Katten en baby, wat moet ik weten?

15-11-2015 20:02 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het andere topic gaf me inspiratie voor dit topic. Blijkt wel dat ik weinig te doen heb in mijn weekenden...

(De enkel knapt trouwens wat op, pijn is wat minder geworden lijkt het. )

Maar terzake, ik heb twee katten en er us een baby onderweg. Een van 2.5 en een van 7.5. De jongste is een echte knuffelkont, vindt alles best, laat lekker met zich zeulen. De oudste is wat voorzichtiger en op zijn hoede. Als hij iets niet leuk of fijn vindt loopt hij weg. Hij heeft nog nooit gebeten of gekrast. Hij is wel gevoelig voor stress. Een baby is natuurlijk wel een life event voor ons maar ook voor hun. Ze moeten ons delen, er kruipt straks iemand door HUN huis die ook nog eens oorverdovend lawaai kan maken. Voor de ervaringsdeskundigen hier; wat kan ik doen voor de katten om ze zo min mogelijk stress te bezorgen? Hoe kan ik ze laten wennen? Hoe zorg ik dat het veilig voor hen is en straks voor de baby? En qua hygiene? Ze slapen als man niet thuis is wel eens op bed bij mij maar heb toch liever niet dat ze straks in de wieg of box gaan liggen tukken. Hoe voorkom ik dit? Luisteren zijn ze niet zo goed in. Zijn er nog andere dingen waar ik aan kan denken?
Alle reacties Link kopieren
quote:aliva schreef op 15 november 2015 @ 20:36:

Je kan eventueel een haakje en oogje op de deur vd kinderkamer plaatsen, zo kan je die op een kier zetten zonder dat de kat binnen kan.



Kan evt ook met een zware deurstopper.Haakje is niet aan te raden om andere redenen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Op mijn kraambed lagen de katten gezellig op bed net als voor die tijd. Leuke foto's.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Katten hier bleven vanzelf bij de baby weg. Ze vonden er niks aan Tegen de tijd dat baby gaat kruipen, zijn de katten al meer gewend aan de aanwezigheid van een baby in huis.



Slaapkamer bleef dicht. Om de box hadden we een klamboe, als baby er niet in lag. Als baby er wel in lag wilden de katten er zeker niet in en zat de klamboe in een klem.



Maar hou het in de gaten, dieren en jonge kinderen zijn altijd een risico. Zeker als je baby een dreumes wordt en mobieler, en zelf naar de katten toe kan.

Nooit kleine kinderen alleen laten met dieren, hou altijd in de gaten wat er gebeurt. Zowel je kind als je kat zijn onvoorspelbaar.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook katten, zijn wel goedzakken dat scheelt misschien ook.

Alle babymeubels hebben van te voren in de huiskamer gestaan, katten hebben eraan gesnuffeld en bekeken, daarna was het niet meer interessant. Babykamer bleef dicht. Katten sliepen ook wel eens op bed, maar niet meer toen de baby er was, deur dichthouden en een lekker plekje in de kamer voor de katten creeeren (kruik neerleggen deed t ook goed).

We hebben baby aan de katten laten zien, maar ze vonden het vooral eng en kwamen niet in de buurt. Later af en toe snuffelen, maar altijd in de buurt gebleven.

En vooral veel aandacht verdelen, ook katten op schoot nemen en niet ineens links laten liggen. Ik denk dat dat nog het belangrijkste is.
Zilverfolie in box leggen als baby er niet in ligt.

Nu al doen zodat ze het weten en nu al leren dat dat verboden gebied is. Kun je ook met bedje en wagenbak doen.
Alle reacties Link kopieren
Onze kat blijft uit zichzelf weg. Zorg dat je je katten niet negeert. Moeilijk maar toch. Ze hebben ook aandacht van je nodig.
quote:Limon schreef op 15 november 2015 @ 20:56:

En vooral veel aandacht verdelen, ook katten op schoot nemen en niet ineens links laten liggen. Ik denk dat dat nog het belangrijkste is.



Dit! Ik hoor zo vaak dat de kat weg moet als baby er is want gedoe, vies, gevaarlijk, etc. Daar had je eerder aan moet denken denk ik dan. Ik krijg altijd complimenten hoe wij nog met kat omgaan (van dierenvrienden zonder kinderen); onze kat is nog steeds een belangrijk onderdeel van ons gezin en krijgt ook ruim voldoende aandacht. Dochter wordt "gestraft" als ze de kat irriteert, niet andersom.



Wat ik in het andere topic ook al zei: kat heeft onlangs voor het eerst uitgehaald naar dochter (niet heel hard hoor), en dat vond ik terecht. Dochter kneep kat, dat zijn dan de gevolgen voor haar.
quote:missesjn schreef op 15 november 2015 @ 21:13:

[...]





Dit! Ik hoor zo vaak dat de kat weg moet als baby er is want gedoe, vies, gevaarlijk, etc. Daar had je eerder aan moet denken denk ik dan. .



Inderdaad. Tijdens mijn zwangerschap kreeg ik ook de opmerking: Nu gaan de katten zeker wel de deur uit. Nee natuurlijk niet, eens in het gezin altijd in het gezin. Van de kraamzorg en cb kreeg ik juist te horen dat dieren in een gezin goed is voor een kind. Zowel qua gezondheid als ontwikkeling is het goed om huisdieren te hebben.



En ik vind het ook helemaal geen gedoe.
quote:AnDu schreef op 15 november 2015 @ 21:24:

[...]





Inderdaad. Tijdens mijn zwangerschap kreeg ik ook de opmerking: Nu gaan de katten zeker wel de deur uit. Nee natuurlijk niet, eens in het gezin altijd in het gezin. Van de kraamzorg en cb kreeg ik juist te horen dat dieren in een gezin goed is voor een kind. Zowel qua gezondheid als ontwikkeling is het goed om huisdieren te hebben.



En ik vind het ook helemaal geen gedoe.Precies, vind het belangrijk dat dochter opgroeit met een huisdier/huisdieren. Daar leert ze ook wat van! Het is nu inmiddels (ze is ruim 2) haar "taak" de kat eten te geven. Wat ze ook aan het doen is (vaak filmpje kijken rond die tijd), ze moet de kat eten geven. En dat doet ze ook altijd zonder morren.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad: eigen (hoog) plekje voor de poezen. Hier hebben we de box redelijk op tijd geplaatst, zodat ze konden wennen en steeds eruit gestuurd als ze erin wilden liggen.

De maand voor de geboorte weinig aandacht geven (door jou, man moetdat natuurlijk wel doen) en na geboorte heel veel met baby erbij. Dan associeren ze de baby met iets leuks (was tip van bevriende dierenarts).

Daarna wel voorzichtig zijn met de poezen en baby samen. Die beestjes zijn graaiende babyhandjes niet gewend. En een baby herkent de waarschuwingssignalen van de poes niet. Blazen vindt mijn baby superleuk. Maar de poezen moeten weinig van dr hebben hoor en blijven doorgaans op grote afstand.
Alle reacties Link kopieren
quote:ana_isabel schreef op 15 november 2015 @ 20:15:

Onze kat liep gewoon weg als hem de herrie van babygehuil niet aanstond. Verder liet ik hem in het begin niet alleen bij de kleine. Pas toen zoon sterk genoeg was om zelf om te rollen of af te wenden, mocht kat gewoon altijd erbij. Ik was bang dat de kat voor warmte op de baby zou gaan liggen. En gek genoeg zijn er bijna geen katten die dat doen. Wel er bij liggen maar meestal dan nog zo dat ze de baby ondersteunen dus tegen de rug.

De eerste weken kwamen mijn katten niet eens in de buurt. Pas met een maand of 3 begon poes contact te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Glinstering schreef op 15 november 2015 @ 20:24:

Ballonnen of alufolie, dat is een goeie. Zou ik nooit aan gedacht hebben. En dan al eerder beginnen om te oefenen? Hoog plekje voor kat is ook een goede tip, ga ik eens naar op zoek.

Kunnen katten ook jaloers worden zoals je bij honden wel eens hoort?



Nee katten kunnen niet jaloers worden. Dat is een menselijke interpretatie van hun gedrag.



Over katten en baby's:

http://www.licg.nl/12j/pr ... e-komst-van-een-baby.html
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor de reacties. Kan zeker wat met de tips en voorbereiding. Verder moet ik het maar aankijken en zien hoe get gaat. Ga zeker mijn best doen katten voldoende aandacht te geven de eerste tijd. Zijn mijn alles en maken nu echt deel uit van het gezin!
Alle reacties Link kopieren
Cestoda, bedankt voor de link! Staan veel interessante tips en weetjes op waar ik iets mee kan
Ik lees even mee. Over een half jaar heb ik een kat van 1 jaar een een baby. En kat luistert nergens naar, dus ik heb het eerlijk gezegd een beetje opgegeven om hem ie-de-re keer van het aanrecht te halen als we aan het eten zijn . Soms sluiten we hem dan maar op in een andere kamer.



Hoe dat zo meteen zal gaan met de baby weet ik niet. Maar kat is nu eigenlijk nooit boven zonder dat wij daar zijn. Dus in de kinderkamer zal 'ie niet snel komen. Ik zou me meer zorgen maken om de box. En tzt het feit dat kind niet in/met de kattenbak moet gaan spelen.
quote:ana_isabel schreef op 15 november 2015 @ 20:15:

Onze kat liep gewoon weg als hem de herrie van babygehuil niet aanstond. Verder liet ik hem in het begin niet alleen bij de kleine. Pas toen zoon sterk genoeg was om zelf om te rollen of af te wenden, mocht kat gewoon altijd erbij. Ik was bang dat de kat voor warmte op de baby zou gaan liggen.



Die van mij vonden baby eng en er werd met een grote boog omheen gelopen, erop liggen zullen ze echt niet snel doen, hooguit ertegenaan.

Hier helpt aluminiumfolie erg goed voor plekken waar ze niet mogen liggen.Box had ik al iets eerder staan en alluminiumfolie erin. Zelfs toen dat er al een half jaar uit was waren ze nog panisch van dat ding.

Kattenbak staat hier in de keuken, zodra baby kon kruipen geleerd dat hij niet in de keuken mocht, luisterde hij niet, traphek dicht (kiddyguard hekje in de toog tussen kamer en keuken, dus zit niet in de weg als het niet nodig is)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven