De Buyer pan inbranden ongezond?

26-11-2015 14:23 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van plan om plaatstalen pannen van De Buyer te kopen als vervanging van mijn anti aanbakpannen. Teflon wil ik echt niet meer. Andere aanti-aanbaklagen zijn ook steeds zo beschadigd. Dus de plaatstalen pannen leken me nu de beste optie. Deze pannen moeten ingebrand worden. Volgens mij neemt de pan bij het inbranden een beetje olie op?



Weet iemand of dat wel gezond is? Verwarm je dan na het inbranden van die pannen steeds opnieuw dezelfde olie en is dat niet schadelijk?



Alle informatie is welkom.
Alle reacties Link kopieren
Als het de bedoeling is kan het moeilijk ongezond zijn he, als ze ervoor gemaakt zijn
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Alle reacties Link kopieren
quote:Monatala schreef op 26 november 2015 @ 14:24:

Als het de bedoeling is kan het moeilijk ongezond zijn he, als ze ervoor gemaakt zijnDat neem ik niet zomaar aan. Teflon werd ook gemaakt, maar blijkt schadelijk te zijn......
Alle reacties Link kopieren
Je mag de mijne voor weinig geld overnemen: wat een kutpan!
Alle reacties Link kopieren
Heerlijke pannen. Nooit met zeep schoonmaken, en inderdaad goed inbranden.



De olie vormt een soort hard laagje in de pan die als anti-aanbaklaag werkt. Dat laagje is een stuk minder ongezond dan de teflon en andere meuk in andere pannen. Maar er zal vast wel een onderzoek te vinden zijn waaruit blijkt dat het de kans op kanker met 0.001% verhoogt, dat is leuk voor de media namelijk.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Ik heb ook De Buyer pannen en wat gebeurt is dat ze uiteindelijk zelf een anti-aanbaklaag krijgen, door ze vaak te gebruiken. Het inbranden in daarvoor noodzakelijk en je moet ze elke keer na het gebruik insmeren met een beetje olie, zodat ze niet gaan roesten.

Ze zien er steeds "viezer" uit, alsof er eten is ingebrand, maar dat is juist goed, eten brand niet meer aan.

Na gebruik was ik ze af met heet water en smeer ik ze in en ze bevallen me steeds beter. Vind het echt fijne pannen, maar wel zwaar.
Ik zou alleen rauw zelf gekweekt eten nuttigen.
Het inbranden zelf kan met een hoop ongezonde rook gepaard gaan. Dus wel alles openzetten en de afzuigkap op 10. Daarna met heet water en een borstel goed wassen voor ingebruikname. Ik vind ze nogal zwaar en ze werken vooral goed indien vaak gebruikt. Anders wordt de oliekoek ranzig.
quote:dubbeltje4 schreef op 26 november 2015 @ 14:28:

Je mag de mijne voor weinig geld overnemen: wat een kutpan!heb je de pan wel goed ingebrand? Ik heb zelf een gietijzeren pan en in eerste instantie brandde alles aan... bleek dat ik het ding niet goed ingebrand had (lees niet), de verkeerde spatel gebruikte (hout terwijl rvs veel beter is!), sop ipv water gebruikte, na gebruik niet goed droogde en insmeerde. Kan me voorstellen dat het met plaatstaal soortgelijk werkt. Dit is een handige gids voor gietijzer trouwens: http://www.richsoil.com/cast-iron.jsp
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij dat als die pannen steeds "viezer" worden, dat er steeds meer lagen vet op zitten die je dan ook steeds opnieuw mee verwarmt. Ik kan er niks over vinden of dat schadelijk is.
http://www.discusscooking ... -steel-fry-pan-69278.html



Hier een discussie over deze pannen, misschien heb je er iets aan. Staan ook foto's op van dat "gebruikte (vieze)" uiterlijk. Dat kan echt geen kwaad.
quote:Rasonkel schreef op 26 november 2015 @ 14:50:

Het lijkt mij dat als die pannen steeds "viezer" worden, dat er steeds meer lagen vet op zitten die je dan ook steeds opnieuw mee verwarmt. Ik kan er niks over vinden of dat schadelijk is.

Dan koop je hem niet! Genoeg andere pannen te vinden hoor.

Bij dit soort 'vermeende risico's' denk ik altijd maar dat het leven een vrij hoge sterftekans met zich meebrengt. Van leven ga je dood, zei mijn opa zaliger.
Alle reacties Link kopieren
quote:Wollstonecraft1792 schreef op 26 november 2015 @ 14:34:

Ik heb ook De Buyer pannen en wat gebeurt is dat ze uiteindelijk zelf een anti-aanbaklaag krijgen, door ze vaak te gebruiken. Het inbranden in daarvoor noodzakelijk en je moet ze elke keer na het gebruik insmeren met een beetje olie, zodat ze niet gaan roesten.

Ze zien er steeds "viezer" uit, alsof er eten is ingebrand, maar dat is juist goed, eten brand niet meer aan.

Na gebruik was ik ze af met heet water en smeer ik ze in en ze bevallen me steeds beter. Vind het echt fijne pannen, maar wel zwaar.Heel zwaar maar idd erg fijn. Goed afdrogen vor je ze wegzet
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
quote:dubbeltje4 schreef op 26 november 2015 @ 14:28:

Je mag de mijne voor weinig geld overnemen: wat een kutpan!Wat vind je er niet fijn aan?
Je bent zelf een theepot
quote:SuzanneSuus schreef op 26 november 2015 @ 15:02:

[...]





Heel zwaar maar idd erg fijn. Goed afdrogen vor je ze wegzet



Ja, ik heb ze trouwens speciaal gekocht omdat je ze gewoon in de oven kunt zetten. Bij veel pannen met kunststof of houten steel kan dat niet zomaar.

Ik vind dat ze een hele goede prijs/kwaliteit verhouding hebben.
Alle reacties Link kopieren
Nou heb ik deze steelpan nog niet in de oven gedaan, maar dat kan dus? Op de steel zit het merkje van de Buyer en dat is van kunststof lijkt me, kan geen kwaad?
Je bent zelf een theepot
quote:SuzanneSuus schreef op 26 november 2015 @ 15:14:

Nou heb ik deze steelpan nog niet in de oven gedaan, maar dat kan dus? Op de steel zit het merkje van de Buyer en dat is van kunststof lijkt me, kan geen kwaad?



Nee, dat kan prima.

Hoe is het met je keuken? Al opgeschoten?
Alle reacties Link kopieren
Wat nog niet goed is, heeft 4-5 weken levertijd, marmoleum is over 2 weken. Maar ondertussen ben ik er zo blij mee Woll.



Mooi, dan kan die pan ook in de oven, dank
Je bent zelf een theepot
quote:SuzanneSuus schreef op 26 november 2015 @ 15:30:

Wat nog niet goed is, heeft 4-5 weken levertijd, marmoleum is over 2 weken. Maar ondertussen ben ik er zo blij mee Woll.



Mooi, dan kan die pan ook in de oven, dankJammer dat het nog zo lang duurt voor het 'af' is. Maar heel fijn dat je er al wel van kan genieten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven