verdeling huishoudelijk kwaad

24-11-2015 18:24 186 berichten
Hoe doen jullie dat?

Mijn toekomstige echtgenoot is twee weken per maand weg voor werk en vind dat hij dus niks hoeft te doen in het huishouden.

Ergens ben ik het daar mee eens maar er knaagt toch iets aan me.

Dus hoe verdelen jullie dat?
quote:zuipschuit schreef op 25 november 2015 @ 12:05:

Ik bedien niemand en pamperen zelfde laken een pak.

Dus bij jullie is het allemaal 50/50 verdeeld? Hebben jullie vaste taken? Of houden jullie turflijsten bij wie wat gedaan heeft? Want dat is wat ik eigenlijk wilde weten.

Als hij structureel op z'n kont zit terwijl jij huishoudelijke klussen doet in de twee weken dat hij thuis is, zou dat voor mij toch wel als bedienen voelen.



Wij werken thuis allebei (als we thuis zijn) na het eten de klusjes af die er die dag liggen, en gaan allebei pas zitten als dat klaar is.
quote:zuipschuit schreef op 25 november 2015 @ 12:05:

Ik bedien niemand en pamperen zelfde laken een pak.

Dus bij jullie is het allemaal 50/50 verdeeld? Hebben jullie vaste taken? Of houden jullie turflijsten bij wie wat gedaan heeft? Want dat is wat ik eigenlijk wilde weten.

Hij kookt want hij wil niet afwassen, en degene die kookt hoeft niet af te wassen. Ik was dus af. Ik stop de kleren in de wasmachine, hij haalt ze er uit, weekendje vouwen allebei op en doen allebei kleren in de kasten. Ik schep de kattenbak, hij verschoont de kattenbak. Ik stof en veeg, hij zuigt, hij ruimt tafels en kleine rommel op, ik dweil en houd deuren en kozijnen en dergelijke schoon. De badkamer doe ik, de keuken hij, de koelkast doe ik maar alleen omdat ik die wekelijks schoon wil hebben en hij 1 keer per jaar genoeg vindt. Ik haal het beddengoed er af, hij doet het beddengoed er op en de rest in huis doen we samen. Toilet doen we om de beurt.



We hebben wel een lijst waarop staat hoe vaak iets per week/maand/kwartaal/jaar moet gebeuren en wie het doet maar het gaat tegenwoordig helemaal automatisch. Het huishouden is toch echt iets van ons samen.
quote:zuipschuit schreef op 25 november 2015 @ 12:05:

Ik bedien niemand en pamperen zelfde laken een pak.

Dus bij jullie is het allemaal 50/50 verdeeld? Hebben jullie vaste taken? Of houden jullie turflijsten bij wie wat gedaan heeft? Want dat is wat ik eigenlijk wilde weten.



Bij ons is niks 50/50. Nu werk ik niet meer, dus man hoeft helemaal niks te doen, maar toen ik nog een baan had voor 28 uur per week deed ik ook het grootste deel van het huishouden. Man kookt wel elke dag omdat hij dat leuk vindt en af en toe doet hij een wasje in het weekend. Verder denk ik dat hij niet eens weet waar de poetsspullen staan bij wijze van spreken en dat was al zo toen ik nog werkte.



Doe gewoon waar jullie je goed bij voelen, daar gaat het toch om. Ik neem dat als je man thuis is, hij toch heus wel iets zal doen? Even de tafel opruimen na het eten of de vaatwasser leegruimen bijvoorbeeld?
Alle reacties Link kopieren
quote:zuipschuit schreef op 25 november 2015 @ 12:05:

Ik bedien niemand en pamperen zelfde laken een pak.

Dus bij jullie is het allemaal 50/50 verdeeld? Hebben jullie vaste taken? Of houden jullie turflijsten bij wie wat gedaan heeft? Want dat is wat ik eigenlijk wilde weten.





Nee, geen turflijsten hier.



Toen we samen gingen wonen werkten we ongeveer even veel en hebben we de taken wel verdeeld. Puur omdat man geen huishouden doen gewend was en totaal niet wist wat daarbij kwam kijken. Inmiddels, 20 jaar later, gaat het vrij organisch. Ik doe meer, omdat ik minder werk. Ik ben elke dag om 15.00 uur vrij, sporten is vaak vanaf 18.00 uur, dus zorg ik dat op tijd het eten klaar is. Als man vrij is, zorgt hij daarvoor. En dat is dus het hele topic eigenlijk al mijn punt voor jouw situatie: jouw man geeft nu al aan, niets te willen doen, terwijl het juist zo fijn is, als je altijd al alles doet, om te kunnen delen. En ook als je een schoonmaakster hebt, moet er toch elke dag gekookt en opgeruimd, toch? Is toch lekker als je die dingen samen kunt delen? Je zegt ergens al, dat het net is of je er een kind bij hebt soms, qua huishouden. Is dat wat je verwacht in een volwassen relatie? Dan verdeel je toch? Dat ga je, als volwassen man, toch niet op voorhand zeggen "Ik ben 14 dagen vrij en ik doe he-le-maal niets, je ziet maar hoe ons huis schoon komt, hoe onze was gedaan wordt en hoe onze boodschappen in huis komen. En dan.. 2 dagen voordat hij weer weggaat, vraagt hij jou of z'n was wel weer schoon is? Want die heeft hij straks weer nodig? Als jij, na een dag werken en koken en opruimen, om 8 uur 's avonds op de bank ploft, gaat hij je dan nog vragen om een overhemd voor hem te strijken?



Bij ons in huis heeft zoon als bijbaantje onze schoonmaker zijn (voor hem makkelijker dan bij AH, verdiend voor hem ook meer per uur en voor ons goedkoper dan een schoonmaakster)
Later is nu
quote:Isabela schreef op 25 november 2015 @ 13:02:

[...]





Bij ons is niks 50/50. Nu werk ik niet meer, dus man hoeft helemaal niks te doen, maar toen ik nog een baan had voor 28 uur per week deed ik ook het grootste deel van het huishouden. Man kookt wel elke dag omdat hij dat leuk vindt en af en toe doet hij een wasje in het weekend. Verder denk ik dat hij niet eens weet waar de poetsspullen staan bij wijze van spreken en dat was al zo toen ik nog werkte.



Doe gewoon waar jullie je goed bij voelen, daar gaat het toch om. Ik neem dat als je man thuis is, hij toch heus wel iets zal doen? Even de tafel opruimen na het eten of de vaatwasser leegruimen bijvoorbeeld?Blijkbaar niet.quote:zuipschuit schreef op 24 november 2015 @ 18:30:

In die twee weken werkt hij 12 uur per dag, dus ik snap dat hij moe is maar soms vraag ik iets kleins en is dat niet gedaan als ik moe thuis kom. Dingen als de vaatwasmachine uit en inruimen enzo. Binnenkort ga ik met hem trouwen na 16 jaar latten en dan gaan we ook echt samenwonen.
quote:Annelaure schreef op 25 november 2015 @ 13:06:

[...]



Blijkbaar niet.



[...]

Oh, das waar ook, daar reageerde ik zelfs al op gisteren Nee, dat zou ik niet accepteren. Dat zijn van die kleine basisdingetjes die je gewoon allebei even moet doen. Ik snap als hij niet het hele huis gaat poetsen overdag, maar even de vaatwasser in of uitruimen is een werkje van niks.
Alle reacties Link kopieren
En, zoals ik al een aantal keren eerder aangaf: Ik zou onder die voorwaarde dus niet samenwonen of trouwen. Geen haar op mijn hoofd en verdere lichaam dat daar aan zal denken. Twee weken lang iemand in huis, die het vertikt om de vaatwasser uit te ruimen of een wasje te doen. Die het niet nodig vindt voor me te koken, wanneer ik de hele dag gewerkt heb en dan ook niet zal afruimen. Dan voel ik me toch meer huishoudster dan partner, moet ik zeggen.



Als ik in het verleden en weekje bij m'n ouders logeerde, die allebei werkten, deed ik al meer in huis dan jouw man nu van plan is te doen. En dan was ik in feite logé. En als ik bij een vriendin zou logeren, die hele dagen werkt, zou ik ook minstens zorgen dat haar keuken opgeruimd is, als ze thuiskomt, en het eten klaar. Zo ga je met elkaar om, is mijn idee. Dat heb je voor elkaar over. Hij wilde wel bij je blijven in moeilijke tijden, dat is misschien fijn en bewonderingswaardig, maar waarom? Om daar nu nog 50 jaar de vruchten van te plukken dat jij voor hem zorgt?



Je noemt in de titel huishouden een 'huishoudelijk kwaad'. Verderop zeg je dat je het niet zo erg vindt om te doen. Waarom dan dit topic, vraag ik me af?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit een raar topic.



Ten eerste vinden jullie het huishouden blijkbaar allebei een vrouwentaak, zo te lezen.

Hij zegt dat jij een poteshulp moet zoeken (waarom jij en niet jullie? Het is toch jullie huishouden?). Hij vraagt volgens jou regelmatig of hij ook wat moet doen; waarom doet hij dan niks? Als hij het vraagt, zeg je toch: 'ja, de helft van de klussen graag'?

En dat je schrijft dat hij meer salaris inbrengt en dat hij in ruil daarvoor verwacht dat jijhet huishouden op je neemt, daar snap ik -bij jullie gelijke werkbelasting- echt helemaal niks van.



Verder snap ik niet waarom die poetshulp er niet is. Hij vindt het een goed idee en er is geld, dus blijkbaar heb jij er wat op tegen. Wat dan?



En verder vind ik de relatie nou niet echt heel liefdevol klinken. Hij is blijven plakken.. het is best een goede man... hij heeft veel credits opgebouwd.... Houden jullie ook nog echt van elkaar? Zijn jullie een team samen? Het klinkt eerder als een zakelijk verbond.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Haha, dat 'hij helpt ook wel' als het om een man gaat, dat had ik nog even bewust genegeerd Broedkippetje. Ook bij anderen wordt dat weer eens gezegd. "Mijn man helpt veel".. Dan vraag ik me altijd af 'hoezo helpen???' Het is behoorlijk ingesleten dat het huishouden nou eenmaal de taak van de vrouw is en als de vrouw niet alles wil doen, dan komt er maar een huishoudster, want stél je voor dat de mán zou moeten helpen..



Daarom denk ik ook dat er door een aantal personen heel anders gereageerd was, als een vrouw gezegd had "Ik werk zoveel, ik verdien zoveel, ik doe niets in het huishouden... zie maar hoe je het red". Dan zijn de reacties veel sneller 'hoe moeilijk is het nou voor je om een wasje te draaien, waarom zou je de vaat niet doen en hoezo kook je niet als je de hele dag thuis bent"
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Andere vraag, wie doet dingen zoals de administratie of onderhoud van het huis of auto regelen? Doet bij dat wel of doe jij dat ook allemaal zelf?
Oh, account is geanonimiseerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven