Huwelijk achterneef en nicht.

27-11-2015 20:56 47 berichten
Nav het topic zwanger van neef wil ik toch graag jullie visie over het volgende weten. Mijn buurmeisje is getrouwd met haar achterneef en verwachten een baby.





In boven genoemde topic las ik dat je in Nederland mag trouwen met een directe neef( dit was nieuw voor mij) en daarmee bekroop mij het gevoel dat ik wellicht bekrompen ben in mijn mening. Mijn eerste gedachte was namelijk: Dat doe je niet. Na het bezinken vond ik achterneef ver genoeg en als ze maar gelukkig is.



Dus mijn vraag is, hoe vreemd of normaal zouden jullie het vinden?
quote:stress-kipje schreef op 27 november 2015 @ 22:52:

Oh op die manier, ik dacht dat een achterneef bijv het kind van een van je ouders hun directe neef/nicht is.. maar achterneef van ouders.. ach.. Zo ver wegIn het geval van buurmeisje is haar vader de broer van zijn opa. Dus volgens mij is dat het eerste situatie waar je aan dacht.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oom en tante zijn ook achterneef en nicht van elkaar. Nooit echt raar gevonden. Volle neef en nicht zou ik toch apart vinden, kan me niet voorstellen dat een kind van mij zou trouwen met een kind van mijn broer of zus.
Alle reacties Link kopieren
Ligt er denk ik aan hoe close je bent opgegroeid. Als je elkaar nog nooit hebt gezien en je ontmoet elkaar op je 25e en je wordt verliefd, dan vind ik dat gevoelsmatiger anders dan wanneer je verliefd wordt op je neef die je al 25 jaar lang elke zondag ziet.



Ik kan me trouwens niet voorstellen dat ik verliefd wordt op 1 van mijn neven. Veel te dichtbij.



Ik ken iemand die heeft een relatie gehad (compleet met samenwonen) met haar neef. Volgens mij wisten ze wel van elkaars bestaan af van te voren, maar aangezien ze nogal ver uit elkaar woonden, hebben ze nooit echt (goed) contact gehad. Daarna kregen ze dus een relatie. Ja, het was toch wel apart om te horen 'ik heb een relatie met mijn neef'. Maar ja, alles went. Hoe het met kinderen zit weet ik niet, ze zijn alweer uit elkaar.
quote:Desperate_Housewive schreef op 27 november 2015 @ 22:25:

[...]



Ik volg hem niet. Je schoonouders zijn dus achterneef en achternicht van elkaar. En hoe ben jij dan dichtbij verwant aan je man?
anoniem_64f6e5df0ac60 wijzigde dit bericht op 27-11-2015 23:28
Reden: Mosterd
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 27 november 2015 @ 21:34:

Sluit me aan bij nieuwsbrief. Het hangt er vanaf hoe close je bent opgegroeid. Ook denk ik dat het voor jezelf misschien wel normaal kan voelen maar dat je ouders het raar kunnen vinden. Zij kennen misschien alle kinderen van hun neven en nichten wel al veel beter.

Ongeveer dit. Als buitenstaander heb ik al gauw iets van "als ze maar gelukkig zijn samen", maar voor de familie is het vaak lastiger om te accepteren. De verhoudingen kloppen niet meer, plots zijn ze bv. niet langer louter tante maar ook schoonmoeder. Zeker als de families close waren en al jaren in een bepaald 'patroon' zaten. Voor het koppel zelf lijkt die nabijheid me minder een punt (ergens vind ik jeugdliefdes wel schattig, hoewel dit uiteraard een eerder bizarre variant is).



Nicht en achterneef vind ik overigens nog meevallen qua nabijheid.

Een kennis van me is getrouwd met haar oom (de veel jongere broer van haar vader). Zij zijn bewust kinderloos. De ouders van een goede vriendin van me zijn dan weer een volle neef en nicht.

Tsja. Ik kan me zelf bitter weinig voorstellen bij een relatie met een van mijn familieleden, maar in deze gevallen zie ik gewoon twee gelukkige koppels. Had ik het niet geweten had ik niets abnormaals gemerkt. Ik oordeel er dan ook niet over. Hun families hebben het ook geaccepteerd en dat lijkt me in deze situaties het voornaamste.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje getrouwd met je oom. Dat vind ik een vreemd idee.
Wat een wiskunde... ik snap geen hout van die familiebanden. Bij volle neef en nicht snap ik het nog (zoon/dochter van mijn vaders broer is mijn neef/nicht). Maar zijn de kinderen van deze neef en de kinderen van deze nicht dan achterneef/nicht van elkaar?
quote:nieuwsbrief schreef op 27 november 2015 @ 21:26:

Ik denk dat het er ook vanaf hangt hoe je samen opgroeit.

Als je heel close opgroeit met je volle neef / achterneef dan kan ik me er niks bij voorstellen want dan heb je meer een soort broer / zusrelatie maar als je elkaar 1x pj op de familiedag ziet dan kan ik me er wel meer bij voorstellen!



In mijn geval kan ik me er dus niks bii voorstellen. Ik ken mijn achterneven en neven te goed al vanaf heel klein dat ik er nooit op zou kunnen vallenHier sluit ik me bij aan.
Alle reacties Link kopieren
Mijn opa en oma waren neef en nicht van elkaar. De ouders van oma waren vroeg overleden en oma is toen opgevoed door de zus van haar moeder. En ze werden verliefd. Geen problemen gegeven. Ik vond het eigenlijk altijd wel een romantisch verhaal.
quote:zeeuwsknoopje schreef op 27 november 2015 @ 22:30:

[...]





Nee, haar vader en schoonmoeder zijn achterneef en achternicht van elkaar. Tenminste zo lees ik het.owja sorry! Ik las over de mijn bij vader heen 6 keer ofzo!
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op 28 november 2015 @ 08:05:

[...]

owja sorry! Ik las over de mijn bij vader heen 6 keer ofzo! En begon te twijfelen door jouw bericht, alles onder controle, we begrijpen het verhaal :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:zeeuwsknoopje schreef op 28 november 2015 @ 01:00:

Jeetje getrouwd met je oom. Dat vind ik een vreemd idee.Ik ook. Ze zullen best gelukkig zijn, maar ik weet niet ... Klinkt niet oke in mijn oren.
Alle reacties Link kopieren
Een achterneef vind ik niet zo raar eigenlijk. Volle neef zou ik wel apart vinden, omdat je dan toch meer als familie met elkaar opgroeit dan wanneer je elkaars achterneef/-nicht bent.
Als je het van tevoren weet dat je neef/nicht ben, vind ik het raar. Achterneef/nicht al iets minder. Als je er later achter komt dat je familie bent, dan snap ik het al iets meer.



Maarja, ach.. We are family *tadum tadum*
Alle reacties Link kopieren
Mijn zusje heeft een relatie gehad met onze achterneef. Ik ben de enige die het weet van 'onze kant van de familie' omdat zus bang was dat het niet geaccepteerd zou worden. Achterneef heeft het wel aan zijn directe familie verteld en daar vond niemand het raar. Ik moest er in het begin wel even aan wennen omdat we elkaar echt kennen omdat we familie zijn (van regelmatige grote familiebijeenkomsten/feesten), maar ik vond het wel leuk. Het was alleen wel lastig dat ik met een soort geheim moest omgaan als we allemaal bij elkaar waren en zus en achterneef deden of ze single waren en alleen maar leuk met elkaar konden opschieten
Alle reacties Link kopieren
quote:zeeuwsknoopje schreef op 28 november 2015 @ 01:00:

Jeetje getrouwd met je oom. Dat vind ik een vreemd idee.Jah... Dat is zeker vreemd. Dat is tegen incest aan.. Dus je oma is ook je schoonmoeder??!
Wat is nou eigenlijk je achterneef? Het kind van je neef of nicht toch? Of is de zoon van de neef/nicht van 1 van je ouders ook je achterneef?



Ik heb een grote familie, ken al mijn neven en nichten niet eens. Ik had zomaar een achterneef tegen het lijf kunnen lopen zonder het te weten.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt wel vreemd. Aan de andere kant ben ik ook ooit een ex tegengekomen op een familiereünie. Zeker met grote families is het niet eens zo gek dat je elkaar in principe niet echt aanvoelt als familie. En al helemaal niet als je het niet weet.



De achterneven waarvan ik überhaupt weet dat ze achterneven zijn (hoera voor de grote familie) zijn tevens ook mijn volle neven (man van de zus van mijn vader is de neef van mijn moeder). Daar heb ik nog herinneringen aan van familiefeestjes en dat ze vonden dat ik als meisje niet mee mocht voetballen. Dat gaat hem dus ook niet worden.

Schijnt het Westermarck-effect te heten. De natuur heeft zo haar trucjes tegen inteelt.
"Wat heeft de wetenschap ooit voor ons gedaan?!" typte zij op haar blog.
Alle reacties Link kopieren
quote:marana schreef op 28 november 2015 @ 11:36:

Wat is nou eigenlijk je achterneef? Het kind van je neef of nicht toch? Of is de zoon van de neef/nicht van 1 van je ouders ook je achterneef?Dikgedrukt is het sowieso inderdaad, maar het eerste klopt denk ik ook
Als anderen gelukkig zijn met hun (achter)neef/nicht: prima. Ik zou het zelf niet willen en kunnen. Ook geen achterneef.



Mijn buurvrouw is getrouwd met haar volle neef, maar zij is uitgehuwelijkt. Daar had ze weinig keuze in, denk ik.
quote:Mydwryl schreef op 28 november 2015 @ 11:40:

Het klinkt wel vreemd. Aan de andere kant ben ik ook ooit een ex tegengekomen op een familiereünie. Zeker met grote families is het niet eens zo gek dat je elkaar in principe niet echt aanvoelt als familie. En al helemaal niet als je het niet weet.



De achterneven waarvan ik überhaupt weet dat ze achterneven zijn (hoera voor de grote familie) zijn tevens ook mijn volle neven (man van de zus van mijn vader is de neef van mijn moeder). .Hier moest ik heel lang over nadenken.
Ik ken niemand die in zo'n situatie zit, dus ik kan niet beoordelen hoe ik me zou voelen of wat ik ervan zou vinden als het zou gebeuren in mijn omgeving.



Wel weet ik dat ik het argument van 'dichtbij elkaar opgroeien' niet helemaal vind kloppen. Als dit een probleem is, zou je er ook iets tegen moeten hebben als je met je buurmeisje of je jeugdvriend trouwt. Volgens mij is dit meestal niet het geval. Als je vindt dat je wel met je (achter)neef kan trouwen als je elkaar niet kende, zeg je dus eigenlijk dat je ertegen bent, maar dat je het kan accepteren als zij het ook niet konden weten.



Als ik er over nadenk, is het bezwaar dat de kans groter is op afwijkingen bij je kinderen. Maar dat zou ook betekenen dat ik iets tegen mensen zou hebben die zich willen voortplanten terwijl ze zelf een dominant ziektegen dragen. Het verstoren van familieverhoudingen kan ook meespelen, maar dat geldt ook in andere situaties.



Stel dat er een snelle, beschikbare en goedkope manier is om eenvoudig vast te stellen hoe je genetisch aan elkaar verwant bent, en wat de gevolgen hiervan zijn voor het nageslacht. Welk argument heb ik dan nog om tegen een liefde te zijn van twee mensen die daar beide voor kiezen? Ik weet het eigenlijk niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven