Auto kopen, waarop letten?

07-06-2007 22:02 4 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb afgelopen maandag mijn rijbewijs gehaald, yeah! Nu wil ik graag een leuke kleine auto kopen. Mijn budget is zo ongeveer 1500 euro (niet meer) en denk aan een Renault Twingo. Ik heb er een paar op marktplaats gezien en er waren er een heleboel voor die prijs, alleen zijn ze van '93 of '94. Ik belde mijn vriendin en die zei dat dat best oud is. Ik heb helaas geen man/vrouw in mijn omgeving die verstand heeft van auto's wie ik advies kan vragen, dus ik vraag hier maar waar ik op moet letten als ik een auto wil kopen. Alvast bedankt voor de reacties.
Ik heb een positief vooroordeel over Renault Twingo:)



Kassa 3 besteedde 29 mei aandacht aan het fenomeen auto kopen.

Je kunt het fragment bekijken en/of de tips lezen op hun site. Ze gaan er wel vanuit dat je bij een garage koopt en een deskundige meeneemt.

[url=http://omroep.vara.nl/Aflevering_detail.1845.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=2006&tx_ttnews[backPid]=1833&cHash=5f734474e4]link[/url]
Alle reacties Link kopieren
Deze lijst geldt voor iedere auto die nog gekocht moet worden.





Iemand met een dik gevulde portemonnee zal de auto kopen die hij leuk vindt, en deze elke keer naar de garage brengen als er wat kapot is, of als er onderhoud moet plaatsvinden. Dat zal het probleem niet zijn. Moeilijker wordt het als je weinig geld hebt, je om moet zien naar oudere auto’s, en waar je zelf wat aan moet doen qua onderhoud. Dat is geen bezwaar, het kan zelfs een hobby worden.

OP het Viva forum zijn vooral jongere vrouwen met nog geen gigantisch inkomen. Ik neem dus aan dat topicopenster een oudere auto wil, en waarschijnlijk zo goedkoop als mogelijk haar auto wil onderhouden. Ga dan als volgt te werk:

 



Kijk goed rond in het verkeer en op internet wat je een leuke auto vindt.

Heb je iets gevonden? Verzamel van dat type auto zovel mogelijk exemplaren. Ik weet er niks van, maar er zijn mensen die een spreadsheet maken, daar moet dan instaan: Merk en type, kenteken, cilinderinhoud, aantal deuren, leeftijd, aantal kilometers, hoeveel versnellingen, accessoires.

Als je het kenteken weet en de kilometerstand, kan je bij een garage of de ANWB vragen of deze stand klopt. Als je bij een garage koopt, kunnen ze het zelf voor je doen. [fgcolor=#0000ff]www.autopas.nl[/fgcolor]

Koop je een jonge auto, dan kan je in de ANWB BOVAG koerslijst kijken of de prijs klopt. Deze lijst is er alleen voor auto’s tot en met 9 jaar oud. [fgcolor=#0000ff]http://www.anwb.nl/autokoerslijst/controller[/fgcolor] Alleen voor ANWB leden in te zien (maar heel veel mensen zijn dat, vraag anders even het pasje van vader, moeder of buurman). OP een auto van meer als €4500,= kan je bovag garantie krijgen, dan heb je 6 maanden garantie op verborgen gebreken. Helaas zijn dit wederom zaken die om de hoek komen kijken bij duurdere auto’s.

Is er een typeclub van de door jou begeerde auto? Dan heb je een club mensen achter je staan die veel van deze auto weten en je kunnen helpen met onderdelen of reparaties. Het kan ook erg gezellig zijn, ze maken vaak voorjaarsritten, houden een concours d’elegance (voor de iets tuttiger automobiliste), of houden sleutelmiddagen. Een zware aanrader om een auto te kopen met een club erachter. Op google zoeken op type auto plus club (bijvoorbeeld Citroen BX club).

Is er een Haynes boek over jouw type auto? Zoeken op [fgcolor=#0000ff]www.haynes.co.uk[/fgcolor] op merk en type. Wederom een zware aanrader als er over jouw type auto een boek te koop is.

Het cliché is waar: Japanse auto’s zijn kwalitatief superieur. Een Peugeot 205 is ook een aardig klein autootje.

Laat je auto bij een ANWB keuringsstation keuren. Geen gelul accepteren als “mijn auto’s zijn zo goed, die hebben geen keuring nodig”. Of “vertrouw je me niet?” Geloven is zilver, zeker weten is goud. Voor info en afspraken bel je met 0800 - 099 88 88.

Als de prijs goed is, de keuring goed is uitgevallen, en je bent niet te beroerd om je handen te laten wapperen, dan kan je voor een klein prijsje leuk autorijden. Ik heb nog een tip voor avonturiers:

LPG is boven de 12.000 kilometer interessant. Diesel boven de 16.000 kilometer. Maar dames, in oudere diesels kan je vaak zonnebloemolie in de tank gooien, en lekker gaan rijden. Zonnebloemolie kost €0,36 cent de liter, diesel (meen ik) €1,12. Dat is dus flink besparen, en minder milieubelastend.
Het autoprogramma op Radio Noord raadt als "goedkoop wagentje" altijd de Toyota Starlet aan. Die schijnt alleen maar voor de APK naar de garage te hoeven. Praktijkervaring heb ik er zelf niet mee, maar mijn broertje was er heel tevreden over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven