Op huizenjacht, wie nog meer?

15-07-2015 11:22 3123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn vriend willen al een tijdje een koophuis, maar door mijn ZZP-bestaan was een hypotheek de afgelopen twee jaren geen optie (te kort bezig). Onlangs hebben we een positief gesprek gehad bij de bank en dat betekent vooralsnog groen licht. We plannen wel nog een aantal gesprekken bij andere verstrekkers. Dus nu begint het serieuze Funda-struinen, ritjes maken door leuke wijken en bezichtigingen plannen.



Wie is er nog meer op huizenjacht? Lijkt me leuk om te lezen hoe jullie het ervaren, wat voor soort huis je zoekt, welke prijsklasse, welke drempels zijn er, hoe gaan de bezichtigingen. En voor de mensen die onlangs iets hebben gekocht: hoe ging de zoektocht en hoe verliep de koop van je nieuwe huis? Moeilijkheden tegengekomen?

Wij zoeken een huis in een middelgrote stad buiten de Randstad met een budget van 225 (ruimte voor verbouwen) tot 325 (helemaal af). Voorwaarden: tuin, minstens 100 vierkante meter (of mogelijkheid tot uitbouw) en op max 10 min fietsen van stadscentrum.



Voor ons is de eerste teleurstelling er al: vrijdag een bezichtiging gepland, blijkt het huis alweer te zijn verkocht.
Het is toch altijd de verkoper zelf die bepaalt of hij/zij akkoord gaat? Waarom zo negatief over de makelaar? Makelaars werken alleen maar in opdracht.

Overigens zou ik ze zelf die vloer eruit laten slopen geloof ik, graag of helemaal niet. Als je de vloer toch al moet opknappen, kun je net zo goed een vloer uitzoeken naar je eigen smaak. Al snap ik wel dat het nu een principekwestie is geworden, en soms is het gewoon goed om je principes uit te vechten. Succes d-p!
Alle reacties Link kopieren
Jaaaaa ook ik kan me eindelijk melden in dit topic! Meerdere huizen bezichtigd en ook bezig geweest met een nieuwbouwhuis. Dit is niks geworden en nu gaan we waarschijnlijk bieden op ons droomhuis. Ik vind het echt ontzettend spannend en leuk allemaal. Het is een gewilde plek dus we gaan er keihard voor om ons droomhuis in handen te krijgen.



Hoe ervaren jullie de spanning rondom het eerste keer bieden op een huis? Ik weet niet zo goed wat ik er allemaal van moet verwachten. Morgen naar de aankoopmakelaar en alles doorbespreken.
quote:julienclerc schreef op 25 november 2015 @ 12:04:

Wij hebben inmiddels een huis! Gefeliciteerd!! Ik hoop dat ik dit over een paar weken of maanden ook kan typen!



Balen d-p. Ik denk ook dat het aan de verkopers ligt, maar de makelaar zal hun ook wel adviseren het zo te spelen. Onze makelaar heeft ook zonder overleg gereageerd op een bod, maar dat was zo bizar laag, dat wij hetzelfde hadden gezegd. En toen we in de buurt van onze vraagprijs kwamen ging het allemaal in overleg. Hij adviseerde wel steeds om niet te snel te reageren, maar te laat reageren na een deadline vind ik wel vreemd.
Leuk Pinky dat je ook een huis gaat kopen. En je droomhuis al gevonden! Spannend he. Verstandig dat jullie een aankoopmakelaar hebben. Het blijft spannend en stel je in op veel wachten en geduld hebben, dan valt het misschien wel mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:marana schreef op 25 november 2015 @ 14:45:

Het is toch altijd de verkoper zelf die bepaalt of hij/zij akkoord gaat? Waarom zo negatief over de makelaar? Makelaars werken alleen maar in opdracht.

Overigens zou ik ze zelf die vloer eruit laten slopen geloof ik, graag of helemaal niet. Als je de vloer toch al moet opknappen, kun je net zo goed een vloer uitzoeken naar je eigen smaak. Al snap ik wel dat het nu een principekwestie is geworden, en soms is het gewoon goed om je principes uit te vechten. Succes d-p!



Als ze de vloer dan weer weghalen, zou ik ook mijn bod weer naar beneden doen Maar ik was denk ik ook wel een beetje een trut met onderhandelen. Ik dacht graag of niet, dan steek ik mijn geld wel in iemand anders huis. Jullie hebben mij net zo hard zo niet harder nodig dan ik jullie.

Bij mij was de verkoper teleurgesteld in mijn uiteindelijke bod. Dus toen heeft hij geprobeerd nog geld te slaan uit de roerende zaken. Haal alles er maar uit dan! Dit heeft hij overigens uiteindelijk niet gedaan, maar ik heb er ook geen cent voor betaald.
Alle reacties Link kopieren
Geld 'terug'verdienen met onroerende zaken hebben ze bij ons ook geprobeerd. Wij hebben niet gehapt en ze hebben alles tot de kleinste dingen meegenomen. Zo namen ze o.a. alle gloeilampen mee, helemaal hun recht natuurlijk maar wij hadden er niet over nagedacht en dan sta je toch even te kijken als je na de notaris in het donker in je huis aankomt.. (Tip: neem een zaklamp mee!).



Leuk om alle verhalen te lezen! Vind wel dat er hard onderhandeld word, ik zou persoonlijk m'n droomhuis nooit laten schieten op een paar duizend euro. Maar wellicht heb ik makkelijk praten, kan niet in jullie portemonnee kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn vorige huis ook helemaal kaal achtergelaten
Alle reacties Link kopieren
Dat ze gloeilampen weg hadden gehaald vind ik ook niet zo gek eigenlijk, als je de armaturen niet wilde overnemen. Als je die weghaalt, gaat ook automatisch de lichtbron mee en ik kan me voorstellen dat ze die niet speciaal voor jou weer terughebben gehangen.
quote:iss schreef op 25 november 2015 @ 19:23:

Geld 'terug'verdienen met onroerende zaken hebben ze bij ons ook geprobeerd. Wij hebben niet gehapt en ze hebben alles tot de kleinste dingen meegenomen. Zo namen ze o.a. alle gloeilampen mee, helemaal hun recht natuurlijk maar wij hadden er niet over nagedacht en dan sta je toch even te kijken als je na de notaris in het donker in je huis aankomt.. (Tip: neem een zaklamp mee!).



Leuk om alle verhalen te lezen! Vind wel dat er hard onderhandeld word, ik zou persoonlijk m'n droomhuis nooit laten schieten op een paar duizend euro. Maar wellicht heb ik makkelijk praten, kan niet in jullie portemonnee kijken.

Oh ja wij zouden ook wel af kunnen knappen op een paar duizend euro. Als je een huis hebt gevonden in de top van wat je wilt uitgeven is die ruimte er gewoon niet.



Nu heb ik niet het gevoel dat wij ooit ons "droomhuis" zullen vinden. Ten eerste hebben we daar het budget niet voor Maar los daarvan zijn we mensen die altijd kritisch blijven op dingen en altijd zullen denken "er is iets beters". Op een gegeven moment moet je toch maar de knoop doorhakken.
Wij hebben overigens wel ooit een huis verkocht (erfenis). En met die mensen gaan we nu nog steeds om en is er nooit sprake geweest van keiharde onderhandelingen maar hebben we elkaar met alles in het midden getroffen. Zo kan het ook!
quote:matroesjka_ schreef op 25 november 2015 @ 20:37:

[...]



Oh ja wij zouden ook wel af kunnen knappen op een paar duizend euro. Als je een huis hebt gevonden in de top van wat je wilt uitgeven is die ruimte er gewoon niet.



Nu heb ik niet het gevoel dat wij ooit ons "droomhuis" zullen vinden. Ten eerste hebben we daar het budget niet voor Maar los daarvan zijn we mensen die altijd kritisch blijven op dingen en altijd zullen denken "er is iets beters". Op een gegeven moment moet je toch maar de knoop doorhakken.Ja zo zijn wij ook. Heb daarom ook een maand of vier geleden twee huizen laten schieten omdat ik dacht dat er iets beters zou komen.. Ik wacht er nog steed op (en spijt dat ik nu heb!)
Gister weer eens een huis bekeken. We vonden het allebei een leuk huis dus nu zijn we aan het bedenken of we een bod willen doen.

Het is niet hét huis. Ik weet ook niet of we daar op moeten wachten, lastig hoor..
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
Tja, voor mijn gevoel moet je ook eerst een heel aantal huizen hebben gezien voordat je een beetje weet wat je kunt verwachten voor je budget. Ik dacht na huis 10 ook: 'Jaha, iedereen zegt wel dat je het wéét als het huis goed is, maar waarschijnlijk kunnen wij dat goede huis helemaal niet betalen.' Maar toen kwam daar toch huis 11, en het was goed Maar soit, je kunt natuurlijk ook best onrealistische verwachtingen hebben voor het geld dat je kunt besteden. Maar daar ben je dan na een huis of 6 wel achter, denk ik. Wat ik maar wil zeggen, geef jezelf niet teveel op je kop over die huizen die je hebt laten schieten. Sowieso ben je ze nu waarschijnlijk mooier aan het maken in je hoofd dan ze waren, en je had nog niet voldoende referentiemateriaal. Wat het niet minder k*t maakt dat er nu niks meer langs komt natuurlijk...



Qua keihard onderhandelen etc: Ik vind het wel heel prettig dat dat bij ons niet aan de orde is geweest, en dat we goed met de verkoper door één deur kunnen. Is ook wel zo handig als iemand het huis van onder tot boven zelf heeft verbouwd, kun je nog ns bellen om te vragen hoe dit of dat nu eigenlijk zit



Wij zitten lekker in regelmodus. Verhuisdatum geprikt, hulptroepen op de hoogte gesteld, verhuisberichten gestuurd, grondverzetbedrijven en dakraam-types aangeschreven voor de eerste klussen. Ik heb er zin in
Alle reacties Link kopieren
Oh, lastig DeKenau.... Wel goed gevoel bij de plek/buurt? Hou je nog budget over om er wat dingen aan te doen zodat het leuker wordt? Voldoet het aan je eisenlijst? Lastig hoor..
Leuk Moosey! Nu heb je nog voorpret



Wij hebben gisteren een goed gesprek gehad, en iig besloten ons niet op te gaan laten fokken door verkopers die haast hebben. We doen alles op het tempo dat wij prettig vinden, en als daardoor een huis door een ander weggekaapt wordt dan is dat maar jammer.
Leuk DeKenau! Ik zou willen dat mijn man al zover was dat hij concessies wil doen. Maar dat wil hij niet. We hebben een mega lijst met eisen. En ook een groot budget, dus je zou denken dat t moet kunnen. Maar omdat we een groot budget hebben verwachten we ook een droomhuis. Misschien ook niet realistisch.



Klinkt leuk die voorpret Moosey!
Alle reacties Link kopieren
Vergeet ook niet, dat je een huis tot jouw droomhuis kunt maken. Als je eigen spullen er staan, alles in een kleur is die jij mooi vindt, kleine veranderingen.

Ik zie dat nu bij mijn eigen huis, hoe dingen als een likje verf of een andere vloer het huis als anders -en veel mooier- maken.

Bij mij ging toen een huis aan me voorbij, ik woon nu eigenlijk in mijn tweede keus, maar ik ben er tot nu toe supertevreden over. Bij elk klusje dat ik doe, wordt het weer leuker.
Ja, dat is ook helemaal waar Soleil!

Het enige wat je echt niet kunt veranderen is de locatie. We kunnen ook een goedkoper huis zoeken en het helemaal naar onze wens verbouwen.
Alle reacties Link kopieren
Ons huis gaat eind volgende week op funda, en als die verkocht is gaan we op zoek! Ben benieuwd of we ons 'droomhuis' kunnen vinden.
quote:S0LEIL schreef op 26 november 2015 @ 18:48:

Vergeet ook niet, dat je een huis tot jouw droomhuis kunt maken. Als je eigen spullen er staan, alles in een kleur is die jij mooi vindt, kleine veranderingen.

Ik zie dat nu bij mijn eigen huis, hoe dingen als een likje verf of een andere vloer het huis als anders -en veel mooier- maken.

Bij mij ging toen een huis aan me voorbij, ik woon nu eigenlijk in mijn tweede keus, maar ik ben er tot nu toe supertevreden over. Bij elk klusje dat ik doe, wordt het weer leuker.Dit is nog waar ik het meest naar uitkijk. Vrijheid in je huis hebben. Dat als we onze badkamer klote vinden we sparen en gewoon een nieuwe regelen. In een huurhuis doe je dat toch minder snel.
Ik ben trouwens benieuwd wat jullie zouden bieden op het volgende huis:



-Nabij randstad (15 min rijden naar een middelgrote stad), in een rustige woonwijk.

-Middenwoning, 110m2 woonoppervlak, 70m2 achtertuin



Wat moet er allemaal gedaan worden? Nou, zo'n beetje alles. Nieuwe voordeur om mee te beginnen, zo'n soort huis zeg maar dus nieuwe vloeren, nieuwe keuken, nieuwe badkamer, nieuwe toiletten, etc etc etc.



Huis staat al 5 jaar te koop en de erfgenamen liggen zo met elkaar overhoop dat de rechter er aan te pas moet komen voordat het verkocht kan worden.



Vraagprijs: 200.000. Wat zou je dus bieden?



(Niet dat we het serieus overwegen trouwens, maar ben wel benieuwd)
Alle reacties Link kopieren
Niks
quote:S0LEIL schreef op 26 november 2015 @ 19:48:

Niks Neee, dat telt niet
Staat er niets in de wijk met dezelfde afmetingen, maar een betere staat? Dan weet je wat t ongeveer waard is na een verbouwing.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven