Wel of geen auto kopen?

24-11-2015 16:30 44 berichten
Geen idee of dit de juiste pijler is maar hier toch maar mijn vraag geplaatst



Even mijn situatie schetsen :



Alleenstaande moeder, naar mijn werk is het ongeveer 30 minuten fietsen.

De school van de kinderen is ongeveer 7 minuten fietsen.

Winkelcentrum is ongeveer 15 minuten fietsen.

Familie is goed met het openbaar vervoer te bereiken

Openbaar vervoer is hier ook vlakbij en is lopend te bereiken.



Maar nu mijn dilemma, ik vind het helemaal niet erg om me fietsend/lopend te verplaatsten en alles is ook goed te doen binnen normale tijden maar nu het zo regent denk ik wel is zou het niet veel praktischer zijn om toch een kleine auto te kopen worden de kinderen niet zo nat (oke ze hebben een regenpak aan en eerlijk gezegd vinden mijn kinderen het helemaal niet zo erg) het is meer mijn gevoel zeg maar die het er moeilijk mee heeft.



Maar als ik naar de kosten van een auto kijk dan weet ik weer niet of ik dat er wel voor over heb, zo breed heb ik het nou ook weer niet.



Wat zouden jullie mij aanraden? Is een auto echt zo handig en fijn?
Ik heb een oud klein bakkie (tweede auto, we hebben ook een nieuwer groter bakkie)

Kostte 1000 euro. En als ik hem niet gebruik ben ik aan verzekering en alles miss eens 60 euro pm kwijt. Miss niet eens. Miss nog wel minder.

Ik rij kleine stukjes dus heeeeel veel benzine verbruik ik ook weer niet. Ik vind het heerlijk!! Ik hou van mijn karretje <3
Alle reacties Link kopieren
Als je het alleen doet voor de kinderen, omdat zij anders natregenen, dan zou ik het laten. Is wel een dure aanschaf voor iets wat de kinderen niet eens erg vinden.



Ik woonde vroeger ook verder van van lagere school en ging altijd lopend of fietsend. Ook als het regende. Ik kan mij niet herinneren daar ooit last van te hebben gehad.
Alle reacties Link kopieren
In welke budgetten/uitgaven zou je moeten schrappen en hoeveel moet je er dus daadwerkelijk voor laten?
Alle reacties Link kopieren
Als je een Toyota aygo duur vindt moet je er niet aan beginnen. Ik heb altijd kleine oude auto's gehad. Nu dus een aygo uit 2006 aangeschaft. Qua maandelijkse kosten echt niet duurder en qua onderhoud dus zeker goedkoper en enorm zuinig.
quote:thee schreef op 24 november 2015 @ 17:22:

In welke budgetten/uitgaven zou je moeten schrappen en hoeveel moet je er dus daadwerkelijk voor laten?



Budgetten waarin ik zou gaan schrappen zijn:



Kleding/zakgeld voor mezelf van 50 naar 25 euro

extra's (daar doe ik de leuke dingen van dit is bv incl sint cadeautjes) van 50 naar 25 euro

boodschappen van 300 naar 275



Dan heb ik 75 euro, maar ik weet niet of het voldoende is. En ik weet ook niet of ik het er voorover heb om te korten op dit budget voor een klein beetje luxe wat de auto ons zou geven
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt eigenlijk alsof je het prima redt zonder auto!



Ik heb er pas sinds kort één en moet zeggen dat een auto echt een luxeproduct is. Iets wat prettig is om te hebben maar waar je ook goed zonder kunt - in sommige gevallen dan. Zoiets als een tijdschriftabonnement oid maar keer honderd. Het brengt wel weer verplichtingen en kosten met zich mee. In mijn geval moet ik een paar honderd km reizen om familie en vrienden te zien maar anders, in geval van weinig geld, zou de auto het eerste zijn dat eruit ging.
quote:Dahlia74 schreef op 24 november 2015 @ 17:22:

Als je het alleen doet voor de kinderen, omdat zij anders natregenen, dan zou ik het laten. Is wel een dure aanschaf voor iets wat de kinderen niet eens erg vinden.



Ik woonde vroeger ook verder van van lagere school en ging altijd lopend of fietsend. Ook als het regende. Ik kan mij niet herinneren daar ooit last van te hebben gehad.Fijn te lezen dat jij je niet kan herinneren dar ooit last van te hebben gehad. Misschien maak ik me drukker dan nodig is
Auto's zijn wel prijzig! Ik gebruik de mijne wel vaak maar ik vind het erg duur, 70 euro verzekering, en 430 wegenbelasting per 3 maanden.

En dan nog reparaties e.d
Alle reacties Link kopieren
Als dat je budget is, zou ik het niet doen. 20 euro benzine vind ik al bar weinig, maar je ziet het als meevaller dat iemand anders 7 euro per 100 km kwijt is en jij denkt minder te rijden. Als die 13 euro het verschil maakt, heb je dus blijkbaar weinig speling in je financiën, en lijkt een auto me niet verstandig. Onderhoud is ook niet gratis, houd daar rekening mee. Ik zou dan in jouw situatie vooral het accent leggen op verantwoord omgaan met je geld, naar de kinderen toe ook een geweldige les!
Alle reacties Link kopieren
Voor Eur 75,00 per maand kan je geen auto rijden. En ej moet wel erg korte op budgetten die, wat mij betreft, al niet ruim zijn. Ik weet zeker dat jouw kinderen veel liever iets leuks (= waarschijnlijk luxe voor jou kinderen) krijgen voor sinterklaas dan dat ze nu met de auto naar school kunnen als het regent.
quote:apiejapie schreef op 24 november 2015 @ 17:42:

Als dat je budget is, zou ik het niet doen. 20 euro benzine vind ik al bar weinig, maar je ziet het als meevaller dat iemand anders 7 euro per 100 km kwijt is en jij denkt minder te rijden. Als die 13 euro het verschil maakt, heb je dus blijkbaar weinig speling in je financiën, en lijkt een auto me niet verstandig. Onderhoud is ook niet gratis, houd daar rekening mee. Ik zou dan in jouw situatie vooral het accent leggen op verantwoord omgaan met je geld, naar de kinderen toe ook een geweldige les!Daar heb je ook gelijk in, ik wil ook niet voor verrassingen komen te staan waardoor ik schulden krijg, nu red ik het prima en dat is erg fijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:aife schreef op 24 november 2015 @ 17:08:

[...]





Ik begrijp uit jou verhaal dat ik voor de benzine te veel reken? Ik dacht zo 20 euro kwijt te zijn per maand, maar 100 km rij ik niet zomaar weg met en auto per maandZoals ik al eerder zij ligt het verbruik anders als je lange stukken rijdt dan steeds korte stukken. Waar in dit voorbeeld voor EUR 7,00 100 km wordt gereden, wil dat niet zeggen dat je voor EUR 0,70 10 km kunt rijden.
quote:Dahlia74 schreef op 24 november 2015 @ 17:46:

Voor Eur 75,00 per maand kan je geen auto rijden. En ej moet wel erg korte op budgetten die, wat mij betreft, al niet ruim zijn. Ik weet zeker dat jouw kinderen veel liever iets leuks (= waarschijnlijk luxe voor jou kinderen) krijgen voor sinterklaas dan dat ze nu met de auto naar school kunnen als het regent.



Ik denk dat je gelijk heb.



Ik ga het niet doen, mijn kinderen weten ook niet dat ik een auto in overweging neem dus die worden gelukkig niet teleurgesteld
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet doen. Als niemand er last van heeft behalve je gevoel, dan zou ik mijn verstand laten spreken.

Als je het makkelijk kunt betalen is het een ander verhaal. Bij elke auto komen er ook nog jaarlijkse kosten aan de beurt en het vervangen van onderdelen kan soms ook behoorlijk in de papieren lopen (van mijn laatste rekening had ik op vakantie gekund).

Als wij krap zouden zitten, is de auto het eerste dat de deur uit gaat.
quote:Dahlia74 schreef op 24 november 2015 @ 17:46:

Voor Eur 75,00 per maand kan je geen auto rijden. En ej moet wel erg korte op budgetten die, wat mij betreft, al niet ruim zijn. Ik weet zeker dat jouw kinderen veel liever iets leuks (= waarschijnlijk luxe voor jou kinderen) krijgen voor sinterklaas dan dat ze nu met de auto naar school kunnen als het regent.+1
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden wel een auto vroeger ,maar moesten net zoals zoveel andere kinderen toch met de fiets naar school aangezien onze ouders werken waren. Dit beschouw je heus wel als normaal als kind, het is nu eenmaal zo.



Dus maak je daar zéker niet druk in ;)
quote:chentolove schreef op 24 november 2015 @ 18:07:

Wij hadden wel een auto vroeger ,maar moesten net zoals zoveel andere kinderen toch met de fiets naar school aangezien onze ouders werken waren. Dit beschouw je heus wel als normaal als kind, het is nu eenmaal zo.



Dus maak je daar zéker niet druk in ;)Dank je
voor die 75 pm die je uitspaart zou je misschien een keertje een auto kunnen huren zodat je met de kinderen een uitstapje kunt doen wat anders qua logistiek onhandig zou zijn.



Hoef je maar 1 maand krap te zitten, en mogelijk compenseert het je 'gevoel'
quote:Carmelia schreef op 24 november 2015 @ 18:11:

voor die 75 pm die je uitspaart zou je misschien een keertje een auto kunnen huren zodat je met de kinderen een uitstapje kunt doen wat anders qua logistiek onhandig zou zijn.



Hoef je maar 1 maand krap te zitten, en mogelijk compenseert het je 'gevoel' Dat is idd ook nog een idee

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven