nieuwbouwhuis

12-12-2014 23:12 2859 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn misschien van plan om een nieuwbouw huis te kopen.

Ik ben mij aan het verdiepen in kosten, dingen waar je rekening mee moet houden enz.

Nu vraag ik mij af zijn er meer mensen die een nieuwbouw woning (redelijk recent) hebben gekocht? Zo ja op wat voor kosten kun je rekenen na het tekenen van de koopakte? Ik lees termen als bouwrente en depotrente.

Wat ik mij verder nog afvroeg was, Stel je ondertekend de koopakte in Maart. Je huis wordt opgeleverd in januari het jaar daarop. Moet je dan al betalen voor je hypotheek? Hoe gaat dit in zijn werk?

Hopelijk zijn er mensen hier op het viva forum die wat ervaringen willen delen.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd! Wij konden daarna vrij snel (1-2 weken) naar de notaris. En dat moest ook wel, anders gingen we bouwrente betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het wat langer gaat duren Amby.

Net contact gehad met het notariskantoor.......ze zijn verbaasd dat we de brief al hebben en zeggen dat de brief onvolledig is.

De grond is namelijk nog van de gemeente. De overdracht van grond vind plaats bij een ander notariskantoor.

Ze verwachten hier uiterlijk de 3de week van oktober iets over te horen, zodat zij de aktes op kunnen maken.

Omdat ik nu al belde om een afspraak te maken, heeft ze mijn bouwnummer genoteerd en worden wij als 1 van de eerste gebeld.



Ik vind het maar een aparte gang van zaken!
Alle reacties Link kopieren
Uhm, ja, dat is zeker apart, echter, ik verbaas me nergens meer over. Bij ons was het juist omgekeerd, de notaris was niet op de hoogte van de hoera-brief en had veel dossiers nog helemaal niet compleet, waardoor we uiteindelijk maar 3 werkdagen hadden om te passeren (i.p.v. 10) voordat de bouwrente in ging.



Wel heel dom om een hoera brief te sturen voordat er daadwerkelijk van een hoera gesproken kan worden. Hebben ze je een (haalbare) deadline gegeven om te passeren voordat je bouwrente gaat betalen? Dat ze je niet onterecht rekeningen gaan sturen straks, want dat kost rustig 30 euro per dag...
Alle reacties Link kopieren
We hebben in september 2014 getekent. Maart 2015 papieren in orde (persoonlijke omstandigheden waardoor het langer duurde). half mei getekent 2 dagen voor bouwrente in zou gaan. Alle kopers hebben die week in mei getekent bij ons.
Alle reacties Link kopieren
De verwachting was dat we in November zouden tekenen.

Ik moet even kijken vanaf welke datum we rente moeten gaan betalen...
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben eigenlijk nooit een hoera-brief gehad. Bij ons liep het rondkomen van de hypotheek nogal uit. Andere kopers gingen al naar de notaris om te passeren, maar wij moesten nog op definitief akkoord voor de hypotheek wachten. Toen dat er eindelijk was, hebben we zelf contact opgenomen met de notaris om de week daarna te passeren.



In onze leveringsakte stond overigens dat als je vóór de 16e van de maand passeert, je vanaf de 1e van de opvolgende maand bouwrente gaat betalen. Als je ná de 16e passeert, start je pas een maand later met het betalen van de bouwrente. Hadden jullie ook een soortgelijke constructie?



Wij hebben gisteren eindelijk het hele keukentraject afgerond. Daar kwam nog een staartje aan met het aanleveren van de technische tekening bij de aannemer. Apparaat vergeten in te tekenen, nog nadenken over verlichting, dat soort zaken. Pfff af en toe vermoeiend hoor. Maar ook leuk!
Alle reacties Link kopieren
Bij ons wat het passeren voor datum X of anders elke dag tot passeren bouwrente betalen. Ik snap alleen niet zo goed wat je bedoelt met bouwrente betalen na het passeren, bouwrente betaal je toch tot aan het passeren, niet erna?



Wel fijn dat jullie klaar zijn met de keuken! Wij hadden destijds ook problemen (tja, wanneer niet?) met onze tekening, maar wel goedgekomen hoop ik...dat gaan we zien bij oplevering. We moeten wel nog een keer terug om alles definitief te maken, maar dat is meer om te kijken of alle apparatuur nog leverbaar is enz.
Alle reacties Link kopieren
Hmmm ik snapte al niet wat jullie met bouwrente bedoelde...

Ik heb het over het starten met betalen van je hypotheek. Bij ons is bouwrente nergens ter sprake gekomen...



... even gegoogeld en ik lees dat bouwrente voornamelijk van toepassing is als de bouw al gestart is voordat je de woning koopt?



Nou ja, ik weet het dus niet. Iemand die het mij uit kan leggen? :-)
Alle reacties Link kopieren
Juist, dan snap ik wat je bedoelt. Wij begonnen we al gelijk na passeren met het betalen van de hypotheek, wat aardig van jullie geldverstrekker dat jullie pas later gaan betalen. Wij wachten daarom ook zo lang mogelijk met het betalen van rekeningen van de aannemer; elke dag dat het geld niet meer in het depot zit wordt er rente over berekend.



Bouwrente is idd van toepassing als de bouw al begonnen is en je nog niet hebt gepasseerd. Het komt erop neer dat in zo'n geval de aannemer jou eigenlijk alles voorschiet, zoals de prijs voor de grond en de bouwmaterialen, omdat jij nog niks hebt betaald. Maar over dat voorgeschoten geld wil de aannemer wel rente ontvangen, en dat is vaak zo'n 7%. Vandaar dat je liever tijdig passeert (indien mogelijk), want je hypotheek is doorgaans een stuk voordeliger dan bouwrente.
Alle reacties Link kopieren
Jaaa ik snap het! Bedankt voor de uitleg Amby!
Alle reacties Link kopieren
Dag dames, zijn er nog ontwikkelingen bij jullie?

Bij ons gaat het super snel, alle verdiepingen staan er al. Waarschijnlijk volgende week de kap er op!!
Alle reacties Link kopieren
Leuk hè wanneer het zo samen begint te komen! Bij ons lijkt het ook voor de wind te gaan. Het huis mist nog een verdieping, maar ze zijn al begonnen met metselen...enthousiast als je het mij vraagt! Deze maand komen nog twee keuzelijsten, daarna zouden we rond moeten zijn qua opties en meerwerk. Inmiddels zijn andere kopers muur- en vloerbedekking aan het uitzoeken voor collectieve korting, echt top.



Verder hebben we vandaag ons adres gekregen, we komen op nr. 13 te wonen. Vriend vindt het wel grappig, ik niet zo... Maar kon erger, er zijn ook huizen die twee toevoegingen op hun huisnummer krijgen, woon je op 15a1 of zo.
Alle reacties Link kopieren
Wat toevallig, wij komen ook op nummer 13. Vind ik ook niet heel tof, maar zo'n nummer met al die toevoegingen is ook niets natuurlijk!



Apart trouwens dat jullie nu nog een meerwerklijst krijgen, bij ons kun je niets meer aanpassen nu.

Handig al die collectieve korting. Wij gaan misschien wel zonnepanelen en de kachel (en misschien de schutting) samen doen!
Alle reacties Link kopieren
Haha, zeker toevallig van dat huisnummer! Wel iets voor bezoekers om makkelijk te onthouden.



Ze gaan ons nog opties bieden voor radiatoren, stucwerk op de muren/plafonds, en de tuin. Dus niet zo heel veel bijzonders meer. Ik vind ook dat ze er schromelijk laat mee zijn. Had liever alles in één klap gehad, nu blijven we het budget maar plukken voor 'kleine' dingetjes zoals vensterbanken. Tuin en muren/plafonds is natuurlijk meer afwerking, maar ik denk niet dat de bouwer ons dat goedkoper kan aanbieden dan wanneer we zelf een collectieve korting regelen. We gaan het meemaken!
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat het ook voorspoedig! Ze zijn nu bezig met de fundering. We zijn voor het einde vd maand uitgenodigd voor een kijkmiddag op de bouw. Hoop dat er dan al wat muren staan. Weet niet zo goed wat te verwachten van een kijkmiddag. Hebben jullie er al 1 gehad?



We kregen deze week ook de melding dat we over 3 weken onze badkamerindeling definitief moeten hebben. En dat terwijl we pas goed en wel een week weten wie de leverancier is. Én die leverancier pas over 4 weken weer op een avond of weekend kan. Pfff weinig flexibiliteit te bespeuren. Nu dus maar vrij geregeld op m'n werk. En dan nog hebben we maar een week om alles te regelen. Dat haalt je onderhandelingsruimte ook een beetje weg.



Een aantal hebben er al iets over gezegd, maar ben toch nog benieuwd: doen jullie de badkamer bij de projectleverancier of zelf? En wat geef je ongeveer uit aan de badkamer?
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden hetzelfde bij die badkamer. De leverancier had veel te laat de tekeningen, en wij dus veel te laat een afspraak. Nog een week om alles te regelen, maar uiteindelijk bleek de deadline een stuk flexibeler te zijn. We hebben pas 2 maanden na de deadline de offerte getekend, omdat we maar gedonder bleven houden met die leverancier. Ik sprak twee weken terug buren met dezelfde deadline die het nog steeds niet rond hadden, terwijl de deadline begin juli was. Ik doe natuurlijk geen garanties voor jouw situatie, maar laat je niet al te veel onder druk zetten vanwege de deadline. Als jullie leverancier zo incapabel en klantonvriendelijk is als die van ons, dan ga je het niet redden met een week.



Wij hebben nog zo'n ¤650 extra uitgegeven aan de badkamer, maar we hebben in principe alles standaard, alleen een muurtje voor de inloopdouche erbij genomen. Badkamer casco opleveren kon bij ons niet uit, we hebben twee badkamers en kregen maar ¤3500 terug per badkamer.
Alle reacties Link kopieren
casco zou bij ons maar 1100 euro terug zijn op de badkamer. We hebben nu een bad erin laten plaatsen en 1 muur en de vloer andere tegels, design radiator en een gootje als doucheputje. Moesten 3000,- extra betalen maar was nog altijd goedkoper dan later zelf doen. Bij ons was de deadline op de dag dat wij zouden kunnen kijken bij de badkamerboer. Die deadline is uiteindelijk ook nog opgeschoven naar 2 weken later.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, wat kregen jullie 'veel' terug voor de badkamer. Bij ons was het nog niet eens 1000 euro volgens mij... Daarom hebben wij de badkamer bij de projectleverancier gedaan. Uiteindelijk wel bijna 7000 euro uitgegeven voor de badkamer. Veel geld, terwijl we het nog aardig basic hebben gehouden (eerste keuze was 10.000 euro, nog zonder tegels 😱). Wel blij met wat we nu uitgekozen hebben (hebben er ook een bad bij gedaan, douchecabine, wastafelmeubel en regendouche). Laten de doucheset wel leveren, die geven we aan m'n schoonvader 😉 Daar kregen we maar 45 euro voor terug, maar nieuw kosten die dingen meer dan 200 euro...



Wij zaten ook te stressen over de deadline, die is uiteindelijk zelfs 3 (!!!!) maanden uitgesteld bij ons.
Alle reacties Link kopieren
wij hebben nog geen douchekop erbij zitten die hebben we weggelaten aangezien we zelf een regendouche installeren. Douchecabine en wastafelmeubel moeten wij ook nog. Maar dit doen wij later zelf dat is makkelijk te doen
Alle reacties Link kopieren
De start bouw begint voor ons bijna 100% zeker over 1,5 maand, kan niet wachten!



Verder nog in de categorie durf te vragen..



We hebben inmiddels wat input terug op specifiek meerwerk. Mijn vriend en ik overwegen de wasruimte op de zolder (originele afmetingen 1,3 x 2,4) zo aan te passen dat de ruimte wordt vergroot en gesplitst, waarna je een (kleine) 2e badkamer hebt en nog steeds een wasruimte. We hebben nu het voorstel gekregen waarbij de badkamer 2,7 x 1,3 wordt (diepe smalle badkamer zeg maar) en het washok 1 x 2,7 (diep en nog smaller).



Het idee van de 2e badkamer was altijd dat het puur om een douche en wastafel zou gaan. De wasruimte is ook sec voor wasmachine / droger bedoeld. Toch vind ik de ruimtes voor mijn gevoel nu krap worden. Wat vinden jullie? Zouden jullie het nog vergroten? Er is zeker nog marge op de verdieping (plat dak, gehele verdieping is zo'n 6 x 9 meter.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het zo laten, denk zelf dat het groot genoeg is voor een extra badkamer met alleen een douche en wastafel. Tenzij je geen plannen hebt met de rest van de ruimte op die verdieping, dan is een grotere badkamer nooit mis natuurlijk!
Noem mij maar Nil!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de wasmachine en droger ín de tweede badkamer gezet. Wij konden ook kiezen voor een washok van 1x3, dat vond ik zelf zonde van de ruimte, want achterin het hok staan de machines, en omdat het zo smal is kan je eigenlijk niks opbergen.



De afmetingen die je noemt vind ik wel vrij krap, maar het is natuurlijk persoonlijk. Grotere badkamer zal mogelijk wat meer gaan kosten vanwege de extra tegels. Wat je wellicht kan doen is kranten een 'mal' maken van die ruimtes en daarop even de machines, wastafel en douche uittekenen. Dat geeft misschien iets meer gevoel van de ruimte.
Alle reacties Link kopieren
Amby; die mal heb ik al gemaakt en vooral de wasruimte vond ik krap worden. Wat je zegt; het is net te smal om er iets op te bergen.

Maar je post brengt me wel op ideeën. Je zou - stom dat dat nog niet in me opgekomen was - er wellicht net zo goed 1 grote ruimte van kunnen maken... ik moet even nadenken over de indeling, maar volgens mij wordt het dan al automatisch veel ruimtelijker.



Toch mooi zo'n forum :D
Alle reacties Link kopieren
Als je niet per se een apart hok wilt voor je machines, dan zou ik zeker overwegen ze in de badkamer te plaatsen. Dan kan je bijv. richting een badkamer van 2m breed, 3m diep, achterin inloopdouche, muurtje, en machines aan de andere kant van het muurtje bovenop elkaar. Dan heb je voorin de badkamer nog ruim voldoende ruimte voor een wastafel(meubel).
Alle reacties Link kopieren
Bij ons lijkt de bouw nu aardig op te schieten. De verdiepingen staan, kozijnen met ramen enz zitten er allemaal in. Alleen nog geen dak op het huis. Elke week zijn we erg benieuwd wat er veranderd is. 3 weken geleden stond er alleen nog de fundering met de vloer beneden. Dus zonder muren. En nu al bijna een huis! We wachten nu op een volgende planning.

Iemand een idee of er ergens een uitleg is hoe een huis gebouwd wordt? Dus wat de volgende stappen kunnen zijn?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven