Geen vrienden..

12-10-2015 19:23 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi!



Ik ben Sil, ben 25 jaar en voel me vaak alleen en heb geen vrienden..

Als ik een relatie had liet ik altijd iedereen vallen en had ik alleen oog voor hem..

Ik ben nu bijna 2 jaar vrijgezel en kan me er heel moeilijk toe zetten om met mensen af te spreken..

Dat is niet altijd zo geweest, maar ik raakte depressief (daar heb ik ook therapie voor gehad) en sinds die tijd heb ik eigenlijk geen echte vrienden meer..

Dat begon zo'n 5 jaar geleden..

Ik trek veel met mijn zus op en ook vaak met haar vriend erbij.

We zijn ook met zn 3en op vakantie geweest! Verder woon ik nog bij mn ouders en in het weekend ben ik met hun weg of bij mn zus die samenwoont.. Doordeweeks werk ik fulltime en zit ik savonds altijd thuis.

Een klein wereldje dus..

Ik ben alweer een hele tijd somber en weet niet zo goed hoe ik hiermee om moet gaan.

Heeft iemand hetzelfde of tips hoe ik beter in mn vel kom en me minder eenzaam voel?

Alvast bedankt!



Groetjes Sil
Alle reacties Link kopieren
quote:Sil1990 schreef op 12 oktober 2015 @ 20:28:

[...]



Ben er wel voor naar de dokter geweest maar er komt niks uit. Heb wel pfeiffer gehad en daar kan het mee te maken hebben. Het was ook eigenlijk geen oproep,wilde meer mn verhaal kwijt maar volgens mij zit ik dan niet in de goeie rubriek. Ik ben wel blij dat hè eerlijk bent. En je zet me wel aan het nadenken!



Wat net ook al iemand zei; van niks doen wordt je ook duf.

Wat zijn de dingen die je leuk vindt om te doen?

En ben je weleens met een psycholoog gaan praten?
Alle reacties Link kopieren
quote:julienclerc schreef op 12 oktober 2015 @ 20:40:

Maar hoezo niet? Waarom stop je dan niet met internet en ga je het gewoon eens doen? Ik heb als student een depressie gekregen als gevolg van slaapproblemen. Ik ben eruit gekomen dankzij therapie en daarnaast door weer dingen te gaan ondernemen. Zelf vond ik theater en boksen erg leuk, maar ik heb ook banden met oude vrienden weer aangehaald. Daardoor bloeide ik op en kon ik ook de laatste drempels van de depressie over.



Wat lijkt je leuk? Een bepaalde sport of houdt je juist van zingen of dansen? Ben je iemand die van gezelschapsspelletjes houdt? Kijk dan eens in de krant of een weekblad (of facebook!) en reageer op een oproepje en ga ergens bij. Zo leer je mensen kennen. Dat worden niet gelijk vrienden, maar via hen zou je ook weer anderen kunnen leren kennen waardoor je wat opbloeit.



Ook op jezelf gaan wonen kan heel goed voor je zijn. Je leert op eigen benen staan en dat vergroot je zelfvertrouwen.Denk erover om te gaan zwemmen, maar dat is een grote stap want ben heel onzeker over mn lichaam. Maar ik wil wel gaan proberen om er meer op uit te gaan,elke avond voor de tv hangen is behoorlijk saai en zorgt inderdaad zeker niet voor meer energie. Therapie heeft mij ook wel deels geholpen maar doordat ik in een groep zat hoorde ik ook veel problemen van anderen en werkte voor mij niet bevorderlijk. Dus jij hebt jezelf er deels zelf uitgesleept? Wat knap! Heb je nooit meer een terugval?ik stort mee dan ook vaak op eten ..
Alle reacties Link kopieren
quote:Sil1990 schreef op 12 oktober 2015 @ 22:24:

[...]



Denk erover om te gaan zwemmen, maar dat is een grote stap want ben heel onzeker over mn lichaam. Maar ik wil wel gaan proberen om er meer op uit te gaan,elke avond voor de tv hangen is behoorlijk saai en zorgt inderdaad zeker niet voor meer energie. Therapie heeft mij ook wel deels geholpen maar doordat ik in een groep zat hoorde ik ook veel problemen van anderen en werkte voor mij niet bevorderlijk. Dus jij hebt jezelf er deels zelf uitgesleept? Wat knap! Heb je nooit meer een terugval?ik stort me dan ook vaak op eten .. en dansen deed ik vroeger ook maar durf ik helaas niet meer
Alle reacties Link kopieren
quote:Sil1990 schreef op 12 oktober 2015 @ 20:34:

[...]



Tijdens die depressie had ik hulp en kon ik praten,maar had niet echt het idee dat het hielp. Toen kwam ik eruit door een jongen die ik via een datingsite leerde kennen.. waar ik 2.5 jaar een relatie mee heb gehad. Ik kijk vaak op internet rond wat ik kan gaan doen,maar kom er niet echt uit..www.nieuwemensenlerenkennen.nl
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Hey TO,

ik herken je gevoel. Eenzaamheid is iets stroperigs, het plakt aan je na verloop van tijd. En ja, dat kan mensen afschrikken. Ongeluk vindt niemand fijn. Maar, en nu komt het: dat is niet een 'defect' van jou, of jouw 'schuld'. Je bent er niet voor om anderen je te laten mogen, of om gezelschap te hebben en zoeken, maar om jezelf te zijn. Om gelukkiger te worden.

En dat hoef je niet volgens een standaardrecept te doen. Sterker, ik geloof niet in: doe dit of doe dat. Maar om - als je je zo voelt- die gevoelens van ongelukkig zijn er te laten zijn. Veel mensen om je heen, en ook hier, worden ongedurig als je dingen zegt als: ik ben altijd zo moe. Dat is zeuren, volgens velen. De meesten kunnen niet tegen hulpeloosheid in een ander, het geeft ze zelf een gevoel van radeloosheid en machteloosheid. Het is vermoeiend. En ik promoot het niet dat je er passief in blijft hangen, maar je mag zo vaak als je wilt dingen moeilijk vinden, moe zijn, balen van dat je geen vrienden hebt. Je hoeft niet een bepaald stappenplan te volgen, maar je hart. Dat is heel vaag, I know. En nogmaals by all means ga erop uit, probeer niet in te zakken of te zwelgen.

Maar je hoeft niemand, ook ons hier, iets te bewijzen. Je voelt je zoals je je voelt. Je bent de persoon, hier en nu, die je bent. En dat is zoals het is: oké.

Dus dansen, schrijven, muziek maken, naar concerten gaan en sporten zijn allemaal geweldig.

Maar het gaat erom dat je jezelf durft te zijn en geen compromissen sluit om anderen gelukkig te maken, en bv een facade op te houden om vrienden te vinden of houden. Probeer dus de focus niet te leggen op 'vrienden krijgen'. Maar op 'jezelf zijn'.

Als je geen vrienden hebt dan is dat zoals het NU is. En geen 'defect' van jou. Het is zoals het is, een gegeven. En het hebben van vrienden is geen garantie op geluk.

Zo lijkt het wel, op facebook en andere social media.

Maar bedenk dat dat ook maar een facade is...al die foto's van mooie vakanties, en gezellige kroegsessies met friends verbergen soms de kater, het verdriet en de eenzaamheid de volgende dag.



De moed die je opbrengt om hier open over te praten is iets goeds in al dit minder goede.

Je ability om te verwoorden hoe je je voelt. Om dingen te delen. Je streven om je beter te voelen. Dat zijn al vier goede dingen. Die er zijn ook zonder dat je vrienden hebt. Kijk naar wat er nu is, ook zonder dat je vrienden hebt.

Je eigenschappen en wie je bent zijn niet afhankelijk van wie deze waardeert.



Ook zonder waardering, is er zoveel dat telt, toch?
The fact is i just saw a blizzard hunt a lizard in the muted light — Flea
Alle reacties Link kopieren
hoe gaat het Sil?
The fact is i just saw a blizzard hunt a lizard in the muted light — Flea
Ik zou dit bericht even verplaatsen naar de "psych" categorie.

Daarna misschien een positieve oproep hier neerzetten, of reageren op één van de vele reeds geplaatste oproepen. Er zijn er zoveel dat er vast wel eentje bij je in de buurt is die je aanspreekt. Dan kan je al een keertje koffie of zo met iemand gaan drinken



En eerlijk, laat nou niet eventuele nieuwe mensen weer vallen als je weer in een relatie komt. Zulke vrienden heb ik in het verleden ook gehad, maar die vriendschappen heb ik ook afgebroken. Dat je wat minder tijd voor vriendinnen hebt, oké, maar helemaal geen tijd meer voor anderen is onzin... Beetje eigen schuld als vriendschappen dan mislopen. Maar nu je je daar bewust van bent kan je die gewoonte doorbreken.



Voor sporten en cursussen heb je geen maatje nodig! Mensen ontmoeten is juist makkelijker als je het alleen doet, als je hier met iemand heen gaat sluit je jezelf veel meer af voor nieuwe contacten.

Ga met sporten eens naar een groepsles. Of nog beter: een sport club / cursus waarbij je op een vast moment in de week met dezelfde groep traint. Of ga hardlopen en af en toe een wedstrijd lopen, ben je ook lekker een dag weg. Of een cursus doen voor een (nieuwe) hobby. Bijvoorbeeld een (beginners)cursus duiken, dansen, fotografie, schrijven... er is zoveel



Waarom zou je ook in je eentje niet al wat leuks kunnen doen? Nu klinkt het erop alsof je niets doet, omdat je niemand kent om dingen mee te doen, waardoor je ook geen nieuwe mensen ontmoet... beetje een cirkel.

Ik ben bijvoorbeeld ook wel alleen naar de schouwburg en musea gegaan, toen vrienden het geld niet voor bepaalde voorstellingen over hadden die ik wel graag wilde zien. Dan doorbreek je je passieve gevoel ook.



En ik zou (weer) gaan praten met een psycholoog denk ik. Dit klinkt wel als iets waar je snel bij moet zijn voor het erger wordt.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Vervelend dat je je zo voelt. In mijn vorige relatie heb ik ook veel vriendinnen helaas laten vallen, nu die relatie over is kan dat best eenzaam zijn. Heb wel een hele lieve vriendin op dit forum leren kennen die altijd voor mij klaar staat. Misschien voor jou ook zo iemand hier te vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven