Aankoopmakelaar is pseudo verkoopmakelaar?! (Beiden NVM)

15-11-2015 05:54 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Jazeker, probleem is dat er zwaar samenhangende belangen zijn. Vaak is het een 1-2-tje.

Zelf een huis gekocht (voor het eerst) met aankoopmakelaar. Wat mij opviel:



- Snel, snel, er wordt flink vaart achter gezet.

- Hoge taxatie van het huis door aankoopmakelaar.

- Vraag naar keuring Vereniging Eigen Huis wordt ontraden, of anders na de koop(!).

- Bij 2e bezichtiging huis blijft de verkoopmakelaar in de auto (?) en het huis wordt vol lof aangeprezen door aankoopmakelaar. Alles is goud wat blinkt.

- Het bij het huis behorende ‘inlichtingenformulier’ hoefde volgens de aankoopmakelaar niet ondertekend te worden.

- Er wordt weinig gevraagd naar zaken zoals hypotheek, of andere zaken die het huis voor de oude/nieuwe eigenaar minder of meer interessant zouden maken of bij aankoop interessant zouden kunnen zijn.

- ‘Bouwkundige keuring’ stelt erg weinig voor.

- Hoog bieden door aankoopmakelaar zodat de koop door gaat.



Waarom zou u zeggen, er is immers iets van bonus / provisie als de aankoopmakelaar een lagere prijs bedingt. Dat is zo. Maar gemiddeld een 5% (CBS) afdingen is standaard en daar wordt vaak al 10% over gerekend. Dus hoog bieden heeft voor de aankoopmakelaar zin, die 10 % + het basistarief van ca. 500,- - 750,- zijn belangrijk.



Als het gaat om een huis van 2 ton heb je het toch over 675,- basistarief + 1000,- = 1675,- vaak excl. BTW = 2026,75,- incl. BTW. En aankoopkosten kun je niet van de belasting aftrekken(!). Voor die extra 100,- laat de aankoopmakelaar echt het huis niet schieten. Op naar de volgende! En iedereen mag dit doen, cursus niet vereist.



P.S. Ben blij met mijn huis, maar neem nooit meer een aankoopmakelaar. Dit omdat en aankoopmakelaar naar mijn smaak meer verstrengeling heeft met de verkoopmakelaar dan met de koper van pand.



Tip: neem een ervaring allround klusser / bouwkundige mee bij de 2e bezichtiging.
Nou, n=1, dat moet genoeg zijn
Alle reacties Link kopieren
Je hebt gewoon een slechte aankoopmakelaar gehad.

(Bij ons was zelfs de verkoopmakelaar helemaal vóór een aankoopkeuring door VEH.)
Alle reacties Link kopieren
Nee is maar drie letters.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf mijn huis gekocht nooit spijt van gehad.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
De aankoopmakelaar die mijn ouders hebben gebruikt was een prima man. Dus herken dit niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het gelukkig ook niet, had een goede aankoopmakelaar. Wat vervelend dat het bij jou zo is gegaan!
Ach, als die makelaar bijvoorbeeld al ruim een jaar met jou huizen bezichtigt, of je zoekt in Amsterdam, dan snap ik het wel. In het eerste geval heb je al meer dan genoeg waar gehad, in het tweede geval wordt het huis voor je neus verkocht aan iemand die wel snel handelt.
Alle reacties Link kopieren
Heb je dit ook besproken met de aankoopmakelaar? Vooraf geen duidelijke afspraken gemaakt en aangegeven wat je verwacht?



Hier gaan klagen lost niets op. Ik zou dit doen bij het desbetreffende makelaarskantoor.



Je hebt kennelijk geen goede aankoopmakelaar gehad. Ik heb een totaal andere ervaring, en was erg blij met onze aankoopmakelaar. Ze was haar geld dubbel en dwars waard.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Wat een onzin. Je moet gewoon goede afspraken maken, en iemand er op aanspreken als hij zich daar niet aan houdt. Waarom laat je in vredesnaam toe dat een aankoopmakelaar in de auto blijft zitten tijdens een bezichtiging? Wat moet hij daar dan uberhaupt nog, taxichauffeur spelen??

Ik heb mijn eerste huis met makelaar gekocht. Ja, dat kost geld. Maar dat was het mij waard omdat ik heel onzeker was over hoe alles moest etc. Nu was er iemand die dingen voor me regelde, die ik kom bellen met vragen. En dat was voor mij het geld waard. Bij mijn tweede huis heb ik geen makelaar meer gebruikt (maar mijn vader ). Toen had ik die hulp niet meer nodig. Maar ik heb er zeker geen spijt van dat ik het de eerste keer wel heb gedaan. De rust die het me toen gaf, was het geld waard.
Alle reacties Link kopieren
Nou was destijds deze aankoopmakelaar de enige die in mijn contreienen die aankoop puur deed, dat zei hij zelf ook. Nu zijn ze te over. Wij wilden graag het huis, en wij zijn met de zelfde aankoopmakelaar niet naar andere huizen wezen kijken. CDA-er Bleker zei altijd 'achteraf kijkt men een koe in zijn kont'. Dat is hier zeker het geval. Maar goed we hebben van te voren een goed gesprek gehad, en je mag toch verwachten dat een aankoopmakelaar ook de juiste vragen aan mij vraagt. De vraag 'Wat vind je negatief aan het huis, waarmee ik kan onderhandelen', zou voor mij een logische vraag zijn.



Andere kant van de medaille is inderdaad dat wij graag dit huis wilden hebben en er ook andere omstandigheden mee speelden waardoor ik wat versneld een huis wilde. Haastige spoed....



Verder blijf ik er bij dat de verstrengeling van belangen van aankoopmakelaar en verkoopmakelaar erg groot zijn. De aankoop cq. verkoop op zich is veruit de grootste winst, en dat weten beiden goed.
Alle reacties Link kopieren
Welk jaar praat je over?



En waarom heb je deze makelaar tijdens het proces niet terecht gewezen en/of er achteraf een klacht over ingediend?
Alle reacties Link kopieren
Bijzonder ook dat je je na al die tijd nu opeens aanmeldt op het Vivaforum om je verhaal te vertellen.
Alle reacties Link kopieren
Beste Beeldig,



Voor de eerste keer een huis kopen is erg spannend, en je neemt niet voor niets een aankoopmakelaar, dus met andere woorden je leunt aardig tegen hem of haar aan. Dat is volgens mij de bedoeling. Er is geen forum aangaande hypotheek, huis of makelaars. Wel heb ik eerst Vereniging Eigen Huis gemeld wat ik vond (en dan meer specifiek). Zij 'zouden het naar desbetreffende afdeling sturen'.

Ik heb het eerst maar laten bezinken, ik vind het niet kies uit een emotie abuis te handelen. Vandaar dit verhaal nu op een Viva forum. Ik wil graag anoniem blijven, maar laten we zeggen dat 1-2 jaar geleden er nog weinig specifieke aankoopmakelaars waren. Je ging dan naar een verkoopmakelaar die in dit geval voor jou het huis aankocht. Nu de markt aantrekt struikel je er over. En je hoeft geen enkele opleiding (meer) te volgens, als ik het wel heb kan iedereen zo aan de slag. Omdat het zo'n goudmijntje is, is er nu te kust en te keur een aankoopmakelaar te vinden...



Peter
Alle reacties Link kopieren
Elders: aankoopmakelaar...
quote:Beeldig schreef op 17 november 2015 @ 02:40:

Bijzonder ook dat je je na al die tijd nu opeens aanmeldt op het Vivaforum om je verhaal te vertellen.Dit.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan je niet vertellen hoe blij ik ben dat ik een aankoopmakelaar in de hand heb genomen. Dat heeft me een hele hoop geld en ellende bespaard en ook nog eens mijn droomhuis opgeleverd, dat ik anders misgelopen zou zijn.



En die vraag lijkt me vrij onzinnig, dat weet die makelaar beter dan jij dus dat hoeft hij echt niet aan jou te vragen.
Spreuken 18:2
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je uberhaupt een specifieke aankoopmakelaar willen? Wat is er mis met een gewone makelaar (dus een die aan en verkopen doet)? Het is niks nieuws dat je een eigen makelaar meeneemt naar een bezichtiging, alleen nu zijn er blijkbaar mensen die specifiek het een of het ander doen.
quote:nausicaa schreef op 20 november 2015 @ 15:40:

Waarom zou je uberhaupt een specifieke aankoopmakelaar willen? Wat is er mis met een gewone makelaar (dus een die aan en verkopen doet)? Het is niks nieuws dat je een eigen makelaar meeneemt naar een bezichtiging, alleen nu zijn er blijkbaar mensen die specifiek het een of het ander doen.
Alle reacties Link kopieren
Als je officieel aankoopmakelaar in de hand hebt mag die niet taxeren. Die moet onafhankelijk zijn. Als de bank wist dat dit jouw aankoopmakelaar was, was de taxatie niet goedgekeurd.



Daarnaast bouwkundige keuring laat je niet doen door makelaar maar door een bouwkundige.



Ik denk dat je naast de verkeerde aankoopmakelaar, ook te weinig research hebt gedaan. Je verwachtte meer dan ze kunnen en voor staan.
Alle reacties Link kopieren
quote:nausicaa schreef op 20 november 2015 @ 15:40:

Waarom zou je uberhaupt een specifieke aankoopmakelaar willen? Wat is er mis met een gewone makelaar (dus een die aan en verkopen doet)? Het is niks nieuws dat je een eigen makelaar meeneemt naar een bezichtiging, alleen nu zijn er blijkbaar mensen die specifiek het een of het ander doen.



Makelaars kunnen vrijwel altijd ver- en aankopen. Is maar net waar je ze voor inhuurt. Als je aankoopmakelaar hebt, betekent het niet dat het niet de verkoopmakelaar van Andere woningen kan zijn.



Voordeel van aankoop (dus de pet die de makelaar dan op zet) is dat ze als het goed is jouw belangen behartigen. Maar het blijft een zakelijke overeenkomst dus hij denkt ook aan zichzelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:miss011 schreef op 20 november 2015 @ 17:56:

[...]





Makelaars kunnen vrijwel altijd ver- en aankopen. Is maar net waar je ze voor inhuurt. Als je aankoopmakelaar hebt, betekent het niet dat het niet de verkoopmakelaar van Andere woningen kan zijn.



Voordeel van aankoop (dus de pet die de makelaar dan op zet) is dat ze als het goed is jouw belangen behartigen. Maar het blijft een zakelijke overeenkomst dus hij denkt ook aan zichzelf.Dat bedoelde ik juist, de meeste makelaars doen beide. Maar TO heeft het er over dat een 'echte' aankoopmakelaar zeldzaam was, moeilijk te vinden enz. Daar reageerde ik op.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 15-04-2016 20:47
Reden: spam
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven