Geld & Recht alle pijlers

Hypotheek schoonvader betalen

20-11-2015 00:39 165 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn nu sinds ca. 2 jaar samen, en wonen sinds een paar maanden ook samen.

Ik ben begin 20, mijn vriend midden 20. Hij werkt sinds september fulltime, ik ben in oktober afgestudeerd en begin per 1 januari aan een vaste baan.



Mijn schoonvader is met pensioen, en woont alleen (heeft wel een vriendin). De moeder van mijn vriend is overleden, ongeveer 15 jaar geleden. Schoonvader zegt dat hij zijn vaste lasten nauwelijks kan betalen. Dit begrijpen wij niet, want hij heeft een inkomen van 2.800 euro p/m (dan is 750 p/m aan hypotheek + schulden toch niet buitensporig...)



Binnenkort moet hij zijn hypotheek opnieuw vastzetten/afsluiten (geen idee hoe je dat noemt. Wij wonen niet in Nederland, maar in een ander West-Europees land). Die hypotheek is nog lang niet afbetaald, er staat nog ca. 150.000 open. Hij heeft ook nog andere leningen.



Nu wil hij dat zijn zoon, mijn vriend, mee gaat betalen aan die hypotheek. Mijn vriend zou dan 500 euro per maand betalen, schoonvader niets. SV zal alleen 250 euro aan de overige leningen afbetalen. En dat terwijl schoonvader een hoger netto-inkomen heeft dan mijn vriend! (ca 300 euro meer, dus ca. 2.800 euro). Bijzonder hoge kosten heeft schoonvader verder niet. Gewoon zorgverzekering, auto, etc, maar niets bijzonders (en ja, dat weten wij - vriend heeft dit met hem besproken).



Ik ben het er niet mee eens om de hypotheek te gaan betalen van iemand die een prima inkomen heeft, maar een slecht financieel beleid. Zijn zoon verdient nota bene minder!!! (En ja, dit was ook zo geweest, als mijn vriend nog single was, en mijn inkomen er dus niet zou zijn. Dat had betekend dat vriend nauwelijks kan sparen, hij spaart nu 500 tot 700 per maand). Dat sparen is belangrijk - ten slotte willen jonge mensen ook zelf ooit een huis kopen/een beter huis huren, en dat ook inrichten.



Wij gaan, als deze constructie doorgaat, 1200 per maand aan woonlasten betalen: onze huur à 700 + hypotheek schoonvader à 500. Schoonvader betaalt 250 euro...



En ja, ik voel het al aankomen. 'Jij hebt hier niets mee te maken, het is een zaak tussen jouw vriend en je 'schoonvader'. Maar ik zie dat niet zo. Ik word hier ook mee geconfronteerd. 500 euro per maand zijn 6000 per jaar. Dat is een groot bedrag. In het land waar wij wonen, is eigen vermogen heel belangrijk om zelf een hypotheek te krijgen, en maken ca. 3 jaar à 6000 euro (18.000) wel echt uit.



Schoonvader heeft financiëel wanbeleid gevoerd de afgelopen jaren, koopt/kocht alles waar hij zin in heet. Met een inkomen van 2.800 euro per maand, moet die hypotheek van 750 te doen zijn. Hij hoeft ten slotte niet per se af te lossen (aflossingsvrij kan ook). Mijn vriend verdient minder dan schoonvaders pensioen bedraagt. Hoe kun je je zoon dan dwingen om jouw hypotheek te betalen??! Ik begrijp het niet.



Ik zou zeggen, schoonvader betaalt zoveel als hij kan aan de hypotheek. Als hij over ca 15/20 jaar sterft (realistisch qua leeftijd) kunnen wij ofwel het huis incl. hypotheek overnemen, of het het verkopen, en de restschuld afbetalen. Geen probleem - dan hebben wij financieel waarschijnlijk/hopelijk alles op de rit. Het zal dan waarschijnlijk niet zo'n probleem zijn om een paar honderd euro per maand af te betalen aan dat huis. Maar op dit moment zijn die 500 per maand een probleem voor ons. Wij zitten in de levensfase dat we zelf wat gaan opbouwen. Wij willen ook zelf spaargeld opbouwen, ooit zelf een huisje kopen, meubels, etc. Het komt nu echt niet gelegen, en ik vind het principiëel niet in orde om je zoon, die sinds 2 maanden werkt, jouw VOLLEDIGE hypotheek te laten betalen.



Mijn vriend is wat dit betreft nogal onverschillig. Hij vindt het wel raar van zijn vader, en wil nu toch nog wel een beetje doorvragen (wat hij voorheen nooit heeft gedaan - ook na het gesprek met de bank, afgelopen dinsdag, heeft hij geen vragen gesteld). Hij is loyaal naar zijn vader. Als hij dit wil doen, kan ik hem niet tegenhouden. Maar het staat mij erg tegen om mee te betalen

Mijn vriend zegt dat het voor ons niet zo'n verschil zal maken, omdat we binnenkort tweeverdieners zijn. Maar mij staat het tegen om het gedrag van zijn vader te faciliteren, en 6000 euro per jaar zijn een groot bedrag in de 'startersjaren'.



Het gaat er niet om dat ik een gratis huis wil, ik betaal met alle liefde mee als we het erven met openstaande hypotheekschulden. Maar nú in deze fase belemmert het ons, en ik vind dit egoïstisch van schoonvader. Ik ben benieuwd naar jullie meningen.
Selbst der längste Weg beginnt mit dem ersten Schritt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gebruna schreef op 20 november 2015 @ 16:27:

[...]



Nou nee, dat nou ook weer niet. Maar als er op de openstaande hypotheek van 150.000,- gestaag 750,- wordt afgelost (ik mag hopen dat het niet alleen rente is) en schoonvader betaalt zijn overige schulden af, dan is er later wel sprake van een zekere waarde en de vriend van TO is dan enige erfgenaam.

Althans, in het geval er geen sprake is van allerlei andere "mitsen en maren" en/of (alsnog) partnerschap met vriendin en zo. Maar er is dus wel een kans dat het neit per definitie "weggegooid geld" is.



Maar zelf zou ik er, hoe dan ook, verre van willen blijven. Ik ben het dan ook helemaal met je eens.



Maar omdat TO zegt dat zij vanmiddag bij het gesprek kans loopt te "ontploffen", leek het mij goed even te benadrukken dat het waarschijnlijk slimmer is om tijdens het gesprek met schoonvader wat op de vlakte te blijven.



TO lijkt een verstandig mens en zij ziet -waarschijnlijk zeer terecht- problemen op zich afkomen waar zij niet op zit te wachten.

Maar haar schoonvader (70 jaar) ziet haar waarschijnlijk als een jong meisje van 20 jaar die net van school af komt en die toevallig met zijn zoon samenwoont. Immers, schoonvader vond het oorspronkelijk niet eens wenselijk dat zij aanwezig was bij het gesprek!

Als TO zich nadrukkelijk in de discussie mengt en/of schoonvader als het ware (voor zijn gevoel) ter verantwoording gaat roepen, gaat het gesprek vanmiddag ongetwijfeld helemaal fout lopen.



Mijn punt was dat het mij verstandig lijkt als TO vooral haar vriend het woord laat doen tijdens het gesprek met zijn vader.

Aangezien schoonvader een gat in zijn hand heeft,zal het wel bij betalen worden als hij gaat hemelen.

Zij heeft twee jaar een relatie met vriend,dus mag zij zich er wel mee bemoeien.

Schoonvader probeert zijn zoon te manipuleren,maar vriendin van zoon trapt daar niet in en daarom heeft schoonvader haar liever niet bij de gesprekken.

Ik denk dat veel meiden in deze situatie al lang hadden gezegd, ga jij maar lekker met je pa samenwonen.
Goede uitkomst TO. Fijn dat je vriend de wijsheid van je argumenten ook zag.
Alle reacties Link kopieren
Zo, nieuwe ontwikkelingen. Schoonvader is bij de bank geweest, maar hij wilde vriend er niet meer bij hebben. Tijdens het gesprek afgelopen vrijdag, waar ik ook bij was, was hij heel stellig. 'Ok, dan verkoop ik de boel'. Het was duidelijk dat hij bedoelde: 'ofwel je betaalt, of ik verkoop het huis'. Dat heeft vriend wel pijn gedaan. Mijn vriend zat in een emotionele spagaat, hij moest eigenlijk kiezen tussen zijn vader & mij. Dat vond hij heel erg, en dat begrijp ik ook. Ik had het het liefst nooit zo ver laten komen, maar het kon in mijn ogen niet anders - 6000 per jaar voor minstens 10 jaar, is een grote belasting, die ook invloed heeft op mij. Bovendien was er nooit een duidelijke reden waarom dit nodig is/was.

Vriend vond mijn argumenten 100% correct, en gaf toe dat hij schoonvader's verzoek zelf ook altijd al vreemd en verkeerd had gevonden, maar uit loyaliteit was hij er in mee gegaan. Het huis wil hij echt niet kwijtraken. In Duitsland heeft het ouderlijk heus echt een emotionele waarde....



Maar; goed nieuws. Schoonvader belde na het gesprek met de bank. Hij houdt het huis aan en gaat 450 euro per maand aflossen. Tegen vriend heeft hij gezegd (telefonisch, dus ik was er niet bij) dat hij onze beslissing wel begrijpt en het ons niet kwalijk neemt. (ik was altijd zijn 'ideale schoondochter', dat zal ongetwijfeld wel wat veranderd zijn hoor. Maar dat maakt niet uit, we kunnen weer door één deur).



Vriend heeft beloofd dat schoonvader het moet zeggen als er echt financiële problemen zijn, en dat we hem dan proberen te helpen, op voorwaarde dat we wel inzicht krijgen in die problemen.



Voorlopig is de uitkomst dus ideaal. Wij betalen niet mee, het huis blijft in familiebezit, en schoonvader betaalt maar 200 euro p/m meer dan gepland. Ik geloof dat we hier allemaal tevreden mee kunnen zijn.
Selbst der längste Weg beginnt mit dem ersten Schritt.
Alle reacties Link kopieren
Mooi dat het resultaat nu is dat schoonvader gewoon zelf zijn woonlasten betaalt.



En, behalve het feit dat jullie het geld zelf goed kunnen gebruiken, is er ook "winst" voor wat betreft jullie relatie: er is nu immers sprake is van "ons" standpunt, dus dat geeft je waarschijnlijk een goed gevoel (en is bovendien waarschijnlijk ook de reden dat schoonvader inzag dat hij toch een andere oplossing moest zoeken).
Mooi dat het zo gegaan is en dat je vriends ogen zijn opengegaan.
Alle reacties Link kopieren
Wat een goede afloop
Ik had de updates gemist maar het klinkt nu bijna als een storm in een glas water. FIjn dat het nu zo is opgelost!
quote:Gebruna schreef op 26 november 2015 @ 23:48:

Mooi dat het resultaat nu is dat schoonvader gewoon zelf zijn woonlasten betaalt.



En, behalve het feit dat jullie het geld zelf goed kunnen gebruiken, is er ook "winst" voor wat betreft jullie relatie: er is nu immers sprake is van "ons" standpunt, dus dat geeft je waarschijnlijk een goed gevoel (en is bovendien waarschijnlijk ook de reden dat schoonvader inzag dat hij toch een andere oplossing moest zoeken).



Dit.



En je relatie klinkt nu 'vaster' dan in het begin van je topic. Jullie hebben samen een aardige hobbel overwonnen, een loyauteitsconflict is niet te onderschatten.

Iets met 'what does'nt kill you...'
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat het is opgelost! Ik snap alleen totaal niet waarom hij het verzoek in eerste instantie nu eigenlijk heeft gedaan... Hij kan blijkbaar nog 200 euro per maand extra missen, dus waarom hadden jullie dan moeten gaan betalen?
Hoe erg het ook is, chocola helpt!
Alle reacties Link kopieren
Goede vraag chocotime, ruikt als een soort oplichting
quote:chocotime schreef op 28 november 2015 @ 07:36:

Fijn dat het is opgelost! Ik snap alleen totaal niet waarom hij het verzoek in eerste instantie nu eigenlijk heeft gedaan... Hij kan blijkbaar nog 200 euro per maand extra missen, dus waarom hadden jullie dan moeten gaan betalen?Omdat het heel makkelijk is als je maar een kik hoeft te geven en zoon lost het probleem wel even op. Doe mij zo'n zoon.
-
anoniem_209315 wijzigde dit bericht op 28-11-2015 14:13
Reden: vreselijk mosterd
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mosterd...
Fijn dat het opgelost is.

Mijn eerste gedachte is dat die man ergens aan verslaaft is. 2800 p/m en dan niet rond kunnen komen en dan vervolgens ook geen inzicht willen geven in financiën? Daar gaat een belletje van af bij mij.
Alle reacties Link kopieren
Bizar zeg. Ik vind dat je van je vriend mag verwachten dat hij dit niet gaat betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven