Auto kopen, oud en klein of nieuwer en groter?

24-11-2015 11:20 86 berichten
Ik kom er zelf even niet uit, dus ik hoop op tips van jullie. Tot voor kort hadden we een mooie grote lease-auto en voor mij een vrij nieuw, klein autootje. Mijn man heeft nu een nieuwe baan en de lease-auto is weg. Hij moet wel een eind rijden elke dag, dus hij rijdt nu in mijn kleine autootje. Ik had in eerste instantie bedacht dat we geen 2e auto nodig hadden omdat ik 's avonds en in het weekend werk, en voor de rest wilde ik dan alles op de fiets gaan doen. Maar nadat ik gevallen was op de fiets met mijn dochter achterop en we al 2x drijfnat waren geregend, wilde ik toch wel graag een tweede auto. Dus voor weinig geld particulier een oud bakkie gekocht, met APK tot halverwege 2016. Helaas bleek dat echt een miskoop, er mankeerde van alles aan dus deze hebben we net weer verkocht (wel eerlijk verteld aan de koper wat er mankeerde, in tegenstelling tot de eikel van wie wij deze auto kochten). Maar nu heb ik ineens een baan voor 2 dagen in mijn schoot geworpen gekregen. Niet bereikbaar met openbaar vervoer, net zoals mijn mans werk. Dus is er snel een auto nodig.



In eerste instantie was het plan om de komende tijd met het kleine goedkope autootje te rijden, in de tussentijd haalt mijn man zijn motorrijbewijs en knapt zijn motor op. Daarna ruilen we het kleine autootje in voor een gezinsauto. De kleine auto is nog redelijk wat waard, dus daar kunnen we zonder heel veel bij te leggen een prima tweedehands gezinsbak voor kopen.



Wat is nu verstandig? Kopen we nu even snel weer een heel klein, oud goedkoop autootje (wel bij een garage dit keer!) met alle risico's van dien. Of lenen we even wat geld (spaarrekening helaas behoorlijk leeg op dit moment wegens allerlei vervelende omstandigheden, mijn moeder heeft al aangeboden om ons geld te lenen en naar verwachting kunnen we dat de komende maanden wel weer terug betalen) en kopen we nu alvast een wat grotere, niet zo'n hele oude gezinsauto. De kleine, nieuwe auto ga ik dan weer rijden en die verkopen we op het moment dat mijn man zijn motor kan gaan rijden.



Die motor staat al in de garage, moet alleen opgeknapt en het rijbewijs moet worden gehaald. Scheelt veel reistijd omdat hij dan langs de file kan rijden. Een grotere gezinsauto willen we ook sowieso hebben voor zomer 2016 omdat we anders niet met onze tent en aanhanger op vakantie kunnen.



Luxe probleem, ik weet het, maar wie kan even meedenken wat nu het slimste is?

Wat voor auto kopen?

Totaal aantal stemmen: 16

Klein, oud en goedkoop autootje erbij kopen (56%)
Grotere, nieuwere auto kopen en geld lenen (44%)
Alle reacties Link kopieren
Zoals ik het nu lees heb je die grotere auto voornamelijk nodig, zodat je in de zomer lekker goedkoop met de tent op vakantie kunt. Reken je die meerkosten voor die duurdere auto ook even mee in je vakantiekosten? Inclusief de extra kosten voor brandstof, verzekering en onderhoud die een grotere auto horen?
...
Alle reacties Link kopieren
quote:Hunniebunnie schreef op 26 november 2015 @ 10:34:

[...]



Winterbanden zijn alleen beter als het echt vriest en er sneeuw ligt, toch? In alle andere gevallen (en zelfs in de winter) ben je volgens mij beter af met goede all weather-banden met goed profiel. Dus die lellen heb je niet per se nodig.Ja en hoeveel dagen vriest het echt goed en ligt er sneeuw in Nederland ? Dus overall ben je zelfs beter met zomerbanden die zijn tot 2 graden en zeker bij nat wegdek superieur.
quote:slobberbone schreef op 26 november 2015 @ 10:40:

[...]





Ja en hoeveel dagen vriest het echt goed en ligt er sneeuw in Nederland ? Dus overall ben je zelfs beter met zomerbanden die zijn tot 2 graden en zeker bij nat wegdek superieur.Ja, dat denk ik ook! Goed profiel, daar gaat het om!
quote:ankalida schreef op 26 november 2015 @ 10:39:

Zoals ik het nu lees heb je die grotere auto voornamelijk nodig, zodat je in de zomer lekker goedkoop met de tent op vakantie kunt. Reken je die meerkosten voor die duurdere auto ook even mee in je vakantiekosten? Inclusief de extra kosten voor brandstof, verzekering en onderhoud die een grotere auto horen?Hoe kom je daar dan bij? Met de tent gaan we sowieso op vakantie, niet omdat het goedkoop is (valt trouwens nog best tegen) maar omdat we het leuk vinden!
Alle reacties Link kopieren
Dan prima. Maar heel veel mensen kamperen voor de goedkoop en vergeten dat de autokosten behoorlijk hoger zijn voor een auto die een aanhanger kan trekken. Kennis van mij ook: vond dat wij maar duur deden in de vakantie (huis huren). Maar ondertussen rijdt hij voor die ene kampeervakantie in een dure auto, met een dure caravan die ook weer in een dure stalling moet. Volgens mij zijn wij goedkoper uit!
...
quote:Hunniebunnie schreef op 24 november 2015 @ 13:07:

Oudere Volvo's zijn degelijker dan veel nieuwe autootjes. Dus diegene die zei dat bij oude auto's altijd stuk is..... Dat is gewoon niet zo. Ja, wel als je een oude Alfa koopt oid. Maar een goed merk (Volvo, Saab etc) zit gewoon degelijker in elkaar. Niets plastiek en elektriek, maar het echte werk. Ik heb ook nog een oude auto uit 1962, die ook maar doorgaat. Hoe minder erin zit, hoe minder er stuk kan gaan, echt! Maar je moet er van houden, dat wel...Mijn oude alto viel echt wel mee, en als er wat stuk was kwam het van de sloop en zette man het er indien mogeljik zelf in. Alleen weggedaan omdat het niet lukte er 2 kinderen en een kinderwagen in te vervoeren, anders was hij gebleven,. Nu een fiat panda
Alle reacties Link kopieren
quote:Hunniebunnie schreef op 26 november 2015 @ 10:34:

[...]



Winterbanden zijn alleen beter als het echt vriest en er sneeuw ligt, toch? In alle andere gevallen (en zelfs in de winter) ben je volgens mij beter af met goede all weather-banden met goed profiel. Dus die lellen heb je niet per se nodig.Toch niet. Bij lagere temperaturen (<5) zijn winterbanden óók bij regen beter dan zomerbanden. En all-weather banden zijn altijd een compromis. In de zomer minder dan goede zomerbanden, bij winterse omstandigheden minder dan echte winterbanden.
quote:ankalida schreef op 26 november 2015 @ 11:51:

Dan prima. Maar heel veel mensen kamperen voor de goedkoop en vergeten dat de autokosten behoorlijk hoger zijn voor een auto die een aanhanger kan trekken. Kennis van mij ook: vond dat wij maar duur deden in de vakantie (huis huren). Maar ondertussen rijdt hij voor die ene kampeervakantie in een dure auto, met een dure caravan die ook weer in een dure stalling moet. Volgens mij zijn wij goedkoper uit!



Ach, dat kan meevallen. Aanschafprijs van onze auto's is altijd rond 750 euro dus nauwelijks afschrijving (rijden we een jaar of 6-7 in), tot voor kort reden we zelfs helemaal belastingvrij en op lpg, camping à la ferme is nog geen 20 euro per nacht en het klapbakkie staat voor 125 euro per jaar droog.

Maar goed, mensen moeten het vooral zelf weten, toch?
quote:Hunniebunnie schreef op 26 november 2015 @ 15:26:

[...]





Ach, dat kan meevallen. Aanschafprijs van onze auto's is altijd rond 750 euro dus nauwelijks afschrijving (rijden we een jaar of 6-7 in), tot voor kort reden we zelfs helemaal belastingvrij en op lpg, camping à la ferme is nog geen 20 euro per nacht en het klapbakkie staat voor 125 euro per jaar droog.

Maar goed, mensen moeten het vooral zelf weten, toch?



+1

Hier geen caravan maar tent, en die ligt gratis op zolder :p HIer wel grote auto maar bewuste keuzen, man maakt veel kilometers voor werk en met een storm oid wil je niet het gevoel hebben dat je van de weg waait :P En deze auto is behalve voor de vakanties ook handig tijdens de verbouwingen van het huis, om makkelijk de kinderwagen en andere babyzooi mee te nemen met 2 kleine kinderen etc etc etc.
Onze kinderwagen kon gewoon uitgeklapt in de achterbak staan, ideaal!
Alle reacties Link kopieren
quote:Hunniebunnie schreef op 26 november 2015 @ 16:01:

Onze kinderwagen kon gewoon uitgeklapt in de achterbak staan, ideaal!Hier ook en dan ook nog 9 personen en als moet 3 fietsen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven