leren aardrijkskunde

25-11-2015 09:01 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter zit in groep 6 en heeft nu regelmatig huiswerk voor toetsen.

Ze heeft heel veel moeite met automatiseren en het leren van plaatsnamen is ontzettend lastig voor haar.

Ze heeft een week de tijd en dan oefenen we elke dag ongeveer een half uurtje. Maar dan nog ze onthoud het niet. Misschien oefenen we verkeerd dus hoe doen jullie dat?



Ik begin met de kaart met afkortingen en oefen dan de namen. Als dat gaat noem ik plaatsnamen en wijst zei ze aan op de kaart. Dat gaat vaak nog wel. Maar wanneer ik een stip aanwijs en ze moet zelf de plaatsnaam opnoemen lukt het niet. Ook heb ik een app op mijn telefoon dat ze met een spelletje kan oefenen. Het blijft gewoon niet hangen.
Alle reacties Link kopieren
[quote]Yggdrasil- schreef op 25 november 2015 @ 10:12:

Via internet topo leren, maken ze er een spelletje van.

Ik leer echt nooit mét mijn kids. Dat moeten ze echt alleen doen. Overhoren wil ik best (maar komt amper voor gelukkig )



Dat is heel makkelijk gezegd als je kinderen hebt die makkelijk leren.

Ik heb van alles wat thuis en ik ben ook heel lui bij de jongste (gymnasium niveau) maar de oudste help ik maar al te graag en zij steekt daar heel wat van op. Al is het alleen al orde in de chaos scheppen. Ik merk dat ze door mijn hulp daar steeds beter in word.



Mensen kunnen heel hard roepen dat het HAAR school is en HAAR resultaten, dat vind ik erg kort door de bocht. Iedereen wil dat zijn kind de meeste kansen krijgt op een goed resultaat en daar hebben veel kinderen een steuntje in de rug voor nodig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 25 november 2015 @ 09:54:

[...]





Via een app op de iPad? Vinden kinderen vaak leuk.app heb ik op telefoon. Sinds deze week. Daar oefent ze nu ook mee. Ik weet alleen nu nog niet of het daarmee makkelijker gaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:asrem schreef op 25 november 2015 @ 11:21:

Kan je niet met de juffrouw overleggen of zij geen aangepaste toets krijgt ivm haar zeer zwakke werkgeheugen. Dit is toch alleen maar een kwelling.



Mijn dochter heeft zeer ernstige dyscalculie en heeft nooit de tafeldiploma hoeven halen.

We oefenden wel maar het bleef nooit hangen. Ze had een hele fijne juf (met veel verstand van kinderen met een beperking). Ze kreeg al een sticker als ze bijv.



1 x 5

2 x 5

3 x 5 wist op te noemen.



Misschien kan de juf een toets maken bijv. 2 plaatsnamen per provincie.Tafels is bij haar ook een probleem. Ze krijgt nu een tafelkaart bij rekenen omdat ze op school ook zien dat ze dit echt nooit gaat onthouden
Alle reacties Link kopieren
Verder dus meer ezelsbruggetje die ze zelf moet bedenken.



Bij juf op gesprek of die nog tips hebben.



Een trein maken van plaatsen en die steeds langer maken.



Gezellig maken zodat ze geen tegenzin krijgt.



Ander tijdstip ga ik ook proberen. Alhoewel dan haar zeer lastige aanwezige kleuter zus een behoorlijke stoorzender is. Daarom oefenen we vaak s avonds als die slaapt.



Medicijnen krijgt ze al. Maar alleen onder schooltijd. Misschien kijken of het beter gaat als ik haar bijvoorbeeld in het weekend laat leren wanneer ze een pilletje heeft geslikt. (Dit klinkt op de een of andere manier raar. )
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben uiteindelijk onze dochter zelf laten testen, na veel getouwtrek op school. Dyslexie heeft ze redelijk mild dus testen vonden ze niet nodig. Dyscalculie en dysorthografie is nog zo onbekend, maar misschien wel een veel groter probleem.



Wij waren klaar met het onduidelijke beeld en de tegenzin van school om haar te testen. Uiteindelijk is ze in de brugklas getest.



Onze dochter (nu 16,5 jaar) heeft een rekenvermogen van een kind van groep 4. Kan nog steeds niet klokkijken, links-rechts verschil niet bekend etc. Ze kan niet automatiseren.

Maar daarentegen heeft ze een prima leervermogen. Begrijpend lezen gaat haar heel goed af.



Wij hebben geleerd om er naar te kijken wat ze goed kan. Die test uitslagen gaven onze bevestiging. We waren er zo blij mee. Altijd maar onzekerheid en onbegrip van anderen is zo oneerlijk. Ze heeft het nu zwart op wit, incl. taalpas en rekenpas (dus dispensatie voor veel dingen).



Echt, ik kan het je alleen maar aanbevelen. Ik zou willen dat wij het in groep 6 al gedaan hadden. Het scheelt zoveel verdriet voor iedereen.
Alle reacties Link kopieren
En voor ons geldde: al die tips die iedereen gaf, het hielp geen zier.....

Sorry dat ik je dit moet zeggen. Voor het kort termijn geheugen helpt het misschien heel even. Dat ze net een 5 haalt, maar het blijft bij onze dochter nooit hangen. Ongewenst effect dus.
Alle reacties Link kopieren
Tja het is heel lastig bij haar. We hebben haar laren testen ivm met onrust en concentratie problemen. Daar is toen uitgekomen een zeer zwak werkgeheugen. Een normaal taal iq en Performaal heel hoog. Ze heeft daar een kloof van 40 punten. Verder vermoedens van dyslexie maar wordt niet getest wat daar scoort ze niet slecht genoeg voor. Met 4 jaar een taal achterstand van anderhalf jaar. Dat is met 3 jaar logopedie ingelopen maar het zou voor haar zelf zo fijn zijn als haar harde werken ook eens beloont zou worden. Dingen als biologie ( soort van) lukt haar wel weer heel goed te leren.
Alle reacties Link kopieren
En extreem goed is knutselen. Zien ze zelden zo op school. Maar ja daar kan je nu nog niet zo veel mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:Yggdrasil- schreef op 25 november 2015 @ 10:12:

Via internet topo leren, maken ze er een spelletje van.

Ik leer echt nooit mét mijn kids. Dat moeten ze echt alleen doen. Overhoren wil ik best (maar komt amper voor gelukkig )

Maar topo leren (en ook woordjes for that mather matter) kan op heel veel verschillende sites. Ook handig dat ze niet de nummers uit hun kop leren op die manier. Spelenderwijs dus.





Voor een kind is het juist fijn als je ouders je ondersteunen in het leren(niet alleen overhoren), het geeft ze vaak meer vertrouwen in zichzelf en werkt motiverend.



Ik was als kind altijd super zenuwachtig voor toetsen en het gaf mij meer rust als een ouder mij hielp met leren.
Alle reacties Link kopieren
Mag ik aan je vragen asrem wat voor opleiding je dochter doet? Vraag mij nu al af wat mijn dochter met haar kwaliteiten voor opleiding kan doen.
quote:_helly_ schreef op 25 november 2015 @ 11:48:

Tja het is heel lastig bij haar. We hebben haar laren testen ivm met onrust en concentratie problemen. Daar is toen uitgekomen een zeer zwak werkgeheugen. Een normaal taal iq en Performaal heel hoog. Ze heeft daar een kloof van 40 punten. Verder vermoedens van dyslexie maar wordt niet getest wat daar scoort ze niet slecht genoeg voor. Met 4 jaar een taal achterstand van anderhalf jaar. Dat is met 3 jaar logopedie ingelopen maar het zou voor haar zelf zo fijn zijn als haar harde werken ook eens beloont zou worden. Dingen als biologie ( soort van) lukt haar wel weer heel goed te leren.Frustrerend! Hier een wel en een niet getest kind. Het niet geteste kind scoort te goed, maar net niet goed genoeg om alles gewoon te halen.
Niet echt een praktische tip, maar ik heel veel over het geheugen en over leren geleerd door 'Het geheugenpaleis' van Joshua Foer. Een heel leuk en toegankelijk boek, populair wetenschappelijk, over hoe het geheugen en de hersenen werken. Als ik het goed het onthouden neemt de schrijver een weddenschap aan over het onthouden van een aantal kaartspellen. Hij komt gedurende zijn zoektocht in aanraking met tal van wetenschappers en geheugenkampioenen. Ik heb er best wel wat dingen uit onthouden die ik af en toe toepas.
Alle reacties Link kopieren
Heel frustrerend voor haar zeg. Ik ben docent aardrijkskunde op een vmbo-school en daar heb ik heel veel leerlingen die dit niet kunnen. Heel simpel de werelddelen is voor sommige leerlingen al een kwelling. En wat voor het ene kind werkt, hoeft voor een ander kind niet te werken.



Er zijn al een heleboel mooie tips gegeven. Ik heb er nog een paar:

Kan ze liedjes wel onthouden? Maak er een liedje van. (kinderen kunnen bijv al heel vroeg het alfabet zingen doordat ze het liedje kennen, kan met de tafels ook, voor de iPad is er een tafelapp: tafels leren door liedjes te zingen).

Als ze zo creatief is: laat haar de kaart natekenen en dan daar de plaatsen inzetten. Zo visualiseert ze de kaart meteen. Een eigen getekende kaart blijft beter visueel.

Laat haar de plaatsen van boven naar beneden en van links naar rechts leren, dus niet door elkaar en maak daar eventueel een ezelsbruggetje bij.

Vergroot de kaart op bijv A3 en laat haar op internet afbeeldingen zoeken van de plaatsen en print deze afbeeldingen uit. Laat haar de afbeeldingen bij de plaatsen plakken. Zo wordt de naam aan een herkenbaar punt gekoppeld.



Ik heb twee kinderen met ADD, waarbij het voor mijn dochter van zeven wel moeilijk is te automatiseren. Ze is net met de tafels begonnen. Gaat erg moeizaam... En dan heeft ze een zusje van 5 die het zo oppikt.... Lijkt me wel eens lastig... Overigens kreeg ik er vroeger die tafels ook gewoon niet in. Zegt niks over schoolniveau trouwens, ik bleek later hoogbegaafd te zijn. Zoon zelfde verhaal. Automatiseren is ook bij hem lastig geweest, hij is ook hb.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,



Even een updaten. Ze heeft een 10 gehaald .



Dankzij jullie tips. Ben heel blij voor haar.

De app en de trein en steeds eentje erbij was voor haar de truc. En woensdagmiddag zusje voor de tv met duidelijke instructie dat ze niet boven mocht storen. En een pilletje laten slokken voor het leren heeft dus echt geholpen.



We hebben dus echt heel veel gehad aan jullie input. Waarvoor dank
Fijne opsteker voor je dochter Helly! Hardstikke leuk voor haar!
Wat een fijn bericht! Eindelijk beloond voor hard werken. Wat goed!
.
Alle reacties Link kopieren
Even een vraag aan SuzyQ: worden er nog blinde kaarten gebruikt zoals héél lang geleden? Alleen de plaatsen zonder namen, die moest je dan aanwijzen en de rijtjes opdreunen, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Maassluis, Hoek van Holland, Naaldwijk, Delft, 's Gravenhage, Scheveningen. Dan had je nog Oldenzaal, Delden, Goor en ga zo maar door. Dan de plaatsen in Groningen langs het kanaal. Je moest de rijtjes instampen en op de blinde kaart de plaatsen aanwijzen.
verba volant, scripta manent.
Goed gedaan!
Zo weet ik alleen waar Stadkanaal ligt, als ik het hele rijtje afga



Tegenwoordig schijnt het topo-onderwijs iets anders ingericht te zijn, maar dat zal per leerkracht verschillen. Zo moest mijn neefje 100 plaatsen in NL leren. Op zijn toets kreeg hij de vraag langs welke plaatsen hij kwam als hij van zuid naar noord zou rijden. Op de toets was dan een lijntje getrokken.
Alle reacties Link kopieren
Ik merk wel aan de iets jongere generatie dat niet iedereen even goed is in aardrijkskunde. Kaartlezen? "Wa's da? Ik heb navigatie". Sommige mensen zijn in staat naar Parijs te rijden via Hamburg (oude conference van Lenette van Dongen, haar man had de kaart vóór vertrek uitvoerig bestudeerd).
verba volant, scripta manent.
Als er een term bestaat voor topografische dyslexie, dan heb ik dat



Hoewel ik 10-en haalde, heb ik geen enkel richingsgevoel, heb ik geen flauw benul waar wat ligt. Ik weet waar de provincies liggen. Ik weet ook wel waar de meeste plaatsen liggen, maar als ik moet rijden, dan vertrouw ik beter op de navigatie dan op mijn gevoel. En terecht, want als ik op mijn gevoel ga rijden, dan kom ik overal behalve op de bestemming.
Alle reacties Link kopieren
quote:swifty schreef op 28 november 2015 @ 10:42:

Ha wat fijn! wat voor pilletje trouwens lijkt me handig, ritalin?Ja. Die is het.
Alle reacties Link kopieren
Mariannedavids, dat verschilt heel erg per school maar in principe doen ze het wel zo op de basisschool. Echter wat ik nu vaak zie (scholen van kids en op die van stiefkinderen) is dat ze een kaart krijgen met daaronder al de plaatsnamen voorgedrukte en achterop de blinde kaart. Ze hoeven dus niet zelf meer te zoeken in de atlas. Erg slecht vind ik omdat met het zelf zoeken ook meteen een aantal vaardigheden aangeleerd worden en het kaartbeeld wordt ontwikkeld.



Nog erger vind ik dat ik kinderen in de klas krijg die van topo niks weten. Niet omdat ze het niet kunnen maar omdat het op school amper is aangeboden... Het is immers geen verplicht onderdeel van de cito. Dat ze daarmee niet aan de eindtermen van het basisonderwijs voldoen maakt dan schijnbaar niets uit maar ondertussen moeten wij in het VO dan wel extra werk doen om de kinderen op het juiste beginpunt te krijgen. En in het VO is topo maar een klein onderdeel van de aardrijkskunde maar als ik mijn les begin met een actualiteit (uitgebarsten vulkaan, aardbeving, oorlog etc) dan is het wel enorm handig dat ze ongeveer weten waar het ligt.

Op het eindexamen moeten ze 340 plaatsen, steden, wateren en gebieden weten in NL Europa en de wereld weten. Opgeteld is dat precies het aantal dat ze van de basisschool moeten weten ;) plus nog wat extra topo dat bij de examenonderwerpen hoort. Op het vmbo is dat China, Midden-Oosten, Duitsland en de VS.



Aztec, het niet hebben van een richtingsgevoel is natuurlijk iets anders dan niet weten waar op de wereld China ligt. Ik neem aan dat je wanneer het in het nieuws over China gaat je wel weet waar het ligt.

Dat als je in Groningen staat niet weet welke kant je op moet om in Leeuwarden te komen (zonder borden) is een andere vaardigheid, een die niet heel veel mensen beheersen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig is het nog niet zo erg als bij de meeste Amerikanen die denken dat Rotterdam een wijk is van Amsterdam. Zelf een keer meegemaakt dat een Amerikaan me midden in de stad, bij de Koopgoot, vroeg hoe ver het was naar De Dam. Hij en zijn vrouw hadden een huurfiets bij zich.
verba volant, scripta manent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven