Muur met sierlijst - kleurgebruik?

23-11-2015 21:15 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een interieurdilemma. Misschien hebben jullie ervaring of ideeën:



Stel je een woonkamermuur voor, met ter hoogte van de bovenkant van de deur een sierlijst de hele kamer door. Daarboven nog een stuk muur (75cm ongeveer), en dan loopt de muur afgerond over in het plafond. Geen strakke hoek daar dus.



Mijn idee was om plafond en sierlijst in één kleur te verven (zelfde kleur als het deur- en kozijn hout, al het houtwerk is door die sierlijst met elkaar verbonden), en dan de muur in een andere kleur. Lekker rustig, twee tinten. Maar door die ronde hoek is er geen logische plek voor een 'knip'.



Vriend suggereert om alles boven de sierlijst één kleur te doen, en alles eronder een andere. Maar ik vond het idee van sierlijst en plafond dezelfde kleur juist zo rustig. Als je de sierlijst meeschildert valt íe weg. En zou het de kamer niet heel raar laag doen lijken? De kamer is zelf 280 hoog, met de sierlijst op 2 meter. Maar wat dan. Frogtape en toch muur en plafond scheiden? Of de muurkeur door laten lopen naar het plafond tot het sierrandje wat daar omheen zit?



Ik kan geen voorbeelden op internet vinden van een vergelijkbare situatie. En er is een reden dat ik nooit een interieur oververf als het eenmaal goed lijkt. Ik zie het niet voor me Jullie?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook plafond tot en met de sierlijkst in een tint doen. Niet te donker, dan lijkt je kamer ook niet kleiner.
Wij hadden in ons oude huis het plafond en de muur boven de lijst wit, de lijst en al het houtwerk licht grijs en de muur onder de lijst in nog lichter grijs. Dat werkte heel goed en oogde rustig en als een geheel. Aangezien er geen scheiding tussen muur en plafond is zou ik dat in een kleur doen anders ziet het er heel raar uit denk ik.
Plafond en muur boven lijst in het wit. Muur onder lijst n mooie kleur. Lijst ofwel wit ofwel in een tint donkerder als de muur. In ieder geval geen kunstmatige lijn maken met tape!
Alle reacties Link kopieren
En muur en plafond dezelfde kleur en de lijsten en het houtwerk in een andere tint? Wel een beetje bij elkaar passend, niet heel donker en heel licht.

Is maar een ideetje, geen idee hoe dat uit zou pakken in jullie situatie.
Alle reacties Link kopieren
Frogtape het raam uit. Duidelijk. Dank jullie voor de tips!



We zijn vrij conservatieve kleurgebruikers. We willen het houtwerk (kozijnen zijn al zo) in "zuiver"wit: RAL 9010, en dan de muur iets grijzig, RAL 1013. Kleur moeten we halen uit assecoires, het kleed etc, maar wat zouden jullie dan aanraden voor boven de sierlijst? Echt wit-wit misschien? Het lijkt me zo'n raar gezicht als het houtwerk en de muur/plafond erboven dezelfde kleur zijn, of valt dat mee omdat het ander materiaal is?
Ral9010 is toch gebroken wit, geen zuiver wit?
klinkt alsof je een prachtig huis hebt! sowieso, hoge plafonds, heerlijk!

ikzelf heb t altijd een beetje jammer gevonden als zo'n mooie verticale muur onderbroken wordt door een horizontale lijn.

misschien muur en plafond wit, maar de sierlijst (en het houtwerk) een hele zachte geeltint?

of plafond wit (dat in alle gevallen!), de sierlijst in een iets donkerder tint dan de kleur van de muur daaronder. en dan zou ik dat maar met 1 muur doen, niet de hele kamer rondom, als het ware.
Alle reacties Link kopieren
Roomwit volgens de ene site, zuiverwit volgens de anders site.. Ik probeerde jullie ook een voorbeeld te laten zien, maar als ik de kleurcode op internet invoer krijg ik wel tien verschillende kleuren te zien.. Maar een soort van gebroken wit inderdaad
quote:elein schreef op 23 november 2015 @ 21:35:

Frogtape het raam uit. Duidelijk!



Het lijkt me zo'n raar gezicht als het houtwerk en de muur/plafond erboven dezelfde kleur zijn, of valt dat mee omdat het ander materiaal is?dat denk ik ook! zeker als je hoogglans verf zou kiezen voor het hout, contrasteert dat mooi met het matte van de latex!
Alle reacties Link kopieren
Safari: ja dat vind ik eigenlijk ook, maar om nou zo'n detail uit een oud huis te slopen is ook weer zo wat. Betekent overigens wel dat alle hoge boekenkasten weg kunnen, maar goed, da's latere zorg.



9010 voor het houtwerk is wel een gegeven denk ik. De kozijnen zijn al in die kleur (buiten) en dat willen we zo laten. We hebben ook niet heel veel hersencellen meer over om goed na te denken over welke kleuren, want we zijn al bijna een jaar aan het renoveren, dus hoe simpeler hoe beter (en hoe meer kans op consensus tussen vriend "alles wit" en mij "ik wil niet in een ziekenhuis wonen" )
Alles in ral 9010 levert geen ziekenhuis op. Dat dacht ik ook altijd, maar op advies van de makelaar hebben wij in ons huis (dat te koop staat) een aantal muren nu ral9010 geverfd, en dat vind ik boven verwachting mooi.
quote:elein schreef op 23 november 2015 @ 22:18:

Safari: ja dat vind ik eigenlijk ook, maar om nou zo'n detail uit een oud huis te slopen is ook weer zo wat. Betekent overigens wel dat alle hoge boekenkasten weg kunnen, maar goed, da's latere zorg.



oei, nee, dat bedoelde ik niet! niet slopen maar koesteren, hoge boekenkasten ook asjeblief!

met horizontale doorbreking bedoelde ik: wat je krijgt als je het onderste deel van de muur schildert, niet de sierlijst.. die hoort in het huis, ik denk dat al die ornamentale details samen zorgen voor een prachtig samenhangend geheel, incl de lijsten waar je nu even de mooiste oplossing voor moet vinden.



ik reageer misschien wat hyper :-)

maar ik heb zelf in een huis uit 1900 gewoond waar alle sierplafond-ornamenten (mooi scrabble woord) uit waren gesloopt op de begane grond, op de eerste etage zaten ze nog wel. prachtig, en eeuwig zonde dat men het ooit gesloopt heeft..

vandaar dat ik nogal koesterig ben
Alle reacties Link kopieren
RAL 9010 lak heeft een heel andere glans dan RAL 9010 muurverf. Dat kun je dus veilig naast elkaar op zetten, zonder dat je bang hoeft te zijn dat de sierlijst in de muur "wegvalt". (Ben net zelf aan het schilderen geweest, ook alles met RAL 9010, dus ik zie het wel voor me. Letterlijk. )



Zeker als je hoogglans lak kiest is het contrast groot, maar ook bij zijdeglans zie je een duidelijk verschil in glans tussen muur en houtwerk.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook alles in ral 9010. Muren, plafond hebben we wel dezelfde verf gedaan. Maar omdat de muren een glasvezel behangmotiefje hebben en het plafond korrel stoort het niet. Houtwerk ook ral 9010, behalve de deuren die zijn lichtgrijs.

Heerlijk rustig maar geen ziekenhuis.
Alle reacties Link kopieren
Sierlijst moet je altijd wit laten, zodat deze mooi afsteekt tegen de kleuren op de muur. Door het contrast is het juist mooi.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven