Wel of geen hond?

15-11-2015 11:06 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb als kind en nu nog steeds altijd al een hond gewild. Ik ben dol op dieren, elke hond die ik zie wil ik aaien. Ik heb katten en daar ben ik dol op maar ik mis nog steeds een hond die lekker overal mee naartoe gaat, mee naar het strand of het bos. Ik ben zwanger en zou het leuk vinden als mijn kind opgroeit met dieren, de katten, maar toch ook een hond. Om mee te knuffelen, als maatje maar ook om wat verantwoordelijkheid te leren. Maar ik twijfel nog... Een hond is toch anders dan een kat, heeft meer zorg nodig, moet uitgelaten worden en kan niet lang alleen. Ik ga 3 dagen werken, 4 dagen kan ik voor de hond zorgen. Mijn man gaat 1 dag minder werken dus dat is de 5e dag. Dan blijven er 2 over. Dan zijn ouders en schoonouders hier in huis. Schoonouders zullen hem eten geven maar verder niets. Mijn ouders zullen gem verzorgen, mee spelen en uitlaten. Dat vinden ze geen probleem en ook leuk. Voor die ene dag zouden we iemand uit de buurt kunnen vragen.

Dan het ras, veel verder dan dat hij goed met kinderen moet zijn kom ik niet. Ik vind lange wandelingen leuk en die zullen we zoveel mogelijk doen maar soms misschien toch ook een korter rondje. Wat het meest past is een golden retriever of labrador. Misschieb kennen jullie nog rassen die minder bekend zijn maar ook zouden passen. Niet te groot ( maar geen kleine hondjes) en moet met katten kunnen.

Dan nog de overweging in hoeverre ik mijn katten niet tekort doe. Zij zijn zo gewend met zijn tweetjes, straks komt er al een baby bij. Ik zou het heel zielig vinden als zij zich door de hond niet fijn meer voelen thuis. Ik heb een best stressgevoelige kat.

Mijn man is nog het meest bang voor de geurtjes in huis. De katten ruik je niet. Maar vrienden met honden hebben eigenlijk allemaal een stinkhuis, echte hondenlucht. Zijn er dingen die je daar tegen kan doen? Zijn er nog andere overwegingen die ik mee kan nemen? Financieel moet geen probleem zijn. Buffers om bij ziekte de nodige zorg te kunnen bieden zijn er. Ook oppas bij weekendje weg oid is achter de hand.

Dit is toch wel een andere aanschaf als een kat. Ik wil graag alles goed afwegen. Bedankt alvast
Alle reacties Link kopieren
Je had eerder beter niet aan die katten kunnen beginnen maar al meteen aan een hond.
Alle reacties Link kopieren
Iones, ik zou mijn katten toch niet willen missen. Een hond ging toen helaas nog niet ivm woonruimte en beiden fulltime werken. Nu zijn we verhuist, hebben we een ruime tuin en zijn er meer mogelijkheden qua tijd.
Alle reacties Link kopieren
Je zult ondervinden als je t.z.t. ooit een hond hebt, dat het contact met een hond intenser is. Een hond reageert meer op jou, omdat een hond net als een mens een roedeldier is. En voor roedeldieren is het welzijn van de anderen in de groep belangrijk voor het eigen welbevinden en daardoor ontstaat er meer interactie. Daarnaast kun je met je hond meer ondernemen, actief samen dingen doen.

Als je jongste kind een jaar of 3 is en wat ze de `tropenjaren` noemen voorbij zijn, lijkt het me leuk voor jou om aan een hond te beginnen. Dan kun je wat meer met de hond samen doen.
Alle reacties Link kopieren
Dat klopt inderdaad, dat is ook wat ik nu nog mis. Mijn katten zijn geweldige knuffelaars en af en toe lopen ze een stukje mee naar de winkel maar ik mis toch wat jij schrijft. En de hond lekker mee en samen spelen met kind. Ik denk zeker dat hij er gaat komen maar inderdaad beter eerst de tropenjaren afwachten. Ondertussen elke hond die ik tegenkom lekker knuffelen
quote:Maechtje schreef op 15 november 2015 @ 11:33:

[...]





Met een asielhond weet je meestal beter wat je in huis haalt. Het asiel kan je wat over het karakter vertellen. Met een pup weet je dat nooit. Anderzijds zie je inderdaad niet veel labradors of retrievers in het asiel, maar staar je daar vooral niet blind op. Wij hadden vroeger een vuilnisbakkenrasje uit het asiel (dalmatiër x onidentificeerbaar iets) en dat was een schat van een beestje



Als jarenlang labrador-baasje kan ik je meteen van die illusie afhelpen: nee, dat lukt je niet Een kat die in de regen heeft gelopen heeft vieze pootjes en gaat zichzelf eerst uitgebreid schoonlikken. Een labrador die in de regen heeft gelopen heeft in plassen gerold, gegraven, is in de plaatselijke sloot gesprongen en is, als je pech hebt en je hond lijkt op die van ons, ook nog in een koeienvlaai of dood dier gerold. Die is dan moe en vies en vrolijk en wil naar binnen en op jouw mooie witte stoffen bank een dutje doen. Zo'n hond was je niet even zo maar af, geloof me!Wij hebben een labrador x appezeller sennen en dat beest is exht een ijdeltuit. Zij wast haar poten altijd net zolang tot ze wit zijn. Nu heeft ze ouderdoms vlekken en die blijft ze ook wassen omdat ze denkt dat dat vies is. Dus het verschild echt per hond hoe vaak die zichzelf schoon maakt
Wij hebben nu twee honden (oudje en pup) en qua stank valt het wel mee. Als de honden hebben liggen rollen en de stank wordt te erg krijgen ze een douchebeurt.



Wel grappig dat ik katten vaak vind stinken
Alle reacties Link kopieren
Maar van retrievers is bekend dat het smeerpijpen zijn. Een plasje water of modder en ze gaan er languit in liggen, zomer en winter. Het zijn nu eenmaal honden die water ontzettend leuk vinden, daar zijn ze op gefokt. En daarom zeg ik heel eerlijk dat zo´n hond niets voor mij is, terwijl het ontzettend leuke honden zijn die niet gecompliceerd zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn ook op zoek gegaan naar een hond die jij in gedachte hebt nog een tip voor een ras misschien is een drentsche patrijshond leuker als een lab of golden bij deze 2 rassen kamp je heel vaak met doorfok en problemen met in beweging houden van het beestje de Drent daarintegen is heel energiek wil Veel beweging maar is super met kinderen nu hebben wij 2 weken geleden te horen gekregen dat wij een drentje in huis krijgen binnenkort. maar ga eens kijken of dit ras ook bij jou past😉
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven