Ontmoeting vader & kind

29-11-2015 15:25 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Jaren geleden, toen ik zwanger was, was ik actief hier. Inmiddels al jaren niet meer maar toch weer eens ingelogd omdat ik een dilemma heb en graag meningen van anderen hoor.



Drie jaar geleden ben ik met mijn (inmiddels) 5 jarige zoon bij mijn ex weggegaan. Het eerste jaar woonde ik nog wel in dezelfde stad, daarna zijn we verhuisd. Aangezien ex aan de andere kant van de wereld woont (India), zien ex en zoontje elkaar bijna nooit. Er is wel elke week Skype (tenzij ex het vergeet...), maar het is alweer ruim een jaar geleden dat ze elkaar in het echt hebben gezien.



Ex en ik zijn niet heel goed uit elkaar gegaan. Hij heeft wel de papieren getekend die ervoor zorgen dat ik overal met zoon kan reizen maar verder is hij weinig betrokken. We hebben een afspraak gemaakt over de alimentatie: hij betaalt de helft van wat het bedrag normaal zou zijn en de andere helft gebruikt hij specifiek om zoontje te kunnen opzoeken (vlucht + verblijf). In therorie zou dit kunnen werken, in de praktijk werkt het niet.



We zijn nu het 3e jaar in gegaan en met heeeeeeel veel pijn en moeite heeft ex 1 jaar betaald. In de zomer van 2014 zijn zoontje en ik naar India gevlogen zodat ze samen tijd konden doorbrengen. Ik heb zoontje letterlijk bij aankomst overgedragen en voor de terugvlucht weer opgehaald. Ex heeft toen wel de helft van het vliegticket betaald - afgelopen zomer, dus een jaar later -, maar het merendeel van de kosten (mijn vliegticket, verblijf, andere helft van zoontjes ticket) kwam op mij neer. Niet eerlijk gezien onze regeling, maar ik vond het belangrijk dat ze elkaar zagen en had het er dus wel voor over.



In het voorjaar zijn we van plan om weer naar India te gaan, voor vakantie dit keer, niet met het hoofddoel dat vader en zoon elkaar zien. En nu dus het dilemma: wat doe ik met de ontmoeting?



Aan de ene kant heb ik zoiets van: Bekijk het maar, ik blijf niet betalen. Ex houdt zich niet aan de afspraak en vindt het lekker makkelijk omdat hij weet dat ik uiteindelijk toch wel betaal. Als ik nu weer alles betaal en er voor zorg dat ze elkaar kunnen zien dan wordt dit beeld nog eens bevestigd bij ex en zal zijn motivatie om ooit wel te betalen / de moeite te nemen om zoontje te komen zien alleen maar kleiner worden.



Aan de andere kant vind ik het wel belangrijk dat zoontje zijn vader ziet. En naast zijn vader heeft hij ook nog grootouders en een (half)zus en -broer. Zoon is nog te jong om echt te weten wat hij wil; hij vindt Skypen leuk, maar hij zegt ook steeds vaker dat hij geen zin heeft om te Skypen. Het concept 'papa' is natuurlijk erg abstract als het gaat om iemand die aan de andere kant van de wereld woont en je verder nooit ziet. De laatste keer dat ze elkaar zagen was hij 3 en hij heeft daar niet echt herinneringen aan.



Mijn vraag is dus: wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Ervoor zorgen dat vader en zoon elkaar kunnen zien? We gaan in totaal bijna 2 weken dus het is zeker mogelijk om een deel samen vakantie te vieren en een deel zoon naar papa.

Of poot stijfhouden en van ex verwachten dat hij ook eens verantwoorlijkheid neemt? Ik weet dat als ik niet naar India vlieg, hij rustig een jaar of langer wacht om hier te komen.

Of iets anders?



Alvast dank
Hem wel alles laten betalen (en meer door dat de kosten ook hoger zijn geworden) en zelf sparen is dat een optie?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je trots en verongelijktheid opzij zetten, op vakantie gaan en je zoon de kans bieden zijn vader te zien. Je doet het voor je zoon en niet om je sterk/stoer voor te doen naar zijn vader. Welk beeld er ontstaat/bevestigd wordt, moet je eigenlijk een dikke zorg zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het contact met de vader verbreken. Beter dat ie hem zich niet/nauwelijks herinnert dan dat ie gemis gaat ervaren. Het is veel te veel rompslomp en je wil toch niet al je jaarlijkse vakantiedagen aan India vergooien? Een keertje is India interessant, maar er zijn veel prettigere reislanden.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Waarom ga je dan toch naar india en kies je niet voor een heel ander vakantie land? Ik vind het een beetje oneerlijk als je dan toch besluit om vader niet te ontmoeten.
Ga ergens anders heen op vakantie. Dan heb je geen dilemma.
Ik zou wel betalen, je doet het immers voor je zoon want je vindt het belangrijk dat hij zijn vader ziet. De vader in zijn eigen sop laten gaarkoken levert niemand wat op en heeft meer nadelen dan voordelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook kappen met al dat geskype. Het is geen reeele optie om vader/zoon te spelen als die man in India wil blijven wonen. Als ie met z'n zoon wil afspreken komt ie maar naar Nederland en als de jongen een jaar of 16 is, dan betaalt ie maar 'n ticket voor hem zodat ie zelfstandig langs kan gaan.
Shoot first, ask questions later!
Waarom ga je naar india to? Er zijn mooie andere vakantielanden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou vader en zoon elkaar wel laten zien. En de alimentatiebetalingen een andere keer ter sprake brengen, dus een andere keer die helft minder zodat vader geld heeft om zoontje te bezoeken ter discussie stellen.



Als je nu naar India gaat maar contact gaat dwarsbomen omdat er met geld iets niet klopt zet je je zoon en datgene wat jij belangrijk voor hem zegt te vinden in als pion.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Melanievv88 schreef op 29 november 2015 @ 15:37:

Waarom ga je dan toch naar india en kies je niet voor een heel ander vakantie land? Ik vind het een beetje oneerlijk als je dan toch besluit om vader niet te ontmoeten.Wat een rare opmerking, ze bepaalt toch zelf waar ze heengaat op vakantie? Verder heeft ze helemaal nog niet besloten om de vader van haar zoon niet op te zoeken. Daar is ze niet over uit.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo is dat raar? Ik vind het juist raar als ze besluit om het land van haar ex voor vakantie te bezoeken maar ex mag zoon niet zien. Dat is gewoon gemeen. Ga dan een ander land bezoeken.
Alle reacties Link kopieren
Het is raar omdat zij bepaalt waar ze naar toe op vakantie gaat en dat niet aan ons is om haar te adviseren ergens anders heen te gaan. Haar redenen om naar India te gaan, zijn haar zaken, niet de onze. Verder is ze er niet over uit of ze haar zoon naar zijn vader wil brengen of niet. Daarover vraagt ze advies; niet over welk vakantieland het verstandigst is.
Alle reacties Link kopieren
DIe "vader" kon van mij in de stront zakken. Waarom toch dat "het recht" waarop recht dan. Iedere keer weer teleurgesteld worden? Je moeder die je opdringt aan een man die jou liever niet ziet? Láát het toch. Als die man niet wil wil ie niet. Beter voor zo'n kind dat hij er dan geen contact mee heeft. Als kind ouder word en wel wil kan hij zelf contact met de vader opnemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sensy12 schreef op 29 november 2015 @ 15:53:

Het is raar omdat zij bepaalt waar ze naar toe op vakantie gaat en dat niet aan ons is om haar te adviseren ergens anders heen te gaan. Haar redenen om naar India te gaan, zijn haar zaken, niet de onze. Verder is ze er niet over uit of ze haar zoon naar zijn vader wil brengen of niet. Daarover vraagt ze advies; niet over welk vakantieland het verstandigst is.



Ik vind het geen rare opmerking, tuurlijk mag TO zelf bepalen waar ze heen gaat maar dan kan ze wel de vraag verwachten; waarom precies nou India.



TO ik zou buitenom deze kwestie wel de alimentatie aanpassen. Gewoon het volledige bedrag en daar spaar je dan bijv zelf de helft van op voor een ticket als je dat graag wil.
Je ex komt uit India?
Als je het kan betalen en aan je zoon merkt dat het hem goed doet, en het zelf leuk hebt daar, zou ik het voor mezelf en mijn zoon doen.

Als dit niet aan de orde is zou ik mijn vakanties anders indelen en er geen geld meer aan uitgeven.

Je bent heel lief dat je dit zo doet maar je ex komt zo niet in beweging.

En ik zou als single moeder ook wel met een vriendin op vakantie willen dan in mijn eentje voor veel geld in India rond te lopen (tenzij je dat heel leuk vindt).
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je het niet kan maken om naar India te gaan en dan kind niet zijn vader laten opzoeken.



Uit je openingspost begreep ik dat je de vorige keer je zoon bij zijn vaderhebt laten logeren en dat jij toen efgens anders verbleef. Dat zou ik dus niet doen. Het mag dan wel zijn vader zijn maar je laaten 5 jarige niet bij een voir hdm min of meer onbekende familie logeren.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het contact tussen vader en zoon in het vervolg lekker van vader af laten hangen,

En wil hij zoon ontmoeten dan boekt hij hier een leuk hotelletje en komt hij hier heen.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 29 november 2015 @ 16:23:

Ik vind dat je het niet kan maken om naar India te gaan en dan kind niet zijn vader laten opzoeken.





Ik lees deze vaker, maar haal helemaal niet uit de OP dat TO per se naar India wil als de vader geen (financiele) sjoege geeft.



'Of poot stijfhouden en van ex verwachten dat hij ook eens verantwoordelijkheid neemt? Ik weet dat als ik niet naar India vlieg, hij rustig een jaar of langer wacht om hier te komen.

Of iets anders?'



Hieruit concludeerde ik eerder dat het dan een ander vakantieland wordt, niet dat TO + zoon alsnog lekker in India gaan zitten, maar vader zijn zoon dan niet mag zien.
Alle reacties Link kopieren
Wat een reacties al, dank jullie wel!



De reden voor India is omdat het een relatief goedkoop land is en bovendien heb ik er zelf 7 jaar gewoond en nog veel vriendinnen zitten. Mijn ex is inderdaad Indiaas.

Zoon en ik wonen nu niet in Nederland dus het merendeel van de vakanties gaan naar Nederland of binnen Engeland (waar we wonen) en afgelopen zomer zijn we naar Spanje gegaan.



Ik kan het op zich wel betalen, het gaat mij vooral om het principe. Misschien is het inderdaad het beste om het te doen voor mijn zoon, tot het moment dat die aangeeft dat hij er zelf geen behoefte meer aan heeft. Ik zie ook zeker in dat het nogal lullig is om wel naar India te gaan, hoewel we niet naar de stad gaan waar ex woont, we zitten 12 uur rijden verderop.



Iets om over na te denken is of ik zoon bij vader moet laten logeren. De vorige keer hadden ze elkaar 9 maanden niet gezien, in het voorjaar 2016 bijna 2 jaar niet en dan is het zeker waar dat het bijna bij vreemden logeren is. Moet er wel bijzeggen dat mijn zoon ontzettend makkelijk is in dat opzicht en hij het denk ik geen probleem zal vinden, maar ik zal dat ook eerst goed met hem checken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Melanievv88 schreef op 29 november 2015 @ 15:49:

Hoezo is dat raar? Ik vind het juist raar als ze besluit om het land van haar ex voor vakantie te bezoeken maar ex mag zoon niet zien. Dat is gewoon gemeen. Ga dan een ander land bezoeken.Ja ik vind het eerlijk gezegd ook een beetje raar als je zo'n verre vakantie pakt, vlakbij de vader zit en dan geen ontmoeting regelt. Dan kan ik me ook wel leukere vakantielanden voorstellen. Of kom je er oorspronkelijk ook vandaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:Sanne_A schreef op 29 november 2015 @ 17:20:

Wat een reacties al, dank jullie wel!



De reden voor India is omdat het een relatief goedkoop land is en bovendien heb ik er zelf 7 jaar gewoond en nog veel vriendinnen zitten. Mijn ex is inderdaad Indiaas.

Zoon en ik wonen nu niet in Nederland dus het merendeel van de vakanties gaan naar Nederland of binnen Engeland (waar we wonen) en afgelopen zomer zijn we naar Spanje gegaan.



Ik kan het op zich wel betalen, het gaat mij vooral om het principe. Misschien is het inderdaad het beste om het te doen voor mijn zoon, tot het moment dat die aangeeft dat hij er zelf geen behoefte meer aan heeft. Ik zie ook zeker in dat het nogal lullig is om wel naar India te gaan, hoewel we niet naar de stad gaan waar ex woont, we zitten 12 uur rijden verderop.



Iets om over na te denken is of ik zoon bij vader moet laten logeren. De vorige keer hadden ze elkaar 9 maanden niet gezien, in het voorjaar 2016 bijna 2 jaar niet en dan is het zeker waar dat het bijna bij vreemden logeren is. Moet er wel bijzeggen dat mijn zoon ontzettend makkelijk is in dat opzicht en hij het denk ik geen probleem zal vinden, maar ik zal dat ook eerst goed met hem checken.



oke dat is duidelijk. 12 uur rijden is ook nogal een eindje uit de buurt.

Net te ver om hem een dagje te ontmoeten. Misschien een paar dagen?
quote:Sanne_A schreef op 29 november 2015 @ 17:20:

Wat een reacties al, dank jullie wel!



De reden voor India is omdat het een relatief goedkoop land is en bovendien heb ik er zelf 7 jaar gewoond en nog veel vriendinnen zitten. Mijn ex is inderdaad Indiaas.

Zoon en ik wonen nu niet in Nederland dus het merendeel van de vakanties gaan naar Nederland of binnen Engeland (waar we wonen) en afgelopen zomer zijn we naar Spanje gegaan.



Ik kan het op zich wel betalen, het gaat mij vooral om het principe. Misschien is het inderdaad het beste om het te doen voor mijn zoon, tot het moment dat die aangeeft dat hij er zelf geen behoefte meer aan heeft. Ik zie ook zeker in dat het nogal lullig is om wel naar India te gaan, hoewel we niet naar de stad gaan waar ex woont, we zitten 12 uur rijden verderop.



Iets om over na te denken is of ik zoon bij vader moet laten logeren. De vorige keer hadden ze elkaar 9 maanden niet gezien, in het voorjaar 2016 bijna 2 jaar niet en dan is het zeker waar dat het bijna bij vreemden logeren is. Moet er wel bijzeggen dat mijn zoon ontzettend makkelijk is in dat opzicht en hij het denk ik geen probleem zal vinden, maar ik zal dat ook eerst goed met hem checken.In dat geval; gaan, het zijn ook de roots van je kind.
Alle reacties Link kopieren
Ah dat maakt het al een stuk duidelijker waarom je naar india gaat. Stel dat kind naar ex gaat blijf je er dan bij?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven