Boektitel gezocht

07-11-2015 17:11 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een paar jaar terug kocht ik een boek uit de uitverkoopbak bij de Hema. Ik heb het cadeau gegeven aan een vriendin, maar zou het zelf ook graag weer eens willen lezen. Mijn vriendin weet niet meer over welk boek ik het heb.

Ik herinner me nog dat het zich afspeelt in de kersttijd. Een aantal vrouwen runt een klein cateringbedrijfje. Één van de vrouwen komt niet meer opdagen. Later blijkt dat ze depressief is en zich heeft opgesloten in de kelder.

Heeft iemand een idee welk boek ik bedoel en hoe het heet? Ik zoek al twee jaar, dus maak me blij; dan kan ik het lekker lezen in de kerstvakantie.
De Keukenengel? Barbara Chepaites



Klinkt in elk geval als jouw boek. Ik heb het niet gelezen, hoor. Gevonden met wat google-werk.



Hopelijk bedoel je deze!





Bread and Roses is de naam van Teresa's cateringbedrijf dat zij leidt met behulp van haar vriendinnen Delia en Amberlin en haar nichtje Christine. Elk jaar, eind december, komen de vrouwen naar Teresa's keuken om voorbereidingen te treffen voor hun feestelijke Open Huis. Er moet worden gehakt en gesneden, gekneed en gebakken, gestoofd en geroerd. En gepraat.



Maar wanneer Christine dit keer arriveert, haalt ze een kleine zilveren revolver tevoorschijn en zegt ze afscheid te komen nemen. Afscheid van de mensen van wie ze houdt en van het leven. Net zoals haar moeder dat zeven jaar eerder deed. Met dezelfde revolver.



Teresa schreeuwt bij het zien van het wapen, schreeuwt zoals al haar voorouders deden bij het verlies van een geliefde. Ze slaat Christine met een koekenpan knock-out en sluit haar op in de kelder. 'Jij blijft hier. Jij blijft leven. Ik wil dat je blijft leven. De rest is aan jou.' Want Teresa heeft nu even geen tijd, straks komen de gasten en moet alles klaar zijn.



En terwijl boven Christine's hoofd de voorbereidingen in volle gang zijn en korte tijd later het feest losbarst, trekken de levens van de vier vrouwen van Bread and Roses voorbij. Hun verhalen, verlangens, verdriet en zorgen worden uitgerold in de lappen deeg en met tederheid gemengd in de kruiden voor het kalfsvlees, worden verwerkt in de Italiaanse tomatensaus en opgediend met de tiramisù. Blijft de vraag: wat doen we met Christine?



Zij zal zich moeten realiseren dat ze geen liefde kan voelen als ze niet kan rouwen. En geen kwaadheid kan voelen als ze zich afsluit van de liefde. Want liefde vormt, zoals Teresa zou zeggen, de kern van de saus.
Moet eigenlijk wel! Gezien je beschrijving. Ik zie nu ook dat je kersttijd er ook nog bij hebt gezet.



Veel leesplezier!
Alle reacties Link kopieren
Hoi Miss Pippilotta,



Jáááá, dat is 'm! Je weet niet half hoe blij ik hier mee ben! Ik heb echt behoefte om me eens lekker onder te dompelen in dit troostrijke boek. Dankjewel voor de moeite en een fijne avond.

P.S. Mag ik weten waarop je gegoogled hebt? Ik probeerde het al tijden op allerlei manieren, zonder succes;)
Aaaaah, wat leuk dat je er zo blij mee bent!! Veel leesplezier.

Dat kan echt irritant zijn, als je een beschrijving in je hoofd hebt en je zoekt al zo lang en kunt het nergens vinden.

Ik heb het ook weleens gehad met een boek of met een liedje.

En het verhaal wordt ook steeds interessanter in je hoofd!



Even terug gezocht via geschiedenis, want ik zocht op verschillende dingen.



Waarschijnlijk zocht jij eerst op woorden met 'depressief' erbij? Dat deed ik ook en toen vond ik hem niet.

Ik zocht eerst op zoiets als boek vrouwen cateringbedrijf depressief kelder.

Ik vond hem op de woorden 'boek cateringbedrijf vrouwen kelder'.

Dan staat hij vrij bovenaan, vlak na het cv van Jort Kelder



Fijne avond en graag gedaan!
Alle reacties Link kopieren
Haha.....dat dat woord "depressief" me niet hielp, was me al duidelijk geworden......ik kreeg allerlei hits voor zelfhulpgroepen;)

Het woord "kelder" had ik niet gebruikt: wel vrouwen, vriendschap, catering, kersttijd. Slim van je!

Ik heb net al gezien dat het boek nog te koop is en het de kerstman ingefluisterd. Hij zei dat hij het al genoteerd had.
Top! Klinkt goed!



Ja.. Dat had ik ook, die hulpgroepen. Ha ha.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven