Algemeen vluchtelingentopic deel 3

22-10-2015 22:44 3010 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Deel 1 kunnen jullie hier vinden: Algemeen vluchtelingentopic

Deel 2: Algemeen vluchtelingentopic deel 2

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA

Update 27-10-2015

Let op! Er is besloten om het initiële beleid binnen dit topic, waarbij wij werkten met het toepassen van pijlerbans, aan te passen naar het reguliere bansysteem. Het bansysteem is hier terug te vinden: Huisregels

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:sabbaticalmeds schreef op 01 november 2015 @ 21:57:

Velen werden gedood in naam van het kruis anders

de kruistochten

de strijd tegen de Katharen

de veroveringen van de Duitse Orde

de Spaanse Reconquista

de katholieke Spaanse dictator Franco

WO 1

Klu Klux Clan

de Noord-Ierse oorlog

kan nog wel even doorgaan. Dit is goed boek trouwens

http://www.nieuwwij.nl/in ... ewelddadiger-christendom/

Maw de islam is blijven steken in de middeleeuwen.

Ik zou hier een lijstje kunnen neerzetten met dodelijke(!) slachtoffers omdat zij kritiek hebben geuit op de Islam, maar ik doe het niet.
quote:hollebollegijs schreef op 01 november 2015 @ 23:13:

Daarbij komt nog een keer dat ik mij absoluut niet bedreigt voel door christenen maar wel door een zelfverklaarde islamitische staat die de oorlog verklaard aan het westen en zegt op te rukken tot de poorten van Rome

Diezelfde islamitische verspreid filmpjes wat ze allemaal niet aan gewelddaden kunnen verzinnen tegen tegenstanders, toen gewoon doodschieten "saai" werd gingen ze over op onthoofden en nadat daar een gewenning in optrad gingen ze verder met verbranden, verdrinken, opblazen en van de week reden ze voor de camera iemand plat met een tank.

Maar gelukkig lees ik op het VIVA forum dat ik mij daar geen enkele zorgen over hoef te maken want, nu komt hij, tussen circa 1480 en circa 1700 was er in Europa uit naam van het christendom een heksenjacht en toen werden ook mensen verbrand.

Er geruststellend allemaal, ik kan weer rustig slapen.+1
quote:barbaracartland schreef op 01 november 2015 @ 21:20:

Jullie komen duidelijk niet uit orthodox-protestantse hoek. Dan zouden jullie weten dat het OT vol staat met even zo gruwelijke geboden en verhalen. Kun je hier vinden. Refo-Nederland staat vol met kerken, waarbij iedereen in zijn eigen gemoed ten volste verzekerd is dat die anderen niet behouden blijven. Margriet van der Linden is de laatste tijd veel in het nieuws met haar boek over de coming-out van een meisje uit zo'n milieu. Leuk is het daar niet.

Oh ja, ik vind alle vormen van extreem geloof verwerpelijk. Ik vind het alleen jammer dat er zo weinig aandacht is voor de slachtoffers van orthodox-christendom in Nederland. In die gezinnen gebeuren ook nare zaken.Ik geloof het gelijk hoor, maar het ging over kritiek op de islam en waarom daar zo extreem op wordt gereageerd.
quote:gedanst schreef op 02 november 2015 @ 01:30:

[...]

Ben je de opmerking van een aantal dagen geleden vergeten? Hij is gewist door de mods. Er zijn mensen die het helemaal niet erg vinden als vluchtelingen omkomen.Och... Was dat je punt? Nog steeds werd die opmerking( die ik echt niet vond kunnen hoor) helemaal uit zijn verband gerukt. Er werd geen forummer bedoelt en hij bedoelde zichzelf er ook niet mee.
quote:ronniemitchel schreef op 01 november 2015 @ 21:35:

[...]

Wie weet leren we het nog wel uit ons hoofd.Ik ken hem al bijna
quote:gedanst schreef op 02 november 2015 @ 01:30:

[...]

Ben je de opmerking van een aantal dagen geleden vergeten? Hij is gewist door de mods. Er zijn mensen die het helemaal niet erg vinden als vluchtelingen omkomen.Die mensen zijn er zeker. Ik heb ook een collega die zei dat een ebola uitbraak een zegen zou zijn in de vluchtelingenstroom. Maar zo iemand neem je toch niet serieus? Ieder weldenkend mens distantieert zich toch van dergelijke uitspraken? Ik kan me niet voorstellen dat het een grote groep mensen is die ervan geniet dat deze mensen omkomen. Dat moet als ik vanuit mijn eigen omgeving refereer een heel klein groepje mensen zijn.
Vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan!
quote:sabbaticalmeds schreef op 01 november 2015 @ 21:57:

Velen werden gedood in naam van het kruis anders

de kruistochten

de strijd tegen de Katharen

de veroveringen van de Duitse Orde

de Spaanse Reconquista

de katholieke Spaanse dictator Franco

WO 1

Klu Klux Clan

de Noord-Ierse oorlog

kan nog wel even doorgaan. Dit is goed boek trouwens

http://www.nieuwwij.nl/in ... ewelddadiger-christendom/http://www.dumpert.nl/med ... jn_hoofd_in_het_zand.html
Gisteren bij taarten van Abel (!!) een zigeunermeisje dat een taart bakte voor burgemeester van der Laan omdat ze geen extra caravan op het woonwagenkamp mochten plaatsen. Vervolgens een inkijkje in die wereld:

- Ze waren tegen homo's, wat er met mannen gebeurde wist ze niet (maar goed was het niet), lesbiennes werden voor straf kaalgeschoren.

- Meisjes van 13/14 (!) worden klaargemaakt voor het huwelijk. Er komen mensen controleren of ze wel goed is in het huishouden. Daarna onderhandelen de families.

- Haar ouders vonden school wel belangrijk, maar haar grootmoeder vond het maar niks, meisjes die naar school gaan.

M.a.w. achterlijkheid zit overal en zit ook al jaren in Nederland. Wat dat betreft hebben die groepen vaak meer last van zichzelf dan dat ze een last zijn voor een ander. Als je hopeloos gereformeerd of joods bent, dan kun je ook maar beter geen homo zijn. Als voetbalhooligan overigens ook niet.
quote:--Dinges-- schreef op 02 november 2015 @ 09:18:

Gisteren bij taarten van Abel (!!) een zigeunermeisje dat een taart bakte voor burgemeester van der Laan omdat ze geen extra caravan op het woonwagenkamp mochten plaatsen. Vervolgens een inkijkje in die wereld:

- Ze waren tegen homo's, wat er met mannen gebeurde wist ze niet (maar goed was het niet), lesbiennes werden voor straf kaalgeschoren.

- Meisjes van 13/14 (!) worden klaargemaakt voor het huwelijk. Er komen mensen controleren of ze wel goed is in het huishouden. Daarna onderhandelen de families.

- Haar ouders vonden school wel belangrijk, maar haar grootmoeder vond het maar niks, meisjes die naar school gaan.

M.a.w. achterlijkheid zit overal en zit ook al jaren in Nederland. Wat dat betreft hebben die groepen vaak meer last van zichzelf dan dat ze een last zijn voor een ander. Als je hopeloos gereformeerd of joods bent, dan kun je ook maar beter geen homo zijn. Als voetbalhooligan overigens ook niet.Roma en Sinti zijn niet bepaald autochtone Nederlanders en zijn juist een voorbeeld van immigranten die totaal niet integreren.
@ --Dinges--

Welk punt probeer je te maken? Dat het oké is dat er onder andere (dus niet allemaal) mensen binnen komen die er verwerpelijke ideeën op nahouden, omdat er reeds mensen in Nederland wonen die er een verwerpelijke levensstandaard op nahouden?

Dat dergelijke groepen mensen nog steeds in Nederland hun hang (kunnen) gaan toont juist de incompetentie van Nederland aan om deze mensen aan te pakken en potentiële slachtoffers tegen dergelijke verwerpelijkheden te beschermen. Dat betekent dus dat de mensen die binnen en er ook verwerpelijke ideeën op nahouden ook ongehinderd hun gang kunnen gaan. Neem alleen al die kinderbruidjes. Volgens mij is tot nu toe zelfs daarvoor nog geen stro breed in de weg gelegd voor de mensen met kinderbruidjes.
quote:hollebollegijs schreef op 01 november 2015 @ 22:32:

[...]

Wat mij zo verbaasd is dat als er kritiek is op de islam we binnen de kortste via de inquisitie bij de kruistochten etc. belanden.

Ik zou zeggen open een topic met als titel: Slachtoffers van het christendom

Maar kritiek op de islam proberen te neutraliseren met een paar eeuwen wandaden uit naam van diverse andere kerken raakt kant nog wal.

Dus Barbaracartland bijt de spits af en open zo'n topic.

Ik wil van alles, maar ik moet de dekbedovertrekken nog strijken. Maar wat ik probeerde te laten zien, was dat je in zowel Bijbel als Koran compleet achterlijks kunt vinden. Toch zullen de meeste volgelingen van het geloof zich niet gewelddadig gedragen. Dat wilde ik tonen, maar wellicht had ik het er beter bij kunnen zetten.

Daarnaast heb ik genoeg vervelende dingen meegemaakt in refoland. Geen aanslagen (dat doen evangelische Amerikanen overigens wel, op abortusklinieken. Ook Anders Breivik was religieus geinspireerd. Niemand noemt hem een christenterrorist), maar wel andere zaken.

Denk dan aan: homoseksuele jongen wordt verstoten door familie en omgeving, mag niet meer thuis komen. Meisje van 16 raakt zwanger, moet openbare schuldbelijdenis doen in de kerk, waarna iedereen lekker zijn/haar gal op haar mag spuwen, daarna moet ze trouwen met haar vriendje. Heel intelligente leerlinge, zou alles kunnen worden, moet per se naar de Refopabo, zodat ze, totdat ze trouwt, juf kan zijn. Een andere route kiezen kan ook, maar dan zonder haar familie.

Onderschat niet hoe naar het nog kan zijn. Dat was wat ik wilde zeggen. Ik wilde niet zeggen dat moslimterrorisme niet bestaat, maar ik denk dat je ervoor moet waken te denken dat er in Nederland niets naars gebeurt. Alle vrouwen en homo's hebben recht op een leven zonder discriminatie, lijkt me.
quote:Pientjexxxx schreef op 02 november 2015 @ 09:50:

[...]

Roma en Sinti zijn niet bepaald autochtone Nederlanders en zijn juist een voorbeeld van immigranten die totaal niet integreren.Maar ze zijn wel christelijk. Zie je wat ik bedoel?
http://www.nu.nl/binnenla ... g-vaak-in-isoleercel.html

Sharon Gesthuizen en Attje Kuiken willen opheldering over het feit dat vreemdelingen nog steeds relatief vaak in een isoleercel zitten en gaan er daarbij bij voorbaat al vanuit dat mensen onterecht in die cellen geplaatst worden, terwijl het tegendeel misschien wel waar is. Misschien worden deze mensen terecht vastgezet in een isoleercel. Vooroordelen dus gestaafd op...nou ja, nergens dus op. Gewoon een verkapte oproep om vreemdelingen meer te knuffelen en te pamperen.

Fred Teeven beloofde beterschap, maar hoe kan hij beterschap beloven voor de toekomst als hij helemaal niet van te voren weet wat voor figuren zij te verhapstukken krijgen?

Ik ben benieuwd met welke verklaring meneer Dijkhoff komt. Ik betwijfel dat hij openlijk toe gaat geven dat deze mensen allemaal stuk voor stuk terecht in de isoleercel worden vastgezet, ook al is dat misschien wel het geval. Waarschijnlijk zal de uitkomst eerder zijn dat vreemdelingen inderdaad te snel in een isoleercel worden vastgezet, ook al is dat niet zo. Waarheden om vreemdelingen in kwaad daglicht te zetten worden wel vaker verdraaid om de werkelijke ellende te verbloemen. Dat ik twijfel aan de eerlijkheid van berichtgeving hierover mag duidelijk zijn.
Afsin Ellian heeft een goede column in Elsevier.
verba volant, scripta manent.
quote:barbaracartland schreef op 02 november 2015 @ 09:58:

[...]

Maar ze zijn wel christelijk. Zie je wat ik bedoel?Niet perse. Er zijn katholieke, islamitische en protestantse roma/sinti. Ook hebben ze allemaal hindoeistische gebruiken.
Ik vraag mij trouwens af of de mensen die tegen de opvang van asielzoekers zijn, er wel vrede mee zouden hebben wanneer die vluchtelingen volledig zouden integreren/assimileren.
quote:liubi schreef op 02 november 2015 @ 11:36:

[...]

Niet perse. Er zijn katholieke, islamitische en protestantse roma/sinti. Ook hebben ze allemaal hindoeistische gebruiken.

Naar mijn weten zijn de meeste Nederlandse Roma katholiek. In het Midden-Oosten zijn ze vaak islamitisch, ze hebben ook vaak wel tradities van het land waar ze staan overgenomen.

Het is wel een groep die echt behoefte heeft aan wat actieve bemoeienis, qua leerplicht, werken en huwelijksdwang.
quote:barbaracartland schreef op 02 november 2015 @ 11:42:

[...]

Naar mijn weten zijn de meeste Nederlandse Roma katholiek. In het Midden-Oosten zijn ze vaak islamitisch, ze hebben ook vaak wel tradities van het land waar ze staan overgenomen.

Het is wel een groep die echt behoefte heeft aan wat actieve bemoeienis, qua leerplicht, werken en huwelijksdwang.De cultuur van de Roma is zo anders dan de onze dat daar een groot probleem ligt. Ik heb er pas een boek over gelezen (over Roma in Spanje) en eeuwen geleden was dat al een probleem. Jouw voorbeeld geeft dus ook aan dat culturen die haaks op elkaar staan slecht samengaan. Moslimculturen zijn ook vaak culturen die haaks op de onze staan.
quote:barbaracartland schreef op 02 november 2015 @ 11:42:

[...]

Het is wel een groep die echt behoefte heeft aan wat actieve bemoeienis, qua leerplicht, werken en huwelijksdwang.Zelfs die actieve bemoeienis heeft nog nooit enig effect gehad.
quote:--Dinges-- schreef op 02 november 2015 @ 11:39:

Ik vraag mij trouwens af of de mensen die tegen de opvang van asielzoekers zijn, er wel vrede mee zouden hebben wanneer die vluchtelingen volledig zouden integreren/assimileren.Dan zou het draagvlak sowieso groter zijn, maar dan nog niet met de toestroom van honderdduizenden zoals nu gebeurt. Ik denk dat je dan toch echt over moet gaan tot het alleen nog maar verstrekken van tijdelijke verblijfsvergunningen. (en alléén opvang voor echte vluchtelingen)

Ik vraag mij trouwens af of de mensen die tegen de opvang van asielzoekers zijn, er wel vrede mee zouden hebben wanneer die vluchtelingen volledig zouden integreren/assimileren.Persoonlijk zou ik dan nog steeds tegen de komst van asielzoekers zijn, maar dan zou ik er wel minder moeite mee hebben.

Ik vraag mij trouwens af of de mensen die tegen de opvang van asielzoekers zijn, er wel vrede mee zouden hebben wanneer die vluchtelingen volledig zouden integreren/assimileren.

Nee. Mijn bezwaren liggen primair bij de aantallen en het beroep dat zij doen op de algemene middelen/gaan doen op een al heel sterk uitgekleed sociaal stelsel.

Dat het voor het merendeel om moslims gaat waarvan bekend is dat een deel van deze groep extra problemen met zich meebrengt, is voor mij bijzaak.

De waarheid is dat er geen 100% werkgelegenheid meer is, ook niet meer zal komen en dat veel mensen hier met een laag inkomen al in armoede leven. 2,5 miljoen Nederlanders leven inmiddels onder de armoedegrens. Ook is de toonzetting tegen "uitkeringstrekkers" hard en is de solidairiteit met deze groep aan het afkalven. Als je uit de staatsruif vreet, deug je niet of je bent lui is de toonzetting (denk aan de uitspraak labbekakken van meneer De Boer).

Ik vind dat reden genoeg om tegen het binnenhalen van grote groepen mensen te zijn die ook voor een aanzienlijk deel uit die staatsruif gaan eten, goed geintegreerd of niet. Zeker als je daarbij in het achterhoofd houdt dat er veel ongeschoolden bij zitten en er nooit meer 100% werkgelegenheid zal zijn).

Los eerst het groeiende armoedeprobleem hier op voordat je verwacht dat er draagvlak is voor het binnenhalen van grote groepen vreemdelingen. Kijk primair hoe geld efficiënt kan worden ingezet. In de regio kun je met een euro een stuk meer voor vluchtelingen doen dan met diezelfde euro in Europa.

Goede vraag!

Ik ben dan niet perse tegen dus kan hem niet beantwoorden. Maar ben wel benieuwd naar de antwoorden van anderen.
Ik denk dat als mensen zouden weten dat asielzoekers weer terug gaan als hun land veilig is, zij sowieso veel minder moeite zouden hebben met de komst van vluchtelingen. Omdat je dan weet dat de economische migranten niet komen, omdat dat zinloos is. Ook omdat je weet dat nieuwkomers niet levenslang in een uitkering blijven hangen. Het is heel frustrerend als je als burger ziet dat je nieuwbakken Somalische buurman na het verkrijgen van zijn verblijfsvergunning gelijk op jouw kosten op vakantie naar Somalië gaat. Dan voel je je toch aardig in de maling genomen met al je goede bedoelingen.
quote:Ikbenanoniem schreef op 02 november 2015 @ 11:59:

[...]

Nee. Mijn bezwaren liggen primair bij de aantallen en het beroep dat zij doen op de algemene middelen/gaan doen op een al heel sterk uitgekleed sociaal stelsel.

Dat het voor het merendeel om moslims gaat waarvan bekend is dat een deel van deze groep extra problemen met zich meebrengt, is voor mij bijzaak.

De waarheid is dat er geen 100% werkgelegenheid meer is, ook niet meer zal komen en dat veel mensen hier met een laag inkomen al in armoede leven. 2,5 miljoen Nederlanders leven inmiddels onder de armoedegrens. Ook is de toonzetting tegen "uitkeringstrekkers" hard en is de solidairiteit met deze groep aan het afkalven. Als je uit de staatsruif vreet, deug je niet of je bent lui is de toonzetting (denk aan de uitspraak labbekakken van meneer De Boer).

Ik vind dat reden genoeg om tegen het binnenhalen van grote groepen mensen te zijn die ook voor een aanzienlijk deel uit die staatsruif gaan eten, goed geintegreerd of niet. Zeker als je daarbij in het achterhoofd houdt dat er veel ongeschoolden bij zitten en er nooit meer 100% werkgelegenheid zal zijn).

Los eerst het groeiende armoedeprobleem hier op voordat je verwacht dat er draagvlak is voor het binnenhalen van grote groepen vreemdelingen. Kijk primair hoe geld efficiënt kan worden ingezet. In de regio kun je met een euro een stuk meer voor vluchtelingen doen dan met diezelfde euro in Europa.Mooi verwoord. Zo sta ik er ook in. Ik ben blij dat je weer iets schrijft nadat je the other day aangaf te willen stoppen met deze discussie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven