A.S zondag koken voor vrienden.....maar wat??

29-09-2008 08:45 29 berichten
Hallo,



zondag krijgen we mensen te eten maar ik weet even echt niet wat ik zou moeten maken. Het mag best iets ''minder standaard'' zijn dan gewoon avond eten, want ik vind koken erg leuk.

Wat er niet in mag:

- hele stukken tomaat

- paprika

- erg pittig eten (i.v.m. ontstoken maag)



Heeft er iemand van jullie lekkere receptjes, of tips voor me? Alvast bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Wil je meerdere gangen? Of 1 gang?
Alle reacties Link kopieren
lasagne?
Alle reacties Link kopieren
roerbakken?
hmm, ik vind een voorgerecht met hoofdgerecht wel goed eigenlijk! X-D
_LMS: ik zoek dus eigenlijk wel iets minder ''gewoons'', maar toch bedankT!
Alle reacties Link kopieren
Tapa's vind ik altijd leuk om te maken..
Perfectionisme is niet perfect...
Alle reacties Link kopieren
- risotto met pompoen en kastanjes, lekker herfstig

- saltimbocca

- als toetje een mousse (bijv kersen of chocola) met meringues (niet moeilijk en kan je lekker lang van te voren maken)

Heb overigens geen recepten (ben nog al van de ik-doe-maar-wat-keuken), maar van die laatste twee zijn er wel recepten op internet te vinden
Alle reacties Link kopieren
Eerst een amuse, zie mijn topic bij eten. Van de week plaats ik de laatst gemaakte amuse foto's.



Vooraf bijv. een zalmtimbaaltje, zoiets bijv.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-HXOYO8V6.jpg



Hoofdgerecht;



Kampersteur met pom d'uchesse;

http://www.mijnalbum.nl/Foto-AL7MZR8R.jpg



Bijgerecht asperges met parmezaanse kaas.



En zalm uit de oven.



Evt. nog een bijgerecht erbij. Of ipv zalm rollade uit de oven.





Of als je een keer wat anders wilt een (kleine) indische rijsttafel maken. Ik weet niet hoeveel tijd je hebt en hoeveel mensen er komen.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7C8ISHEF-1.jpg



Tapas is ook heerlijk. Of heel uitgebreid sushi en japanse gerechten maken.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Wat het hier altijd goed doet is een pannenkoekentaart met spinazie en geitenkaas.
Alle reacties Link kopieren
Tagliatelle met een zelfgemaakte variant op roomsaus (creme fraiche met naar eigen smaak kruiden en kruidenmixen), bv met gerookte zalm of met biefstukreepjes.



Of wat ook erg lekker is: lamsvlees in curry (van die aziatische curry pasta tikki masala van de AH) , met rijst en groentes.



Als voorgerecht... *denk* carpacio? Of een salade?
Alle reacties Link kopieren
Wat ik zelf vaak doe en leuk vind is een thema of land zoeken. Van de week bij mijn moeder allemaal griekse recepten gemaakt. Mexicaanse avond is ook leuk (of indisch enz). Dus echt dan ook de wijn/drankjes erop af stemmen. En ook een beetje die sfeer creeren.

Ik heb er wel vaak een succes mee.



Wat altijd lekker is trouwens en heel makkelijk, is kaasfondue. Mits de gasten van kaas houden. Er is een heerlijk topic over kaasfondue met bijpassende gerechten of salades.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Italiaans altijd wel chic en lekker, bijv:



bressaola met rucola en parmezaanse kaas vooraf, of een mooie tomaten-mozzarella-basilicum salade



een lekkere simpele pasta als tweede voorgerecht, bijv. spagghetti met rivierkreeftjes, knoflook en peterselie (kleine portie)



saltimbocca als hoofdgerecht



en tiramisu na.
Alle reacties Link kopieren
[quote]mylenevalerie schreef op 29 september 2008 @ 09:14:

Eerst een amuse, zie mijn topic bij eten. Van de week plaats ik de laatst gemaakte amuse foto's.



Vooraf bijv. een zalmtimbaaltje, zoiets bijv.

[afbeelding]



quote]



Ipv een zalmtimbaaltje kan je ook een zalmtaartje maken.



http://www.mijnalbum.nl/Foto-VYATID6Y.jpg
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
MissMara schreef op 29 september 2008 @ 09:31:

Ik vind Italiaans altijd wel chic en lekker, bijv:



bressaola met rucola en parmezaanse kaas vooraf, of een mooie tomaten-mozzarella-basilicum salade
Er mag geen tomaat in zitten.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
MV, het water loopt me al in de mond!! Ga zo door, ga zo door X-D
Alle reacties Link kopieren
Ideetjes voor voorgerecht:

Carpaccio, geitenkaastoast, lekkere (mosterd)soep, bladerdeeghapjes gevuld met wat je maar lekker vind (vis, vlees, groente, kaas), toast met gebakken champignons, lekkere frisse (rucola)salade met appel, gerookte kip of garnalen, noten, komkommer, (geiten)kaas, garnalencocktail, hartige taart, asperges met gerookte zalm.



Ideetjes voor hoofdgerecht:



- Tortilla's!!

Zet een grote schaal tortilla's op tafel en twee pannen vlees (bijv. 1x kip en 1x gehakt) Verder zet je allerlei kleine schaaltjes op tafel met gesneden ingredienten als: zure room, guacemole, (om je tortilla met te besmeren voordat je er vlees en de rest indoet) champignons, geraspte kaas, paprika, (ijsberg / rucola)sla, pepertjes, tomaat, stukjes feta / mozarella / geitenkaas / brie, mais, kidneybonen, aubergine, uitjes, etc. Zo kan iedereen een tortilla pakken en deze vullen met wat ie lekker vind. En al die schaaltjes op tafel ziet er ook nog harstikke gesjellig uit. Voordeel is dat iedereen het zo pittig / vegetarisch / tomatig kan maken als ie zelf wil!



- Twee verschillende ovenschotels

één met bijv. spinazie, zalm en brie, en één met rode kool en gehakt (als je recepten wil, let me know) Lekkere frisse salade erbij. Voordeel is dat je het vantevoren klaar kan maken, zodat ze alleen nog maar de oven in hoeven als je vrienden er zijn.



- Lasagne met een lekkere salade en een stokbroodje.



- Risotto met champignons, brocolli, garnalen en parmezaanse kaas. Stokbroodje en salade caprese erbij.



Ideetjes voor nagerecht:

Banaan uit de oven, witte chocolademousse (beide recepten van MV), tiramisu, warme appeltaart met ijs en slagroom, fruit uit de wok met walnoten en (custard)vla of ijs.
anoniem_6720 wijzigde dit bericht op 29-09-2008 09:53
Reden: aanvulling
% gewijzigd
oooowww, revival, ik zie heerlijke dingen de revue passeren!!! O god waarom duurt het nog zo lang voor het zondag is haha! ;-)



Dat van die tortilla's is wel heel erg leuk ja, met verschillende vullingen!!
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk zou ik ook voor de tortilla's gaan, dan kan jij tenminste niet de schuld krijgen als iemand het te pittig of tomatig vond, iedereen maakt in principe z'n eigen gerecht. X-D
hehe, ik ben degene met de maagaandoening, dus vandaar geen pittig eten X-D maar ik denk dat ik al weet wat het wordt! X-D
Alle reacties Link kopieren
MV heeft een handige index gemaakt, waar je snel inspiratie kan vinden, en kijk anders eens hier voor feestelijke recepten voor wie niet de hele tijd in de keuken wil staan.
Alle reacties Link kopieren
in het kader van kleine moeite, groots resultaat:



3 gangen:



- spinaziesoep met cambozola



- aardappeltjes met spek en ui van de bakplaat, een willekeurige stoofschotel (want dat kan je lekker 's middags al maken), sperzieboontjes en een gemengde salade



- een kaasplankje met een glaasje Pedro Ximénez toe
dank je wel voor de tips!!
Alle reacties Link kopieren
wat gaat ut worden???? ik hou zelf binnekort ook een etentje voor wat vrienden en zit te denken aan een spaanse avond.

heb 2 tapasboeken daar staan heerlijke dingen in :)
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik gebruik even dit topic als het goed is want ik vind het zonde om daar weer een heel nieuw topic voor te openen.



Door mijn werk ben ik eigenlijk altijd onderweg en dus sta ik nooit in de keuken. Daardoor ben ik het ook enigzins verleerd. Sinds kort heb ik een vriend en wil ik graag hem en 2 vrienden van ons uitnodigen.



Nu zou ik graag jullie mening horen of dit een lekker menu is wat mij ook niet al teveel stress oplevert).



- Eerst even borrelen vooraf met toastjes roomkaas, vissalade en eiersalade

- Italiaanse tomatensoep (gebruik ik dan gewoon een zak van knorr of hebben jullie een andere tip?) met verse basilicum en een lepel room meet daarbij kaas-uienbrood (ik weet dat ze dat brood heerlijk vinden)

- gemarineerde kip (bij de poelier gehaald en alleen opwarmen), tomatensalade, komkommersalade en pome duchesse uit de oven

- koffie/Amaretto met allerlei bonbonnetjes en petit fourtjes.



Is dit goed te doen? Of zouden jullie een beetje teleurgesteld zijn als jullie uitgenodigt werdern en dit dan kregen voorgeschoteld?



En nog een vraagje, volgens mij houdt 1 iemand niet heel erg van dessert en bonbonnetjes, welke koekjes of lekkernijen kan ik daarvoor in de plaats van doen?



Alvast heel erg bedankt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven