Lijf & Lijn alle pijlers

Ik moet iets ondernemen #2 gastric bypass?

15-08-2015 21:04 3004 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oorspronkelijk had ik mijn topic van een jaar geleden geupdate, maar omdat er telkens reacties komen op de -niet meer zo relevante- OP is het misschien handiger toch een nieuw topic te openen.



De korte samenvatting; ik ben veel te dik. Morbide obesitas.

En ja, dat brengt klachten met zich mee. Ik ben net 30 geworden en ik slik pillen voor mijn hoge bloeddruk. Ik voel me slap en lusteloos. Ik heb een belachelijk slechte conditie, ik heb last van mijn gewrichten. En ik beweer altijd dat ik geen last heb van mijn overgewicht, maar dat is wel zo.



Dus, er moet iets gebeuren. En iets drastisch, iets dat werkt.

Want 39231 dieetpogingen later ben ik nog altijd gewoon veel te dik. Ik heb het met diëtistes geprobeerd, op eigen kracht, meer bewegen, gewoon gezond eten, maffe diëten.... Ik heb zelfs een paar maanden geleden dieetpillen gekocht. Wat uiteraard voor geen meter werkt, behalve dat je er stinkende scheten van laat.

Mijn huisarts heeft me doorgestuurd naar het ziekenhuis, naar de obesitaskliniek. Mijn huisarts denkt dat een gastric bypass de enige echte blijvende oplossing gaat zijn voor mij, dus we gaan het eens bekijken.



De laatste weken heb ik heel, heel veel na gedacht. Over mijn leven nu, over de impact van zo'n operatie, over hoe mijn leven er na de operatie uit zal zien.... Ik kan het me eigenlijk niet helemaal voorstellen.

Ik weet dat het geen wondermiddel is. Ik weet dat het slechts een hulpmiddel is. Ik weet dat ik nog steeds mijn levensstijl om moet gooien maar zoals ik het begrijp van mensen die een gastric bypass gehad hebben gaat dat na de operatie zoveel makkelijker zijn...



Anyhow, 24 augustus heb ik een informatiebijeenkomst in het ziekenhuis. Als ik dan door durf te zetten volgt een screeningsochtend en daarna een eventueel akkoord voor de operatie.



Wat ik dus in mijn vorige topic ook vroeg, waren ervaringen van mensen die eventueel een gastric bypass ondergaan hebben.

Zouden jullie het me aanraden of absoluut niet? In hoeverre heeft het je geholpen? En misschien zijn er ook mensen met een negatieve ervaring? Ook die zijn uiteraard welkom.



In het vorige topic heb ik al heel veel lieve, leuke fijne reacties gehad.

De reden dat ik dit topic toch opnieuw open is omdat ik zo heerlijk van me af kan schrijven, en ik heel veel heb aan de input van mensen die het traject al doorlopen hebben.

Dus bij deze gewoon een nieuw topic dat voortborduurt op het zelfde, omdat de OP van het vorige topic totaal niet up to date meer is.

Wat ik dus vooral wil met dit topic is ervaringen uitwisselen, en misschien gewoon af en toe een schop onder mijn kont of hart onder de riem
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde eigenlijk nog lekker uit eten ja, we willen eigenlijk al een tijdje naar een nieuwe all you can eat, maar de financiën laten dat even niet toe. Het ironische is dat mijn salaris woensdag ofzo gestort wordt, de dag dat ik met het dieet begin

Dus maar niet. Komt ooit wel weer.

Ik zie wel wat op tegen het pre-dieet maar het is maar 2 weken he.



En idd, 1e kerstdag is 9 dagen na de operatie, dan zal ik al wel weer een end in het land der levenden zijn.

Komt vast goed
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Wauw, goed nieuws marels!

Tip van mij: probeer niet in die 5 dagen nog van alles lekkers te eten. Ik ging de laatste 4 weken 4 x per week uit eten omdat ik dacht dat daarna niet meer te kunnen.

Dat kan dus prima. Ga nu 1 x per 2 weken uit eten en ik kan hooguit 1 voorgerecht op of een kleine portie van een hoofdgerecht en 2 happen van mijn man zijn toetje (die ik uitkies haha) dus ik geniet nog steeds!

Misschien was je het niet van plan hoor, maar had het fijn gevonden als iemand het mij had verteld
Alle reacties Link kopieren
Nee, was ik ook niet van plan

Ik zat me net te bedenken (en daaraan merk ik dat ik écht veranderd ben door dat gedoe met die psych) dat ik best nu wat Celebrations bij de thee kon nemen omdat t toch mijn laatste dagen zijn dat ik dat kan en mag en dat ik daar dan best van kan en mag genieten.



En toen bedacht ik me dat ik daar eigenlijk helemaal niet zoveel trek in heb dus ik zit gewoon alleen aan de thee, zonder chocola. En dat bevalt prima



De oude Marels had zich nog drie dagen de schompes gevreten aan chocola, omdat het nog kan
668, the neighbour of the Beast
Oh ik heb toch echt even afscheid genomen van sommige lekkere dingen. Maar dat is wat anders dan je het schompes eten natuurlijk. En ik heb in de periode voor de operatie ook lekker soepen gekookt, en die gepureerd en al ingevroren per portie. Lekker voor na de operatie en lekker makkelijk opwarmen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik toch wel behoefte zou hebben aan een uitgebreid afscheid van de friet speciaal met satésaus inclusief frikandel speciaal!
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik heb nu wel zoiets van, ik wil dingen eten die ik lekker vind, ik ga geen aardappelen vlees en groenten zitten eten waar ik geen fan van ben, maar ik hoor soms verhalen van mensen die zich nog helemaal vol vreten.

Dat zou ik vroeger wel gedaan hebben, maar nu niet meer.



Ik had gedacht dat ik me nu echt nog even te buiten moest gaan aan bepaalde dingen, maar dat blijkt niet het geval te zijn.

Dus niet aan de Celebrations en ook geen gekke dingen.



Wat ik zeg, het enige wat ik nog leuk gevonden had was nog eens naar die nieuwe all you can eat sushibar-toestand, maar dat wordt 'm niet. Ook prima.

Morgenavond ga ik met familie een filmmarathon houden, dus dan snoep ik vast wel iets maar niet overdreven, en verder is het gewoon werken en normaal doen en dan woensdag beginnen met het dieet.

Heb er wel vertrouwen in en dat is nieuw voor me
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
quote:Marels schreef op 27 november 2015 @ 20:10:

Nee, was ik ook niet van plan

Ik zat me net te bedenken (en daaraan merk ik dat ik écht veranderd ben door dat gedoe met die psych) dat ik best nu wat Celebrations bij de thee kon nemen omdat t toch mijn laatste dagen zijn dat ik dat kan en mag en dat ik daar dan best van kan en mag genieten.



En toen bedacht ik me dat ik daar eigenlijk helemaal niet zoveel trek in heb dus ik zit gewoon alleen aan de thee, zonder chocola. En dat bevalt prima



De oude Marels had zich nog drie dagen de schompes gevreten aan chocola, omdat het nog kan



Ik heb ook weinig meer gesnoept voor de operatie. Ik had steeds heel sterk het gevoel: Ik mag deze operatie ondergaan, dan kan ik het niet maken om te gaan schransen.



Op een of andere manier stond mijn hoofd daar ook niet naar

1x nog een lekkere reep chocolade genomen en in de avond heerlijk opgegeten



verder niet, juist de dag voor de operatie gezond gegeten, ik was als de dood dat ik er alsnog last van zou hebben.

Dus gewoon zalm met groenten gegeten, was heerlijk



Hier geen pre dieet gehad, lever was keurig klein.



Ik moet volgende week op de eerste controle, geen enkele dumping gehad, geen enkele keer misselijk geweest, eten gaat prima, nooit honger, had van de week optimel dubbelvla gekocht, smaakt totaal niet meer

Dus dat ze vertellen dat je smaak veranderd klopt wel, totaal geen zin in zoet

Heb dan liever savonds ipv die vla een stukje kaas

Doe nu ook alweer een klein beetje chilisaus over de rijst, en nu even afwachten wat ik kan gaan toevoegen aan mijn lijst van kruiden en wat sterkere etenswaar
Alle reacties Link kopieren
Ik moet dus de komende twee weken gezond, ik heb twee weken dat pre-dieet.

Daar moet ik woensdag mee beginnen dus tot die tijd zou ik in theorie nog kunnen doen wat ik wil, maar de behoefte is er niet zo.

En dat vind ik wel heel cool want dat betekent dat het traject bij de psych inderdaad zijn vruchten afgeworpen heeft.



Ik kan ook veel makkelijker stoppen met eten, maar naar mijn lijf luisteren als dat zegt, ik heb eigenlijk wel genoeg.

We hebben vanavond sushi gegeten (lekker decadent, dat dan weer wel), en ik had bést de laatste stukjes ook op gekund, maar ik had genoeg, dus heb ik het laten staan.

Dat is ook iets wat ik vroeger veel minder gedaan zou hebben, dan zou ik alles opgegeten hebben.



Ik merk dus wel dat ik veranderd ben en daarom zie ik de operatie nu ook veel meer zitten.

Maar ik schijt wel zeven kleuren stront hoor, dat dan weer wel
668, the neighbour of the Beast
Gefeliciteerd Marels! Wat super dat het nu echt gaat gebeuren. Lijkt me wel een raar idee dat het nu ineens zo hard gaat. Succes met alles!
Alle reacties Link kopieren
Tis idd een raar idee, maar aan de andere kant zo heb ik ook geen tijd om nog weeeeken te zitten stressen.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Wat goed Marels.

Zijn de wachtlijsten zo kort dan in jouw ziekenhuis?



Als ik jou was zou ik dus wel nog lekker een keer met je man uit eten gaan. Die ene dag/avond zal niet veel uitmaken
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Vorige keer was ik daar eind september en kreeg iemand een datum half november.

Dus toen was het wel een week of 6.

Weet ook niet waarom het nu zo kort is.





Maarrrr, na er een nachtje over geslapen ge hebben ben ik er wel heel blij mee dat t zo snel al is.

Ben nu een beetje van de schrik bekomen en ben wel blij dat ik nu niet nog weken moet wachten. Nu gaat het echt gebeuren
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Blijk ik hier nog tig bussen van die maaltijdshakes te hebben staan.



Die zal ik dan ook maar opruimen hè, niet meer nodig.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
kan goed geloven dat je een beetje (?) nerveus bent dat je zo gauw mag maar aan de andere kant hoef je dan ook geen maanden lang te piekeren. Ik wens je veel succes met de operatie en een superspoedig herstel. Je houdt ons toch op de hoogte hé?
not all who wander are lost
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk!

Ik zit straks zeker 4 weken thuis, wat moet ik anders doen dan forummen?
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
quote:Marels schreef op 28 november 2015 @ 09:29:

Vorige keer was ik daar eind september en kreeg iemand een datum half november.

Dus toen was het wel een week of 6.

Weet ook niet waarom het nu zo kort is.





Maarrrr, na er een nachtje over geslapen ge hebben ben ik er wel heel blij mee dat t zo snel al is.

Ben nu een beetje van de schrik bekomen en ben wel blij dat ik nu niet nog weken moet wachten. Nu gaat het echt gebeuren



Elke chirurg moet per jaar een bepaald aantal operaties doen om het ook te mogen blijven doen in de toekomst.

Misschien is dat de reden? Dat ze nog operaties nodig hebben voor 2015
Dat zit er dik in, ze werken met jaarbugetten voor de operaties
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, ze doen bij mij met 3 chirurgen ruim 1100 operaties per jaar.

Volgens mij komen ze heeeeeel dik aan die norm.



Maar kan hoor.

Ik denk gewoon dat veel mensen niet willen in december.
668, the neighbour of the Beast
Wij moesten toen een versneld voortraject, omdat we dan nog in het budget van 2012 zouden vallen. En toen ons traject klaar was stond ik bij de opnamebalie om een afspraak voor de operatie te plannen, en had de zorgverzekering net de stekker eruit getrokken, een operatiestop. (Amersfoort) Had alleen maar te maken met operatiebudgetten.
Alle reacties Link kopieren
Ach, hoe ze het regelen zoeken ze zelf maar uit

Zolang ze me maar goed opereren
668, the neighbour of the Beast
Was bij ons wel even lastig, met dat vertrouwen. Heb je eerst alle onderzoeken in Amersfoort gedaan, moet alles weer over (en nog uitgebreider) in Beverwijk.

En dan geopereerd worden in een ziekenhuis op 1,5 uur afstand van huis, ook niet gezellig
Alle reacties Link kopieren
Das idd balen Kip.

Gelukkig allemaal goed gekomen!
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Nu zit ik wel een beetje te dubben over wat ik doe met Kerstmis trouwens....



Had eigenlijk afgesproken dat mijn familie allemaal naar mij zou komen met Kerstmis. Kerstdiner was al in elkaar gezet.

Tijdens Kerstmis ben ik alleen net een goeie week ervoor geopereerd en kan ik uiteraard sowieso nog niets eten.



Wat zouden jullie doen?

Eigenlijk drie opties, nee, eigenlijk 4 maar optie 4 heb ik al afgekeurd.



Optie 1 is Kerstmis bij mijn zus vieren, die heeft al aangeboden de boel van me over te nemen. Voordeel; zelf niets regelen. Nadeel; ik moet er naartoe

Optie 2 is plan wijzigen van luxe kerstdiner in gourmetten voor de familie en vlaflip voor Marels, maar het wel bij mij houden. Nadeel; ik ga dan toch dingen zelf regelen. Voordeel; ik ben thuis maar heb toch iedereen om me heen. Familie zal qua afwas en voorbereiding ook wel het meeste overnemen.

Optie 3 is iedereen de vliegende vinketering laten krijgen en thuis op de bank John en Yoko spelen met kerst. Met vlaflip en netflix. Voordeel; aan mijn lijf geen polonaise, nadeel; lonely this Christmas

Optie 4 was kerstdiner gewoon door laten gaan maar dat ga ik sowieso niet doen. Ik wil t best bij mij doen maar dan optie 2, relatief weinig werk en toch gezellig



Wat zouden jullie doen?
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Lekker thuisblijven en de familie overdag op de gluhwein uitnodigen. Dan kunnen ze 's avonds elders uitgebreid gaan eten ipv vlak voor jouw neus.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Optie 1

Uurtje naar je zus gaan tijdens koffiedrinken. Je man kan altijd blijven eten.

Als ik naar mezelf keek een week na de operatie dan was ik echt moe van een uur of anderhalf uur bezoek

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven