'rustig' willen gaan solliciteren, raar?

27-11-2015 14:13 270 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zojuist enorme ruzie gehad met mijn moeder, en het zit me totaal niet lekker.



Feit is dat ik mijn scriptie vandaag heb ingeleverd bij mijn begeleider. Afgelopen zomer heb ik tot en met september stage gelopen, maar nu heb ik in principe niet zo veel om handen (eigenlijk niks).



Ik wil absoluut niet thuis zitten, want daar word ik ongelukkig van. Aan de andere kant besef ik dat het vinden van een baan op niveau best wel even kan gaan duren.



Mijn plan was om in de tussentijd wat vrijwilligerswerk te gaan doen en nog een bijbaantje te zoeken. Toen ik mijn moeder vertelde over mijn plannen ontplofte ze zowat : Zij is stellig van mening dat ik zo snel mogelijk fulltime aan de bak moet, wat voor werk dit ook moge zijn. Of dit nu bij de AH achter de kassa is of op een callcenter.. Want ''ik ben jong en ik moet verdomme aan het werk met mijn gat, thuiszitten is niks'' Een beetje de oerhollandse boeren instelling die mijn moeder vanuit huis heeft meegekregen.



Nu zit ik echt even in een fase waarin ik echt niet meer weet waar ik goed aan doe. Enerzijds vind ik thuis zitten echt enorm saai en wil ik niet lantefanteren. Anderzijds lijkt het me ook totaal niet bevorderlijk om nu fulltime te gaan werken in een functie die niets met mijn studie te maken heeft en ook niet echt bijdraagt aan mijn CV : natuurlijk is het altijd goed om onder de mensen te zijn en nuttig bezig te zijn, maar fulltime werken haalt denk ik wel heel erg de focus af van waar je eigenlijk naartoe wilt : Misschien kan ik beter mijn tijd besteden aan het schrijven van brieven, het bezoeken van carrierebeurzen, het bezoeken van inhouse dagen en dergelijke..



Wat is nu waarheid en wijsheid?



Ben ik zoals mijn moeder zegt een lui en verwend nest omdat ik als kersvers afgestudeerde wo'er fulltime een ongeschoolde functie te gaan bekleden, of is het (zoals ik zelf denk) gewoon niet handig om fulltime te gaan werken, omdat dit wel heel erg je focus afhaalt van wat je daadwerkelijk ooit wilt bereiken (ik heb overigens ook geen vaste kosten, dus het geld heb ik in principe niet erg hard nodig)..
Alle reacties Link kopieren
Ja pien das waar..alleen jammer dat er dan ook weer iemand over jou heen hangt😨
quote:Vivaviaviva schreef op 27 november 2015 @ 23:43:

Ja pien das waar..alleen jammer dat er dan ook weer iemand over jou heen hangt😨
Alle reacties Link kopieren
En hem er ook nog eens in hangt🙊
Ik vind het wel grappig dat een stuk of 3 forummers van in de 20 hier zeggen "dan ga ik wel bij de AH werken, maar niet zoals TO rustig aan solliciteren." Nou die hoeven je dus echt niet meer als je 23+ bent hoor, die kans is echt heeeeeel klein. Tenzij je meteen als manager of teamleider doorkan, maar dus niet als kassadame.



To zit gewoon eigenlijk op een rot leeftijd. Voor een kledingwinkel is ze misschien net wat te oud aangezien ze volgensmij totaal geen ervaring heeft daarin, supermarkten vinden haar te duur etc. En ik weet niet wat voor studie TO heeft gedaan, maar ook voor receptioniste moet je meestal ervaring hebben, als het al geen diploma is.



To, ik snap je wel. Ik ben ook zo iemand die in haar vakgebied bezig moet blijven, omdat ik anders gewoon veel vergeet en niet meer op de hoogte ben. Dan is die hele studie voor niets geweest en zou ik na een jaar buiten mijn vakgebied weer opnieuw kunnen beginnen. Weet je wat ik heb gedaan? Ik heb mijzelf gratis aangeboden bij bedrijven, als een soort stagaire maar dan 1tje met het diploma al op zak. Zo ben ik bij een bedrijf gekomen waar ik nu zit. Ik moet daar wel bijzeggen dat ik 5 jaar jonger ben dan jij, op je 25ste wordt het inderdaad wel echt hoog tijd dat je aan de bak gaat. Op die leeftijd zou ik het ook niet accepteren als mijn kind even rustig aan wilde doen qua werken. Ik zou een parttime baan al prima vinden hoor, fulltime hoeft niet meteen. Maar idd wel íets gaan doen.



Succes met zoeken!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel benieuwd waar alle mensen hier full-time-banen vandaan willen halen waarbij het geen enkel probleem is dat je maar een aantal maanden wil. Ik neem geeneens (onervaren) oproepkrachten aan als ze geen jaar of meer kunnen blijven.
Alle reacties Link kopieren
quote:yyy schreef op 28 november 2015 @ 00:17:

Ik ben wel benieuwd waar alle mensen hier full-time-banen vandaan willen halen waarbij het geen enkel probleem is dat je maar een aantal maanden wil. Ik neem geeneens (onervaren) oproepkrachten aan als ze geen jaar of meer kunnen blijven.Nou ja, als sollicitant hoef je dat toch niet te zeggen? Of het eerlijk is, is een tweede maar ik heb daar mijn eigen gedachten over. Als je die intentie niet hebt en het bevalt niet, dan zoek je ook verder.
Alle reacties Link kopieren
quote:pommiaan schreef op 27 november 2015 @ 23:59:

Ik vind het wel grappig dat een stuk of 3 forummers van in de 20 hier zeggen "dan ga ik wel bij de AH werken, maar niet zoals TO rustig aan solliciteren." Nou die hoeven je dus echt niet meer als je 23+ bent hoor, die kans is echt heeeeeel klein. Tenzij je meteen als manager of teamleider doorkan, maar dus niet als kassadame.



To zit gewoon eigenlijk op een rot leeftijd. Voor een kledingwinkel is ze misschien net wat te oud aangezien ze volgensmij totaal geen ervaring heeft daarin, supermarkten vinden haar te duur etc. En ik weet niet wat voor studie TO heeft gedaan, maar ook voor receptioniste moet je meestal ervaring hebben, als het al geen diploma is.



To, ik snap je wel. Ik ben ook zo iemand die in haar vakgebied bezig moet blijven, omdat ik anders gewoon veel vergeet en niet meer op de hoogte ben. Dan is die hele studie voor niets geweest en zou ik na een jaar buiten mijn vakgebied weer opnieuw kunnen beginnen. Weet je wat ik heb gedaan? Ik heb mijzelf gratis aangeboden bij bedrijven, als een soort stagaire maar dan 1tje met het diploma al op zak. Zo ben ik bij een bedrijf gekomen waar ik nu zit. Ik moet daar wel bijzeggen dat ik 5 jaar jonger ben dan jij, op je 25ste wordt het inderdaad wel echt hoog tijd dat je aan de bak gaat. Op die leeftijd zou ik het ook niet accepteren als mijn kind even rustig aan wilde doen qua werken. Ik zou een parttime baan al prima vinden hoor, fulltime hoeft niet meteen. Maar idd wel íets gaan doen.



Succes met zoeken!Ja, dat zei ik idd ook al. Vorig jaar zat ik een paar maanden zonder werk. Op een gegeven moment heb ik ook bij AH en Macdonalds gesolliciteerd omdat ik nergens aangenomen werd, heb niet eens een reactie gekregen. Waarschijnlijk te oud (ik was toen 29 en 30).
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 28 november 2015 @ 00:30:

[...]





Ja, dat zei ik idd ook al. Vorig jaar zat ik een paar maanden zonder werk. Op een gegeven moment heb ik ook bij AH en Macdonalds gesolliciteerd omdat ik nergens aangenomen werd, heb niet eens een reactie gekregen. Waarschijnlijk te oud (ik was toen 29 en 30).

Klopt, bij een supermarkt is het inderdaad lastig. Toch ken ik wel iemand die aangenomen is bij de Jumbo met WO-master en 25 jaar voor een tijdelijke baan tot ze wat beters vond. En verder heb ik zelf (zonder horeca-ervaring) wel een paar maanden in de horeca gewerkt totdat ik mijn huidige baan kreeg. Ongeschoold werk doen is mogelijk, ook als je al wat ouder bent.



Wat ik zelf eerder om mij heen zien is dat veel afgestudeerden zich te goed voelen voor "zo'n baantje"..
quote:yyy schreef op 28 november 2015 @ 00:17:

Ik ben wel benieuwd waar alle mensen hier full-time-banen vandaan willen halen waarbij het geen enkel probleem is dat je maar een aantal maanden wil. Ik neem geeneens (onervaren) oproepkrachten aan als ze geen jaar of meer kunnen blijven.Ik weet niet onder welke steen jij hebt gezeten, maar toen ik een tijdje terug aan het solliciteren was heb ik op heel veel vacatures niet gereageerd omdat ze maar voor 3 of 4 maanden waren. Nu had ik al een baan, anders had ik natuurlijk wel gesolliciteerd.
Ik werd drie jaar terug, toen ik. 29 was en tijdelijk werkloos, wel uitgenodigd bij de appie Heijn. Daar had ik uiteindelijk maar op gesolliciteerd. Ben niet geweest omdat ik al iefs anders had, maar het kan wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alle reacties gelezen maar ik zou het volgende doen;



-parttime gaan werken (callcenter en dan op de helpdesk of elders)

- vrijwilligerswerk gaan doen wat goed op je cv staat voor de functie die je ambieert.

- ondertussen solliciteren.



Niets doen is niet aantrekkelijk voor potentiële werkgevers, je bouwt geen pensioen op, het is niet goed voor je mentale gezondheid en je belast je ouder(s).
Callcenters willen geen deeltijders.



Ik ben het met je moeder eens: lui en verwend. Vind je dat gezeur of onterecht: ga dan op jezelf wonen.



Ik snap niet waarom je niet 36 uur kunt werken en niet kunt solliciteren. Ik heb jarenlang 36-40 uur gewerkt. Raar maar waar: ik had ook nog een sociaal leven, ik sportte èn ik solliciteerde.
Alle reacties Link kopieren
quote:Aztec schreef op 28 november 2015 @ 12:57:

Callcenters willen geen deeltijders.



Ik ben het met je moeder eens: lui en verwend. Vind je dat gezeur of onterecht: ga dan op jezelf wonen.



Ik snap niet waarom je niet 36 uur kunt werken en niet kunt solliciteren. Ik heb jarenlang 36-40 uur gewerkt. Raar maar waar: ik had ook nog een sociaal leven, ik sportte èn ik solliciteerde.Via Fintrex vind ik wel parttime sollicitaties. Overigens kun je zeker prima solliciteren als je fulltime werkt. Als dat niet zou kunnen zou dat betekenen dat niemand meer een andere baan zal vinden.
Alle reacties Link kopieren
ik ben het deels eens met je moeder en deels eens met jou.

echter, een baan op niveau met een wo diploma kan inderdaad even duren.

ik ben zelf wo opgeleid en het heeft wel even geduurd voor ik was beland waar ik wilde zijn.

ik ben gestart met administratieve mbo/hbo functies en daar ervaring in opgedaan, bij bedrijven die aansloten bij mijn vakgebied.

de laatste 2/3 jaar begin ik pas echt een beetje te klimmen, terwijl ik al 7 jaar ben afgestudeerd. het klimmen doe ik ook door eerst ergens binnen te komen en dan door te groeien.



het loont ook wel om gewoon iets in je richting te zoeken, en proberen daar door te groeien. je cv moet ook ergens beginnen en hoeft niet perfect te zijn. tegenwoordig kun je met proefplaatsing of ervaringsplekken ook een goede start maken (je werkt dan met behoud van uitkering).



veel succes!

of kijk of je ergens kunt starten met een traineeship.
The best is yet to come
Heb niet alles gelezen dus dit zal waarschijnlijk dubbel zijn maar toch. Ik ken genoeg mensen met een WO opleiding die twee jaar na het afstuderen nog steeds op een baan "op niveau" zitten te wachten. Dat vind ik geen instelling. Je begint gewoon met werken. Het is uberhaupt lastig om een baan te vinden nu. Daarnaast ga je op zoek naar werk in je eigen vak gebied. Bij deze mensne was het ook nog eens het geval dat ze zich te goed voelen voor de gewone banen. Dat hoor ik bij jou gelukkig niet.
quote:Pientjexxxx schreef op 27 november 2015 @ 23:03:

[...]





Het is iemand met een verstandelijke beperking en hij werkt in het magazijn, dus hij is geen manager. Volgens mij verdien je dan maximaal 130% van het minimumloon.Volgens mij bedoel jij dat hij werkt bij de sociale werkplaats, niet bij de sociale dienst.
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 28 november 2015 @ 00:28:

[...]





Nou ja, als sollicitant hoef je dat toch niet te zeggen? Of het eerlijk is, is een tweede maar ik heb daar mijn eigen gedachten over. Als je die intentie niet hebt en het bevalt niet, dan zoek je ook verder.



Natuurlijk zeggen sollicitanten dat niet, maar het is eigenlijk niet verborgen te houden. Als iemand net een bul op zak heeft en een baantje zoekt voor minimumloon snap ik ook wel hoe het zit en dan wordt het geen uitnodiging. Tenzij iemand natuurlijk een goede verklaring heeft en dit geloofwaardig kan brengen.



quote:matroesjka_ schreef op 28 november 2015 @ 12:11:

[...]



Ik weet niet onder welke steen jij hebt gezeten, maar toen ik een tijdje terug aan het solliciteren was heb ik op heel veel vacatures niet gereageerd omdat ze maar voor 3 of 4 maanden waren. Nu had ik al een baan, anders had ik natuurlijk wel gesolliciteerd.Ik ben niet zo aan het solliciteren zelf en zit vooral aan de andere kant, vandaar de vraag . Maar gaat dat om functies waar geen ervaring voor nodig is?
Alle reacties Link kopieren
quote:vaika schreef op 28 november 2015 @ 12:46:

Ik heb niet alle reacties gelezen maar ik zou het volgende doen;



-parttime gaan werken (callcenter en dan op de helpdesk of elders)

- vrijwilligerswerk gaan doen wat goed op je cv staat voor de functie die je ambieert.

- ondertussen solliciteren.



Niets doen is niet aantrekkelijk voor potentiële werkgevers, je bouwt geen pensioen op, het is niet goed voor je mentale gezondheid en je belast je ouder(s).Laat dat nou precies zijn wat TO in haar OP zegt te willen gaan doen...
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 27 november 2015 @ 23:03:

[...]





Het is iemand met een verstandelijke beperking en hij werkt in het magazijn, dus hij is geen manager. Volgens mij verdien je dan maximaal 130% van het minimumloon.



Dan werkt hij op een Sociale Werkplaats.

De Sociale Dienst is een afdeling van elke gemeente. En, ff kort door de bocht, de afdeling die uitkeringen verstrekt enzo. En dat zijn veel beleidsfuncties.
Ik denk dat to veel kan willen maar uiteindelijk weinig keuze heeft qua werk. Vast genoeg afgestudeerden in haar vakgebied die en ervaring hebben in dat simpele baantje gedurende hun studie en erna en echt gemotiveerd zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven