Waar op letten bij aankoop nieuwe laptop?

14-11-2015 23:10 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien mijn laptop al bijna zes jaar oud is en wat gebreken gaat vertonen, ben ik genoodzaakt binnenkort een nieuwe te kopen. Aangezien ik een beetje krap bij kas zit, moet ik me beperken tot een laptop van rond de 450 euro (tot max 500euro). Nu ben ik een enorme leek op het gebied van computers (en ik vind dat zelf ook behoorlijk genant). Ja, ik gebruik mijn laptop dagelijks, maar ik heb niet zo'n goed beeld van waar je op moet letten bij het kopen van een nieuwe.

Daarom is mijn vraag of ik hier tips kan krijgen waarop ik moet letten en welke mogelijkheden er zijn. Ik zou het bijvoorbeeld fijn vinden dat de laptop redelijk snel is en dat ik er een dvd op kan kijken. Ik weet dus niet wat nog meer handig is.

Alle tips zijn welkom!

Alvast hartelijk dank!
Alle reacties Link kopieren
quote:streepjeskat schreef op 14 november 2015 @ 23:49:

Ok, Tweakers.net ik heb het genoteerd!



De Lenovo voor 429,00 euro ga ik bekijken!!Als je er niet uit komt op de site dan laat het maar weten, help ik je op weg

quote:milena1 schreef op 14 november 2015 @ 23:31:

Lijstje maken met jouw eisen, en daarna met wensen (die je dus eventueel kunt laten vervallen als die financieel niet haalbaar zijn) en dan gewoon de winkels in en je laten voorlichten.

Maak even een foto van de laptops die je aanbevolen worden, met het prijskaartje en de specificaties erbij. Evt even erbij aangeven aan welke wensen 'ie wel en niet voldoet.



Paar winkels afgaan, voor breder advies en oordeel.



Daarna thuis op internet prijsvergelijking doen en bestellen op de meest gunstige plek.En dan zeker gaan klagen in de winkel als er iets mis is of het installeren niet lukt
Alle reacties Link kopieren
Nog meer goede tips gekregen zie ik. Bedankt maar weer. Ik kan er echt iets mee.



Dank je JeMappelle, dat je je hulp aanbiedt voor het geval ik er zelf niet uitkom. Dat houd ik in gedachte. Voorlopig word ik al steeds wijzer!
Alle reacties Link kopieren
Om even aan te haken. Op mijn oude -gesneuvelde- laptop kreeg ik gratis van MS de update naar windows 10 door. Gaat dat ook gebeuren voor een windows 8-machine die je nu koopt of zit je er dan aan vast?
Alle reacties Link kopieren
quote:vpktje schreef op 15 november 2015 @ 15:56:

[...]



Aha, oké, ja dat klinkt bekend. Mijn zwager heeft wel een start knop erop gefabriekt, maar soms als je erop klikt gaatie toch naar de tegels, ik snap niet echt waarom. En ik van sommige dingen lukt het me niet om een snelkoppeling op het bureaublad te zetten. Maar ik denk dat ik dan inderdaad gewoon voor Windows 10 moet gaan. Ik weet wel dat ik (ik neem aan dan 7) andere Windows had, en een code erbij kreeg om hem te upgraden, dat zal wel zo'n overgangsperiode geweest zijn. Maar dan wacht ik nu even (of hij moet helemaal dood gaan morgen) tot ik er 1 vind waar 10 op zit. Want dat was ook een drama.



Ik las nog iets over een losse dvd-ding die je via usb kan aansluiten. Misschien is dat ook een idee voor mij, of kan dat niet altijd?Je kan ook gewoon zelf je laptop upgraden naar windows 10. Jouw laptop, dat fysieke ding met alle hardware, is niet specifiek gebonden aan bepaalde software. Dus je kan er gewoon windows 10 opzetten. Als het goed is heb je daar in juni/juli een melding van gekregen. Anders helpt deze link je wel verder (of je kan het even vragen aan iemand in je omgeving) :

http://tweakers.net/nieuw ... 0-update-te-forceren.htmlquote:yyy schreef op 15 november 2015 @ 22:58:

Om even aan te haken. Op mijn oude -gesneuvelde- laptop kreeg ik gratis van MS de update naar windows 10 door. Gaat dat ook gebeuren voor een windows 8-machine die je nu koopt of zit je er dan aan vast?Je zit dus nooit vast aan een bepaald besturingssysteem. Iedereen krijgt de gratis update naar windows 10, zie link hierboven. Volgens mij is het zo dat een laptop die je nu koopt over het algemeen al windows 10 heeft, dus daar hoef je je ook geen zorgen over te maken.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de link. Ik had eerder de gratis update inderdaad en die blijkt nog te gelden. Overigens worden er nog best wat recente modellen met 8.1 verkocht viel me op. Maar dat maakt toch niet veel uit (al was de update van 7 naar 10 niet geheel foutloos, dus mijn voorkeur gaat wel uit naar een kastje waar het al op staat).
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee. Ik heb een vriend die daar erg in thuis is en gaat voor me rondkijken.



Ik wil een laptop waar ik op kan gamen, dus waar ik al achter ben is dat ik bv een Intel i5 of i7 processor nodig heb, veel geheugen en een goede grafische kaart.



Qua merk denk ik aan Acer oid. Mocht ik wat tips krijgen van die vriend post ik het hier nog voor de geinteresseerden:)
Alle reacties Link kopieren
Voor mij gaat het om een internetmachine waar ik af en toe wat op doe met Open Office. Niets bijzonders dus, maar ik wil graag wel een apparaat dat weinig hapert en niet direct op lijkt te stijgen en te koken zodra ik een Facebook-spelletje open (deed zelfs mijn oude Core i7-bak).



Als voorlopige voor-een-dubbeltje-op-de-eerste-rang keuze heb ik nu deze gevonden:

http://tweakers.net/price ... 15-af122nd/specificaties/

Ondanks niet-geweldige ervaringen met HP. Wel veel geheugen, een redelijke processor en een relatief sterke accu. Iemand die zegt niet doen (om een andere reden dan dat de merknaam je aan Harry Potter of dat andere doet denken)?
Alle reacties Link kopieren
quote:yyy schreef op 16 november 2015 @ 00:28:

Voor mij gaat het om een internetmachine waar ik af en toe wat op doe met Open Office. Niets bijzonders dus, maar ik wil graag wel een apparaat dat weinig hapert en niet direct op lijkt te stijgen en te koken zodra ik een Facebook-spelletje open (deed zelfs mijn oude Core i7-bak).



Als voorlopige voor-een-dubbeltje-op-de-eerste-rang keuze heb ik nu deze gevonden:

http://tweakers.net/price ... 15-af122nd/specificaties/

Ondanks niet-geweldige ervaringen met HP. Wel veel geheugen, een redelijke processor en een relatief sterke accu. Iemand die zegt niet doen (om een andere reden dan dat de merknaam je aan Harry Potter of dat andere doet denken)?Lijkt veel op die van ons, en zijn tevreden heb hier wel een veel oudere 4gb variant. Minpuntje is de stroomkabel aansluiting de connector is duidelijk minder van kwaliteit dan wij gewend waren bij Acer. Voor de rest goede laptop accu bij ons gaat zo,n 10 uur mee. Hebben hier al ruim anderhalf jaar.
Alle reacties Link kopieren
Een accu die 10 uur meegaat? Wauw! Dat is lang! Ik zou al blij zijn met vier uur. Niet dat ik dat de belangrijkste eis vind, maar het is wel makkelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:yyy schreef op 16 november 2015 @ 00:28:

Voor mij gaat het om een internetmachine waar ik af en toe wat op doe met Open Office. Niets bijzonders dus, maar ik wil graag wel een apparaat dat weinig hapert en niet direct op lijkt te stijgen en te koken zodra ik een Facebook-spelletje open (deed zelfs mijn oude Core i7-bak).



Als voorlopige voor-een-dubbeltje-op-de-eerste-rang keuze heb ik nu deze gevonden:

http://tweakers.net/price ... 15-af122nd/specificaties/

Ondanks niet-geweldige ervaringen met HP. Wel veel geheugen, een redelijke processor en een relatief sterke accu. Iemand die zegt niet doen (om een andere reden dan dat de merknaam je aan Harry Potter of dat andere doet denken)?

Ziet er goed uit, ik zou het wel doen denk ik.

Ik zie alleen niks staan over een muis, weet niet of je daar behoefte aan hebt?
Alle reacties Link kopieren
HP is doorgaans sowieso een goed merk.



Verder zou ik wel even specifiek nadenken over je eisen. Als je je laptop alleen gebruikt om te internetten en een office-pakket te draaien, hoeft echt echt geen bijzonder ding te zijn.



Er zijn natuurlijk wel altijd betere en mindere merken. HP en Asus zijn doorgaans goede merken.

Acer bijvoorbeeld wat minder.



Met Lenovo zou ik trouwens uitkijken, die hebben nu al meerdere malen schandalen gehad omdat ze malware op de laptops installeerden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven