marokkaanse (probleem) jongeren

26-09-2008 14:47 263 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kamer: Marokkaanse raddraaier naar internaat

ANP

gepubliceerd op 25 september 2008 21:11, bijgewerkt op 25 september 2008 22:20

DEN HAAG - Marokkaanse jongeren die voortdurend overlast veroorzaken, moeten naar een internaat om daar opnieuw te worden opgevoed. Een meerderheid van de Tweede Kamer pleitte daar donderdag voor in een spoeddebat naar aanleiding van de onrust in de Goudse probleemwijk Oosterwei.

Het parlement maande het kabinet in felle bewoordingen tot spoed en actie om een einde te maken aan de problemen met jongeren in achterstandswijken. Zo verweet VVD-Kamerlid Laetitia Griffith de verantwoordelijk ministers en de burgemeester van Gouda laksheid. ‘Er worden hele buurten geterroriseerd en de minister blijft op haar handen zitten’, zei ze aan het adres van minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken.

Niet pamperen

‘De mensen zijn het zat’, zei PvdA-Kamerlid Attje Kuiken over problemen met voornamelijk Marokkaanse jongeren. ‘We moeten niet pamperen, maar met de vuist op tafel slaan’, aldus CDA'er Coskun Cörüz. ‘Op dit moment staat het water ons aan de lippen. We zijn er behoorlijk klaar mee’, stelde Ed Anker van de ChristenUnie. Volgens Griffith moet de Staat de straat heroveren.

PVV'er Hero Brinkman drong erop aan de burgemeester van Gouda onder curatele van Den Haag te stellen, omdat de situatie volgens Brinkman uit de hand is gelopen.

Snelrecht

Volgens de coalitiefracties en oppositiepartij VVD is het nodig de harde kern van criminele jongens uit de buurt te halen en hen naar een internaat of campus te sturen. VVD'er Griffith benadrukte dat het daarnaast van belang is consequent snelrecht in te zetten om te voorkomen dat raddraaiers enkele uren na een arrestatie ‘weer fluitend over straat lopen’, zoals volgens haar nu vaak gebeurt.

De SP ziet meer heil in een andere aanpak van structureel wangedrag. Fractieleider Agnes Kant pleitte voor een verbod op asociaal gedrag. Bij overtreding moet verplichte opvoedingsondersteuning volgen of wordt de jongere onder toezicht gesteld of strafrechtelijk vervolgd. De PVV stelde opnieuw dat het leger moet worden ingezet om de orde in de Goudse probleemwijk te herstellen. Kant noemde dat een belachelijk en absurd voorstel.

Overleg

De ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken gaan binnenkort overleggen met burgemeesters van gemeenten die te kampen hebben met Marokkaanse probleemjongeren. Ze zullen gezamenlijk op zoek gaan naar concrete oplossingen voor de problemen waar ze tegenaan lopen, kondigde Ter Horst aan. Ze nam daarmee een voorstel van de PvdA-fractie over. Gemeenten die eerder al te maken hadden met overlast door jongeren, moeten volgens Ter Horst hulp bieden aan gemeenten die nog amper ervaring hebben met de aanpak van de lastpakken.

De minister zal ook kijken naar het idee van de VVD om zogeheten vliegende brigades in te zetten. Zo'n team moet bestaan uit een ervaren wijkagent en stadsmarinier, die binnen 24 uur ingezet kunnen worden als er in een andere gemeente problemen ontstaan.

Ter Horst wees er wel op dat er bij de politie al teams zijn met deskundigen die goed op de hoogte zijn van de Marokkaanse cultuur. Ook is ze bezig om met gemeenten zogeheten praktijkteams op te zetten om problemen te kunnen aanpakken.

(anp bericht op volkskrant.nl)

Goed dat er in de politiek eindelijk de aanzet wordt gegeven, om bepaalde problemen in de samenleving wat harder te gaan aanpakken. Toch zou ik liever zien, dat de politiek hier niets aan hoefde te doen. Opvoeding is toch (primair) een taak van de ouders? Wat schort er aan de opvoeding van de marokkaanse ouders, dat dit nodig is?
waar wil je ze dan laten wonen, in wassenaar? Die mensen kunnen toch zorgen voor een baan en dan zelf een woning zoeken? Waarom moet de NL overheid dat allemaal regelen en subsidieren. Lekker makkelijk om de overheid maar de schuld te geven, volgens mij ben je als mens grootendeels zelf verantwoordelijk voor je leven. Je kunt niet achterover gaan zitten wachten tot de overheid je salaris betaalt en zorgt voor huisvesting. Helaas doen velen dat wel. Dan krijg je dus zulke wijken, als er nog even meer belasting betaald wordt kunnen we er villawijken van maken. Dat beter dan?
@carlice

Helemaal mee eens!! Inderdaad waarom moet de overheid dat regelen en betalen. Eigen verantwoordelijkheid nemen en deze ook dragen is van groot belang.
Het is toch echt de regering die zorgt voor de huisvesting bij binnenkomst! En vaak komen ze eerst bij familie terecht, ook deze zitten lekker gezellig met een kliekje bij elkaar. Prima toch? Beetje naief om te denken dat iemand die vanuit een ander land terecht kan komen in een "bekende omgeving" die keuze niet zal maken.

Ik ben erorm blij dat ik al jaren niet meer in NL woon als ik al die berichten lees (wanneer ik weer ns een poging doe). Het wordt alleen maar erger onder het mom van " we moeten elkaar tolereren", prima, maar zorg dat je je aanpast.
NoYo schreef op 01 oktober 2008 @ 17:02:

Het is toch echt de regering die zorgt voor de huisvesting bij binnenkomst! En vaak komen ze eerst bij familie terecht, ook deze zitten lekker gezellig met een kliekje bij elkaar. Prima toch? Beetje naief om te denken dat iemand die vanuit een ander land terecht kan komen in een "bekende omgeving" die keuze niet zal maken.

Hoezoe naief? Zeg ik dan ergens dat dit niet zou gebeuren? Ik vind alleen dat de overheid hier niet voor moet zorgen. En het feit dat dit in die wijken gebeurd, is omdat dit goedkoper is. Of kom jij even een villawijkje aanleggen met een golfbaan. Prima hoor
8-P

Ik ben erorm blij dat ik al jaren niet meer in NL woon als ik al die berichten lees (wanneer ik weer ns een poging doe). Het wordt alleen maar erger onder het mom van " we moeten elkaar tolereren", prima, maar zorg dat je je aanpast.
Overal ter wereld zijn er problemen met immigranten en illegalen. Overal ter wereld hebben de grote steden 'zwarte' buitenwijken/ghetto's. Dus dat ben je niet ontvlucht, je sluit er elders alleen je ogen voor omdat je het grad bij de buren nou eenmaal altijd groener lijkt (let wel: lijkt).
teletext nederland pagina 104

gesjelllie die lui
chopper schreef op 02 oktober 2008 @ 14:09:

teletext nederland pagina 104

gesjelllie die lui

Zeg dat wel.. :no:

Marokkaanse reljeugd plundert AH-filiaal Amsterdam

AMSTERDAM - Een groep van ongeveer vijftien Marokkaanse jongeren heeft een Albert Heijn-supermarkt in Amsterdam geplunderd en kort daarna het personeel bedreigd, omdat er melding van was gemaakt bij de politie. De PVV gaat Kamervragen stellen aan minister Vogelaar over het incident.

Vijf van de jonge criminelen zijn opgepakt. Drie van hen zitten nog vast op verdenking van bedreiging, diefstal in vereniging en openlijke geweldpleging. Het incident, dat door de politie niet naar buiten is gebracht, vond anderhalve week geleden plaats bij de AH-vestiging in de Kleine Wittenburgerstraat in het centrum.

De jongens in de leeftijd van veertien tot en met zeventien jaar kwamen op een zaterdag de zaak binnen en pakten wat ze wilden uit de schappen. Als groep verdwenen ze ook weer snel zonder een cent te betalen. Ze sprongen daarbij zelfs over de kassa's heen.

"Enkele personeelsleden spraken de gasten aan op hun gedrag, maar werden bedreigd", zegt de filiaalmanager. "Toen ze op scooters wegreden werd er wel vanuit de supermarkt een foto gemaakt", vertelt politiewoordvoerder Ebe van der Land.

Met stenen opgewacht

De plunderaars van het AH-filiaal in Amsterdam kwamen drie dagen later terug en vroegen waarom er een foto was gemaakt en waarom de politie was ingelicht.

"Vervolgens werd er gezegd dat ze het personeel na sluitingstijd zouden opwachten. Dat was reden om de politie in te schakelen die in burger kwam posten. Toen de AH dicht ging, stond een groep van vijftien jongeren voor de deur. De belagers gingen op het personeel af dat de winkel wilde verlaten. Op dat moment kwamen agenten in actie en vijf jongens konden worden opgepakt", aldus Van der Land.
t ergst vind ik nog dat de politie het niet naar buiten gebracht heeft

wat een pokkementaliteit hebben die maroc`s zeg

ik heb vroeger ook wel eens wat gejat maar als je de "lul" bent

neem dan je verlies

ga niet het AH personeel wat ook hard moet werken voor hun centen bedreigen

echt zielig ......tijd voor actie
Waarom houdt de politie dit stil? Wacht effe...... ze hebben natuurlijk lopen jatten omdat ze stierven van de honger i.v.m. vasten. Door de honger werden ze agressief(weet ik na sonja bakkeren uit ervaring) vandaar dat gedrag natuurlijk!

Niets mis met deze jongens, ligt allemaal aan nederland want daar is het langer licht en moeten ze langer zonder eten en drinken. En het AH personeel had ze ook niet moeten fotograferen.

Het moet niet gekker worden.
In veel landen in Afrika pakken ze dit probleem als volgt aan. Men neme een grote sterke kerel met een AK47 machinegeweer en zette hem naast de deur. Wie de winkel probeert te beroven betaalt de prijs ! Hoewel geweld niet de oplossing is denk ik dat een flink stuk hout op de billetjes van de heren wel wenselijk is!
Jongens, jongens, dit is slechts een incident.
Vraag me af hoe dit moet eindigen.

De burgemeester zal het wel weer "krachtig veroordelen" onder het genot van een rooibosthee.
willem1959 schreef op 02 oktober 2008 @ 17:21:

Jongens, jongens, dit is slechts een incident.
Het zoveelste,zucht... :zzz:
Ach het zijn er maar 15. De rest is toch braaf.
Precies, het zijn er maar 15, bij voetbalsupporters heb je het al snel over een man of 50, ik hoor hier niks over opvoedingsproblematieken ( zijn ook vaak al boven de 20, zo niet 30 of 40). Dat hebben ze nog niet eens onder controle, terwijl het van te voren bekend is wie er komen en waar het plaatsvindt, in een besloten omgeving......
Fezzie schreef op 02 oktober 2008 @ 19:49:

Precies, het zijn er maar 15, bij voetbalsupporters heb je het al snel over een man of 50, ik hoor hier niks over opvoedingsproblematieken ( zijn ook vaak al boven de 20, zo niet 30 of 40). Dat hebben ze nog niet eens onder controle, terwijl het van te voren bekend is wie er komen en waar het plaatsvindt, in een besloten omgeving......

Inderdaad, dat hebben ze ook niet onder controle, waarom: omdat de regering veel te soft is tov dat soort figuren. Of het nu marokkanen of hooligans zijn, tegen tuig wordt niet opgetreden. Men steekt liever de kop in het zand.

Ik denk trouwens dat onze samenleving meer last heeft van de relmarokkanen dan van de hooligans. Ik heb in elk geval nog nooit gehoord dat hooligans de appie gaan plunderen, of massaal naar zandvoort gaan om mensen te terroriseren....
Ik begreep dat 2 van die 15 jongeren nog vast zaten,toch een "score" van zo rond de 13% die vastzit.Niet slecht hoor voor Nederlandse begrippen,had het beroerder verwacht.Maar ok,nu het toch wel duidelijk begint te worden dat de grenzen niet alleen bereikt zijn,maar al jarenlang ver overschreden,wordt men toch (hopelijk) wakker.

Btw ,de andere 13 werden vermanend toegesproken door Cohen...?Onder genot van een kopje ...zucht.. :cheers:
Hey Lord,don't ask me questions
lammy schreef op 02 oktober 2008 @ 16:51:

Waarom houdt de politie dit stil? .
Omdat de politie sowieso niet vaak actief de publiciteit zoekt over zaken?? Sjesis, over het overgrote deel van de zaken hoor je niets omdat de politie de pers niet actief inschakelt. Dus waarom is dat in deze zaak ineens "verdacht"?
Dolce schreef op 02 oktober 2008 @ 20:04:

Ik denk trouwens dat onze samenleving meer last heeft van de relmarokkanen dan van de hooligans. Ik heb in elk geval nog nooit gehoord dat hooligans de appie gaan plunderen, of massaal naar zandvoort gaan om mensen te terroriseren....
Enig idee hoeveel belastinggeld die hooligans kosten door alle politieinzet rondom wedstrijden? Door alle maatregelen die getroffen moeten worden? Hoeveel manuren van de politie er in één risicowedstrijd gaat zitten? Hoeveel manuren er dus níet in andere zaken gestoken kunnen worden? Ik denk dat al met al netto een hooligan de samenleving heel wat meer kost dan een "kutmarokkaan".
Robin4ever schreef op 02 oktober 2008 @ 20:34:

Ik begreep dat 2 van die 15 jongeren nog vast zaten,toch een "score" van zo rond de 13% die vastzit.Niet slecht hoor voor Nederlandse begrippen,had het beroerder verwacht.Maar ok,nu het toch wel duidelijk begint te worden dat de grenzen niet alleen bereikt zijn,maar al jarenlang ver overschreden,wordt men toch (hopelijk) wakker.

Btw ,de andere 13 werden vermanend toegesproken door Cohen...?Onder genot van een kopje ...zucht.. :cheers:
? Bekend met het fenomeen voorarrest? Dat dat de uitzondering is? Dat het merendeel van de strafzaken wordt afgedaan zonder dat mensen vast zitten tot aan de zitting? Dat het feit dat een aantal inmiddels op vrije voeten is, dus níet betekent dat ze er met een kopje thee vanaf komen? Bekend überhaupt met énig feit???
Ik denk dat politie juist wel durft op te treden tijdens voetbalwedstrijden. Zelfs mensen die er niets mee te maken hebben, vader die met hun kinderen naar een wedstrijd gaan moeten vluchten omdat ze anders een doodsklap krijgen met een gummiknuppel.

Ik betaal graag belasting als ik eens mee mocht maken dat lui die de boel verzieken voor anderen en geweld plegen eens kennis maken met een stuk hout o.i.d.

Waarschijnlijk heeft dat meer effect dan die rooibosthee.
lammy schreef op 03 oktober 2008 @ 08:33:

Ik denk dat politie juist wel durft op te treden tijdens voetbalwedstrijden. Zelfs mensen die er niets mee te maken hebben, vader die met hun kinderen naar een wedstrijd gaan moeten vluchten omdat ze anders een doodsklap krijgen met een gummiknuppel.

Ik betaal graag belasting als ik eens mee mocht maken dat lui die de boel verzieken voor anderen en geweld plegen eens kennis maken met een stuk hout o.i.d.

Waarschijnlijk heeft dat meer effect dan die rooibosthee.
Ik mag aannemen dat je van mening bent dat ook je eigen kinderen kennis dienen te maken met een 'stuk hout' als ze over de schreef gaan?
Nog een "incident" maar verder is er niets aan de hand in Gouda..

politie komt pas een uur na de overval
superstar_2 schreef op 04 oktober 2008 @ 08:18:

Nog een "incident" maar verder is er niets aan de hand in Gouda..

politie komt pas een uur na de overval
Deze zaak had niet de hoogste prioriteit, omdat de groep toch al weg was. In de tussentijd waren er bovendien nog twee andere incidenten waarbij directe inzet vereist was", aldus een woordvoerster.

Leg eens uit. Wat voor nut had het gehad als de politie daar gelijk op af was gegaan aangezien de vogels al gevlogen waren? Hoe had je dat willen uitleggen aan de betrokkenen bij die twee andere incidenten? Stel het gaat om een ernstige aanrijding: "Nee mevrouw de politie kan nog even niet komen om u te helpen want ze moeten eerst even kijken bij een supermarkt waar inmiddels niets meer te zien is want de daders zijn al weg, maar ja, het zijn Marokkanen hè dus dan moeten we wel anders krijgen we politiek gezeik. Wilt u dan wel even wachten met doodgaan anders is het ook zo lullig." Of een knokpartij tussen dronken autochtonen: "Sla nog even elkaar de hersens in maar doe het wel voorzichtig, want we moeten eerst naar een inmiddels verlaten supermarkt, want ja, Marokkanen hè?"
klik
Wat willen we toch graag met de big boys meedoen! Oosterwei vergelijken met de banlieus, túúrlijk!!! :rofl:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven