Hoe maak je sfeer in je huis?

24-11-2015 15:10 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het lastig om mijn huis naar mijn zin te maken en ben ook wispelturig , dus verander regelmatig van accesoires.

Ik hou van kaarsjes kussentjes op de bank , plantjes. Maar ik vind het zo lastig om er een geheel van te maken waarvan je zegt , dat is sfeervol ! Of ik ben niet snel tevreden dat kan ook.

Wanneer vind jij iets sfeervol of heb je tips?
Haal om te beginnen je vitrage weg, die is echt killing voor elk interieur! En ook Leen Bakker-meubels kun je verven, ziet het er ook al gauw beter uit. Mooi vloerkleed (vintage, met bloemen, of juist effen) kan de vloer een handje helpen. En zorg ervoor dat niet alle meubels dezelfde kleur wit zijn, maar verschillende tinten wit, alleen dan werk ton-sur-ton. Hang een mooi kleed over de bankleuning, geeft ook warmte. Want alleen wit en roze is wel lastig. Doe er wat grijs of blauw bij, of juist dat oud-Engelse groen. Anders wordt/blijft het toch saai.
Inderdaad, meubels verven. Of verkopen via marktplaats en weer iets anders kopen via marktplaats.

Die vloer, tsja, ik kan niet in jouw beurs kijken maar als het je echt zo tegenstaat dat het heel de sfeer in huis verpest zou ik toch overwegen om er iets anders overheen te leggen.

Wij hebben hier twee dezelfde lampen hangen, dat is handig want dan hoef je die niet op elkaar af te stemmen.
quote:Isabela schreef op 24 november 2015 @ 17:10:

[afbeelding]Saaai
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 24 november 2015 @ 15:42:

Onlangs, gewone zaterdag, de boodschappen waren gedaan, manlief had een cake in de oven gezet en die stond inmiddels af te koelen, kop thee erbij en heel even was het leven helemaal geweldig. Of vorige jaar, kerstboom net opgetuigd, die stond in al zijn nieuwe glorie te pronken, kerstmuziek op de achtergrond en met een glaasje wijn naar de lichtjes en flonkerende versieringen kijken, die ik al zoveel jaren ken en die me dierbaar zijn. Ook zo'n moment dat je niet bewust kan creëren, maar dat er gewoon opeens is. En die avond kon niet meer stuk.Mooi omschreven! Heel herkenbaar.
.
Alle reacties Link kopieren
Accessoires in een sfeerloze ruimte zorgen niet voor sfeer; ze kunnen alleen een beetje toevoegen maar niet een ruimte transformeren vind ik.

De basis is kleur, licht en materiaal. Die kleur kan van alles zijn, ook met zwarte muren kun je een fijne sfeer neerzetten zolang het in je ruimte past. Licht betekent: functioneel licht waar nodig, sfeerlicht op de andere plaatsen. En materiaal is heel bepalend; strak hoogglans formica geeft een heel ander effect dan ruw hout. Zachte, natuurlijke materialen en afwisseling van texturen geeft over het algemeen een gezellig effect. Stoffering is daarbij belangrijk, omdat stof vaak grote vlakken inneemt en dus heel bepalend is. Denk aan vloerkleed, bank en stoelen, gordijnen.



Voorbeeld: veel wit, maar niet kil door het gebruik van zachte texturen (kleed, schapenvel, gordijnen die licht filteren) en hout(kleur): vloer, meubels.





Nog een voorbeeld.



Rechte kamer, niet gezegend met de schoonheid van een oud gebouw, en goedkope meubels (bank en boekenkasten volgens mij beide Ikea). Toch vind ik het sfeervol doordat het combineert met interessante voorwerpen (kleed, kunst) en meubels in een andere stijl die een mooi evenwicht zijn voor de moderne witte exemplaren.



Het hoeft helemaal niet perfect bij elkaar te passen; interieurs direct uit een catalogus kunnen wel mooi zijn maar doen vaak ook nogal 'bedacht' en onpersoonlijk aan. Als je alles in één keer nieuw koopt, is het moeilijk om het persoonlijk te maken. Krampachtig overal dezelfde accentkleur gebruiken vind ik eerder een onrustig effect geven dan dat het sfeer geeft.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Sfeer zit voor 80 % in jezelf.

Nergens te koop.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Dat laatste plaatje van tyche vind ik mooi. Wat me daar opvalt en wat ik zelf ook heb: een wat laag hangende lamp. Geeft meer sfeer aan je hoge plafond.
.
Alle reacties Link kopieren
Dat salontafeltje heb ik ooit gehad van het plaatje.

Vloerkleed ligt er , is idd lekker warm.

Ik zou echt nooit zonder vitrage gaan zitten dan voel ik me echt bekeken.

De kleuren die bij het roze zijn , zijn blauw en wit.

Ik had ooit weleens rood maar daar hou ik helemaal niet meer van.

Ik vind de foto wel een rustig interieur , een ander mag dat wellicht saai vinden , maar het is wel een eenheid.
quote:Hunniebunnie schreef op 24 november 2015 @ 17:42:

[...]





Saaai



Ik zei ook niet dat ik het leuk vond. Ik las wit met roze en dat is het dan weer wel

Alhoewel ik het wel leuk zou kunnen vinden met andere kleuren, dat dan weer wel.
Alle reacties Link kopieren
Heb er nog eens over nagedacht en wat voor mij de fijne sfeer in huis brengt, is dat ik spullen om me heen heb waar ik van houd. Sommige spullen zijn erfstukken, die me dierbaar zijn, sommige andere hebben mijn man en ik met liefde uitgezocht. Het is gegroeid tot een harmonieus geheel, niet noodzakelijk volgens de VT wonen plaatjes misschien, maar elke dag nog als ik thuiskom voelt het als een warm bad. En dat is het belangrijkste denk ik. Je fijn voelen in de omgeving die je hebt gecreëerd. Of die gewoon is ontstaan.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Muren in kleitinten, oudrood, vaas-schemerlampen met stoffen kap en kwastjes. Ik vind de interieurs in Amerikaanse huizen altijd iets gezelligs hebben.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Voor mij zijn het vaak kleuren die het doen. Eerst had ik de bekende ral wit tint, en mijn bruine gordijnen kwamen daar niet warm bij uit. Nu heb ik mild stone op de muren zitten en dan klopt het voor mijn gevoel met de gordijnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven