Werk & Studie alle pijlers

Terugbetalen IBG: zo´n hoog maandbedrag?

29-09-2008 10:09 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds dit jaar aan het terugbetalen aan IBG en heb draagkrachtmeting laten uitvoeren. Voor 2008 was het peiljaar 2006 en toen verdiende ik misschien net 900 Euro in de maand. Sinds 2007 heb ik een goed inkomen, ik verdien nu rond de 1450 Euro per maand. Nu heb ik op de website op basis van 12 x mijn maandsalaris zelf grofweg berekend wat mijn aflossingsbedrag per maand zou zijn, en nou kom ik uit op meer dan 200 Euro per maand! Ik schrok me kapot, ik heb dit jaar elke maand maar 22 Euro hoeven te betalen..Klopt dit wel? Ik heb al naar IBG gemaild om te vragen wanneer het maandbedrag bekend wordt maar daar kreeg ik te horen dat het nog niet bekend was en dat ik maar af moest wachten. Ik wil toch wel graag zo snel mogelijk weten waar ik rekening mee moet houden, ivm mijn budget volgend jaar. Weet iemand hoe dit zit?
Pinksterbloempje schreef op 29 september 2008 @ 12:16:

[...]

Mijn zus werkt bij een hogeschool en ziet in de praktijk dat er dus inderdaad zat studenten zijn die nu een maximale lening hebben en erop los leven. Die zich afvragen waar ze gaan shoppen in New York en waar ze heen gaan op wintersportvakantie. Tja, dat ga je dus bezuren op het moment van terugbetalen!

Beter iets soberder leven en inderdaad zelf proberen iets bij te verdienen dan maximaal lenen om een leefstijl te bekostigen die je je eigenlijk niet kunt veroorloven.

Mijn studieschuld was uiteindelijk "maar" 18.000 ouderwetse guldens.
Ik heb geen studieschuld, wel een mooi HBO diploma en vanaf mijn 15e in een friettent gewerkt. Haalde ik toch zo'n 700 euro per maand binnen. Ja, het was zwaar, maar ook hartstikke leuk. Tijdens 32 uur per week stagelopen ook nog zo'n 20 uur per week gewerkt mijn friettentje, dus ook de hele weekenden. Dus mensen die zeggen dat het niet kan, lullen uit hun nek. Er zijn vast veel mensen die nog meer dan ik hebben gewerkt tijdens hun vervolgopleiding.
En het bedrag dat is vastgesteld van de IB-groep dat ik moet gaan betalen is dacht ik 91 euro per maand. Dán zou ik binnen 15 jaar alles afbetaald hebben.

Dus misschien is het voor jou helemaal niet voordelig om een draagkrachtmeting te doen, als jij het prima vindt om 15 jaar te betalen? Dan betaal jij wel meer rente, maar tenzij je lening heel erg hoog was, wordt het bedrag denk ik wel minder dan wat je nu hebt gezien.
es1450 schreef op 29 september 2008 @ 12:17:

Ik heb het net ingevuld, en als ik mijn inkomen én het inkomen van mijn partner meetel, dan zou ik meer dan 500 euro per maand terug moeten betalen. Als ik dat 15 jaar lang zou doen, dan heb ik een veel groter bedrag afgelost, dan mijn lening is.

Dus ik denk dat dit is wat ik theoretisch zou kunnen betalen, maar als ik dat doe, dan ben ik ook in minder dan 15 jaar klaar.
Hou je dan ook rekening met de rente Es?
zie mijn volgende post
kaatje_85 schreef op 29 september 2008 @ 12:22:

[...]

Ik heb geen studieschuld, wel een mooi HBO diploma en vanaf mijn 15e in een friettent gewerkt. Haalde ik toch zo'n 700 euro per maand binnen. Ja, het was zwaar, maar ook hartstikke leuk. Tijdens 32 uur per week stagelopen ook nog zo'n 20 uur per week gewerkt mijn friettentje, dus ook de hele weekenden. Dus mensen die zeggen dat het niet kan, lullen uit hun nek. Er zijn vast veel mensen die nog meer dan ik hebben gewerkt tijdens hun vervolgopleiding.

Petje af Kaatje.

Het kan ook wel, je eigen studie bekostigen. Maar als je een zware studie volgt (veel college-uren) of je bent geen vlotte student, dan kan het ook een keuze zijn om een lening te nemen. Maakt ook niets uit, maar dan weet je dat je je lening moet terug betalen. Het blijft een studielening, geen studiegift. :)
Pinksterbloempje schreef op 29 september 2008 @ 12:24:

[...]

Hou je dan ook rekening met de rente Es?
Oké. :)
ik heb trouwens ook geen schuld. Ik heb namelijk niet geleend, maar heel veel moeite met mijn studie gehad en hem daarom niet beeindigd. Nu ben ik wel weer aan het studeren en als ik tot het einde van dit studiejaar afstudeer, dan wordt mijn beurs alsnog een gift.

Maar op dit moment staat er dus 15.000 euro schuld van prestatiebeurs en ov-kaart en zou ik 91 euro per maand terug moeten betalen volgens een brief, die ik laast van de ib-groep kreeg.

Ik mag toch aannemen dat daarmee na 15 jaar alles afbetaald is plus rente?

Misschien klopt het bedrag ook niet en was het hoger, maar er stond zéker geen 500 euro p.m.
kaatje_85 schreef op 29 september 2008 @ 12:22:

[...]

Dus als jij het kan, dan moet iedereen het kunnen? Dat dacht ik ook altijd, maar ik zit nu in het derde jaar, loop 32 uur stage, twee dagen school, ik werk wanneer ik kan, echt zoveel mogelijk, ook op zaterdag. Maar ik heb wel een eigen huisje, wat ook een huishouden met zich mee brengt. Als ik 20 uur zou werken, heb ik geen tijd meer voor mijn studie. Deze week red ik dat toevallig en ik doe dus alle uren die ik kan.

Een paar maanden terug redde ik het niet meer en was ik zo druk dat ik alleen nog maar werkte, studeerde en sliep. Toen ben ik 100 euro per maand gaan lenen en daardoor kan ik het nu iets rustiger aan doen. Uiteindelijk heb ik geen schuld van duizenden euro's, maar ik leen wel.
Ik zou ook niet afgaan alleen op het rekenprogramma. Want 500 euro per maand zouden vriend en ik wel kunnen betalen. Maar als hij nu ook een schuld zou hebben en ook 500 euro zou moeten betalen omdat hij met mij samenwoont, dan wordt het wel veel.

Ik neem aan, dat er bij de berekening ook met meer factoren rekening gehouden wordt?
es1450 schreef op 29 september 2008 @ 12:31:

ik heb trouwens ook geen schuld. Ik heb namelijk niet geleend, maar heel veel moeite met mijn studie gehad en hem daarom niet beeindigd. Nu ben ik wel weer aan het studeren en als ik tot het einde van dit studiejaar afstudeer, dan wordt mijn beurs alsnog een gift.

Maar op dit moment staat er dus 15.000 euro schuld van prestatiebeurs en ov-kaart en zou ik 91 euro per maand terug moeten betalen volgens een brief, die ik laast van de ib-groep kreeg.

Ik mag toch aannemen dat daarmee na 15 jaar alles afbetaald is plus rente?

Misschien klopt het bedrag ook niet en was het hoger, maar er stond zéker geen 500 euro p.m.

Met het bedrag dat de IB Groep berekend mag je er inderdaad vanuit gaan dat met dat bedrag je maximaal 15 jaar betaalt en dat je schuld dan weg is.

Ik hoop voor je dat je dit jaar inderdaad afstudeert en dat de lening wordt omgezet in een gift.
Tja, mijn oudste dochter doet sinds dit jaar HBO bedrijfseconomie. Ze wilde niet gaan lenen en heeft dus een bijbaantje(waar ze vanaf haar 15e al werkt). Maar omdat ze nog thuiswoont, kan dat ook wel. Als ze op zichzelf zou wonen, zou ze het niet redden zonder een lening, denk ik.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Gewoon uit gaan van het hoogste bedrag en dat vast gaan sparen. Als het meevalt heb je mooi een spaarpotje voor als je wasmachine kapot gaat.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
es1450 schreef op 29 september 2008 @ 12:38:

Ik zou ook niet afgaan alleen op het rekenprogramma. Want 500 euro per maand zouden vriend en ik wel kunnen betalen. Maar als hij nu ook een schuld zou hebben en ook 500 euro zou moeten betalen omdat hij met mij samenwoont, dan wordt het wel veel.

Ik neem aan, dat er bij de berekening ook met meer factoren rekening gehouden wordt?
Ze zijn wel zorgvuldig met hun berekeningen. Toen ik voor het minimumloon werkte, betaalde ik veel minder dan toen ik naar een normaal loon ging. Ze houden ook rekening met andere factoren (kosten levensonderhoud en dergelijke). Het kan zijn dat je in eerste instantie een bedrag hoort maar als je denkt dat je dat echt niet kunt betalen, kun je dat onder opgave van redenen bij de IBG melden. Vervolgens kijken ze of je argumenten inderdaad voldoende zijn om een lager bedrag te betalen en nemen ze een beslissing.
Ik heb met de ib groep gebeld, ook vanwege draagkrachtmeting. Ze baseren dat maandbedrag op de totale schuld maar dat is nog niet afgestemd op je inkomen. Als je vind dat je dat bedrag niet kunt betalen, dan moet je je inkomen aantonen. Ik dacht nl dat ze wel al rekening hielden met je inkomen, maar dat is dus niet zo.

Kwestie van inkomen opgeven zodat het terug te betalen bedrag afgestemd wordt op je inkomen, maar wat daar uit komt zul je moeten betalen.
Ik vind 200 euro best veel bij een inkomen van 1450 euro, als je al je vaste laten er af haalt blijft er echt niet zo veel over. En tuurlijk moet je je geleende geld terugbetalen maar dan zou je er wat langer over kunnen doen.
nog langer dan 15 jaar? Welja, gewoon tot je 80ste afbetalen, een tientje per maand.
kaatje_85 schreef op 29 september 2008 @ 13:22:

nog langer dan 15 jaar? Welja, gewoon tot je 80ste afbetalen, een tientje per maand.

;-)

15 jaar is al behoorlijk lang! Er zijn zogenaamde bestaansnormen in Nederland en als je bij 1450 euro 200 per maand moet aflossen, hou je nog altijd 1250 euro over om van te leven. De IBG is nu eenmaal geen sponsor die je blijft sponsoren na je studie.

De bijstandsnorm voor een alleenstaande van 21 jaar en ouder is in Nederland grofweg 620 euro. Met je 1250 euro zit je dus op het dubbele van dat bedrag. De IBG behandeld je dan nog netjes.

Ik word eerlijk gezegd wel eens een beetje zat van de generatie die denkt een heleboel rechten te hebben ( "ik heb nu recht op een leuk inkomen", "ik heb nu recht op een goede baan") maar er geen plichten tegenover wil stellen. Je hebt gestudeerd van gemeenschapsgeld, dat zul je dus gewoon terug moeten betalen. En ja, dat bedrag pakt soms hoger uit dan je welgevallig is. Maar de IBG is er niet om jouw leven leuk te maken.
Amen, Pinksterbloempje.
es1450 schreef op 29 september 2008 @ 12:38:

Nou heb ik ooit nooit geleend (wel structureel max. rood gestaan, maar da's wat anders :o), maar maak jij hierboven niet de rekenfout dat jij uitgaat van beide inkomens bij je draagkrachtberekening? Moet je dan niet alleen uitgaan van het eigen inkomen?
als ik alleen woon dan ja, dan moet ik alleen mijn eigen inkomen tellen. Dan is mijn draagkracht 150 euro p.m. maar als ik samenwoon en met dat bedrag na 15 jaar nog niet mijn schuld heb afgelost terwijl ik het inkomen van vriend buiten beschouwing heb gelaten, dan wordt mijn schuld dus na 15 jaar niet kwijtgescholden.

Maar zoals ik het nu zie, dan gaat de IB-groep ervan uit dat vriend en ik samen meer dan 500 euro per maand kunnen missen aan afbetaling. Maar als de schuld lager is dan dat er 15 jaar lang een mandelijkse afbetaling van 500 Euro nodig is, dan hoeft dat niet. En dit vind ik wel kloppen gezien ons gezamelijke inkomen van bijna 4000 netto per maand.

Bij Emily gaat de IB-groep ervan uit dat zij 200 euro per maand kan missen.
Jeetje, wat een heftige reacties hier zeg. Alsof je ervoor KIEST om te lenen. De meeste mensen die lenen hebben hier weinig keus in. Er zijn namelijk bij veel studenten helemaal geen rijke papa en mama die alles betalen. Nee, die moeten hetzelfde bekostigen. En dan komt de vraag: doe je het met bijbaan en kies je er dus voor langer over je studie te doen of doe je het zonder en heb je hogere schuld en ben je sneller klaar?

Zelf heb ik voor het laatste gekozen, was ook in 3 jaar afgestudeerd en in die zin was lenen daar een hele goede stimulans voor. Maar ja, toch weer richtingen erbij gedaan etc. Nu een schuld voor 16000 euro. Was het het waard? Natuurlijk, want anders geen universitaire opleiding gehad. Maar het blijft ergens gewoon zuur dat je alsmaar gestraft wordt omdat je ouders armer zijn geweest. Want nu blijf je zelf doorbetalen. Life sucks huh...

In elk geval is mijn punt (had ik die dan?) dat je niet altijd een keus hebt en dat niemand echt vrijwillig leent (tenzij je inderdaad je geld aan drank enzo opmaakt, dan ben je gewoon oerdom bezig).

1450 euro vind ik eerlijk gezegd ook weinig, zeker als er nog 200 afgaat. Ja, tuurlijk bijstandniveau is veel lager, maar laten we eerlijk zijn, de meeste afgestudeerden verdienen veel meer 3 jaar na hun afstuderen (als je moet gaan betalen). 1250 overhouden, heb je voorzeker 800 euro vaste lasten aan je huis en gas enzo, auto, ja er blijft verrekte weinig over. Ik vind 450 voor boodschappen, onverwachte uitgaven, kapotte wasmachines etc gewoon niet veel. Kan je altijd zeggen dat er mensen zijn die het erger hebben, maar dat maakt het er voor jou niet makkelijker op.

Maar ik geloof ook niet dat jij echt 200 euro moet betalen hoor. Manlief had een schuld van 10000 euro en betaald iets van 85 per maand en die verdiend echt veel meer dan jij. Komt mijn schuld er straks nog op maar 16000 gedeeld door 15 jaar is grofweg 150 per maand (met rente). Is toch niet heel veel dan eigenlijk. En volgens mij had jij mínder geleend dan ik.
Oh ja, wil iemand me ALSJEBLIEFT even een schop onder mijn kont geven! Ik moet mijn proefschrift gaan schrijven!!!!
es1450 schreef op 29 september 2008 @ 14:12:

Maar zoals ik het nu zie, dan gaat de IB-groep ervan uit dat vriend en ik samen meer dan 500 euro per maand kunnen missen aan afbetaling. Maar als de schuld lager is dan dat er 15 jaar lang een mandelijkse afbetaling van 500 Euro nodig is, dan hoeft dat niet. En dit vind ik wel kloppen gezien ons gezamelijke inkomen van bijna 4000 netto per maand.

:worship: Tenminste iemand die haar lening in het juiste perspectief ziet.

Het is gewoon niet anders: als je geld van de IBG leent, moet je alvast incalculeren dat je moet gaan terugbetalen. En dat je graag minder wilt terugbetalen, omdat je het geld voor leukere dingen kunt gebruiken, dat is dan jammer voor je. Daar hoeft de IBG geen rekening mee te houden.
Een hypotheek loopt toch ook 30 jaar, why not... Van mij hoeven ze het echt niet kwijt te schelden want ik heb door de lening en er nog bij werken om eerlijk te zijn geen klagen, maar als je bijv een dure hypotheek hebt en misschien kinderen dan kan 200 euro een boel geld zijn, ook bij een inkomen dat het dubbele is van een bijstandsinkomen.
Zwieber schreef op 29 september 2008 @ 14:24:

Oh ja, wil iemand me ALSJEBLIEFT even een schop onder mijn kont geven! Ik moet mijn proefschrift gaan schrijven!!!!

Ik heb helaas geen schop smiley, dus maar zo: SCHOP!!!!!!!!!!!!!

Ga schrijven Zwieber!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven