Geld & Recht alle pijlers

Het grote overstappen zorgverzekering topic

18-11-2014 11:18 559 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier staan alle premies: http://www.zorgwijzer.nl/zorgpremie



Ga jij (weer) overstappen?
flashy wijzigde dit bericht op 24-11-2015 11:01
Reden: Update
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tja, dat maakt wel dat steeds minder mensen een aanvullend pakket nemen en de aanvullende pakketten steeds duurder worden.
quote:Anomiempie schreef op 29 november 2015 @ 16:33:

Tja, dat maakt wel dat steeds minder mensen een aanvullend pakket nemen en de aanvullende pakketten steeds duurder worden.

Juist niet.



Als mensen maar 30 euro premie betalen en daar ieder jaar ¤1000 voor terug verwachten.. dán stijgt de premie.

Het is geen abonnement.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het toch anders. De aanvullende pakketten zijn zo duur dat steeds minder mensen een aanvullend pakket nemen. Als je iets nodig hebt, betaal je het zelf wel. Als je verder geen kosten verwacht, haal je dat er wel uit. Ik ben al in geen jaren meer naar een fysio geweest bijvoorbeeld, waarom zou ik dan een aanvullend pakket nemen wat dat vergoedt. Of kraamzorg, of plaswekkers of meer van dat soort (voor mij) onzin. En je neemt geen tandartsverzekering als je geen kosten verwacht. Maar dat maakt wel dat er dus minder geld binnenkomt voor de zorg uit de aanvullende pakketten. Die worden dus steeds duurder, anders lijden de verzekeraars daar ernstig verlies op. En voor 30 euro premie krijg je echt geen 1000 euro vergoedt hoor.
Nee ik zal er idd niks van weten. Het is mijn werk.



Jij snapt het volkomen
Ik vind het ook logisch dat je van pakket wilt wisselen als je extra kosten verwacht die in je huidige pakket niet worden vergoed/niet helemaal worden vergoed maar zo werkt het natuurlijk niet bij een zorgverzekeraar, ze moeten toch ergens het geld vandaan halen om die hogere kosten te kunnen vergoeden.



Ik heb ook wel eens gehoord dat iemand een dure aanvullende tandarts verzekering had maar die had opgezegd want ging toch niet naar de tandarts want te duur. 3 jaar later begon persoon toch last te krijgen en verwachtte van de zorgverzekering dat zij zo weer die dure aanvullende verzekering kon krijgen want die had ze al eerder gehad. Maar ze werd afgewezen omdat ze meerdere dure behandelingen moest ondergaan. Persoon was kwaad uiteraard maar ik snap die verzekeraar wel. Als ze bij iedereen zo soepel zijn, zijn ze binnen no time failliet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Anomiempie schreef op 29 november 2015 @ 17:45:

Ik zie het toch anders. De aanvullende pakketten zijn zo duur dat steeds minder mensen een aanvullend pakket nemen. Als je iets nodig hebt, betaal je het zelf wel. Als je verder geen kosten verwacht, haal je dat er wel uit. Ik ben al in geen jaren meer naar een fysio geweest bijvoorbeeld, waarom zou ik dan een aanvullend pakket nemen wat dat vergoedt. Of kraamzorg, of plaswekkers of meer van dat soort (voor mij) onzin. En je neemt geen tandartsverzekering als je geen kosten verwacht. Maar dat maakt wel dat er dus minder geld binnenkomt voor de zorg uit de aanvullende pakketten. Die worden dus steeds duurder, anders lijden de verzekeraars daar ernstig verlies op. En voor 30 euro premie krijg je echt geen 1000 euro vergoedt hoor.



Euh, het kernbegrip van 'verzekeren' is: het afwegen welke gevolgen van onvoorziene gebeurtenissen je wel en niet wilt/kunt dragen, en het afwentelen van de gevolgen die je niet wilt dragen aan een verzekeraar, tegen betaling van premie.



Anders gezegd: je weet vantevoren niet of iets zal gebeuren, maar dekt je in tegen de gevolgen mocht 't toch gebeuren. Bij zorgverzekeringen is dat iets anders omdat je sommige dingen aan ziet komen (kraamzorg als je zwanger bent). Maar jij weet niet zeker of je, b.v. door een ongeval of blessure, fysio nodig hebt. En je weet niet zeker of er geen wortelkanaal ontstoken raakt.



De aanvullende verzekeringen worden o.a. duurder omdat de basispolissen de afgelopen jaren behoorlijk zijn uitgekleed en veel zaken / behandelingen van daaruit in de aanvullende verzekeringen zijn gekomen. Niet omdat er te weinig premiebetalende verzekerden zijn.
it's not who I am underneath, but what I do that defines me
Alle reacties Link kopieren
Ik blijf zitten waar ik zit. Hoog eigen risico en alleen een ieniemienie aanvullend verzekeringetje (ik geloof 3,50). Door het hoge eigen risico heb ik al veel bespaard. Meer dan genoeg om een eventueel hoge rekening in de toekomst te financieren.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Er moet binnenkort een hoop gebeuren aan mijn gebit ivm slijtage door knarsetanden. Krijg een opbouw en daarna kronen op alle tanden en kiezen... wie weet waar ik het meest vergoed krijg? Ik zit nu bij fbto en krijg 750,00 op jaarbasis vergoed.
Alle reacties Link kopieren
Hopeful kijk eens via independer of een andere vergelijkingssite. Hiervoor spaar ik dus ook. Voor de wasmachine maar ook kosten aan mijn gebit of andere kosten die niet vergoed worden.
Alle reacties Link kopieren
Ja, wij proberen er ook voor te sparen, maar is soms lastig met 3 kinderen, want steeds gebeurt er wel iets wat weer een hoop geld kost.. ik heb een offerte laten maken en kom rond de 8.000 voor het opknappen van mijn hele gebit.. ik zit nu bij FBTO en die vergoeden maximaal 750,- per jaar. Sommige verzekeraars vergoeden meer, maar dan moet je eerst 1 jaar wachten met de hoogste premie.
Alle reacties Link kopieren
Mede dankzij de antwoorden in dit topic heb ik besloten niet over te stappen en een wijziging in mijn polis aan te brengen.



Bedankt!
Procrastinate now and panic later.
quote:hopeful schreef op 30 november 2015 @ 10:07:

Er moet binnenkort een hoop gebeuren aan mijn gebit ivm slijtage door knarsetanden. Krijg een opbouw en daarna kronen op alle tanden en kiezen... wie weet waar ik het meest vergoed krijg? Ik zit nu bij fbto en krijg 750,00 op jaarbasis vergoed.Ik denk dat dat een lastige gaat worden. Ik heb laatst een kroon laten zetten en die was zo'n 400 euro dacht ik. En dan dat keer de kiezen die je hebt. Je zou zowiezo een hogere tandarts verzekering moeten nemen en die hebben vaak een selectie en ik vermoed dat je niet toegelaten wordt omdat er veel moet gebeuren. Geen idee of het kan hoor maar zou je het niet uit kunnen smeren over een paar jaar?
Alle reacties Link kopieren
Nee dat kan helaas niet, aangezien de overige tanden en kiezen ernstig zijn afgesleten. Als er dan een enkele hoge tand of kies bij zit maakt dat het kauwen erg lastig en onprettig. Wil alles in 1x laten doen.. ik denk dat sparen toch de enige oplossing is..
Alle reacties Link kopieren
quote:ivankar schreef op 29 november 2015 @ 20:41:

[...]





Euh, het kernbegrip van 'verzekeren' is: het afwegen welke gevolgen van onvoorziene gebeurtenissen je wel en niet wilt/kunt dragen, en het afwentelen van de gevolgen die je niet wilt dragen aan een verzekeraar, tegen betaling van premie.



Anders gezegd: je weet vantevoren niet of iets zal gebeuren, maar dekt je in tegen de gevolgen mocht 't toch gebeuren. Bij zorgverzekeringen is dat iets anders omdat je sommige dingen aan ziet komen (kraamzorg als je zwanger bent). Maar jij weet niet zeker of je, b.v. door een ongeval of blessure, fysio nodig hebt. En je weet niet zeker of er geen wortelkanaal ontstoken raakt.



De aanvullende verzekeringen worden o.a. duurder omdat de basispolissen de afgelopen jaren behoorlijk zijn uitgekleed en veel zaken / behandelingen van daaruit in de aanvullende verzekeringen zijn gekomen. Niet omdat er te weinig premiebetalende verzekerden zijn.



Ik begrijp geloof ik wel wat Anomiempie bedoelt; als alleen mensen die zeker weten gebruik gaan maken van de aanvullende pakketten nog een aanvullend pakket afsluiten, dan wordt de premie hoger dan dat heel veel mensen een aanvullend pakket nemen 'voor het geval dat ze er gebruik van zouden moeten maken'. De mensen die dan een aanvullend pakket hebben, maken er ook gebruik van. Hoge kosten dus per verzekerde voor de zorgverzekeraar. En omdat de aanvullende pakketten steeds duurder worden, denk ik wel dat een grotere groep mensen er voor kiest geen aanvullend pakket te nemen. De kosten moeten dan dus opgehoest worden door minder mensen.



Zelf heb ik ook geen aanvullend pakket, man en kind ook niet. Alles wat we momenteel nodig hebben valt gewoon onder het basispakket (huisarts, ziekenhuis, medicijnen). Ik ga me niet verzekeren voor onvoorziene dingen wat zorg betreft, omdat die (voor ons) prima te betalen zijn. Dat is wat anders voor overige verzekeringen zoals inboedel, opstal etc. Omdat het dan om hele grote bedragen gaat.
Alle reacties Link kopieren
Overstappers naar de Anderzorg zorgverzekering. Let erop dat je gebruik maakt van de 40 euro tip-een-vriend actie! Het zou zonde zijn om die voor niets te laten liggen.



Je kunt eenvoudig gebruik maken van https://korting-anderzorg.nl.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag een aanvullende verzekering nemen bij zilveren kruis (daar zit ik nu ook al) vanwege mijn zwangerschap, maar mogen zij dat weigeren? Ben namelijk al in maart uitgerekend.
Hopeful, ik zit bij DSW. Zij vergoeden erg veel tandartskosten vanuit het AV-top pakket. Dat is een volledige aanvullende verzekering maar mijn tandartsverzekering van PNO vorig jaar was duurder. Er is geen medische selectie. Wel moet je goed kijken, want ze vergoeden bijvoorbeeld geen kronen. PNO had ook geen medische selectie toen ik daar zat voor de tandartsverzekering, maar het zou kunnen dat dat inmiddels gewijzigd is. Zij vergoeden ¤1100,- bij het duurste pakket.



Ik wil nu dus toch overstappen omdat ik kronen nodig heb. Iemand een idee bij wie ik zonder medische selectie terecht kan voor een zo hoog mogelijke tandartsvergoeding?
quote:xSam90x schreef op 09 december 2015 @ 12:31:

Ik zou graag een aanvullende verzekering nemen bij zilveren kruis (daar zit ik nu ook al) vanwege mijn zwangerschap, maar mogen zij dat weigeren? Ben namelijk al in maart uitgerekend.Nee mag gewoon. Alle aanvullende pakketten (behalve de 2 hoogste tandartspakketten maar dat heeft niks met je zwangerschap te maken)
Alle reacties Link kopieren
quote:Krullevaer schreef op 09 december 2015 @ 20:58:

Hopeful, ik zit bij DSW. Zij vergoeden erg veel tandartskosten vanuit het AV-top pakket. Dat is een volledige aanvullende verzekering maar mijn tandartsverzekering van PNO vorig jaar was duurder. Er is geen medische selectie. Wel moet je goed kijken, want ze vergoeden bijvoorbeeld geen kronen. PNO had ook geen medische selectie toen ik daar zat voor de tandartsverzekering, maar het zou kunnen dat dat inmiddels gewijzigd is. Zij vergoeden ¤1100,- bij het duurste pakket.



Ik wil nu dus toch overstappen omdat ik kronen nodig heb. Iemand een idee bij wie ik zonder medische selectie terecht kan voor een zo hoog mogelijke tandartsvergoeding?Kun je evt terug naar pno voor die dekking? Anders heeft iak ook een (vrij) ruime tandartsdekking tot 950 zonder medische selectie.
Alle reacties Link kopieren
Ik blijf bij huidige verzekering, collectief via werk bij zilveren kruis maar upgrade tot hoogste aanvullende polis. Dit ivm beugel zoon. Bijkomend voordeel is dat de eigen bijdrage voor zijn medicatie (niet te verwarren met eigen risico) dan ookvergoed wordt. Die eigen bijdrage is per maand net zoveel als de premie stijging en krijgen 1000euro meer vergoed voor z'n beugel. We verdienen de stijging dus dubbel en dwars terug
Wie wind zaait zal storm oogsten
Alle reacties Link kopieren
-
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-12-2015 18:28
Reden: verwijderd ivm spam
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heb heel lang bij Zilveren Kruis gezeten, restitutiepolis, waar ik tevreden over was (behandeling in een privé-kliniek werd gewoon vergoed) maar hij wordt volgend jaar wel erg duur.



Wil nu overstappen naar Ohra, ook restitutie. Vind het lastig in te schatten bij overstappen of ik inderdaad een volledige vrije zorgkeuze polis krijg.
Hoi.



Ik heb even wat hulp nodig, want ik weet niet meer wat wijsheid is.



Situatie:



Man: Zilveren kruis. Basis+aanvullend+tandarts. Wettelijk eigen risico. Kosten 120 pm.

Ik: Promovendum. Basis+aanvullend+tandarts. Wettelijk eigen risico. Kosten 112 pm.



We hebben spaargeld, meer niet gigantisch veel. Als ons plan om volgend jaar te verhuizen lukt hebben we nog zo'n 4000 euro over. Hebben zeer zelden problemen met onze gezondheid. Man gaat een paar keer (2 of 3) per jaar naar de fysio. Ik haal anticonceptiepillen. Geen plannen voor een baby in 2016. Gaan beide 2 keer per jaar naar de tandarts. Elke keer mondhygieniste, af en toe een foto, af en toe een gaatje. Een verre reis gepland voor volgend jaar waar we eventueel 1 vaccinatie voor zullen moeten halen (BMR).



Nu neig ik er een beetje naar om al die aanvullende pakketten uit te zetten en ons eigen risico allebei te verhogen naar 585. Man twijfelt. En ik moet zeggen dat ik ook wel zo'n doemdenker ben die denkt...zal ik net in 2016 iets aan mijn gebit krijgen



Wat zouden jullie doen? En loont het om samen te verzekeren?



Ik heb ook de mogelijkheid van een collectieve zorgverzekering via werkgever. Maar als ik zo kijk scheelt het amper iets.
En wat is wijsheid? Restitutie of natura?
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 27 december 2015 @ 17:13:

Hoi.



Ik heb even wat hulp nodig, want ik weet niet meer wat wijsheid is.



Situatie:



Man: Zilveren kruis. Basis+aanvullend+tandarts. Wettelijk eigen risico. Kosten 120 pm.

Ik: Promovendum. Basis+aanvullend+tandarts. Wettelijk eigen risico. Kosten 112 pm.



We hebben spaargeld, meer niet gigantisch veel. Als ons plan om volgend jaar te verhuizen lukt hebben we nog zo'n 4000 euro over. Hebben zeer zelden problemen met onze gezondheid. Man gaat een paar keer (2 of 3) per jaar naar de fysio. Ik haal anticonceptiepillen. Geen plannen voor een baby in 2016. Gaan beide 2 keer per jaar naar de tandarts. Elke keer mondhygieniste, af en toe een foto, af en toe een gaatje. Een verre reis gepland voor volgend jaar waar we eventueel 1 vaccinatie voor zullen moeten halen (BMR).



Nu neig ik er een beetje naar om al die aanvullende pakketten uit te zetten en ons eigen risico allebei te verhogen naar 585. Man twijfelt. En ik moet zeggen dat ik ook wel zo'n doemdenker ben die denkt...zal ik net in 2016 iets aan mijn gebit krijgen



Wat zouden jullie doen? En loont het om samen te verzekeren?



Ik heb ook de mogelijkheid van een collectieve zorgverzekering via werkgever. Maar als ik zo kijk scheelt het amper iets.



Ik betaal volgend jaar 69 euro, met een eigen risico van 885 euro. Dat verschilt op jaarbasis ruim 600 euro met jou.

Vooral als je zelden wat hebt betaalt het zich echt uit: ik heb al jaren maximaal eigen risico en nooit wat gehad. Stel dat ik nu wél iets krijg, dan schiet ik er maar maximaal 212 euro bij in (500 euro extra eigen risico - 288 euro korting op basisverzekering).

En dat geld heb ik zelfs de jaren ervoor al lang en breed terugverdient.

Nu bieden resultaten uit het verleden natuurlijk geen garantie voor de toekomst, maar als ik jou zo lees lijkt zou ik zeker aanbevelen je verzekering wat te versoberen.

En een tandartsverzekering is eigenlijk overbodig als je alleen voor controle en een enkele keer een gaatje gaat, vooral omdat de vergoeding zo extreem laag is.

Over aanvullende verzekeringen kan ik niet oordelen (die heb ik nooit gehad), maar als je die de afgelopen jaren niet nodig hebt gehad.. zegt dat al genoeg lijkt mij. Ik zou dan wel het geld wat je bespaart opzij zetten en op die manier zelf een spaarpotje aanleggen voor als je onverwacht wél iets krijgt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven