onpartijdig hierin als je zou hopen. Ze krijgen betaald om dat voer te sponsoren namelijk.



Dierenartsen geven alleen maar aan dat je hier niets anders naast mag geven omdat het ook echt de werking van het voer verminderd. Dat is niet omdat ze het voer sponsoren, ze zullen altijd het beste kiezen voor de dieren. En alle soorten dieetvoer die de dierenarts verkoopt werken het beste als alleen dat gegeven word, dus niet alleen het voor voor katten met schildklier problemen.



quote:majilly schreef op 05 oktober 2015 @ 11:16:

Ben zojuist langs de dierenarts gegaan om al het natvoer dat ik had gekocht terug te geven en een grote zak Royal Canin blaasgruisbrokjes met minder calorieën te kopen. Heb het nog even nagevraagd en er werd mij inderdaad verteld alléén de brokjes te geven en niks ernaast. Dus ik ga voor nu af op de DA en geef alleen brokjes en water. Als over 6 weken haar HP waarden lager zijn, mag ik eventueel iets 'lekkers' er naast geven.Alleen brokjes lijkt me een goed plan! wel op blijven letten dat ze genoeg blijft drinken. Veel succes ermee en hoop dat het snel weer beter gaat!
koekje, dat kan dan wel zo zijn, dierenartsen hebben niet alle merken dieetvoer en hoe weet je nu welk merk het beste werkt? En sommige merken, moeten ze gewoon niet. Ik shop op internet voor voer want daar hebben ze zoveel meer soorten. Je kunt wel een ander merk proberen tegen dezelfde kwaal en alleen dat voer geven. Katten zijn nogal kieskeurig en meestal kun je niet kiezen uit meerdere soorten bij de dierenarts.



Bovendien is er wel degelijk sprake van belangenverstrengeling, we wollen ook niet dat de pharmaceutische industrie huisartsen extra betaalt om bepaalde soorten medicatie voor te schrijven, waarom vinden we dat dan wel goed bij de dierenarts? Meestal vind ik op internet dezelfde merken voor veel minder geld dan bij de dierenarts. Het voer verkopen daar is een welkome extra bron van inkomen, dat weet ik, maar ze zijn al duur genoeg. Ik heb alles voor mijn dieren over maar ik blijf wel mijn verstand gebruiken. Ik koop dus ook nooit voer bij de dierenartd, ik zoek het merk en soort op op internet en koop het daar, meestal voor 20-25% minder geld. Ja, we blijven wel Nederlands he.
Alle reacties Link kopieren
quote:Chiefseattle schreef op 07 oktober 2015 @ 16:09:

koekje, dat kan dan wel zo zijn, dierenartsen hebben niet alle merken dieetvoer en hoe weet je nu welk merk het beste werkt? En sommige merken, moeten ze gewoon niet. Ik shop op internet voor voer want daar hebben ze zoveel meer soorten. Je kunt wel een ander merk proberen tegen dezelfde kwaal en alleen dat voer geven. Katten zijn nogal kieskeurig en meestal kun je niet kiezen uit meerdere soorten bij de dierenarts.



Bovendien is er wel degelijk sprake van belangenverstrengeling, we wollen ook niet dat de pharmaceutische industrie huisartsen extra betaalt om bepaalde soorten medicatie voor te schrijven, waarom vinden we dat dan wel goed bij de dierenarts? Meestal vind ik op internet dezelfde merken voor veel minder geld dan bij de dierenarts. Het voer verkopen daar is een welkome extra bron van inkomen, dat weet ik, maar ze zijn al duur genoeg. Ik heb alles voor mijn dieren over maar ik blijf wel mijn verstand gebruiken. Ik koop dus ook nooit voer bij de dierenartd, ik zoek het merk en soort op op internet en koop het daar, meestal voor 20-25% minder geld. Ja, we blijven wel Nederlands he. Een ander soort dieetvoer zou nog best goed kunnen zijn, dat heb ik niet gezegd. Maar ook daarvoor geldt, alleen dat voer geven en niets ernaast. Maar als dieren echt erge klachten hebben zou ik zelf gaan voor het dierenartsen voer. Heb zelf een opleiding gedaan voor paraveterinair en weet gewoon dat het voer van dierenartsen van goede kwaliteit is. Voer van andere onbekende merken daar weet ik dat niet van. Maar dat is natuurlijk een persoonlijke keuze. En dat het duur is klopt idd, maar denk maar niet dat ze er veel aan verdienen hoor! Dierenarts is de slechtst verdienende universitaire opleiding. Maar snap het best dat je verder gaat zoeken naar andere soorten voer, dieetvoeren zijn nu eenmaal erg prijzig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven