Welke camera voor 12jarige?

10-11-2015 11:25 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alvast bedankt voor het lezen!

Voor onze dochter zoek ik een goede camera die vooral binnen betere foto's maakt dan onze oude Canon (2007).

Onze dochter zit in de brugklas en heeft daar in de media-lessen fotografie ontdekt. Het is absoluut geen bevlieging, ze neemt onze camera overal en fotografeert alles wat los en vast zit. Vervolgens kijkt ze kritisch naar de foto's en geeft ze duidelijk aan wat er wel en niet goed aan is en verwijdert ze alle foto's die in haar ogen niet goed genoeg zijn.

De foto's die ze op school maakt krijgen goede beoordelingen.

Ik heb inmiddels een mailtje naar haar docente gestuurd, maar hoor graag jullie meningen en ideeën.
Alle reacties Link kopieren
Als ze echt wil leren fotograferen, dan zou ik een leuke DSLR op de kop tikken. Een 2e-hands Canon 450/500D ofzo, iets waar je heel veel lenzen voor hebt en waar echt alle mogelijk functies op zitten. Maar dat is vooral om de technische kant te leren.



Als ze juist meer de artistieke kant op wil, en altijd een camera bij zich wil hebben, dan zou ik eerder een eenvoudige compact met goede kwaliteit kopen, iets dat makkelijk in een jaszak past. Want hem bij je hebben is het belangrijkste om het echt te leren.



Een combinatie is natuurlijk het beste, maar dat is duur, al kan de compact ook vervangen door een goede telefoon. Wat zijn de beperkingen waar ze nu tegen aan loopt bij die camera die jullie hebben?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Binnen betere foto's heeft vooral met licht te maken. Als het gaat om snelle foto's met natuurlijk licht, moet je letten op de kwaliteit van de lenzen, maar dan heb je het al snel over heel veel geld. De kwaliteit van de foto's verbetert ook als je het licht manipuleert, dus misschien kom je al een heel eind als je een goede flitser koopt. Gebruikt ze nu een spiegelreflex? Dan is een flitser niet zo'n enorme investering die haar weer meer mogelijkheden biedt.
Alle reacties Link kopieren
Wat goed, zo had ik er nog niet over nagedacht.

Ik denk meer de artistieke kant.

Het probleem met onze camera nu is dat foto's binnen bijna standaard mislukken, of er moet veel daglicht zijn.

Met of zonder flits is even slecht.

Enig idee waar dat in zit en waar we dan op moeten letten?

Een compact spreekt haar wel aan, altijd mee kunnen nemen en handzaam.
Alle reacties Link kopieren
We hebben geen spiegelreflex.

Ze heeft al een aardig bedrag gespaard en wil echt heel graag een camera.

Waar moeten we bij een spiegelreflex op letten?

Ik weet niets van camera's en heb vooral veel foto's gemaakt zodat niemand mij erop kon zetten...
Alle reacties Link kopieren
De Nikon D7200 is 'n fijne camera. Da's ook mijn laatste nieuwe aanwinst.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:fetina schreef op 10 november 2015 @ 11:38:



Een compact spreekt haar wel aan, altijd mee kunnen nemen en handzaam.

Ik dacht dat je schreef dat ze interesse in fotografie had?

Een compact is voor mensen die voor gemak gaan en niets over fotografie willen leren.

Als ze geen interesse heeft in 'n dslr kan ze gewoon met haar smartphone fotograferen. De Sony Xperia heeft 'n goeie cam.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:fetina schreef op 10 november 2015 @ 11:38:

Wat goed, zo had ik er nog niet over nagedacht.

Ik denk meer de artistieke kant.

Het probleem met onze camera nu is dat foto's binnen bijna standaard mislukken, of er moet veel daglicht zijn.

Met of zonder flits is even slecht.

Enig idee waar dat in zit en waar we dan op moeten letten?

Een compact spreekt haar wel aan, altijd mee kunnen nemen en handzaam.



Nogmaals, wat voor camera heeft ze nu? Je noemt het merk, Canon, maar dat zegt natuurlijk nog niets. Gebruikt ze een spiegelreflex of een compact?



De flitser die ingebouwd zit in een camera, ook in de (duurdere) spiegelreflexcamera's is waardeloos. Een losse flitser kun je richten, zodat je indirect kunt flitsen en dat geeft veel minder van die uitgebeten witte gezichten. Even ervan uitgaande dat ze nu met een DSLR of een bridge-camera werkt met een flitservoet, zou ik dan beginnen met een flitser kopen (of lenen,niemand in je kennisenkring met een fotohobby?). Een redelijke flitser heb je al voor zo'n 130 euro, er zijn er voor minder.



Als je toch voor een volledige nieuw camerasysteem gaat, zou ik voor een systeemcamera kiezen. Dit is eigenlijk een spiegelreflex zonder de spiegel. Hierdoor is de camera kleiner en lichter, maar levert nog steeds superkwaliteit foto's en de lenzen zijn wel verwisselbaar, waardoor je het systeem langzaam kunt uitbreiden. Je hebt het dan wel over best veel geld, zeker voor een 12-jarige. Ik zou bijvoorbeeld deze best wel willen hebben:

Alle reacties Link kopieren
sassafras, dank je.

Het is geen kind van bevliegingen. Ze is heel serieus en heeft ook al gekeken of er cursussen of verenigingen zijn.

Toch is zo'n systeemcamera wel prijzig. dat is iets om met mijn man over te praten.

Zijn er veel verschillen in flitsers? Of hangt dat van de camera af?



redbulletje, waarom heb je voor jouw camera gekozen? En wat voor flits heb je erbij?



Maken jullie een specifiek soort foto's? Of doe je er alles mee?



Super bedankt voor het meedenken!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 'n externe flitser, de SB-900, maar eerlijk gezegd gebruik ik niet vaak flits. Ik hou meer van natuurlijk licht. Maak eerder gebruik van 'n statief voor belichtingen van 30 seconden (bij ondergaande zon, stromende waterval etc)

Objectieven zijn ook niet geheel onbelangrijk. Voor 'n beginnen is 'n kitlens al heel wat, maar als je 'n paar jaar bezig bent ga je echt kwaliteitsverschillen zien die met lichtsterke objectieven gemaakt zijn. Om te leren kennen waar je interesse ligt kun je er best 'n kitsetje bij nemen van 'n 18-70 en 'n 70/300. Zelf gebruik ik 95% van de tijd m'n 17-55 2.8 (lichtsterk) en doe maar heel weinig met tele. Heb voor de fun ook nog 'n fisheye 2.8.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Dan ga ik eens kijken naar een DSLR.

Ik reageer later weer, moet zo aan het werk.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor budget heb je of heeft je dochter?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven