Eerste bod op huis

26-10-2015 11:25 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Mijn vriend en ik zijn voor de 2e keer bij een woning gaan kijken en willen nu een eerste bod gaan doen.

De woning staat vanaf juni 2013 te koop voor 267.000. In mei 2015 is de woning gezakt naar 258.000. In september 2015 is de woning gezakt naar 238.000. Bij deze laatste vraagprijs hebben ze wel de garage (die aan de overkant van de straat staat) weg gehaald. Verkopers gaven tijdens open huizen dag aan dat ze de garage zelf wilden houden i.v.m. het bouwen van een nieuwe woning. Ze wilde de garage nog best verkopen, maar ze vonden het belangrijker dat ze het huis kwijt raakte. Makelaar gaf daarna telefonisch aan dat de bewoners de garage los wilden verkopen, maar dat dit nog niet gebeurt was. Bij de tweede bezichtiging kregen we te horen dat de garage niet los te koop stond. Dat de bewoners eerst het huis wilde verkopen.



Wij hebben interesse in het huis, met de garage, maar dan wel voor de vraagprijs van het huis zonder garage.

Ik heb bij het kadaster de prijzen van vergelijkbare huizen in de buurt opgevraagd. In april 2015 is een vergelijkbare woning (iets kleinere tuin en garage) voor 235.000 verkocht.



Het gaat om een huis wat super goed is bijgehouden, maar wat op dit moment een te dure vraagprijs heeft. De vraagprijs met garage is namelijk nog steeds 258.000. We weten dat de bewoners graag van het huis af willen. Het huis staat al twee jaar te koop. Inmiddels hebben de nieuwe bewoners bouwgrond gekocht (ze betalen hier al vanaf maart 2015 voor en ze kunnen pas gaan bouwen als het huis verkocht is). We willen dus een stuk onder de vraagprijs bieden. Wat is een goed eerste bod?
Alle reacties Link kopieren
Zou ik toch voor die ¤238 gaan, maar dan wel incl garage vermelden.
Openingsbod 2 ton. Voor dat bedrag zullen jullie het nooit krijgen, echter proberen zou ik het zeker!



En bij onderhandeling er naderhand de garage incl bij benoemen bij een hoger bod.
Alle reacties Link kopieren
quote:Troelalaaaa schreef op 26 oktober 2015 @ 11:42:

Openingsbod 2 ton. Voor dat bedrag zullen jullie het nooit krijgen, echter proberen zou ik het zeker!



En bij onderhandeling er naderhand de garage incl bij benoemen bij een hoger bod.Denk niet dat je dan als een serieuze koper wordt gezien, laat staan dat je een tegenbod krijgt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:Troelalaaaa schreef op 26 oktober 2015 @ 11:42:

Openingsbod 2 ton. Voor dat bedrag zullen jullie het nooit krijgen, echter proberen zou ik het zeker!



En bij onderhandeling er naderhand de garage incl bij benoemen bij een hoger bod.

Ik denk dat je bij een bod van 2 ton absoluut niet serieus genomen wordt door de verkoper, ze zullen in het verleden wel vaker biedingen hebben gehad van boven de 2 ton.



En ik zou juist iig vanaf het allereerste bod direct melden dat je het alleen inclusief garage wilt. Ben het eens met wat groenebroek ook voorstelt.
Alle reacties Link kopieren
240 incl garage, take it or leave it.
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad direct eindbod doen van 238.000 euro. Duidelijk vermelden dat het niet onderhandelbaar is en dat je het binnen 48 uur wil weten.
Alle reacties Link kopieren
Hoe komt het eigenlijk dat jullie al die informatie hebben over de plannen van de verkopers. Toch niet van de makelaar hoop ik? Fijn voor jullie hoor, daar niet van, maar dat is toch helemaal niet goed voor de onderhandelingspositie van de verkopers?
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
Ik dacht ook aan 238.000 euro met de garage.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou denk ik met 220 beginnen.. Dat zullen ze niet accepteren maar als je dan naar boven moet (vanwege een tegenbod) kun je zeggen akkoord maar dan met garage..
Carpe Diem!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties. We weten de informatie over de verkopers via mijn schoonouders. Ze wonen in hetzelfde dorp en kennen de mensen die bouwgrond naast de verkopers gekocht hebben. Het liefst zouden we zelfs uitkomen op 231.000 aangezien we dan nog met NHG kunnen kopen, maar ik ben bang dat een bod lager dan 230.000 afgewezen wordt. Iemand nog tips?
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang willen de huidige bewoners de garage nog gebruiken? Eventueel in je onderhandelingen mee nemen dat jd de garage later koopt of dat zij die later leveren.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
ik zou ook 240 doen en dan idd wat hierboven staat take it or leave it. heb je al opgevraagd wat zij destijds zelf voor het huis hebben betaald via 2233?
Alle reacties Link kopieren
quote:Annemiekedvl schreef op 26 oktober 2015 @ 12:39:

Bedankt voor de reacties. We weten de informatie over de verkopers via mijn schoonouders. Ze wonen in hetzelfde dorp en kennen de mensen die bouwgrond naast de verkopers gekocht hebben. Het liefst zouden we zelfs uitkomen op 231.000 aangezien we dan nog met NHG kunnen kopen, maar ik ben bang dat een bod lager dan 230.000 afgewezen wordt. Iemand nog tips?231.000 bieden en evt. contant bij betalen? Gebeurt wel vaker onder de tafel.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook 230/240 bieden, inclusief garage. En hen dan de mogelijkheid bieden om de garage tot x tijd te lenen/verhuren. Hier dan wel goede afspraken over op papier zetten. Raar ook dat de de garage er nu buiten houden. Aan wie gaan ze die dan verkopen als het huis al verkocht is? Of hebben mogelijk andere huizen in de straat er ook belang bij? Ik zou heen huurconstructie afspreken mbt de garage
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst bepalen wat jullie er maximaal voor willen betalen. Je geeft aan dat jullie het liefst op 231.000 uit zouden willen komen, maar gezien de vraagprijs (incl. garage) en het vergelijkbare huis dat verkocht is voor 235.000 denk ik dat dat heel lastig zal gaan worden. Gemiddeld genomen wordt een woning verkocht voor vraagprijs -7%, dus dan zou je inclusief garage zo rond de 239.000 uitkomen.

Mijn advies: bepaal wat jullie maximaal voor het huis willen/kunnen betalen en baseer daar je openingsbod op.
Ik zou zelf een eerste bod proberen rond 235. Met garage.

Hier in België staan die dingen los vaak te koop voor 25 of meer, dus ik schrik er niet van dat ze ze apart zouden willen verkopen.



Je kan natuurlijk 230 proberen, maar als het huis + garage eigenlijk 258 stond is er veel kans dat ze je bod niet serieus nemen.
quote:Annemiekedvl schreef op 26 oktober 2015 @ 12:39:

Bedankt voor de reacties. We weten de informatie over de verkopers via mijn schoonouders. Ze wonen in hetzelfde dorp en kennen de mensen die bouwgrond naast de verkopers gekocht hebben. Het liefst zouden we zelfs uitkomen op 231.000 aangezien we dan nog met NHG kunnen kopen, maar ik ben bang dat een bod lager dan 230.000 afgewezen wordt. Iemand nog tips?



Is 231 op dit moment de maximale NHG grens? Dan zou ik dat bod neerleggen met de motivatie: vanwege het feit dat we per se NHG willen, is dat ons eerste en laatste bod.



Toen wij voor ons huis boden, werden we het niet eens (er zat nog zo'n 15.000 euro tussen de twee bedragen). Wij zijn toen nog iets omhoog gegaan, precies tot aan de (toen) maximale hypotheekgrens. Als ze het daar niet voor wilden verkopen, konden wij ook geen hypotheek krijgen en was het 'jammer de bammer'. Wij kregen het toen.
Alle reacties Link kopieren
Als jij 231.000 weer neerleggen omdat je dan gebruik kunt maken van NHG dan moet je het zo doen.



Ik zou ook zeggen leg een alles of niets bod neer. Ik hou niet van dat onzinnig gepeupel rondom biedingen. Gewoon strak neerzetten en klaar. Misschien kun je nog een bedenktijd van 2 maanden neerzetten ofzo, maar als jullie wat anders vinden dan is dat pech voor de verkopende partij.



Maar dan moet je wel weg kunnen lopen om jezelf niet te verstikken met dit ene huis.
Dames, ik realiseer me dat jullie gelijk hebben. Ik heb met mijn 2 ton echt te laag ingezet. Komt mede doordat ik te snel over de info heenlas en omdat ik te overmoedig was.



Ik zou echter niet hoger dan 230 inzetten incl garage. Als dat een bod is waarmee je geloofwaardig en interessant bent heb je hun aandacht. Van daaruit verder.



Het huis staat echt al lang te koop. En in korte tijd meerdere prijsdalingen en de info over het bouwland etc. Ik zou echt niet te hoog inzetten.
Alle reacties Link kopieren
Goed voor ogen houden wat jullie max kunnen/willen betalen!
Carpe Diem!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt huidprobleem. Ze hebben er in 2006 240.000 voor betaald. Er is weinig aan verbouwd. Alleen wat schilderwerk, etc.

De prijzen liggen nu een stuk lager dan in 2006, dus lijkt me een bod van 230.000 ineens niet zo verkeerd. Al is t nog de vraag of ze hiermee akkoord gaan.
Alle reacties Link kopieren
En heb je al een bod gedaan?
Alle reacties Link kopieren
We hebben als eerste bod 235.000 geboden en zijn uiteindelijk gestegen naar 240.000. Dit vonden de huidige eigenaren te weinig. Een paar dagen later hebben ze het huis zonder garage aan anderen verkocht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven