Werk & Studie alle pijlers

Terugbetalen IBG: zo´n hoog maandbedrag?

29-09-2008 10:09 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds dit jaar aan het terugbetalen aan IBG en heb draagkrachtmeting laten uitvoeren. Voor 2008 was het peiljaar 2006 en toen verdiende ik misschien net 900 Euro in de maand. Sinds 2007 heb ik een goed inkomen, ik verdien nu rond de 1450 Euro per maand. Nu heb ik op de website op basis van 12 x mijn maandsalaris zelf grofweg berekend wat mijn aflossingsbedrag per maand zou zijn, en nou kom ik uit op meer dan 200 Euro per maand! Ik schrok me kapot, ik heb dit jaar elke maand maar 22 Euro hoeven te betalen..Klopt dit wel? Ik heb al naar IBG gemaild om te vragen wanneer het maandbedrag bekend wordt maar daar kreeg ik te horen dat het nog niet bekend was en dat ik maar af moest wachten. Ik wil toch wel graag zo snel mogelijk weten waar ik rekening mee moet houden, ivm mijn budget volgend jaar. Weet iemand hoe dit zit?
Pauline65 schreef op 30 september 2008 @ 17:06:

Waren het maar dromen zusvansummer! Het zijn echt reëele verwachtingen!!

Wat Pinksterbloempje ook al schreef: die mensen denken oprecht dat de wereld zo in elkaar zit.

En ja, misschien komt dat grote huis, die dure auto en weet ik veel er ook allemaal wel. Maar toch zeker niet direct na het afstuderen. En bij een grote groep mensen helemaal nooit!!

En het is al helemaal geen 'recht'.
Ik weet niet waar jij woont (het gooi?) maar in mijn omgeving heb ik dit echt he-le-maal niet ervaren... wij gingen studeren om later een goede baan te krijgen. That's all. Die zijn er ook genoeg hoor.
Hoi Zwieber,

tof dat je inhoudelijk reageert.

Inderdaad, ik heb een tijd studiefinanciering gehad ...450 EURO voor alleenstaande ouders.

Ik heb een jaar hbo gedaan, propedeuse gehaald en toen naar de universiteit gegaan. Een jaar ''weggegooid'' aan een studie waar ik niet verder mee wilde en nu laatste loodjes aan het afronden van de bachelor. Maar ik ben continu gestresst, gehaast, ongemakkelijk omdat ik een giga schuld voel aankomen na het afstuderen. Ik leen nu 850 per maand ( al bijna anderhalf jaar en voel me een mislukkeling, maar wat moet ik anders) Ik haat schulden hebben...alleen hier kom ik niet onderuit..en ik moet gewoon geld hebben om de maand door te komen.

Pff sorry hoor
Als het echt geen haalbare kaart is, kun je ook nog proberen te werken en partime te studeren. Dat doen ook een boel mensen.

Lepa_ana, er zijn speciale regelingen voor alleenstaande studerende ouders. En ja, je moet een bedrag lenen. Maar de andere keus is: niet studeren. Het zijn keuzes die je zelf maakt en de situatie waar je in zit is ook ontstaan door keuzes die je zelf hebt gemaakt. Ik snap nooit goed waarom je dan vindt dat de staat dat op moet lossen. Als het goed is krijg jij als alleenstaande ouder ook nog een aardige belastingteruggave, je krijgt kinderbijslag. Je wordt aan alle kanten gesponsord in NL. Je zou ook eens blij kunnen zijn dat dat gebeurt, in plaats van alleen maar te roepen dat het niet eerlijk is.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
net als sommige anderen hier snap ik de hele 'fuzz' over dit bericht van TO niet. Ze zegt niet dat ze gouden bergen verwacht direct na de studie, ze zegt niet dat ze verbaasd is over het afbetalen. Ze schrikt alleen van deze berekening. De eerste berekening is altijd hoog, je kunt altijd een verlaging van de aflossing vragen, door over een langer termijn te spreiden en je partner's inkomen niet mee te laten tellen in de eigen draagkracht (ja, dat kan, maar dan verlengen ze wel je afbetalingstermijn). En uiteraard naast draagkracht telt de hoogte va de schuld mee. Ze kan dus zelf even nagaan hoe ze het termijnbedrag kan verlagen. Dat was de vraag lijkt me...
poezewoes, je hebt gelijk, het is een overtrokken reactie, maar dat komt meer doordat ik gestresst ben vanwege de situatie waarin ik zit. Ik ben daar schuldig aan en zeker de staat niet. Ik ben me er zeker van bewust dat ik blij mag zijn dat ik in een verzorginsstaat woon en de kansen aangeboden krijg. Zo slecht is het inderdaad niet.

Maar desalniettemin maak ik me druk om de schuld. Soms vind ik het inderdaad vervelend als studenten lenen om er leuke dingen van te kunnen doen, maar aan de andere kant...wie ben ik om daar iets over te zeggen....ze moeten het utieindelijk ook terugbetalen. Bovendien heeft iedereen recht om heft in eigen handen te nemen en dat van z'n leven te maken wat ie wil. Of juist niet.

PS. Ik wist niet dat ik recht heb op belastingteruggave...pas na het afstuderen of nu al?
Als TO haar huiswerk had gedaan, had zij zich van tevoren verdiept in de afbetalingsregeling en niet pas na het beëindigen van haar studie. Er is geen enkele reden om nu zo verontwaardigd te zijn.
www.belastingdienst.nl .... @-(
Ik weet niet precies hoe het zit met studenten, maar je zegt dat je er bij werkt dus je betaalt belasting. Dan heb je recht op aftrekposten. De kinderkortingen etc vallen onder de heffingskortingen. Idd even op de website van de belastingdienst kijken of je hierover laten informeren bij de belastingdienst zelf.
wuiles schreef op 30 september 2008 @ 22:11:

Als TO haar huiswerk had gedaan, had zij zich van tevoren verdiept in de afbetalingsregeling en niet pas na het beëindigen van haar studie. Er is geen enkele reden om nu zo verontwaardigd te zijn.
Weet jij van te voren hoeveel je gaat verdienen na je studie dan?
Pff, ik heb dit topic na een aantal reacties na mijn openingspost niet meer bekeken omdat ik nogal schrok van wat mensen hier zeiden. Ik dacht: ik ga er niet op in, maar ik wil nu toch nog even van mij laten horen.

Nee, ik ben niet zo´n student geweest die haar stufi op heeft gezopen, die daarnaast niet werkte en die zo stom was iets een lening af te sluiten zonder zich te realiseren dat er ook afgelost moest gaan worden. Nee, ik was er niet vanuit gegaan dat ik na mijn studie gelijk een topsalaris zou hebben. Ja, ik weet dat er mensen zijn die het zwaarder hebben dan ik.

Ik heb slechts aangegeven dat ik geschrokken was van hetgeen ik op de IBG site heb uitgerekend. Als je ervan uit gaat dat ik nu rond de 500 Euro meer per maand verdien, en mijn aflosbedrag dan ineens ruim 10 keer zo hoog wordt per maand, is mijn schrikreactie toch ook niet zo vreemd? Jammer dat je hier gelijk zo afgekat wordt terwijl je alleen maar een vraag stelt.
Emily81 schreef op 01 oktober 2008 @ 07:47:

Als je ervan uit gaat dat ik nu rond de 500 Euro meer per maand verdien, en mijn aflosbedrag dan ineens ruim 10 keer zo hoog wordt per maand, is mijn schrikreactie toch ook niet zo vreemd?
Deze redenering snap ik dus niet. Het gaat er toch om wat een 'ophoestbaar' bedrag is bij een bepaald salaris. En dat bedrag stijgt exponentieel mee met een salarisstijging en niet lineair.
Pauline65 schreef op 01 oktober 2008 @ 08:47:

[...]

Deze redenering snap ik dus niet. Het gaat er toch om wat een 'ophoestbaar' bedrag is bij een bepaald salaris. En dat bedrag stijgt exponentieel mee met een salarisstijging en niet lineair.

Snap jij de potloodventer om de hoek?!

Je hoeft niet alles te snappen.

Ze schrok ervan.. dat is het. En waarschijnlijk valt het bedrag veel lager uit.
Thanx Summerbreeze..
Verdien je meer, moet je meer aflossen. Verdien je minder dan los je ook minder af. Daarom is die draagkrachtmeting er ook. En die kun je telkens als je situatie wijzigd, invullen en dan laten beoordelen. Ze zijn bij de IBG heus geen boeven ofzo hoor. Ze houden rekening met je woonsituatie (alleenstaand, samenwonen of kinderen ja of nee) En aan de hand van je ingevulde antwoorden beoordelen ze de hoogte van je aflossing. Natuurlijk komen ze eerst met een bedrag. Dat doen ze standaard. Jij kunt dan als je het er niet mee eens bent een draagkrachtmeting aanvragen. En dan wordt er specifiek op de voor jou toedoende situatie ingegaan en beoordeeld.

(hoop dat Lepa hier wat aan heeft)

Dat Emily ervan schrok prima. Maar de verontwaardiging in haar posting is duidelijk te merken. Want het is zoooo oneerlijk dat ze zoveeeeel moet aflossen. Tja, er zijn wel meer dingen oneerlijk in de wereld. Ze woont samen en als ze dan zelf al 1450 aan inkomsten hebt. Kun je juist doordat je samenwoont ook meer aflossen dan iemand die alleen woont. Oneerlijk? Nee, rechtvaardig. Ze willen hun geld terug, that's it. En je mag er 15 jaar over doen. (en in de tussentijd komt er wel rente bij) Het blijft een lening die in mijn ogen heel redelijk is en gezien de banken nog laag ook (als je langere termijn bekijkt)
De IBG: da's net als de belastingdienst. Alleen maken ze het ook niet makkelijker. Ik heb er ook last mee. Ik moet per maand 45 euro afbetalen (heb nog 500 te gaan). En als ik dan bijvoorbeeld 200 euro vanuit het buitenland overmaak, dan krijg ik een overzicht thuisgestuurd dat ze maar 58 euro hebben afgetrokken??

Maar ga die qloteorganisatie maar eens vanuit het buitenland bellen. Dan ben je ook nog eens 500 euro aan telefoonkosten kwijt...
Tuurlijk, de verontwaardiging druipt van mijn posting af en ik heb zeker beweerd dat het oneerlijk is dat als ik iets leen, dat ik het ook moet terugbetalen. Ik trek me terug uit deze discussie.
Ben letterlijk aan het koken nu. Ga toch maar bellen.

En het kan altijd erger he. Mijn broertje heeft een schuld van twee ton (prive-opleiding piloot). Maar goed, die krijgt een hoop terug van de belasting wegens 'minus inkomen"
Heb een email gestuurd....eens kijken hoe lang het duurt voordat ze terugmailen.
lepa_ana schreef op 30 september 2008 @ 21:01:

Hoi Zwieber,

tof dat je inhoudelijk reageert.

Inderdaad, ik heb een tijd studiefinanciering gehad ...450 EURO voor alleenstaande ouders.

Ik heb een jaar hbo gedaan, propedeuse gehaald en toen naar de universiteit gegaan. Een jaar ''weggegooid'' aan een studie waar ik niet verder mee wilde en nu laatste loodjes aan het afronden van de bachelor. Maar ik ben continu gestresst, gehaast, ongemakkelijk omdat ik een giga schuld voel aankomen na het afstuderen. Ik leen nu 850 per maand ( al bijna anderhalf jaar en voel me een mislukkeling, maar wat moet ik anders) Ik haat schulden hebben...alleen hier kom ik niet onderuit..en ik moet gewoon geld hebben om de maand door te komen.

Pff sorry hoor

Als alleenstaande ouder (ik weet niet hoe oud de kleine is) heb je trouwens ook recht op maximaal 5 volledige dagen kinderopvang. Je krijgt van de 1300 euro ofzo dan 1000 euro van de belasting en 200 euro van de gemeente zodat je zelf maar 100 euro hoeft bij te betalen. Studeren wordt namelijk als full-time baan gezien. Gezien jouw financiele situatie heb je hier recht op.

Je hebt ook recht op alleenstaande ouder toeslag (of heet het korting?) van de belasting.

Maak je niet druk om de schuld bij de IBG. Pas in het derde jaar na je afstuderen moet je die beginnen terug te betalen. Dit gaat dus inderdaad kijkend naar het inkomen en de gehele schuld. Als je kan is het slimmer in de eerste twee jaar dat je werkt dan ook wat af te lossen.

Ook is er bij de uni vaak een fonds voor alleenstaande ouders. In Leiden in ieder geval weet ik.
lepa_ana schreef op 30 september 2008 @ 20:49:

En hoe zit het als je alleenstaande moeder bent, minderjarig een kind hebt gekregen en dus wél moet lenen? Tuurlijk heb ik bijbaantjes ernaast lopen, maar nooit voldoende om twee mensen te onderhouden.

ZIjn ze daar coulanter mee? Of ben ik straks de pineut en moet ik direct bij een salaris van 1300 euro 200 aflossen... In feite heb ik mij dan alleen geestelijk ontwikkeld...maar de financiele situatie zal dan de komende 10 jaar hetzelfde blijven.

Dat vind ik oneerlijk!

Ze houden er volgens mij ook rekening mee dat je een kind te onderhouden hebt. En je lost dus pas het derde jaar af.

Ik ben wel eens langsgeweest bij de CWI om uitkering aan te vragen..soort van aanvullende bijzondere bijstand (weet niet precies wat, maar zat toen erg krap bij kas) En toen was een medewerker van CWI tege me uitgevallen en gezegd: ''Wat denkt u nou wel niet mevrouw.... Dat wij uw studie gaan betalen???? Bent u nou helemaal besodemieterd/t???!!

Erg genoeg hoor ik dit meer. Ze doen net alsof ze verontwaardigd zijn over de vraag terwijl er feitelijk sprake is van een recht dat ze je hier ontnemen. Jij schrikt en komt niet meer terug terwijl je recht had.

Ik was hier zo van geschrokken en tevens dichtgeklapt...maar ik vroeg me af hoe het dna zit met dames die gewoon van de bijstandsuitkering leven...en verplicht solliciteren...is dat niet hetzelfde?

Ik geloof dat je de eerste 4 jaar van je kind niet die sollicitatieplicht hebt.

Ach weet het ook niet, weet wel dat ik ontzettend bang ben voor wat me te wachten staat als ik klaar ben met studie en terug moet betalen aan de IB.

Dat is de reden dat ik ook twijfel om verder door te gaan en mijn master te halen of het alleen maar te houden bij de bachelor.

Als docent zeg ik: Master doen! Niet alleen omdat je het kan maar omdat je reuzespijt krijgt als je het niet doet en altijd de vraag bij sollicitaties zou krijgen: waarom heb je niet de master gedaan? Geloof me, het verdiend zichzelf echt wel terug!!!!

Excuses voor mij spelling/zinsopbouw...ben moe en kan dan nét de juiste zinsformulering voor elkaar krijgen.
Zwieber, als je een voltijd studie volgt, dan heb je geen recht op bijstand voor zover ik weet. In plaats daarvan krijg je de extra studiebeurs.
es1450 schreef op 01 oktober 2008 @ 15:37:

Zwieber, als je een voltijd studie volgt, dan heb je geen recht op bijstand voor zover ik weet. In plaats daarvan krijg je de extra studiebeurs.
Dat klopt maar als je werkloos bent en in de bijstand zit heb je wel recht op scholing om de kans op een baan te vergroten. Ik dacht dat ze dat had gevraagd toen ze gestopt was met de studie maar volgens mij had ik het mis. Het staat nergens.
Je hebt recht op scholing om de kans op een baan te vergroten, als je langdurig een uitkering hebt.

Maar de keuze van die scholing is niet vrij. Je krijgt dan de keus uit een aantal opleidingstrajecten die de kans op een baan ook daadwerkelijk vergroten; daar waar behoefte aan is op de arbeidsmarkt dus. En meestal betreft dat geen hbo of universiteitsopleidingen. Die duren te lang en zijn te duur.
@ Dushi...Top dit relativeert de boel enigzins.

@ Zwieber....dank je wel voor de toelichting zwieber! Hier kan ik zeker wat mee. Ik wist dus niet dat ik recht had op 5 dagen kinderopvang. Tot nu toe heb ik het ''zwart'' gedaan...opa & oma, vriendinnen en buren ingeschakeld....tegen een kleine vergoeding. Maar dit is een stuk beter...Ik denk dat ik inderdaad even contact ga opnemen met belastingdienst!

Nogmaals bedankt.

En jaa...master lijkt me toch wel handig inderdaad....wat is nou een jaar op een mensenleven...wel dat het moeilijk is zo...maar slechter zal het niet worden...(bedoel qua gebrek aan tijd, financieen, oppas en geld ;-) )

OOk altijd goed te horen van een docent.
Als je het bedrag dat bij draagkrachtmeting wordt gevraagd niet kan betalen dan is mijn advies: geen draagkrachtmeting aanvragen.

Je kan (als je dit wilt) altijd wat extra aflossen. Dus in plaats van 22 bijvoorbeeld 40 euro betalen, dan ben je eerder van je schuld af. Maar je bent helemaal niet verplicht om draagkrachtmeting aan te vragen. Het door hun vastgestelde minimum is zo dat jij na 15 jaar alles heb afgelost. Ga je meer betalen dan ben je er eerder vanaf. In jouw geval is dat dus zo als je draagkrachtmeting toe past. Je kan dus alleen kans maken op kwijtschelding als het bedrag dat je moet betalen bij draagkrachtmeting lager is dan het door hun vastgestelde maandbedrag.

Nogmaals: geen draagkrachtmeting aanvragen. Het bedrag klopt namelijk wel, bij mij was het ook heel hoog.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven