Verbouwen of verhuizen ivm handicap kind?

24-11-2015 16:53 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Situatie is als volgt. We wonen in een ruime tussenwoning in 1 van de duurste steden van NL, vlak voor de crisis gekocht op het hoogtepunt en voor veel geld verbouwd in het segment waar de meeste klappen gevallen zijn. Huis staat echt flink onder water. Daar kunnen we niet zoveel aan doen.



Maar wat wel stom is achteraf is dat we een bijna volledig aflossingsvrije hypotheek hebben. Toen verdienden we allebei veel geld. We hebben allebei veel moeten inleveren door de crisis en een zorgintensief kind. Maar kon nog prima uit dus niks aan de hand.



Tot afgelopen zomer ons zorgintensieve kind van 3,5 door een hartoperatie een hoge dwarslaesie opliep en hij dus nu voorgoed verlamd is vanaf zijn borst. Hij weegt 20kg en is niet meer te tillen voor mij eerlijk gezegd. Daardoor woont hij nu in een revalidatie/zorghuis in afwachting van de verbouwing.



De gemeente waarin wij wonen berekenen voor de woningaanpassing een inkomensafhankelijke eigen bijdrage. In ons geval zou het erop neerkomen dat als we voor 50.000 euro ons huis laten aanpassen we per jaar 14.000 euro terug moeten betalen aan de gemeente totdat we die 50.000 bereikt hebben. In feite betalen we de verbouwing dus gewoon zelf. En wordt ons huis nog weer minder waard door de aanpassingen. En zal het nooit een heel geschikt huis worden voor een zeer actief kind in een rolstoel (want hij is er super handig mee).



We overwegen dus nu om dit huis wat eigenlijk niet meer past bij onze nieuwe situatie zowel financieel als qua ruimte te verkopen met echt een enorme restschuld. Maar is het niet beter om die schuld nu te pakken, terwijl we allebei nog 25 jaar ongeveer moeten werken, we dan nu een stuk goedkoper kunnen gaan wonen in een huis dat we bijvoorbeeld op de begane grond kunnen uitbouwen zodat we daar meer vierkante meters kunnen creeren voor zoontje? Bovendien kunnen we dan naar een gemeente verhuizen (deze kunnen we sowieso niet meer betalen) waar ze wel woningaanpassingen vergoeden voor kinderen.



Ik vind het heftig. Ik heb nooit schuld gehad en dan nu ineens een enorme. Bovendien is het al heel heftig wat er is gebeurd en is het ook heel heftig dat we nu niet samen kunnen zijn. Mijn man en ik slapen om beurten in het zorghuis waar hij verblijft bij hem, we proberen ons werk zo goed mogelijk te doen, zijn in onderhandeling met de gemeente en eigenlijk ook best teleurgesteld omdat ze helemaal niks voor ons willen betekenen ook niet in tijdelijke woonruimte zodat we weer samen kunnen zijn.



Wat vinden jullie? Verbouwen of toch nu schuld pakken en verhuizen. Moeten we het huis ook verkocht krijgen. Nog een extra zorg.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt nogal oplichterig maar kun je niet "scheiden?" En dat jij of man gaat verhuizen? De verhuizende partner komt waarschijnlijk makkelijker in aanmerking voor een aangepast huurhuis, en jullie zijn deze dan iig niet kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Is er in die dure gemeente geen behoefte aan huurwoningen?

Dan zou je eerst kunnen proberen het huis te verhuren. En zelf iets geschikter terug te huren, al is het een gelijkvloerse bungalow op een vakantiepark. Dan zijn jullie iig weer samen.
zijn er geen grote etage woningen in de vrije huursector in de omgeving, zodat je je huis kan verkopen?
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 24 november 2015 @ 17:43:

Het klinkt nogal oplichterig maar kun je niet "scheiden?" En dat jij of man gaat verhuizen? De verhuizende partner komt waarschijnlijk makkelijker in aanmerking voor een aangepast huurhuis, en jullie zijn deze dan iig niet kwijt.Pff sneu dat dit eigenlijk een reactie is, wat nog een goede oplossing is. Dat t zo slecht gesteld in NL is, dat je zulke dingen moet overwegen omdat je anders dik in de schulden gaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:-RoseRed- schreef op 24 november 2015 @ 17:47:

zijn er geen grote etage woningen in de vrije huursector in de omgeving, zodat je je huis kan verkopen?



Ik ben nog geen aangepaste huurwoning tegengekomen. Volgens mij zijn die veelal in beheer van de gemeente.



Iemand opperde een aangepast vakantiehuis en dat hebben we wel overwogen maar dan zitten we ook gauw op 1.500 euro per maand. Heel eerlijk dat is ook als je een wat hoger inkomen hebt veel geld want onze maandlasten zijn ook hoog. Ik ben 2 jaar geleden gestopt met werken vanwege de gezondheid van zoon en dat ging juist veel beter waardoor ik nu per januari weer ga werken en dat salaris hebben we ook echt nodig om gewoon normaal te kunnen leven. Kijk als ik zou weten het is voor 4 maanden en daarna gaan we X doen dan zou ik het nog wel overwegen maar er zijn zoveel onzekerheden nu. Want als we ons huis verkopen krijgen we het dan wel verkocht voor de prijs die de makelaar nu aangeeft of staat het straks 2 jaar te koop?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Het probleem met een aangepast huis via de gemeente is dat je er snel uit moet als je kind ergens intern gaat, beter word of in het ergste geval er onverhoopt toch nog wat naars gebeurt. En dan heb je niets.
Alle reacties Link kopieren
http://fd.nl/economie-pol ... uurdere-segment-trekt-aan



De huizenmarkt schijnt wel aan te trekken. Dus misschien valt het mee hoeveel restschuld je overhoud.



Ik zou eerst met een makelaar gaan praten wat hij denkt dat jullie huis gaat doen.

Je kan natuurlijk ook eerst verkopen en dan kopen alleen met jullie wensen en ikweet waar jullie heen willen is het de vraag of je dan wel weer iets van jullie zin gaan vinden.
Alle reacties Link kopieren
Wat een rotsituatie TO. Wat ik me nog afvroeg: hebben jullie NHG? Klinkt bijna als een 'gedwongen' verkoop namelijk. Daarnaast over de eigen bijdrage; deze mag een gemeente wettelijk gezien nog niet vragen voor een kind. Sommige gemeentes proberen dat te omzeilen door de tegemoetkoming voor de verbouwing op naam van de ouders af te geven. Of dit juridisch gezien mag is nog maar de vraag. Voor een douchebrancard of een handbike of zo kan dit in ieder geval niet dus daar ga je geen eigen bijdrage voor betalen als het goed is. Verder zou ik zeggen: volg je gevoel! Waar denk je dat jullie als gezin het beste af zijn over een jaar of 5?
Alle reacties Link kopieren
De restschuld waar we nu mee rekenen komt juist van de makelaar af. Maar heel eerlijk, als dat het is en we kunnen het huis snel verkopen (vanaf voorjaar) dan kan ik daar vrede mee hebben. Ik ben er inmiddels ook wel van overtuigd dat we andere plekjes kunnen vinden waar we veel goedkoper kunnen wonen en meer ruimte voor terugkrijgen.



Zo'n traphulp schijnt het echt niet te zijn voor veelvuldig gebruik, Nina. Prima voor af en toe maar wij praten over 4/5 x per dag katheteriseren, wel 10x per dag een schone luier, etc.



Ik zie het nu aan mijn zoontje hoe fijn hij die ruimte vindt. Waar hij nu zit kan hij scheuren en racen in z'n batmanrolstoel en hij gaat vaak even zitten spelen op zijn eigen kamer. Dat kan straks thuis niet want zijn eigen kamer is boven. Daar moet ik hem de rest van zijn leven bij helpen. En beneden is het helemaal niet handig ingedeeld en daardoor erg krap met een rolstoel. We hebben een lang en smal huis met een patio in het midden van 4,5x3,5 meter. Heel leuk maar we doen er nu niks mee en het kost ons veel ruimte.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
en particulier huren van een aangepast huis?

Ik ken wel mensen die een aangepast huis moesten verkopen, ( de hulpbehoevende was inmiddels overleden en het huis was daar helemaal voor aangepast...dus beneden een slaapplek en badkamer die heel ruimw as ) en dat heeft enorm lang geduurd.

Ik kan me voorstellen dat er ergens iemand met hetzelfde zit, en het ook best aan jou wil verhuren tot dat de crisis voorbij is.
Alle reacties Link kopieren
of particulier huren van een beneden woning. daar is alles gewoon beneden. of bungalow oid.?
Alle reacties Link kopieren
Particulier huren is zeker een optie.

We hebben gisteravond een architect over de vloer gehad die zelf 5 jaar geleden een dwarslaesie heeft opgelopen en die heeft ons wel weer wat nieuwe mogelijkheden laten zien.



Wat jammer is van ons huis is dat we zowel boven als beneden ongeveer gelijke ruimte hebben. Als we zoontje boven willen leggen zitten we al snel aan een lift vast en de meest simpele (zo'n soort van plateautje met een knop die je ingedrukt moet houden) kost al snel 35.000 euro incl. installatie. Als we dan een badkamer, wat muurtjes, wat deuren en wat drempels erbij rekenen redden we het niet met 50.000 euro en moeten we zeker 60.000-75.000 euro uittrekken. Wat we dus zelf betalen. Dus dat moeten we gewoon niet doen.



Het is ook een optie op hem beneden te leggen. We zouden de patio bij ons huis kunnen trekken voor wat extra vierkante meters en we zouden de garage op kunnen offeren voor een slaapkamer en een badkamer. Dat wordt dan wel krap want die is 5,6 bij 3,2. Dan zouden we denk ik de helft kwijt zijn van de verbouwingskosten. Maar ook onze garage met een hoop bergruimte waar we nu een bakfiets en onze fietsen hebben staan en de karren voor zoon. Onze hal is heel klein en biedt daar geen ruimte voor en we hebben nauwelijks ruimte voor een schuur want postzegel van een tuintje achter.



Heel moeilijke beslissingen allemaal. Zowel het revalidatiecentrum als die architect zeggen trouwens dat onze stad echt de lastigste gemeente is van de hele wijde omgeving. Hebben wij natuurlijk weer.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven