Welk kledingstuk ben jij aan het maken?

06-03-2012 09:46 1932 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit op naailes en ben er erg enthousiast over! Ik koop stofjes en speur Knipmode en Burda's af naar leuke kledingstukken om te maken!!!



Het lijkt me leuk om hier te schrijven over wat je aan het maken bent, welk stofje je gebruikt, waar je mooie/leuke/goedkope stoffen kunt kopen etc.
Alle reacties Link kopieren
Mooi! Zier er ook uit als een heerlijk vest!
Alle reacties Link kopieren
Dat is t ook echt ja. Van de week naar mijn werk aangehad en veel complimenten.

Maar op de foto komt ie wat lomp over, maar is een dunne stof niet goed mee beweegt
Alle reacties Link kopieren
Leuk vest Mirjam! Ben ook altijd dol op vesten, lekker over een shirtje of jurkje heen.



Ik ben weer bezig geweest voor de lingerie cursus. Bh is zo goed als klaar. Leuk geworden, al zeg ik het zelf. Deze week thuis ook nog maar eens aan de slag. Nog 1 dag te gaan.
some of the best moments in life are the one's you can't tell anyone about
Alle reacties Link kopieren
quote:Beeldig schreef op 04 november 2015 @ 15:04:

Ook als het vier maten groter is? En zit er geen verschil tussen de kleine kindermaten en de grote, qua bouw?

Ja daar zit wat verschil in. Maar heb je geen patroon met verschillende maten? De kleinste en de grootste op één stuk papier overtrekken. Dan het verschil daar nog eens bij tekenen. En goed opletten hoe het loopt.

Moeilijk uit te leggen in schrift.



Oranje is de kleinste maat, zwart de grotere maat. Dan teken jij groen. En daarna gewoon na meten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mirjam82 schreef op 13 november 2015 @ 23:08:

Vest is klaar.

Niet echt beste foto



[afbeelding]Leuk!
Alle reacties Link kopieren
quote:Beeldig schreef op 04 november 2015 @ 15:17:

Oh en ik zou graag weten hoe dan. Is het een digitaal patroon toevallig?
Alle reacties Link kopieren
Btw, de tekening is nogal knullig. Was ff snel en mijn tekenbord is niet aangesloten (weet niet zo snel waar dat ding is trouwens )
Ik kreeg deze tip binnen op facebook van een Belgische naaiclub. Inplaats van patroonpapier, een puinzak gebruiken om een patroon te tekenen/

Ik heb een rol puinzakken gehaald bij action, ligt bij het klussengebeuren (verf,hamer,) los gehaald en ik heb met ballpoint patroon over getekent van het radarblad.

Werkt uitstekend, lijntjes zijn goed zichtbaar door het plastic heen, scheurt niet zo snel als patroonpapier.

Nog een voordeel, het verschuift niet zo gauw op papier en stof
Alle reacties Link kopieren
Patronen die ik vaker gebruik of basis die ik wil houden doe ik plakband om de randjes. Sommige patronen zijn te groot of te lang voor een puinzak. Maar je kunt dat plastic ook op rol kopen volgens mij



Over tips.. Mocht je flubberstof hebben (vitrage, organza) Spuit je spelden in met goedkope haarlak. Dan blijven ze beter in de stof zitten.
Vraagje, ik wil graag een vest maken uit Knippie 4 van dit jaar.



Nu zag ik dat je de Knippie kan nabestellen, maar de verzendkosten bedragen ¤3,-.



Het patroon is ook te bestellen als pdf. Iemand ervaring daarmee? Hoe ziet het er dan uit? Net als op de partroonbladen en hoe print je dat uit? moet je dan allemaal a4-tjes aan elkaar plakken?
Alle reacties Link kopieren
Smart - mijn pdf patronen : openen, doorlezen (100% print of andere schaal, altijd ff checken) dan alle bladzijden met patroondeel uitprinten (niet de werkbeschrijving, zonde van t papier) en aan elkaar plakken, dan krijg je 1 groot patroonblad. Sommige pdf bestanden kun je selecteren op maat, bv kies je maat 116, dan print je alleen die maat uit en is gemakkelijker uitknippen erna. Op 1 vd patroondelen stata er meestal een test vierkantje van bv 5 cm bij 5 cm, die bladzijde kan je eerst uitprinten en nameten of de schaal idd klopt.



Hier al eentijd niks genaaid want gewoonweg geen tijd, en nu zijn mijn machines al met de verhuizers mee... Volgend jaar weer! (3 rgte dozen stof mee ook, dus kan lekker vooruit straks :-) )
Bedankt voor je uitleg, Emka. Zo heb ik ook een patroon van droomfabriek blogspot uitgeprint. Zelfde principe.



Veel succes met verhuizen!
Alle reacties Link kopieren
En, iedereen druk bezig om alles af te krijgen voor kerst?

Hier wel, mijn kerstjurk is bijna klaar, zoompje en knopen en dan kan hij aan :-)

Nog even de lingerie afmaken en manlief heeft wat uit te pakken deze kerst, al pas ik niet onder de boom

Komende weken 2 minder werken, dus mooi de tijd om nog even achter de naaimachine te kruipen!
some of the best moments in life are the one's you can't tell anyone about
Ik ben nu met een jurk voor de Kerst bezig, ondertussen voor mijn kleindochter een Frozen jurk genaaid en mij kleinzoon wilde dolgraag een oranje tuinbroek met reflectorstrepen.

Nu wil mijn kleindochter ook leren naaien, het eerste poppenjurkje is samen met haar genaaid.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet speciaal voor kerst genaaid. Ben wel lekker bezig de laatste tijd. Jurkje voor dochter, vest voor zoon en ben nu bijna klaar met een colbertjasje voor mezelf. Alleen de knopen en knoopsgaten nog.

Nu twee weken vakantie dus ik op aan aardig wat nieuwe projecten te kunnen beginnen!
Hier een beginnend naaister. Ik lees mee!
Ik ben bezig met een vest voor dochterlief. En heb een shirt liggen waar ik de halsboord nog van af moet maken.



Wil graag een jurkje voor mezelf maken maar moet nog stof halen. Een a lijn jurkje staat het beste maar vind het lastig om een goed patroon te vinden. Heb heel veel patronen maar nog niet hèt patroon voor mijn gevoel.
Alle reacties Link kopieren
@Taxxi, welkom! Zit je op les of ben je zelf begonnen met proberen?



@Smart, in de my image van afgelopen herfst stond, vond ik, een hele leuke. Viel ook heel mooi.

In de knip van januari staat er ook 1.



Hier zo nog eerst een paar koffie drinkers en daarna gaat de machine nog even aan.
some of the best moments in life are the one's you can't tell anyone about
Dankje yesyes123!

Ik zit niet op les. Oma heeft mij als kind zijnde wel eens iets laten oefenen, en ik wilde weten of ik dit nu verder kon ontwikkelen. Ik heb destijds les aangevraagd hier in de buurt maar kreeg vreemd genoeg geen reactie. Ik ben dus zelf maar begonnen, eerst met tips van schoonmoeder, daarna aan de hand van fora met tutorials en youtube filmpjes.



Ik ben inmiddels wat kussenslopen (ook met ritsen) en beginnerstasjes verder en heb toen een patroon gekocht voor een shirt, puur om te kijken of dat wat voor mij was. Ik heb tot mijn blijdschap inmiddels twee shirts in elkaar kunnen zetten en ben nu aan het kijken of ik een stapje verder kan gaan door een iets moeilijker kledingstuk, wat weet ik nog niet precies.



Maar fijn om mee te kunnen lezen met ervaren naaisters, tips en tricks zijn welkom
Alle reacties Link kopieren
Leuk Taxxi. Eenvoudig beginnen en steeds een stapje moeilijker is vaak de beste manier!

Ik zit inmiddels 11 jaar ofzo op naailes, pas ook nog begonnen met een lingerie cursus. Echt even ontspanning om achter de machine te kruipen.

Heb vanmiddag het laatste van de lingerie afgemaakt, ik ben klaar voor de kerst :-)
some of the best moments in life are the one's you can't tell anyone about
Leuk joske, dat je je kleindochter hebt leren naaien. Zo heb ik het ook vroeger ook geleerd van mijn oma met een broekje voor een pop



Leuk dat het af is yesyes Lijkt me echt moeilijk lingerie.



Het enige wat ik genaaid heb laatste tijd is zo'n hanger voor in de auto, die je dan aan de stoel hangt zodat je er spullen in kan doen (voor m'n zoontje achterin). Vond het toch nogal een karwei, maar ik ben er blij mee!



Voor kerst krijg ik eindelijk een snijmat en rolmes
Alle reacties Link kopieren
Vraagje over stoffen. Jaren geleden waren er 2 stoffenwinkels bij mij in de buurt, maar tegenwoordig niet meer. Ik lees dat er stoffenbeurzen zijn. Stoffen kun je ook online kopen en natuurlijk op de markt. Waar halen jullie de meeste stoffen vandaan?
Markt, beurs en online. Nadeel met online bestellen is dat het heel erg anders kan uitpakken, bij een kraam of beurs zie je wat je koopt. Nadeel bij de kraam en beurs is dat je t soms niet vindt als je iets specifieks zoek, dus ik wissel om die reden af. Maar in het echt bekijken houdt toch mijn voorkeur
Alle reacties Link kopieren
Online is natuurlijk een gok. Maar stoffen kun je natuurlijk niet retouren of er moet een fout in zitten e.d. Is dat stoffenspektabel de moeite waard? Zijn er trouwens nog meer stoffenbeurzen?
Alle reacties Link kopieren
Lisa, ik ben gek op het stoffenspektakel. Er is van allee te krijgen, je kunt het zien/voelen en ook meteen bijpassende fournituren uitzoeken.

Ik heb hier ook niet een stoffenwinkel om de hoek dus sla meest flink in op het stoffenspektakel.

Ik heb tot nu toe 1x besteld via internet en dat was prima. Ik zit nu ook steeds te kijken omdat er best wel wat stofjes in de sale zijn.

Maat goed, ik wil ook niet meer een kast vol met stofjes hebben wat uiteindelijk niks wordt.

Ik wil er dus wel een duidelijk doel voor hebben. Ik naai vooral voor de kinderen en hun kasten zitten inmiddels best vol☺.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven