Actueel
alle pijlers
Icesave blokkeert alle rekeningen!
dinsdag 7 oktober 2008 om 13:16
Weer een reden voor een financiele pijler:
Icesave sluit Britse loketten
De IJslandse bank Icesave heeft (tijdelijk) haar lokketen gesloten. Dat staat op haar Engelsstalige website icesave.co.uk
"We are not currently processing any deposits or any withdrawal requests through our Icesave internet accounts. We apologise for any inconvenience this may cause our customers. We hope to provide you with more information shortly."
Nederland
Inloggen op de Nederlandse site zou momenteel ook al niet meer mogelijk zijn. Over Nederlandse spaarders is nog geen officieel nieuws binnengekomen. Volgens de site van Icesave in Nederland is het voor de ederlandse tak niet mogelijk om de spaartegoeden te bevriezen, terwijl dit in Engeland kan voor 60 dagen. zie onderstaande tekst van de site:
Voorwaarden Icasave
Artikel 7.6 van de Algemene Voorwaarden bevatte de mogelijkheid om in uitzonderlijke omstandigheden afschrijvingen van uw spaarrekening op te schorten. In Engeland, waar Icesave is gestart, is een dergelijk artikel marktconform. Bij de start van Icesave in Nederland is dit artikel overgenomen in onze Algemene Voorwaarden.
Naar aanleiding van vragen van onze klanten en het feit dat wij transparant willen blijven in onze voorwaarden, hebben wij besloten de Algemene Voorwaarden aan te passen en artikel 7.6 te verwijderen
Icesave sluit Britse loketten
De IJslandse bank Icesave heeft (tijdelijk) haar lokketen gesloten. Dat staat op haar Engelsstalige website icesave.co.uk
"We are not currently processing any deposits or any withdrawal requests through our Icesave internet accounts. We apologise for any inconvenience this may cause our customers. We hope to provide you with more information shortly."
Nederland
Inloggen op de Nederlandse site zou momenteel ook al niet meer mogelijk zijn. Over Nederlandse spaarders is nog geen officieel nieuws binnengekomen. Volgens de site van Icesave in Nederland is het voor de ederlandse tak niet mogelijk om de spaartegoeden te bevriezen, terwijl dit in Engeland kan voor 60 dagen. zie onderstaande tekst van de site:
Voorwaarden Icasave
Artikel 7.6 van de Algemene Voorwaarden bevatte de mogelijkheid om in uitzonderlijke omstandigheden afschrijvingen van uw spaarrekening op te schorten. In Engeland, waar Icesave is gestart, is een dergelijk artikel marktconform. Bij de start van Icesave in Nederland is dit artikel overgenomen in onze Algemene Voorwaarden.
Naar aanleiding van vragen van onze klanten en het feit dat wij transparant willen blijven in onze voorwaarden, hebben wij besloten de Algemene Voorwaarden aan te passen en artikel 7.6 te verwijderen
woensdag 8 oktober 2008 om 17:09
1,7 miljard waarover geen vermogensrendementsheffing meer kan worden geheven. 1,7 miljard die niet meer in de economie kan worden gestopt door het uit te geven. 1,7 miljard weg, stukje koopkracht weg. Of de IJslandse staat haar verplichtingen kan nakomen, moeten we nog maar afwachten. Ik kan me wel voorstellen dat de Nederlandse staat geneigd is om een deel op te vangen. Uiteindelijk is niet alleen de consument die gemiddeld 15.000 euro kwijt is, de dupe als het in totaal om 1,7 miljard gaat.
woensdag 8 oktober 2008 om 17:11
het werd niet erg duidelijk gezegd, maar als je je erin had verdiept (en dat doe je toch als je je geld aan een buitenlandse bank toevertrouwt?) had je kunnen weten dat je geld door ijsland werd gegarandeerd en niet door nederland. Dat is op zich al verdacht. Zelfs Turkse banken worden in NL gegarandeerd.
.
woensdag 8 oktober 2008 om 17:15
Precies dropje in het belang van de Nederlandse economie laat je dit geld dus niet verdampen, los of IJSland kan/gaat betalen.
En WTF is nou 1,7 miljard?! Als er net 30 miljard voor Fortis is betaald en 100.000 pp wordt gegarandeerd. Stel dat moet ervan komen dan gaan er ettelijke miljarden over de toonbank.
Nooit gedacht, maar Bos lijkt in tijden van crisis ineens te weten wat zn baan is (en zich niet een nulletje of wat te vergissen met kinderopvangtoeslagen)
En WTF is nou 1,7 miljard?! Als er net 30 miljard voor Fortis is betaald en 100.000 pp wordt gegarandeerd. Stel dat moet ervan komen dan gaan er ettelijke miljarden over de toonbank.
Nooit gedacht, maar Bos lijkt in tijden van crisis ineens te weten wat zn baan is (en zich niet een nulletje of wat te vergissen met kinderopvangtoeslagen)
woensdag 8 oktober 2008 om 17:21
Nederland zet druk op IJsland over Icesave
8 oktober 2008, 17:00 | ANP
DEN HAAG (AFN) - Nederland stelt alles in het werk om IJsland ertoe te bewegen garanties te geven aan Nederlandse klanten van de spaarbank Icesave. Dat zei minister Wouter Bos (Financiën) woensdag in een debat over de kredietcrisis.
,,Wij zijn er nog niet in geslaagd zekerheid te krijgen dat IJsland zijn verantwoordelijkheid neemt. Maar wij leggen druk via juridische en dipomatieke weg en via onze toezichthouders. We zullen dat ook blijven doen'', stelde de bewindsman.
Hij noemde overname van de Nederlandse spaartegoeden bij Icesave door een andere bank een serieuze optie. Bankverzekeraar ING heeft in Groot-Brittannië de spaargelden van twee geplaagde IJslandse gekocht. Minister Bos onderzoekt of dat ook voor Nederland een oplossing is.
8 oktober 2008, 17:00 | ANP
DEN HAAG (AFN) - Nederland stelt alles in het werk om IJsland ertoe te bewegen garanties te geven aan Nederlandse klanten van de spaarbank Icesave. Dat zei minister Wouter Bos (Financiën) woensdag in een debat over de kredietcrisis.
,,Wij zijn er nog niet in geslaagd zekerheid te krijgen dat IJsland zijn verantwoordelijkheid neemt. Maar wij leggen druk via juridische en dipomatieke weg en via onze toezichthouders. We zullen dat ook blijven doen'', stelde de bewindsman.
Hij noemde overname van de Nederlandse spaartegoeden bij Icesave door een andere bank een serieuze optie. Bankverzekeraar ING heeft in Groot-Brittannië de spaargelden van twee geplaagde IJslandse gekocht. Minister Bos onderzoekt of dat ook voor Nederland een oplossing is.
woensdag 8 oktober 2008 om 17:24
Dat is toch helemaal niet verdacht? De reden dat Turkse banken volledig onder het Nederlandse depositogarantiestelsel vallen en Icesave maar ten dele, is dat Turkse banken een Nederlandse rechtspersoonsvorm hebben (NV/BV o.i.d.). Het bijkantoor van de Ijslandse bank in Nederland (icesave) heeft geen Nederlandse rechtspersoonsvorm, maar valt wel onder het toezicht van DNB, daarom geldt het Nederlandse garantiestelsel voor het deel dat niet door Ijsland gegarandeerd wordt.
anoniem_49103 wijzigde dit bericht op 08-10-2008 17:29
Reden: toevoeging
Reden: toevoeging
% gewijzigd
woensdag 8 oktober 2008 om 17:46
En nu moet iemand met geld daar dus voor een bedrag onder de 20.887,- naar IJsland om dat geld terug te krijgen waarschijnlijk.
Er zaten risico's aan geld daar sparen en erg genoeg is het nu waarschijnlijk echt fout gegaan.
Wat ik zeg, erg genoeg. Ik smurk er verder niet over of zo ik stelde slechts een vraag.
woensdag 8 oktober 2008 om 18:28
Bijvoorbeeld omdat het een item was bij de Consumentenbond? Die het mensen afraadde een rekening te openen? Omdat er al maanden over wordt gediscussieerd op radio en TV en diverse internet fora? Alle banken hebben een gehele vergunning, ook de Turken, alleen de Icesavers niet, dat is toch niet waarom maar daarom? Ze voldeden niet aan de voorwaarden van de volledige vergunning.
Het stond trouwens op de site van DNB en in de voorwaarden van Icesave, dat van die 20.887, - euro.
woensdag 8 oktober 2008 om 19:43
Eleonora, de reden dat Icesave geen gehele vergunning hebben is omdat ze die niet nodig hebben, aangezien het een bijkantoor is. Banken uit de EU en de EER mogen bijkantoren openen in andere EU en EER landen. Dat bijkantoor wordt dan geregistreerd bij de nationale bank van het land en valt dan onder het toezicht van het vestigingsland (DNB). Dat ze geen gehele vergunning hebben heeft dus niets te maken met de veiligheid van een bank.
Ik zie het nut er niet zo van in om nu 'eigen schuld dikke bult' te gaan roepen. Er zijn 120.000 Nederlanders die hun spaargeld kwijt kunnen zijn. En je weet niet wat de toekomst ons gaat brengen. Er zijn in Europa al heel wat banken genationaliseerd, omdat het niet goed ging. In Nederland ook al. Je denkt dat je centjes veilig zijn (bij Fortis of ABN) en toch moet de staat ingrijpen om zo een 'financiële ramp' te voorkomen.
Ik zie het nut er niet zo van in om nu 'eigen schuld dikke bult' te gaan roepen. Er zijn 120.000 Nederlanders die hun spaargeld kwijt kunnen zijn. En je weet niet wat de toekomst ons gaat brengen. Er zijn in Europa al heel wat banken genationaliseerd, omdat het niet goed ging. In Nederland ook al. Je denkt dat je centjes veilig zijn (bij Fortis of ABN) en toch moet de staat ingrijpen om zo een 'financiële ramp' te voorkomen.
woensdag 8 oktober 2008 om 19:51
woensdag 8 oktober 2008 om 20:09
Mee eens. Mensen worden nu beticht van hebberigheid, maar is iedereen niet hebberig als het in eigen straatje past?
Als je, je huis voor 10 k meer kan verkopen, zeg je dan ook nee dat hoeft niet?
Als je een loonsverhoging aangeboden krijgt, weiger je dan ook?
Hou toch op mensen. Logisch toch dat je de hoogste rente wilt voor je zuur verdiende spaarcentjes?
Met twee maten meten heet dat, volgens mij.
Echt zum kotzen sommige reacties hier. Wel weer heel Viva-esk. Dat dan weer wel.
woensdag 8 oktober 2008 om 20:10
Jeeeeezus mina. Heb zelf een tijdje geleden nog overwogen om mijn geld op bijv Icesave te zetten, maar ik durfde dat toch niet aan, zo'n onbekende buitenlandse bank. Als het misgaat, zie dan je centjes nog maar terug te krijgen.... En ja, dan kunnen er wel allerlei bepalingen zijn dat je daar recht op hebt, maar recht hebben en recht krijgen zijn soms twee heel verschillende dingen.
Maar ja, als ik m'n geld bij Fortis had gezet, weet ik ook niet wat er nu gebeurd was. Iemand enig idee wat nog een veilige plek is om je geld te parkeren? (En neehee, niet die ouwe sok... straks fikt m'n huis af ofzo, is 't ook weg)
Zit nu bij ING, die kwam vandaag met een deposito waar je 5,1% zou krijgen. Staat alleen je geld wel een jaar vast. Iemand betere opties?? (stel dat ING omvalt in de tussentijd, ofzo...)
Iedereen die geld heeft/had staan bij Icesave: succes (f) (absoluut niet cynisch bedoeld)
Maar ja, als ik m'n geld bij Fortis had gezet, weet ik ook niet wat er nu gebeurd was. Iemand enig idee wat nog een veilige plek is om je geld te parkeren? (En neehee, niet die ouwe sok... straks fikt m'n huis af ofzo, is 't ook weg)
Zit nu bij ING, die kwam vandaag met een deposito waar je 5,1% zou krijgen. Staat alleen je geld wel een jaar vast. Iemand betere opties?? (stel dat ING omvalt in de tussentijd, ofzo...)
Iedereen die geld heeft/had staan bij Icesave: succes (f) (absoluut niet cynisch bedoeld)
woensdag 8 oktober 2008 om 20:44
Dank je wel Mastermind!
Je gaat er toch vanuit dat wanneer Ijsland je spaartegoed bij Icesave tot ¤20.000,- garandeert, je toch iets van die garantie mag verwachten??
Ik sta daarom écht met m'n oren te klapperen dat het land Ijsland zelf misschien niet aan die garantie kan/wil voldoen!
Wat is zo'n landelijke garantie dan nog waard? Wie kan me zeggen waar je geld dan wel veilig is? Wel land is wel te vertrouwen? Dat blijkt dus pas als de boel klapt.
Je gaat er toch vanuit dat wanneer Ijsland je spaartegoed bij Icesave tot ¤20.000,- garandeert, je toch iets van die garantie mag verwachten??
Ik sta daarom écht met m'n oren te klapperen dat het land Ijsland zelf misschien niet aan die garantie kan/wil voldoen!
Wat is zo'n landelijke garantie dan nog waard? Wie kan me zeggen waar je geld dan wel veilig is? Wel land is wel te vertrouwen? Dat blijkt dus pas als de boel klapt.
woensdag 8 oktober 2008 om 20:45
Sorry bij voorbaat maar ik ben de grootste financiele dummy die er rondloopt en vind die hele kredietcrisis plus gevolgen erg moeilijk te begrijpen, al doe ik mijn best.
Nu weet ik dat de Nederlandse staat Fortis (of een deel daarvan, weet het niet precies) heeft gekocht. Waar komt dat geld vandaan?
Nu staat NL ook voor een deel garant voor die Icesave spaarders die het schip in zijn gegaan. Waar komt dat geld vandaan??
Ik hoor altijd maar bezuinigingen bezuinigingen en nu loopt Bos te strooien met het geld. Zo komt het op mij over in ieder geval. Zoals gezegd ik snap er de ballen niet van. Kan iemand mij dit uitleggen? Mijn dank is groot!
Nu weet ik dat de Nederlandse staat Fortis (of een deel daarvan, weet het niet precies) heeft gekocht. Waar komt dat geld vandaan?
Nu staat NL ook voor een deel garant voor die Icesave spaarders die het schip in zijn gegaan. Waar komt dat geld vandaan??
Ik hoor altijd maar bezuinigingen bezuinigingen en nu loopt Bos te strooien met het geld. Zo komt het op mij over in ieder geval. Zoals gezegd ik snap er de ballen niet van. Kan iemand mij dit uitleggen? Mijn dank is groot!
woensdag 8 oktober 2008 om 20:51
MM, ik zou het zelf bij de abn cq fortis zetten.
Money You is ook genoemd, een (internet)dochter van de abn.
Money You geeft 5,1 op gewone spaar en 5,3 op 1 jaar vast.
Maar nu er in NL tot 100.000 gegarandeerd wordt maakt het misschien ook niks uit en kun je bij de ING blijven - ik neem aan dat het niet méér geld is ;)
Money You is ook genoemd, een (internet)dochter van de abn.
Money You geeft 5,1 op gewone spaar en 5,3 op 1 jaar vast.
Maar nu er in NL tot 100.000 gegarandeerd wordt maakt het misschien ook niks uit en kun je bij de ING blijven - ik neem aan dat het niet méér geld is ;)
.
woensdag 8 oktober 2008 om 20:54
Ja, probleem is alleen dat je dan sowieso eerst naar IJsland moet.. en nu lijkt het erop dat IJsland misschien niet van plan is deze verplichting na te komen??
The horror... Ik moet er niet aan denken, ineens al m'n spaarcentjes weg... Hoop van harte dat het bij jou goedkomt Nak, ik heb een beetje voor je gegoogled en een forum gevonden waar Icesaver-spaarders zich verenigen.. misschien heb je daar wat aan? Hier is de link Icesave FORUM