nieuwbouwhuis

12-12-2014 23:12 2859 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn misschien van plan om een nieuwbouw huis te kopen.

Ik ben mij aan het verdiepen in kosten, dingen waar je rekening mee moet houden enz.

Nu vraag ik mij af zijn er meer mensen die een nieuwbouw woning (redelijk recent) hebben gekocht? Zo ja op wat voor kosten kun je rekenen na het tekenen van de koopakte? Ik lees termen als bouwrente en depotrente.

Wat ik mij verder nog afvroeg was, Stel je ondertekend de koopakte in Maart. Je huis wordt opgeleverd in januari het jaar daarop. Moet je dan al betalen voor je hypotheek? Hoe gaat dit in zijn werk?

Hopelijk zijn er mensen hier op het viva forum die wat ervaringen willen delen.
Alle reacties Link kopieren
Amby niks om je druk om te maken. Ik had hetzelfde de eerste keer dat we het huis in mochten. Op de zolder lag bij ons een zwembad. En ik was toen ook bang dat het tussen de isolatie van het dak zat. Ik heb dit nagevraagd bij mijn stiefvader die bouwvakker is en dit kan geen kwaad. De laatste keer dat we er waren alles mooi opgedroogd en niks meer van te zien.
Alle reacties Link kopieren
Thanks, dat stelt me alweer wat gerust.
Alle reacties Link kopieren
Amby, dat ken ik ook van het huis waar ik nu woon, toen ik dat voor het eerst zag schrok ik ook. En ook omdat het zo klein leek! Maar dat viel uiteindelijk allemaal mee
Alle reacties Link kopieren
quote:kaartje1 schreef op 19 november 2015 @ 09:58:

Woow dus over 14 dagen mogen jullie in je huis Djoels?Niet helemaal goed gelezen Djoels
Alle reacties Link kopieren
@amby wat jammer dat het even tegenviel. Maar het komt vast allemaal goed:)
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk topic! Heb wel even een paar uur nodig gehad om alles door te lezen 😊.

Samen met mijn vriend ook ons eerste (nieuwbouw) huis gekocht, afgelopen vrijdag eindelijk de financiering definitief rond en komende vrijdag al kopersbegeleidersgesprek. Gaat ineens snel.

Aantal keuzes vind ik erg lastig, zeker omdat je niet van te voren kunt zien hoe iets precies wordt. Bijvoorbeeld plafond afwerking (structuur spuitwerk; is dat mooi? of beter laten vervallen, maar wat dan?), deuren (houten opdek in stalen kozijn met bovenlicht; verschillende opties van geheel laten vervallen tot simpele plaat voor bovenlicht) en achterpui (drie keuze opties). Prijzen voor meerwerk lijken wel redelijk volgens mij, bijvoorbeeld dubbele deuren rond 900 euro en schuifpui rond 1300.

Erg lastig! Dus leuk om alle tips zo te lezen, dat scheelt een hoop.
Alle reacties Link kopieren
Welkom Vienna, en gefeliciteerd met jullie huis to-be!



Denk dat we ons allemaal wel kunnen herkennen in de keuzestress, alhoewel het bij sommige stukken beter lijkt te gaan dan bij anderen (lees: mij).



Wij laten het plafond wel (standaard) gespoten opleveren. Het plafond bestaat uit betonnen platen met v-naden, en de boel gelijk stucen leidt waarschijnlijk tot scheuren. We gaan het de eerste jaren aankijken en dat laten we het tzt wel gladmaken.



Voor de deuren hebben we stalen kozijn genomen met opdek deur, want houten kozijnen en stompe deuren was ¤350 per deur, en dan waren we verplicht alle deuren te doen. Wel hebben we alle bovenlichten laten vervallen (dus en komt gewoon muur boven het kozijn), want de deuren worden 2,3M hoog, en dan krijg je zo'n 'kijkgat' boven de deur van 25cm, wat ik echt niet mooi vind. Voor de woonkamer willen we sowieso een andere deur, nl. eentje met glas, die via de aannemer weer een vermogen moest kosten. Misschien dat we dan gelijk het kozijn laten ervingen voor hout en een stompe deur nemen.



We krijgen standaard openslaande deuren naar de tuin. Er was ook een optie voor een harmonica deur voor ¤3000, maar dat vonden we (gelukkig) niet mooi.



Uiteindelijk hebben wij natuurlijk geen inzicht in jullie smaak, wensen, prioriteiten en portemonnee, maar ik vind dit ook zeker een handig topic voor tips en inzichten.
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel Amby! We zijn echt heel blij dat het allemaal is gelukt en dat het nu echt wordt. Ook wel erg leuk alles samen uit te gaan kiezen. Vooral de keuken en vloer kijk ik naar uit.



Die bovenlichten vind ik ook niet zo mooi en boven misschien niet echt praktisch, want daar krijgen we een raam in het trappenhuis (anders licht in de slaapkamers). Ben wel benieuwd of er bij de meterkast en trapkast dan ook standaard een bovenlicht zit. Dat staat al op het lijstje met vragen.



Die prijs van stompe en houten kozijnen is bij jullie wel een stuk lager dan bij ons: ong. 560¤ per deur. Dat is echt te duur, zeker omdat de deuren dan eigenlijk alsnog basic zijn, dus dat wordt het niet.

Wel leuk dat bij jullie al standaard openslaande deuren zijn! Die 3000¤ zou ik dan mooi aan iets anders besteden.
Alle reacties Link kopieren
@vienna25 wat leuk dat je komt meeschrijven en gefeliciteerd met jullie huis. (naja huis in ontwikkeling dan)

En @amby ik snap dat wel hoor met die keuzestress. Ik vind ook alles behoorlijk spannend terwijl vriend alles meer op zich laat afkomen.



Voor het weekend hebben wij het concept voorlopig koopcontract binnengekregen. Van het weekend alles rustig door gelezen en we hebben niks bijzonders gevonden. Dus vanavond tekenen.!

Voor mijn gevoel wordt alles nu wat echter. Weer een stapje verder.
Alle reacties Link kopieren
Welkom Vienna! Keuzes, keuzes, keuzes... leuk, maar soms ook pittig! Wij hebben ook een weloverwogen keuze gemaakt over de deuren: beneden 4 stompe deuren met houten kozijnen, boven 4 opdekdeuren in stalen kozijnen met bovenlichten. We hebben voor boven ook 'mooie' deuren met mooie klinken uitgezocht en dat ziet er prima uit. Zo hebben we de kosten toch een beetje kunnen drukken.

Plafond laten we ook gewoon spuiten, ziet er volgens mij prima uit.



Wij hebben inmiddels ook de badkamer bijna rond. Indeling en sanitair uitgezocht, alleen nog ff onderhandelen over de prijs :-).



We hebben inmiddels ook gehoord dat onze zonnepanelen minder duur gaan zijn dan begroot. Dat betekent dat we zeer waarschijnlijk genoeg budget hebben voor een houtkachel! Yes! :-)



Ik twijfel alleen nog heeeeel erg over de vloer. In principe vind ik een houten (look) vloer het mooist. We hebben alleen ook een houtlook keukenblad dat op 1 plek tot op de grond doorloopt. En veel hout in de meubels. Ik ben bang dat alles hout-op-hout-op-hout wordt (en dan net allemaal verschillende houten). Dus hadden we bedacht om voor een betonlook vloer te gaan. Ik vind dat wel mooi en stoer, maar het mist de warmte en het knusse van hout. Aaah, ik weet het dus niet! Wat zouden jullie doen? Nog leuke tips? Uiteraard in combi met vloerverwarming!
Alle reacties Link kopieren
Zo ons voorlopig koopcontract is getekend! Blij.

De start van de bouw is waarschijnlijk pas in het najaar van 2016. Dat duurt nog wel even. Ik had iets sneller gehoopt. Ik ben nu aan het duimen dat ze starten na de bouwvak van 2016:). Al duren zulke dingen vaak langer dan kort naar mijn idee...



@suuz ik zelf persoonlijk had waarschijnlijk gekozen voor een ander aanrecht blad en dan een hout look vloer. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Ik denk dat met jullie houden meubels en houtlook keukenblad een betonlook vloer wel mooi is hoor!!

Mooie combinatie. Ik zelf zou ook bang zijn voor teveel hout op hout eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Kaartje! Nu is het echt :-).



Bedankt voor je tips. We hebben heel bewust gekozen voor de keuken en daar zijn we nog steeds heel blij mee. Gelukkig kunnen we nog even speuren naar de mooiste oplossing voor de vloer :-).
Alle reacties Link kopieren
Ja natuurlijk jullie keuken is vast heel mooi!! Lijkt me heel leuk op keukenjacht gaan. Wij hebben trouwens nog wel even de tijd nu het nog even duurt met de bouw van de woning. Dat is een voordeel.
Alle reacties Link kopieren
Zo, ik merk dat wij echt geboft hebben met onze deuren. We hebben standaard geen bovenlichten, en qua prijs maakte het niet uit of we stompe of opdekdeuren namen. We hebben overal voor stompe deuren gekozen met mooi, strak (maar wel duur!) beslag. Alleen de deur naar de woonkamer is afwijkend; dat is een hardglazen deur (gezandstraald, met heldere banen erin). Zo hebben we meer licht in de gang, zonder dat we vanuit de kamer de hele tijd de gang in zitten te kijken.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Wat een leuk topic zeg en gefeliciteerd iedereen met jullie huis! Ook ik heb samen met mijn vriend een huis gekocht en vorige week eindelijk getekend. Helaas start de bouw pas in voorjaar 2016, maar we zijn al blij dat ze gaan bouwen! Dit was nl nog even spannend.



Ik ben heel blij met het huis, maar schrik ook wel van de meerprijs opties hoor. De aannemer bij ons vraagt veel hogere prijzen dan dat we het door iemand anders zouden laten doen. Nu gaan we kijken wat we echt door de aannemer moeten laten doen en wat we bij oplevering zelf gaan doen. Wel fijn om jullie tips en ideeën mee te nemen hierin.



@suuz393: Houten meubels/keukenblad in combinatie met een betonlook vloer lijkt mij wel mooi hoor! De warmte en het knusse zou je eventueel ook kunnen creëren door een kleed of andere accessoires
Alle reacties Link kopieren
Welkom Duifje, jullie ook gefeliciteerd met jullie huis! Fijn dat ze volgend jaar gaan bouwen, lijkt me een hele spannende tijd voor jullie te zijn geweest.



@suuz, wij krijgen het juist (soort van) omgekeerd. Het aanrechtblad is grijs composiet (vrij egaal van kleur), en we willen keramisch parket op de vloer leggen. Dus ja, waarom zou hout op het aanrecht en beton op de vloer ook niet mooi zijn? Oorspronkelijk wilde ik trouwens ook een betonlook op de vloer, maar een van de redenen dat ik daar niet voor gekozen heb is omdat je meer ziet op egale dan gemêleerde ondergronden. Ook vinden we keramisch parket gewoon mooier. Ik zou zelf niet kiezen voor en een houten aanrechtblad, en een houten vloer en veel houten meubels, maar ja, als je van hout houdt, dan is dat misschien ook wel prima!
Alle reacties Link kopieren
Thanks voor je inzichten Amby!



Ik ben nu toch ook nog de mogelijkheden aan het bekijken voor een gietvloer. Dat vind ik bloedmooi, maar hoor vaak dat het niet zo kras- en vlekbestendig is. Maar er zijn blijkbaar steeds betere coatings die de vloer wel duurzaam maken. Nu eerst ook maar eens kijken of het in ons budget past... iemand ervaring met gietvloeren of er eens onderzoek naar gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Best een aantal van onze buren nemen een gietvloer van polyurethaan. Er zijn in ieder geval ook gietvloeren die niet reageren met bijv. wielen van kinderwagens die lang op één plek staan. Dat scheelt weer in de vlek gevoeligheid. De prijzen zijn ong. rond de ¤90 p/m2, maar er was bij ons wel tot bijna 30% korting te realiseren naarmate je meer m2 afneemt, bijv. als je het samen met buren kan doen.



Voor ons viel de gietvloer af, je ziet er teveel op en het is niet hufterproof genoeg. Maar het is wel heel mooi.
Alle reacties Link kopieren
Hallo suuz, bedankt voor jouw tips met de deuren! Had er nog niet echt aan gedacht dat we boven en beneden iets anders kunnen doen . Eens even goed over nadenken en vrijdag bespreken.

Met de plafonds twijfelen we nog een beetje, ligt ook aan hoe grof de structuur is en of we wel/niet (later) willen laten stucen. Bij dat laatste misschien mooier meteen plafond mee te nemen en tot dan alleen de plafonds te verven. Lastig...



Over jullie vloer, betonlook is wel mooi met veel hout in huis. Het warmer maken kan altijd met een vloerkleed of kleur op de muur of een warm schilderij.

Aan de andere kant zou je ook een houten vloer kunnen doen en wat houten meubels kunnen schilderen of vervangen?

Vrienden met een nieuwbouw huis hebben een pvc vloer, die bestaan ook in allerlei soorten en kleuren. Volgens mij ook redelijk tot goed betaalbaar. Vond het bij hun verrassend mooi.
Alle reacties Link kopieren
Wat is het rustig hier!

Is dat een weerspiegeling van alle processen waar iedereen in zit?



Hier zijn ze eindelijk begonnen. De warmtepomp installaties worden op dit moment in de grond geplaatst. Hierna zullen ze met graven voor de fundering gaan beginnen.

Ik kan niet wachten!!!!

Woon er echt 5/10 min vandaan, dus dat wordt(blijft ) vaak kijken en veel foto's maken.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons schiet het hard op! Eerste kijkdag gehad, maar we waren al een paar keer in het weekend wezen kijken. Dat kan nu niet meer, staan overal camera's ivm inbraak een paar week geleden.

Oplevering staat gepland over 2 maanden! Hopelijk blijft dat zo, vakantie is aangevraagd om te klussen.
Alle reacties Link kopieren
Wij krijgen maandag de sleutel jippie
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is net de tweede verdieping geplaatst. Begint nu op een echt huis te lijken! :-)



Nog steeds bezig met de badkamer. Projectleverancier vroeg 3000 euro voor het badkamermeubel met waskommen en spiegel, zonder kranen! Dat doen we dus lekker zelf, voor ongeveer 1000 euro :-).
Alle reacties Link kopieren
Wat spannend 83angel! Kan zelf niet ook niet wachten. Weertechnisch gaat het gelukkig goed tot dusver, hopelijk trekt dat onze oplevering ruim 2 maanden naar voren.



Bij ons gaat het ook lekker. De eerste huizen zijn uit de stijgers, ramen en trappen zitten erin. Nog even en dan is de boel wind- en waterdicht.



Vandaag trok m'n leidinggevende wel even aan m'n jasje dat ik nog veel te veel verlof uren heb staan voor dit jaar. Tja beetje enthousiast opgespaard voor de oplevering van ons huis volgend jaar. Gelukkig mag ik, bij wijze van uitzondering, die dagen meenemen naar volgend jaar.
Alle reacties Link kopieren
@ Fonteyn: super leuk dat ze gaan beginnen. Handig dat je zo dichtbij woont, kun je mooi het bouwproces volgen (en veel foto's maken ).

@ Galetta: jeetje, al ingebroken. Jammer dat het nodig is om camera's te plaatsen, maar wel begrijpelijk...

@ 83angel: super leuk!! Heb je al een waslijst met wat er moet gebeuren? Hoe hebben jullie dat gedaan met de planning?

@ Suuz: belachelijke prijzen he, mooi dat jullie een goedkopere oplossing hebben gevonden.

@ Amby: het weer zit tot nu toe inderdaad heel erg mee. Haha, ik ben ook uren aan het sparen en vriend ook. Fijn dat je het mee mag nemen!



Hier zijn ze aan het metselen, we gaan vandaag kijken. Ben heel benieuwd hoe ver ze zijn nu. We zouden deze week eigenlijk mogen kijken in het huis, maar dat is uitgesteld naar het nieuwe jaar De opleverdatum staat nog wel steeds op hetzelfde moment, dus daar houden we ons dan maar aan vast...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven