Blackface

27-11-2015 08:44 2933 berichten
Alle reacties Link kopieren
Normaal bemoei ik me nooit met die hele zwarte Pieten discussie, sterker nog: ik vind het doodvermoeiend. Maar nu gaat CNN een documentaire uitzenden, genaamd 'Blackface'.



Voor Roger Ross Williams kan de discussie over Zwarte Piet niet vroeg genoeg beginnen. De Amerikaanse documentairemaker van CNN bereidt een film voor over dit 'dirty, little secret', waar Nederland volgens hem nog grote economische gevolgen van zal ondervinden.



Ik vind het al triest genoeg dat er in Nederland zo'n ophef over ontstaan is, moet een stel Amerikanen zich er nu ook al mee gaan bemoeien? En gaan dreigen dat Nederland hier grote economische gevolgen van gaat ondervinden? Kunnen Amerikanen niet eerst hun hand in eigen boezem steken en bijvoorbeeld kijken naar hun eigen geschiedenis? Ik noem maar wat: Thanksgiving en de indianen ... ?



Hier een trailer van Blackface:

http://edition.cnn.com/vi ... kface-preview-orig-ff.cnn





Hij komt, hij komt. De nu al omstreden korte documentaire Blackface van de Amerikaanse documentairemaker Roger Ross Williams is vanaf zondag op de website van CNN te zien. De trailer maakt duidelijk dat er niets aan de verbeelding over wordt gelaten. ,,Nederland heeft een kort geheugen als het op hun rol in de slavenhistorie aankomt."



Tijdens het internationaal documentairefestival IDFA in Amsterdam van november raakten Williams en zijn Amerikaanse collega's niet uitgepraat over Zwarte Piet. © Getty.



Hoe kan het dat piet zwart kleurt door de schoorsteen, maar de lippen nog wel zo rood zijn en de kleren niet verkleuren?

Roger Ross Williams, documentairemaker

Het smerige, kleine geheim van Nederland, zo noemt de gelouterde documentairemaker 'onze' zwarte piet. De aankondiging van een Amerikaanse documentaire over de decembertraditie wist in februari van dit jaar al de tongen los te maken, maar nu de documentaire ook echt wordt uitgezonden voegt Williams daad bij woord. Gevreesd wordt voor de reacties.



In Nederland kunnen we het al niet eens worden over de kleur van de pieten, maar de Amerikanen begrijpen er helemaal niets van. In zijn documentaire legt Williams op zijn eigen manier uit waarom de pieten zwart zijn. De woordvoerder van Sint, Pam Evenhuis, probeert nog uit te leggen dat we het sprookje hoe dan ook willen behouden, maar Williams weet zijn verklaring waarom de pieten zwart zijn binnen een minuut onderuit te halen.



De pieten zijn volgens Evenhuis zwartgekleurd omdat ze al meer dan honderd jaar door de schoorsteen kropen, zonder zich daarna te wassen. Toen de Sint ze eenmaal opdroeg een douche te nemen, ging het zwarte roet er niet meer vanaf. ,,Maar hoe kan het dan dat de lippen nog wel zo rood zijn en de kleren niet verkleuren?" aldus Williams in de documentaire.



Grote gevolgen

Honderd procent commercie, is de voorlopige conclusie. De gevolgen van de documentaire gaan we volgens Williams ongetwijfeld merken: ,,Als de wereld deze praktijken ziet, kan dat grote gevolgen hebben voor het toerisme en dus ook voor de economie. En vooral voor de manier waarop naar jullie land gekeken wordt door mensen uit andere landen. Dat beeld van een uiterst progressief land zal moeten worden bijgesteld", zo zei hij eerder in een interview met het AD.



Ook in het NRC neemt Williams geen blad voor de mond: ,,Doordat een grote Amerikaanse nieuwszender dit toont, denk ik dat heel veel mensen hem gaan zien en het schandalig vinden. Andere landen zullen druk op Nederland uitoefenen om hier een einde aan te maken." En de Nederlandse kijkers? ,,Ik hoop dat ze zich generen."



Geen geheim

Nederland is geen vreemd terrein voor Williams; de liefde drijft hem de laatste jaren steeds vaker naar Amsterdam. Ook probeert hij een eigen productiemaatschappij van de grond te krijgen en zich hier een deel van het jaar te vestigen.



Tijdens zijn tijd in Nederland kreeg hij wel iets mee van het bestaan van Sinterklaas en Zwarte Piet, maar nog niet veel. ,,Vorig jaar was ik hier voor het eerst in de sinterklaasperiode en toen ben ik me erin gaan verdiepen. Ik postte foto's van Zwarte Piet op mijn eigen facebookpagina en vanuit Amerika kreeg ik de ene na de andere geschokte reactie." Hij maakt er dan ook geen geheim van dat hij persoonlijk geraakt wordt door de helper van Sinterklaas.

quote:viva1966 schreef op 27 november 2015 @ 17:50:

[...]





Dat betwijfel ik. Wij doen nog steeds of we zo tolerant zijn maar een er een homoseksuele collega is dan wordt die achter z'n rug toch nog heel vaak belachelijk gemaakt onder het mom van "een grapje". Hetzelfde met mensen die toevallig een kleurtje hebben.Doe normaal. Dat gebeurt niet overal. In elk geval niet bij mij op de werkvloer.
Alle reacties Link kopieren
quote:Aztec schreef op 28 november 2015 @ 11:15:

[...]

Doe normaal. Dat gebeurt niet overal. In elk geval niet bij mij op de werkvloer.Bij mij ook niet. In geen enkele sociale of professionele kring trouwens.
persoonlijk denk ik waar bemoeit die vent zich mee, je bent Amerikaan je hebt geen weet van Nederland en hun tradities de helft van de Amerikanen weet niet eens waar Nederland is of ze denken dat we allemaal wiet roken op klompen lopen en allemaal een bijbaan hebben op de wallen. als het over rasiscme gaat vind ik dat Amerika echt eerst even naar zichzelf moet kijken.

maar goed even terug naar het onderwerp toen Sunny Bergman verkleed op straat ging als zwarte piet (of Pieterbaas) begrepen die Engelse er ook niks van en kreeg ze een hoop rotzooi naar hoofd (heb alleen fragmenten gezien want als ik ga kijken ga ik me sowiso dood ergeren) maar vind je het gek ze kennen Sinterklaas niet in het buitenland (los van België & Duitsland) dus dat vond ik eigenlijk wel een beetje raar omdat als hoofdpunt te nemen. maar wat ik vooral vind ieder land heeft zijn tradities punt, van de meeste tradities snap je niks en ja sommige zijn idd belachelijk vrouwenbesnijdenis, stierenvechten ik zie Sinterklaas persoonlijk als een sprookje vond het toen ik nog klein was altijd super leuk en magisch dan liep je voorkamer in en stond er een kadootje in je schoen zelf zei ik laats tegen iemand zwarte piet kan ook gewoon een keer een knal roze haar hebben of een groene afro pruik ofzo dat is toch ook een aanpassing er toch ook een Elvis piet inclusief vet kuif.



Krijg nu ook wel is de vraag: vind jij zwarte piet?

waarop ik zeg: wat moet ik er van vinden?

ik heb er geen problemen mee, ik zie het echt als een verhaaltje/sprookje, als ik nu me schoen verlies komt prince charming toch ook niet naar me huis en leef ik lang en gelukkig mensen moeten echt op houden vind je het gek dat ze niet vooruit komen alles van ze is rasiscme en slaverij blabla
Alle reacties Link kopieren
quote:vruchtgebruik schreef op 27 november 2015 @ 11:39:

[...]





Nee hoor, goed. Daar komt het woord vandaan, is een uitleg.Dit is helemaal om te
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
Theo Holman:



Hoe erg moet je gekwetst zijn om tijdens de feestelijke intocht van Sint Nicolaas tegen racisme te demonstreren op het Leidseplein, waar honderden kinderen op de goedheilig man en zijn pietermannen wachten?



Ikzelf heb in mijn jeugd alleen maar heel domme Pieten gezien, die krom spraken, je in de zak stopten als je iets slechts had gedaan, en voor het schoolbord het antwoord niet wisten op de vraag: 'Piet, hoeveel is één plus één?'



'Dat is drie, Sinterklaas.' Hilariteit.



Ik durf te zweren dat ik noch mijn klasgenootjes daar in hun latere leven racistische gedachten aan hebben overgehouden. Eigenlijk ken ik niemand die, als ze op latere leeftijd een neger zagen, zeiden: 'Tja, het is een Zwarte Piet; die zal waarschijnlijk niet weten hoeveel één plus één is.'



Goed, die zullen er ongetwijfeld zijn. Maar dan nóg. Zijn er echt zwarten die, als ze een Piet zien, in zo'n rare pofbroek en met zo'n hoedje met een veer, zich zwaar beledigd en gekwetst voelen? Wat voelen ze dan? Wilt u mij dat mailen? Ik weet het niet.



Bent u gekwetst omdat een relatie wordt gelegd tussen zwart en dom? Dat heb ik eigenlijk sinds mijn kindertijd nooit meer gezien of gehoord, maar stel dat het zo is, dan nóg zie ik de generalisering niet. Zwarte Pieten zijn misschien dom, maar zwarten toch niet?



Het zou hetzelfde zijn als vrouwen zich verzetten tegen heksen in sprookjes omdat heksen in sprookjes altijd vrouwen zijn. En altijd slecht. Sterker: vrouwen worden zelfs uitgescholden voor heks! Weg met die sprookjes!



Zo zit het, dacht ik, ook met Zwarte Piet. Die intocht is volkstoneel dat we elk jaar opvoeren. Die Zwarte Pieten hebben bij mijn weten nooit echt bestaan. Ik, als atheïst, neem het de burgemeester van Amsterdam toch ook niet kwalijk dat hij de scheiding tussen kerk en staat met voeten treedt door de goedheilig man in zijn stad uitgebreid welkom te heten? ('En dat moet de belastingbetaler zeker allemaal betalen, mijnheer de burgemeester! Laat de kerk dat doen!')



Wie tijdens de intocht van de Sint tegen racisme demonstreert, is dus eigenlijk zelf iemand die in Sinterklaas gelooft. Zo iemand vind ik nog veel dommer dan de domste Zwarte Piet..





Share on facebook



More Sharing Services





Aan het laden ...





THEODOR HOLMAN: meer artikelen





Column

Wat kan mijn nieuwe kleinkind straks nog plannen?



Wat kan mijn nieuwe kleinkind straks nog plannen?





Theodor Holman (1953) is columnist, schrijver, televisie- en radiomaker. Elke dag, uitgezonderd zondag, lees je hier zijn column uit Het Parool. 1.

Ik lag vandaag de hele dag in bed.

Er woedde oorlog in mijn oude kop.

Migraine na een nacht met te ...



bekijk reacties bekijk reacties

Lees ook: 'Ze zeggen dat ze mij willen doden, ze doden familie van mij' (26-11-15)

Lees ook: Wat zouden mijn ouders genoten hebben van dit broze leven (25-11-15)





column

'Ze zeggen dat ze mij willen doden, ze doden familie van mij'

'Ze zeggen dat ze mij willen doden, ze doden familie van mij' Theodor Holman (1953) is columnist, schrijver, televisie- en radiomaker. Elke dag, uitgezonderd zondag, lees je hier zijn column uit Het Parool. Logland, het land van koning Hoenu, werd bedreigd door de Distels, onder aanvoering van koning ...

bekijk reacties bekijk reacties

Lees ook: Wat zouden mijn ouders genoten hebben van dit broze leven (25-11-15)

Lees ook: Kunnen we IS-strijders doen inzien dat het leven waard is om geleefd te worden? (24-11-15)





Column

Wat zouden mijn ouders genoten hebben van dit broze leven

Wat zouden mijn ouders genoten hebben van dit broze leven Theodor Holman (1953) is columnist, schrijver, televisie- en radiomaker. Elke dag, uitgezonderd zondag, lees je hier zijn column uit Het Parool. 'Hier pap', zegt mijn dochter. Ik hou mijn kleindochter vast. Ze is dan twaalf uur oud.

Door het ...

bekijk reacties bekijk reacties

Lees ook: Kunnen we IS-strijders doen inzien dat het leven waard is om geleefd te worden? (24-11-15)

Lees ook: Er zijn zaken waarvoor ik wil sterven als het moet (23-11-15)





Column

Kunnen we IS-strijders doen inzien dat het leven waard is om geleefd te worden?

Kunnen we IS-strijders doen inzien dat het leven waard is om geleefd te worden? Theodor Holman (1953) is columnist, schrijver, televisie- en radiomaker. Elke dag, uitgezonderd zondag, lees je hier zijn column uit Het Parool. In een oorlog heb je uiteindelijk een winnaar en een verliezer. De verliezer wordt, als hij niet ...

bekijk reacties bekijk reacties

Lees ook: Er zijn zaken waarvoor ik wil sterven als het moet (23-11-15)

Lees ook: Misschien delen we toch iets heel wezenlijks met elkaar (21-11-15)





Column

Er zijn zaken waarvoor ik wil sterven als het moet

Er zijn zaken waarvoor ik wil sterven als het moet Theodor Holman (1953) is columnist, schrijver, televisie- en radiomaker. Elke dag, uitgezonderd zondag, lees je hier zijn nieuwe column uit Het Parool. Goh, wat fijn dat er toch zo veel gematigde mensen zijn: gematigde katholieken, gematigde ...

bekijk reacties bekijk reacties

Lees ook: Waarom worden wij door ze gehaat? (21-11-15)

Lees ook: Dit is waarom Haagse politici onderdanig zijn aan de Oranjes (20-11-15)





Column

Waarom worden wij door ze gehaat?

Waarom worden wij door ze gehaat? Theodor Holman (1953) is columnist, schrijver, televisie- en radiomaker. Elke dag, uitgezonderd zondag, lees je hier zijn nieuwe column uit Het Parool. 'Nee. Ik haat niemand,' antwoordde ik.

'Haat je de islam ook niet, of de moordenaar van Van ... Lees ook: Dit is waarom Haagse politici onderdanig zijn aan de Oranjes (20-11-15)

Lees ook: Waarom wordt sadisme verheven tot religieuze daad? (19-11-15)





Column

Dit is waarom Haagse politici onderdanig zijn aan de Oranjes

Dit is waarom Haagse politici onderdanig zijn aan de Oranjes Theodor Holman (1953) is columnist, schrijver, televisie- en radiomaker. Elke dag, uitgezonderd zondag, lees je hier zijn nieuwe column uit Het Parool. Hadden we het vorige week tijdens maatschappijleer over het stelen van appeltjes door de ...

bekijk reacties bekijk reacties

Lees ook: Waarom wordt sadisme verheven tot religieuze daad? (19-11-15)





Column

Waarom wordt sadisme verheven tot religieuze daad?



Waarom wordt sadisme verheven tot religieuze daad?





Theodor Holman (1953) is columnist, schrijver, televisie- en radiomaker. Elke dag, uitgezonderd zondag, lees je hier zijn nieuwe column uit Het Parool. Mijn vader ging even kijken, zei hij toen we in Parijs waren. Ik kan het me vaag herinneren, ...



bekijk reacties bekijk reacties

Lees ook: Angst kan een gevaarlijk virus voor de vrijheid worden (18-11-15)

Lees ook: Logica, rationaliteit en islam zijn water en vuur (16-11-15)





Column

Angst kan een gevaarlijk virus voor de vrijheid worden

Angst kan een gevaarlijk virus voor de vrijheid worden Theodor Holman (1953) is columnist, schrijver, televisie- en radiomaker. Elke dag, uitgezonderd zondag, lees je hier zijn nieuwe column uit Het Parool. Angst belemmert je vrijheid, verstoort je vrijheid, weerhoudt je om je vrij te voelen. Angst ...

bekijk reacties bekijk reacties

Lees ook: Logica, rationaliteit en islam zijn water en vuur (16-11-15)

Lees ook: Dit geweld is het geschreeuw van de allerdomsten (14-11-15)





column

Ik voelde me een kinderachtige grootvader

Ik voelde me een kinderachtige grootvader Theodor Holman (1953) is columnist, schrijver, televisie- en radiomaker. Elke dag, uitgezonderd zondag, lees je hier zijn nieuwe column uit Het Parool. 'Weet je wie ik daarnet heb ontmoet?'

'Waar is Moor?' antwoordde Koning. Hij zag mij zonder de ... Lees ook: Logica, rationaliteit en islam zijn water en vuur (16-11-15)

Lees ook: Dit geweld is het geschreeuw van de allerdomsten (14-11-15)





Column

Logica, rationaliteit en islam zijn water en vuur

Logica, rationaliteit en islam zijn water en vuur Theodor Holman (1953) is columnist, schrijver, televisie- en radiomaker. Elke dag, uitgezonderd zondag, lees je hier zijn nieuwe column uit Het Parool. Ik begrijp het doel van Isis: het oprichten van een Islamitische Staat, zoals de profeet die ...

bekijk reacties bekijk reacties

Lees ook: Dit geweld is het geschreeuw van de allerdomsten (14-11-15)





Column

Dit geweld is het geschreeuw van de allerdomsten

Dit geweld is het geschreeuw van de allerdomsten Theodor Holman (1953) is columnist, schrijver, televisie- en radiomaker. Elke dag, uitgezonderd zondag, lees je hier zijn nieuwe column uit Het Parool. Dood en verderf. Weer in Parijs. Vlak bij Charlie Hebdo. Meerdere aanslagen. Veel doden dit ...

bekijk reacties bekijk reacties

Lees ook: Wil ik in een Kamer zitten met iemand die een verrader is? (13-11-15)

Lees ook: Misschien voelde degene die heeft gelekt zich wel een nobele klokkenluider (12-11-15)





meer THEODOR HOLMAN





THEODOR HOLMAN



'Ze zeggen dat ze mij willen doden, ze doden familie van mij'

Wat zouden mijn ouders genoten hebben van dit broze leven

Kunnen we IS-strijders doen inzien dat het leven waard is om geleefd te worden?

Er zijn zaken waarvoor ik wil sterven als het moet

Dit is waarom Haagse politici onderdanig zijn aan de Oranjes

THEODOR HOLMAN: volledig dossier





Alles over



Theodor Holman



Top 5 meest gelezenTop 5 meest gemaild





Top 5 meest gelezen Top 5 meest gemaild





1

Regisseur van Blackface: ik hoop dat buitenland druk uitoefent na docu





2

Arjen Lubach haalt uit naar Avrotros om talkshow rond Wie is de Mol





3

Beelden van massale vechtpartij tussen jongeren Zuidoost





4

Dit gebeurt er als corpsmeisjes de hit Drank & Drugs onder handen nemen





5

Eigenaren Disco Dolly kopen Studio 80





Hamersma





GESPONSORDE LINKS





Service

Abonnee worden

Bezorging

Krantenbonnen

Vakantie

Adreswijziging

Abonnement veranderen

Parool digitaal





PAROOL NIEUWSBRIEF



Elke middag gratis de hoogtepunten uit het nieuws in uw mailbox?



U kunt zich voor deze service van Het Parool opgeven via parool.nl/lunchnieuws.





Extra

Parool shop

Parool mobiel

Twitter

Facebook

RSS





Over het parool

Colofon

Auteursrechten

Adverteren

Marketing

Stages bij Het Parool





RSS

| Adverteren

| Abonneren

| Service

| Over ons

| Vacatures

| Contact





Bezoek ook:

De Volkskrant

|AD

|Trouw

|Paper





© 2015 - Alle rechten voorbehouden





Het Parool



De Persgroep Nederland
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
Er ging iets mis, ik krijg het niet verwijderd, nou ja, dat is blackface lekker gauw vol!
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
https://nlerinmr.files.wordpress.com/20 ... orooz1.jpg
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
TheJoker schreef op 27 november 2015 @ 09:56:...]





Zie je nou wel.



Nu lees ik ook nog eens neger-en.



Met de klemtoon verkeerd.



Vruchtgebruik schreef:

Nee hoor, goed. Daar komt het woord vandaan, is een uitleg.



Negeren betekent: ‘doen alsof iets niet bestaat’, maar komt van het Latijnse woord ‘negare’ dat letterlijk ‘ontkennen’ betekent



Maar hemeltjelief, wat zal jij je vaak gediscrimineerd voelen zeg!
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
quote:retrostar schreef op 27 november 2015 @ 09:58:

Dat komt omdat Nederland erg geneigd is om zich aan te passen. Sommigen krijgen er nooit genoeg van om deze angstige zelfkritiek te triggeren.Nederland geneigd zich aan te passen?? Noem daar eens een voorbeelden van, want kennelijk heb ik iets gemist.
Alle reacties Link kopieren
http://www.evertkwok.nl/news/is-sinterk ... -hoax-8438
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
http://nos.nl/artikel/207 ... warte-piet-op-school.html



ze hadden er alleen geen rekening mee gehouden dat er auteursrecht op die minions zit.



Dus effe Brain inschakelen, en betalen maar 5000 Euro per poppie?
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
quote:edamame schreef op 28 november 2015 @ 12:36:

[...]





Nederland geneigd zich aan te passen?? Noem daar eens een voorbeelden van, want kennelijk heb ik iets gemist.De NPO wel hoor, gelukkig zit er een knop op
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
God, wat ben ik blij dat ik geen baan op die school heb. En wat mogen de leraren en het bestuur daar blij zijn dat ik niet bij de besprekingen was.



In plaats van Zwarte Piet krijgen we nu de intocht van een aantal stripfiguren? Omdat de gekleurde kinderen een maand lang ongelukkig zijn nu ze zich, dankzij Zwarte Piet, realiseren dat ze gebukt gaan onder hun slavernijverleden?



Wat vreselijk triest als volwassenen hun strijd op deze manier voeren - door het inzetten van kindsoldaten.



Laat me duidelijk zijn: ik denk dat er volop discriminatie is. Overal ter wereld, ook in Nederland. Minderheden zijn altijd anders, en anders is vaak eng. En als je eng bent, heb je de kans te worden buitengesloten. Dat gebeurt ook in Nederland. Met een "vreemde" achtergrond krijg je moeilijker een baan, blijft de stoel naast je in de trein langer leeg, wordt je paspoort beter gecontroleerd. Ik ben lelieblank, maar kan me goed voorstellen hoe dat voelt. Niet best.



Als je dat wilt bespreken: prima. Stel je niet op als slachtoffer, maar claim your space. Laat zien wat je kan.



Maar kom niet aan met Zwarte Piet. Je schiet jezelf in de voet. Aannemend dat deze discussie eindigt met het vertrek van Zwarte Piet: probleem opgelost? De dag daarna zit je weer in de trein. En die stoel naast je is nog net zo leeg. En je moet extra je best doen om een baan te vinden, want je blijft nog net zo donker, en nog net zo eng.



Daar zit de pijn, niet in een kinderfeest.
Ik ben benieuwd naar de documentaire. Dit onderwerp interesseert mij en ik bekijk dingen graag vanuit meerdere invalshoeken. Zelf vind ik het zolang als ik het me kan herinneren "niet kloppen", die Zwarte Piet. Gewoon een gevoel. Van mij mag hij zeker veranderen. Mijn eigen nichtje wilde vorig jaar verkleed als Pietje naar de intocht en ze wilde graag roze geschminkt worden. Met paarse glitters. Ze vond het prachtig, de andere kinderen ook. Geen enkel kind keek er raar van op aangezien ze zelf ook geschminkt waren door hun ouders (zwart natuurlijk) en niet door de schoorsteen waren gehaald. Maar goed, ook al ben ik het niet met het uiterlijk van de huidige Piet eens, ik vind de eindeloze discussie erover ook erg vermoeiend. Meningen en gevoelens hierover verschillen nu eenmaal en dat blijft zo. Ik zal zelf in ieder geval nooit als een bezetene vast blijven houden aan "traditie", soms mag er best iets aangepast / bijgeschaafd worden. Maar goed, in Nederland raakt vrijwel iedereen dan echt totáál in paniek dus dat zal allemaal nog wel even gaan duren.
quote:sophie_emma schreef op 28 november 2015 @ 13:24:

God, wat ben ik blij dat ik geen baan op die school heb. En wat mogen de leraren en het bestuur daar blij zijn dat ik niet bij de besprekingen was.



In plaats van Zwarte Piet krijgen we nu de intocht van een aantal stripfiguren? Omdat de gekleurde kinderen een maand lang ongelukkig zijn nu ze zich, dankzij Zwarte Piet, realiseren dat ze gebukt gaan onder hun slavernijverleden?



Wat vreselijk triest als volwassenen hun strijd op deze manier voeren - door het inzetten van kindsoldaten.



Laat me duidelijk zijn: ik denk dat er volop discriminatie is. Overal ter wereld, ook in Nederland. Minderheden zijn altijd anders, en anders is vaak eng. En als je eng bent, heb je de kans te worden buitengesloten. Dat gebeurt ook in Nederland. Met een "vreemde" achtergrond krijg je moeilijker een baan, blijft de stoel naast je in de trein langer leeg, wordt je paspoort beter gecontroleerd. Ik ben lelieblank, maar kan me goed voorstellen hoe dat voelt. Niet best.



Als je dat wilt bespreken: prima. Stel je niet op als slachtoffer, maar claim your space. Laat zien wat je kan.



Maar kom niet aan met Zwarte Piet. Je schiet jezelf in de voet. Aannemend dat deze discussie eindigt met het vertrek van Zwarte Piet: probleem opgelost? De dag daarna zit je weer in de trein. En die stoel naast je is nog net zo leeg. En je moet extra je best doen om een baan te vinden, want je blijft nog net zo donker, en nog net zo eng.



Daar zit de pijn, niet in een kinderfeest.



Uit je hele verhaal blijkt dat je er niks van snapt. Ik snap jou ook niet maar als jij ergens beledigd over bent doe ik mijn best je tegemoet te komen. Ipv bevoogdend voor jou te gaan bepalen of jij ergens beledigd over mag zijn en voor jou te bedenken hoe je beter kunt omgaan met jouw gevoel.

En hoezo moet ik mijn space claimen en is iets aangeven gelijk slachtoffergedrag? En als dat niet gebeurt op de 'goedgekeurde' manier (liever niet blijkbaar) dan is het zeker weer 'eng'.

Uit jouw hele post spreekt iets zeer denigrerends vind ik.
quote:edamame schreef op 28 november 2015 @ 12:36:

[...]





Nederland geneigd zich aan te passen?? Noem daar eens een voorbeelden van, want kennelijk heb ik iets gemist.De wereldkeuken pakketten van knorr zijn zeker heel divers hoor
quote:Bibi1973 schreef op 27 november 2015 @ 12:23:

[...]





Grapje zeker? Het komt van het Latijnse woord 'negare' dat ontkennen betekent.



In oude van Dales stond ooit echt dit. Negare is een wat vergezochte herkomst vind ik, ontkennen is toch iets anders dan iemand als lucht behandelen?

Maargoed, ben geen taalkundige maar mijn oma heeft me dit toentertijd zelf laten zien meen ik me te herinneren en leert Google me.



; iemand als een neger behandelen, ne·ge·ren2 (overgankelijk werkwoord; negeerde, heeft genegeerd)



doen alsof (iem. of iets) er niet is



▲ betekenisverwante termen



hyperoniem: doen alsof



synoniem(en): geen boodschap hebben aan iem./iets, ignoreren



hyponiem(en): doen of iem. lucht is, doodzwijgen, erboven staan, iets buiten beschouwing laten, iets langs zich heen laten gaan, over iem. heen walsen, verloochenen, weglachen, wegwuiven



▲ context



(informeel) iem. straal negeren
Ik ben absoluut voor verandering van zwarte piet, volgens mij kan het de kinderen geen barst schelen wat voor kleur hij heeft maar zijn het meer de volwassenen die zich verzetten. Ik ben benieuwd naar de docu maar ben erg bang dat het te eenzijdig belicht wordt, is natuurlijk een aanname maar dat gevoel krijg ik een beetje als ik erover lees en dat zal jammer zijn omdat er inmiddels toch wel het e.e.a. in gang is gezet.
quote:vruchtgebruik schreef op 28 november 2015 @ 14:00:

[...]





De wereldkeuken pakketten van knorr zijn zeker heel divers hoor
Alle reacties Link kopieren
quote:vruchtgebruik schreef op 28 november 2015 @ 14:09:

[...]





In oude van Dales stond ooit echt dit. Negare is een wat vergezochte herkomst vind ik, ontkennen is toch iets anders dan iemand als lucht behandelen?

Maargoed, ben geen taalkundige maar mijn oma heeft me dit toentertijd zelf laten zien meen ik me te herinneren en leert Google me.



; iemand als een neger behandelen, ne·ge·ren2 (overgankelijk werkwoord; negeerde, heeft genegeerd)



doen alsof (iem. of iets) er niet is



▲ betekenisverwante termen



hyperoniem: doen alsof



synoniem(en): geen boodschap hebben aan iem./iets, ignoreren



hyponiem(en): doen of iem. lucht is, doodzwijgen, erboven staan, iets buiten beschouwing laten, iets langs zich heen laten gaan, over iem. heen walsen, verloochenen, weglachen, wegwuiven



▲ context



(informeel) iem. straal negeren



Volgens etymologiebank ligt het eraan hoe de klemtoon ligt. Negéren is van negare. Négeren (wat ik overigens nog nooit iemand heb horen zeggen) is 'iem. als een neger behandelen.'



http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/negeren1

http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/negeren2



Edit: en negéren is dus niet afgeleid van négeren. Twee afzonderlijke woorden met een eigen etymologie.
Alle reacties Link kopieren
quote:Libra1990 schreef op 28 november 2015 @ 13:39:

Ik ben benieuwd naar de documentaire. Dit onderwerp interesseert mij en ik bekijk dingen graag vanuit meerdere invalshoeken. Zelf vind ik het zolang als ik het me kan herinneren "niet kloppen", die Zwarte Piet. Gewoon een gevoel. Van mij mag hij zeker veranderen. Mijn eigen nichtje wilde vorig jaar verkleed als Pietje naar de intocht en ze wilde graag roze geschminkt worden. Met paarse glitters. Ze vond het prachtig, de andere kinderen ook. Geen enkel kind keek er raar van op aangezien ze zelf ook geschminkt waren door hun ouders-P



Maar dat is toch prima, nichtje roze andere kinderen zwart en mijn kinderen wilden geen kleur alleen een muts.



Rutte heeft het prima verwoord: iedereen bepaald zelf hoe het feest viert.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:vruchtgebruik schreef op 28 november 2015 @ 13:53:

[...]





Uit je hele verhaal blijkt dat je er niks van snapt. Ik snap jou ook niet maar als jij ergens beledigd over bent doe ik mijn best je tegemoet te komen. Ipv bevoogdend voor jou te gaan bepalen of jij ergens beledigd over mag zijn en voor jou te bedenken hoe je beter kunt omgaan met jouw gevoel.

En hoezo moet ik mijn space claimen en is iets aangeven gelijk slachtoffergedrag? En als dat niet gebeurt op de 'goedgekeurde' manier (liever niet blijkbaar) dan is het zeker weer 'eng'.

Uit jouw hele post spreekt iets zeer denigrerends vind ik.



Ja, dat is het lastige in de discussie: het gaat niet om wat de ander zegt, maar hoe de ontvanger van de boodschap de ander interpreteert. Maar die interpretatie is natuurlijk de verantwoordelijkheid van de ontvanger.



Case in point: de Bijenkorf meldde op een gegeven moment af te stappen van Zwarte Piet, en in plaats daarvan Gouden Pieten te introduceren. De tegenstanders van Zwarte Piet reageerden verontwaardigd: het ging niet om Zwarte Piet, maar om het leed dat talloze zwarte mensen is en wordt aangedaan. Door nu alleen maar te doen of je dit oplost door Zwarte Piet niet meer zwart te laten zijn, probeerde de Bijenkorf er gemakkelijk vanaf te komen.



Los van de vraag of De Bijenkorf verantwoordelijk is voor het leed van gekleurde medeburgers: deze reactie lijkt toch wel de stelling te ondersteunen dat het niet gaat om Zwarte Piet.



Stel je een dag voor zonder Zwarte Piet: is dan het (volgens mij nog best terechte) gevoel van achterstelling van gekleurde mensen verdwenen? Of gaan we het dan hebben over discriminatie op de arbeidsmarkt en profiling van minderheidsgroepen door politie? Zouden wat mij betreft best valide discussies zijn - want dat je het als gekleurde medeburgers lastiger hebt dan als blanke, is echt wel zeker.



Zou het niet beter zijn om meteen maar met die onderwerpen te beginnen, en geen tijd te verspillen aan een discussie over een kinderfeest?
quote:ibbeltje12 schreef op 28 november 2015 @ 14:36:

[...]





Volgens etymologiebank ligt het eraan hoe de klemtoon ligt. Negéren is van negare. Négeren (wat ik overigens nog nooit iemand heb horen zeggen) is 'iem. als een neger behandelen.'



http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/negeren1

http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/negeren2



Edit: en negéren is dus niet afgeleid van négeren. Twee afzonderlijke woorden met een eigen etymologie.



Ja dit. De klemtoon is belangrijk.



Wanneer je iemand "als lucht behandelt" ontken/negeer je de aanwezigheid van een persoon. Veel woorden hebben een dergelijke oorsprong en de huidige betekenis wijkt vaak iets af (is vooral vaak breder) dan het oorspronkelijke woord.
Alle reacties Link kopieren
quote:mwcactus schreef op 28 november 2015 @ 15:10:

[...]





Ja dit. De klemtoon is belangrijk.



Wanneer je iemand "als lucht behandelt" ontken/negeer je de aanwezigheid van een persoon. Veel woorden hebben een dergelijke oorsprong en de huidige betekenis wijkt vaak iets af (is vooral vaak breder) dan het oorspronkelijke woord. Precies. Daarom is etymologie zo leuk, omdat het zo verrassend kan zijn! Bijv. ons woord hypocriet is afgeleid van het Griekse 'hypocrites' wat letterlijk betekent 'iemand die antwoordt'. Later werd de betekenis van dat woord 'acteur', omdat een acteur in de Griekse tragedie iemand was die terugpraat tegen het koor. Weer later kwam de associatie dat acteurs niet oprecht zijn, omdat ze natuurlijk alleen maar doen alsof. En daaruit is onze 'hypocriet' weer ontstaan.



Nu gaat de nerdmodus weer uit haha
Alle reacties Link kopieren
Herkomst negeren.

Misschien ligt het aan de uitspraak wat het betekent en waar het vandaan komt? http://www.woorden-boek.nl/woord/negeren
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven